Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 330 416
  • 66 848

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Uusi viikko ja uudet kujeet. Näinhän sitä bruukataan sanoa aina maanantaisin. Ihme kyllä, vaikka en ole nyt työelämässä ja viikkorytmi ei ole sen vuoksi niin vahva niin silti näissä maanantaissa on erityisfiiliksensä. Kyllä sen aistii että uusi viikko on taas käynnistynyt ja vaikka minulla ei niin vahvaa viikkorytmiä ole niin muu maailma ympärillä suurimmaksi osaksi pyörii sen mukaan että arjet töitä, viikonloput vapaata ja viikko alkaa maanantaista.

Onhan se erityishaasteensa ollut saada elämäänsä sisältöä näin kun ei ole työelämässä tällä hetkellä. Kyllähän töillä niin iso rooli on elämässä ja oli minunkin elämässä edelliset lähes kolme vuotta. Minullakin oli elämä hyvinkin sisällötöntä vielä toukokuussa, sen jälkeen kun olin sairaalasta päässyt kotiutumaan. Oli selkeitä käynnistymisvaikeuksia saada elämäänsä rullaamaan, kun en käynyt vielä edes missään päivätoiminnassa tai uskaltanut juuri muuallakaan aktiviteeteissa ja tapahtumissa käydä.

Tällä hetkellä olen kyllä elämääni jälleen jo tyytyväinen. Minulle on tärkeää että on tekemistä, en viihdy silloin jos ei ole mitään tekemistä ja joutuu vain istumaan paikallaan kyhjöttämässä ja tuijottamassa seinää. Saunassa oleminenkin yksin on tämän takia joskus hankalaa. En tiedä, ehkä toisaalta meille ihmisille olisi hyvä osata kyllä rauhoittuakin välillä.

Mutta niin, siihen itse asiaan. Olen tyytyväinen sitten jo tällä hetkellä siihen että elämässäni on ihan eri lailla sisältöä kuin vaikka silloin toukokuussa, just sairaalasta kotiuduttuani. Rohkenin alkaa taas käymään Klubitalollakin kesäkuun puolivälistä lähtien, käyn siellä nyt kahtena päivänä viikossa ja välillä käyn siellä lyhyellä vierailulla sitten muutoin poikkeamassa syömään, kahville tai osallistumassa levyraatiin.

Tuo klubitalotoiminta on tuonut paljon sisältöä elämääni. Talossa on vielä kaksi osastoa, keittiö- ja kahvilatoiminta sekä toimisto- ja viestintähommat ja minultakin käy kuitenkin molempien osastojen hommat niin minulle siellä talolla riittääkin sitä toimintaa paljon ja monipuolisesti. Sitten se tuo elämään sosiaalisuutta ja sellaista fiilistä että elämäni on tärkeää myös. Elämälläni on merkitys. Ja onhan Klubitalolla paljon ilta- ja viikonloppuohjelmaakin johon olen osallistunut kesänkin aikana aktiivisesti.

Kyllähän tuosta klubitalotoiminnasta on ollut elämääni paljon iloa ja hyötyä. Oli hyvä asia että rohkaistuin kesäkuun puolivälissä ja aloin siellä käymään.

Se on välillä haasteellista saada elämään sisältöä kun ei ole työelämässä. Mutta jollain tavalla koen siinä kuitenkin nyt onnistuneeni. Nyt minulla on kuitenkin taas melko sisältörikas elämä, se on mennyt paljon eteenpäin edellisten kuukausien aikana. Ja välillä on jopa haasteellista saada kaikki tapahtumat ja aktiviteetit samaan viikkoaikatauluun mahtumaan. Ja joka tapauksessa, on pakko ollut alkaa pitämään oikein kalenteria menoista kun niitä on kuitenkin sen verran paljon. Ärsyynnyin siihen kun näitä pikkumuistilappuja alkoi kerääntymään pöydälle niin paljon ja olin hukassa niiden kanssa. Jotain oli tehtävä.

Olen kesän aikana käynyt melko paljon erilaisissa tapahtumissa ja käyntikohteissa mutta syksystä lähtien siihen valitettavasti täytyy tulla jokin muutos. Tämä kuitenkaan ei ole ihan halvinta lystiä, pitäisi kehitellä jotain halvempia harrastuksia tilalle. Ehkä.

Mutta näillä askel merkeillä käynnistämään uutta viikkoa. Minulla on tänään välipäivä, mitä nyt tuon kotikuntoutuksen tukihenkilön kanssa käydään kävelyllä ja käyn varmaan just tuon Klubitalon leipäjaosta hakemassa pari leipää.

