Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 338 292
  • 66 856

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
isä on onnellisin silloin kun lapset ovat sitä myös.
Tästäpä tuli mieleen aikuisen lapseni kanssa käyty keskustelu koskien hänen lapsuutensa hyvistä ja huonoista kokemuksista.

Ensimmäisenä pettymyksenä hän nosti esille "luvatun" autoretken, mikä ei toteutunut. Taustana tälle, että minulla ei tuolloin ollut autoa eikä tarvetta sille, mutta oli ollut kaverin kanssa puhetta, että saan hänen autoaan lainaan koska vaan. Sattumoisin kun "luvattu" autoretki piti toteuttaa, kaverini tarvitsi autoaan ja retki jäi tekemättä. No big deal - mutta hänelle se oli ollut BIG DEAL.

Pyritään tekemään lapsien lapsuudesta onnellisia, mutta älkäämme kuvitelko tietävämme, mikä lapsen tekee onnelliseksi. Tehdään kaikkea mahdollista mikä on mahdollista lasten ehdoilla - eikä kuvitella tietävämme mikä lapsesta on hauskaa.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Kävin sohaisemassa kanadalaisten kiekkohassuttelijoitten päivitykseen, että minkä säännön haluaisin jääkiekosta muuttaa. Vastasin, että jos Crosby itkee tuomareille, niin automaattinen viiden pelin pelikielto. Pikkuisen ottaa lujille kanadalaisille. Sieltä hei hyökätään ihan linjoja myöten. Hehe.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Sitähän sanotaan että yhden päivän viettää vaikka aidan seipäänä. Ja siltä se vähän kyllä nyt tuntuukin. Viimeinen koronaeristyspäivä menossa kymmenestä päivästä ja olo on aika huoleton, iloinen. Enköhän tästä viimeisestä, kymmenennestäkin koronaeristyspäivästä selviä, kun olen tähänkin asti selvinnyt. Saakeli.

Kun miettii aikaa taaksepäin. Sinne milloin kaikki alkoi niin kyllähän se tuntui tosi pitkältä ajalta viettää kaikki kymmenen eristyspäivää yhdessä samassa potilashuoneessa, käyden vain välillä vessassa tarpeillaan. Tämä huone kun on vielä myös aika kolkko, väritön ja tylsä itsessään. Nyt onkin sitten tosi hyvä mieli, saatana tästäkin selvisin? Tekisi mieli taputtaa lujasti käsiä yhteen, hurrata vähän ja tuulettaa. Mutta ei viitsi ettei saa hullujen huoneella vain hullun leimaansa otsaansa.

On niin mahtavaa kun tämä koronaeristys alkaa olemaan taputeltu minun osaltani. Kyllä se välillä koville otti, oli niin tylsää ja silti oli vaikeahko keskittyä aina edes noihin suoratoisto-ohjelmiin. Ja eilenkin jätin Kerhon pelin katselematta kun ei vain keskittyminen riittänyt tuijottaa peliä ainakaan niin pieneltä siis älypuhelimen näytöltä.

Nämä mielenterveysosastot on lopulta aika ilottomia, suvaitsemattomia ja ankeita paikkoja. Siksikin minun vaikea viihtyä täällä. Jos vanhingossakaan kääntää katseen miespuolista huonekaveria kohtaan niin saat homon leiman otsaan. Minun mielestäni homoissa ei mitään vikaa siis ja pari tuttuanikin on näitä miehiä. Mutta ajan takaa tuota ettei täällä porukka ole kyllä mitään suvaitsevaisia sakkia. Ja eikä näissä paikoissa ihan hirveästi huumori lennä. Jos ei olisi henkilökuntaa niin ei lentäisi välttämättä kuin aniharvoin.

Se suvaitsemattomuus näkyy luullakseni siinäkin että kun porukka näkee että kirjoitan niin he kai luulevat että kirjoitan taas jostain kielletystä aiheesta. Vaikka olen julkisestikin jo muistaakseni kirjoittanut että tietyt asiat ovat kiellettyjen asioiden listalla ja niistä en kirjoita välttämättä enää koskaan, ainakaan julkisesti.

Ihmiset jotka ovat nähneet minun kirjoituksiani vain ehkä jostain joulu-helmikuulta niin eivät osaa ainakaan täällä hahmottaa sitä että se on vain pisara valtameressä sen suhteen kuinka paljon olen kirjoittamista ainakin harrastanut ja mitä asioita käsitellyt. Kyllähän minä osaan fiksujakin kirjoitella, sitä se suurimmaksi osaksi on kirjoittamisvuoteni sisältänyt. Ja näitä vuosia kun olen kirjioittamista enemmän tai vähemmän harrastanut on peräti 12 vuotta, ainakin.