Tällä viikolla on minulla edessä muun muassa huomenna isäni luona vierailu ja varusmiessoittokunnan konsertti, torstaina pääsen Rinkelinmäelle harjoitusmatsiin, viikonloppuna on täällä Hämeenlinnassa keskiaikafestivaalit. Keskiviikkona ja perjantaina ajattelin käydä sitten myös tekemässä parit "työ"päivät Klubitalolla. Tästä tulee varmaan ihan kiva viikko.
 

444

Jäsen
Downtown Calling: 18 (!!!)
Samoissa bileissä oltiin. Harmi, että Power Stagen (vai mikä olikaan) järjestelyt pettivät pahemman kerran, niin eivät saaneet lavaa ajoissa valmiiksi. Riston keikkaa odotin, joutuivat tyytymään johonkin 20 minuutin settiin. Onneksi Paalasen Antti pelasti päivän, joskin harmillisesti osui samalle kellonlyömälle kuin SMG.
Hauska päivä kaikin puolin, ja kumppanilla juuri tuolloin ollut laskettu päivä ei hidastanut menoa lainkaan. Me taidettiin kyllä maksaa päivälipuista ihan täysi hinta, ja evästäkin nautittiin omalla rahalla festarialueella. Olarin panimon kojulla halusin käydä, mutta siellä oli tiskin takana vain yksi henkilö ja hänelläkin tuntui olevan aikaa seurustella asiakkaiden kanssa. 5 minuuttia jonotin, jono ei liikkunut ja parikymmentä tyyppiä edellä. Ehkä parin tunnin päästä olisi saanut oluen nenän eteen. Niinpä menin vain täyttämään vesipullon.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Sydän toimi kuulemma moitteettomasti ja keuhkoistakaan ei kuulunut ylimääräistä. Illan ja yön kohtaukset eivät siis kaiketi olleet ainakaan sydänkohtauksia, vaikka kyllä meinasi vähän jo pelottaa. Kolmisen viikkoa sairastellut enemmän ja vähemmän. Eniten vituttaa se, että keikkkatyöläisenä ei ole karttunut yhtään rahaa tänä aikana kassaan.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Sydän toimi kuulemma moitteettomasti ja keuhkoistakaan ei kuulunut ylimääräistä. Illan ja yön kohtaukset eivät siis kaiketi olleet ainakaan sydänkohtauksia, vaikka kyllä meinasi vähän jo pelottaa. Kolmisen viikkoa sairastellut enemmän ja vähemmän. Eniten vituttaa se, että keikkkatyöläisenä ei ole karttunut yhtään rahaa tänä aikana kassaan.
En siis tykännyt paskasta olosta, vaan siitä ettei suurempaa vikaa löytynyt. Sitä se ikä teettää. Tsemppiä taivallukseen.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Flowssa oli kyllä lauantaina aikomuksena ostaa jotain välipalaa, mutta kun koitin etsiä muonakojua, jossa a) ei ole tolkutonta jonoa ja b) myydään muuta kuin jotain soijamoskaa, jonka pelkkä nimi saa oksennuksen kurkkuun. Toivoton tehtävä. Enkä etsinyt makkaraperunoita - esim. ne lihattomat pizzaslicet olisi kiinnostaneet, mutta olisi varmaan saanut jonottaa puolituntia.

Muista päivistä ei ole tänä vuonna tietoa, mutta sunnuntaina itse puolestani yllätyin, kuinka lyhyitä jonot olivat ja kuinka hyvin ne vetivät. Jätskin jätin ostamatta, kun molemmille kojuille jonot vaikuttivat pitkiltä ja hitaasti liikkuvilta, mutta muihin ruoka-, juoma- ja panttipisteisiin päästiin joko ilman jonottamista tai max parin minuutin jonotuksella.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Kyllähän tuo rahan käyttö aina mietityttää. Tällä hetkellä tuloni eivät kovin isot ole, jotain yhteensä vähän yli 1100 euroa taidan saada kuukaudessa tuloja. Se potti muodostuu sairauspäivärahasta, pienestä vammaistuesta ja asumistuesta. Lisäksi säästöön on kertynyt ihan kivasti rahaa. Sitä kertyi etenkin työsopimuksen keväällä loputtua ja kun minulle maksettiin muun muassa pitämättömät lomapäivät rahana. Niistä on osa vielä säästössä.

Sitten sain tuossa kesäkuussa lähes tonnin takautuvasti vammaistukea. Tämä oli korotettua vammaistukea. Näistäkin rahoista osa on vielä säästössä. Kesällä olen elänyt hieman reilummin, kuluttanut rahaakin erilaisiin tapahtumiin melko hyvin mutta silti yli varojen en ole elänyt tai sortunut ottamaan pikavippejä tai muuta lainoitusta. Olen käyttänyt jonkin verran noita säästöön kertyneitä rahoja. Vielä on kuitenkin rahaa hyvin säästössäkin.

Mutta en tiedä kuinka tuota rahaa oikein pitäisi käyttää. Tai kannattaako noita säästörahoja niin vain käyttää? Toisaalta, se vaikuttaa olevan Kelankin ydinsanoma että säästörahaa pitää nimenomaan käyttää. Ilman säästöjä minunkin kuukausitulot olisivat kuitenkin isommat kun saisin toimeentulotukea siihen lisäksi.

Nyt tuloni on jotain 1100 euron luokkaa ja en saa toimeentulotukea, koska minulla on sen verran hyvin säästössä rahaa. Eihän tuosta oikein muuta johtopäätöstä oikein voi vetää kuin että Kelan sanoma on se että noita säästörahoja pitäisi jonkin verran käyttää per kuukausi. Niin nuo laskelmat on tehty joiden mukaan päätös tuen saamisesta tehdään.

Kyllähän kesällä olen elänyt hieman reilummin ja kyllä tarkoituksena olisi että tämä kuluttaminen tässä rauhoittuu kun syksy koittaa. Kesä tuntuu olevan kuitenkin aikaa mikä innostuttaa herkemmin mielen. Kyllä kai pakko noita säästörahoja per kuukausi jonkin 100-200 euron verran käyttää jatkossakin mutta tässä elokuussakin olen säästörahoja käyttänyt kuitenkin jotain 500 euron verran. Tuohon kuuluu muun muassa kyllä tuo kausikorttiostoskin.

Minulla on huomenna tapaaminen diakoniatyöntekijänkin kanssa ja toivon että saan sieltäkin hieman myös talousneuvontaa. Syksystä alkaen pitää rakentaa tuo aktiviteettikalenterikin enemmän harrastusten varaan, kuten peleissä käymisen varaan ja nuo lätkämatsiliput on kuitenkin jo maksettu tässä elokuussa.

Kyllä tässä tuota rahan käyttöä pitää hieman järkevöittää syksyn koittaessa ja rauhoittaa sitä kuluttamista. Ehkä melko kalliit tapahtumat ja muut menot korvaantuu vähitellen syksyllä tosiaan edullisimmilla harrastuksilla? Jotain harrastusta on jo tiedossa, lätkä- ja lentismatseissa käymiset, nämä Klubitalon liikuntavuorot joita on kaksi per viikko ja kyllä tuohon vielä mielestäni yksi harrastus mahtuisi. Se voisi olla sitten vaikka se Sydänyhdistyksen toiminta johon voisin alkaa perehtymään paremmin.

Toisaalta, kesä on minulle jo pitkään ollut aikaa jolloin kulutan rahaakin selkeästi enemmän. Toinen ajankohta on sitten joulu. Koitan just säästää rahaakin kesää ja joulua varten. Ja kyllä säästörahaakin voi vähän kyllä käyttää. Mielestäni. Tuntuuhan se olevan tosiaan kuitenkin Kelankin ydinsanoma kun se tukia jakaa. Niin nuo toimeentulolaskelmat on tehty että en tarvitse toimeentuloa kun minun odotetaan käyttävän näitä säästörahojakin.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Näinhän se @vilperi on, että omat rahat pitää käyttää ensin elämiseen ja sitten vasta yhteiskunnan rahoja toimeentulotuen muodossa. Se kun on se viimeinen vaihtoehto.

Juu, kyllä Kelalta voisi jonkun satkun verran tulla toimeentulotukeakin jos ei olisi noita säästöjä. Hoksasin vain tuossa että en ottanut noihin pohdintoihini huomioon tuota pientä vammaistukea mitä aloin saamaan joskus heinäkuussa vasta. Laskeskelin ja pohdiskelin tilanteeni oikeastaan ilman tätä vammaistukea.