Jotenkin tuo suvaitsemattomuus on muutenkin sellainen asia mitä en aina pysty käsittelemään. Kaikkien pitäisi ajatella samalla lailla ja tehdä samanlaisia juttuja, ja tuomitaan herkästi muunlaiset tavat. Ei tuollaista kestä. Jokainen tekee sitä mitä haluaa, kunhan tekee sen hyvän maun rajoissa. Näin minä yritän ajatella. Niin täällä osastolla kuin myös muualla.

Nyt täytyy vain kestää vielä tämä vuorokausi loppuun ja sitten yöunet. Sen jälkeen saa taas remuta muuallakin osastolla kuin vain omassa huoneessa. Vaikka en minä nyt oikeasti remua, hillitysti käyttäydyn.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Taas retkellä... Eri järvi kuin tiistaina (mutta sama aurinko). Tällä kertaa tultiin kävellen. Kahvia mukissa, aurinko lämmittää mukavasti ja kalliot on osittain sulaneet (niin ei tarvitse lumihangessa istua).
Ja Iivo hiihtää Holmenkollenillä kärjessä... Nykyaikana kun voi katsella kisoja vaikka keskellä metsää, järven rannassa.
 

Liitteet

  • IMG_20220306_135402_HDR.jpg
    IMG_20220306_135402_HDR.jpg
    995,6 KB · kertaa luettu: 46

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Taas retkellä... Eri järvi kuin tiistaina (mutta sama aurinko). Tällä kertaa tultiin kävellen. Kahvia mukissa, aurinko lämmittää mukavasti ja kalliot on osittain sulaneet (niin ei tarvitse lumihangessa istua). Ja Iivo hiihtää Holmenkollenillä kärjessä...

Kyllä minunkin tekisi mieleni jonnekin pienelle luontoretkelle päästä. Vaikka jonnekin puistoon tai järven rannalle juomaan kupposet kahvia ja syömään munkit. Niin kauniita kelejä ollut ja kevättä ollut mukavasti jo kai ilmassa.

Minulle kyllä tekisi hyvää jo päästä taas edes uloskin. Ikkunasta olen kymmenen edellisen vuorokauden ajan joutunut vain ulos katselemaan ja kaunista säätä ihailemaan.

Olen kaivannut niin paljon nyt ulos. Minun tämän hetkisillä rajoituksilla siellä ei vielä kyllä kauaa olla mutta pääsisi nyt edes hetken nauttimaan noin upeista ulkoilukeleistä. Tällä hetkellä saan siis viettää osastolta ulkopuolista aikaa puolen tunnin verran vuorokaudessa.

Ja @Iisoppi sinun valokuvasi on taas kaunis. Osoittaa sen että jo vähän kevättäkin alkaa olemaan ilmassa... Ja aurinko paistelee.
 

redpecka

Jäsen
Taas retkellä... Eri järvi kuin tiistaina (mutta sama aurinko). Tällä kertaa tultiin kävellen. Kahvia mukissa, aurinko lämmittää mukavasti ja kalliot on osittain sulaneet (niin ei tarvitse lumihangessa istua).
Maisemat on hienot ja kun tietää, että posket punaisena pääsee sitten kohta lämpimään tupaan. Ei muuten olisi. Olisi kirotut.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tää nyt on vähän tällaista... MUTTA ihmettelen miten ihmisillä on kummallista päättelyä ja miten eivät osaa erottaa osia ja kokonaisuutta toisistaan. No, kukapa sitä aina osaisi, mutta edes vähän osaisi. Tuli mieleen kun on ollut tilanne Euroopassa päällä toista viikkoa ja lätkääkin pelataan. En anna esimerkkejä, mutta ehkä joku ymmärtää mistä puhun. Vähän sama tilanne kuin se, että urheilijalla on lihas paskana ja Ilta-Sonnan kommenteissa ehdotetaan että Bepanthenia että sillä kyllä kivut lähtevät. Että aina on toiminut ja saunomista päälle.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tykkäisin tehdä uunivuoassa ruokaa useinkin, mutta tuntuu ikävältä kun sitten pitää se vuoka tiskata käsin. Nyt sitten tajusin että jos ostan foliota niin sitten voin vuorata vuoan alumiinilla ja siten välttyä tiskiltä. Olisi säästynyt paljolta kiroilulta jos tuonkin olisi aiemmin tajunnut.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Tykkäisin tehdä uunivuoassa ruokaa useinkin, mutta tuntuu ikävältä kun sitten pitää se vuoka tiskata käsin. Nyt sitten tajusin että jos ostan foliota niin sitten voin vuorata vuoan alumiinilla ja siten välttyä tiskiltä. Olisi säästynyt paljolta kiroilulta jos tuonkin olisi aiemmin tajunnut.
Käytä leivinpaperia. Paree, ei tartu ruoka mihinkään kiinni.
 
Tykkäisin