Viimeksi kun minulle toimeentulotukea maksettiin joskus touko- kesäkuussa niin en saanut kuitenkaan vielä tuota vammaistukea. Että tältä osin voin olla väärässä.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Taannoin täällä oli keskustelua kananmunien keittämisestä vedenkeittimessä. Joku oli kirjoittanut ohjeetkin keittämiseen. Saatan tehdä nyt itsestäni pellen mutta menin äsken kokeilemaan niitä ohjeita mutta kananmunien keittäminen vedenkeittimessä ei onnistunut. Oli se muna ehkä hieman kypsentynyt mutta hyvin löysää se silti oli, 13 minuutin "keittämisenkin" jälkeen.

Oliko se kananmunien keittäminen vedenkeittimessä siis joku vitsi? Vai voiko kananmunia oikeasti keittää vedenkeittimessä? Pitääkö sitä vettä olla tasan se litra, koska minulla oli jonkin verran enemmän. Tarvitsen varmaan ainakin paremmat ohjeet.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Oliko se kananmunien keittäminen vedenkeittimessä siis joku vitsi? Vai voiko kananmunia oikeasti keittää vedenkeittimessä? Pitääkö sitä vettä olla tasan se litra, koska minulla oli jonkin verran enemmän. Tarvitsen varmaan ainakin paremmat ohjeet.
Tuosta en tiedä mutta meillä on tapana keittää kananmunat kahvinkeittimessä, ihan perus Moccamasterissa siis ja hyvin on onnistunut.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Pistelinko oli maininnut minutkin Twitter-postauksessaan. En valitettavasti ymmärtänyt sitä viestiä ollenkaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Siis eikö jengillä ole täällä kattiloita ja hellaa ollenkaan, vai mitä hemmetin niksipirkka-virityksiä nämä kananmunien keitot veden- ja kahvinkeittimessä on? Miksi pitää yrittää korjata jotain mikä ei ole rikki?
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Kananmuna valmistuu toki parhaiten siten, että laittaa sen kainaloon. Kehon lämpö kypsyttää kananmunan hetkessä. Meillä on näin tehty jo vuosikymmeniä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Siis eikö jengillä ole täällä kattiloita ja hellaa ollenkaan, vai mitä hemmetin niksipirkka-virityksiä nämä kananmunien keitot veden- ja kahvinkeittimessä on? Miksi pitää yrittää korjata jotain mikä ei ole rikki?
Pitäisköhän neuvoa vielä kuumentamaan lenkkimakkaraa joutilaalla lampunjohdolla?
Vois tulla kyllä syyte kuolemantuottamuksista (Huom! monikko), joten ei edes yv:llä!
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Pitäisköhän neuvoa vielä kuumentamaan lenkkimakkaraa joutilaalla lampunjohdolla?
Vois tulla kyllä syyte kuolemantuottamuksista (Huom! monikko), joten ei edes yv:llä!
Ohmimakkaraa vaan valmistamaan. Todennäköisesti ei kuole ja ruoka valmistuu nopeasti.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Eihän tästä ole kuin muutama hassu vuosi, kun kaupoissa myytiin valmiiksi paistettua jauhelihaa (sanotaanko vaikka) kiireisille ihmisille. Alun innostuksen jälkeen nuo tuotteet alkoivat hiljalleen hävitä liikkeistä ja noin puoli vuotta lanseeraamisen jälkeen niitä ei löytynyt enää mistään.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Paljonkohan saan penalttia, kun impersonoin modeja (v)ihattavissa eikä se ollut edes ensimmäinen kerta? On tämä raskasta, kun on raskasta. Olen syytön. Miksei oikeus toteudu! Kuka minut antoi ilmi? Tämä on. Ajojahti.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Paljonkohan saan penalttia, kun impersonoin modeja (v)ihattavissa eikä se ollut edes ensimmäinen kerta? On tämä raskasta, kun on raskasta. Olen syytön. Miksei oikeus toteudu! Kuka minut antoi ilmi? Tämä on. Ajojahti.
Elämme merkittäviä aikoja ja tämä päivä voi olla käänteentekevä meille kaikille mukahassuttelijoille. Ainut mitä pystyn sanomaan on, että onneksi oma perse ei ole tulilinjalla.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Eihän tästä ole kuin muutama hassu vuosi, kun kaupoissa myytiin valmiiksi paistettua jauhelihaa (sanotaanko vaikka) kiireisille ihmisille. Alun innostuksen jälkeen nuo tuotteet alkoivat hiljalleen hävitä liikkeistä ja noin puoli vuotta lanseeraamisen jälkeen niitä ei löytynyt enää mistään.
Valmiiksi keitettyjä ja kuorittuja kananmunia voi ostaa edelleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös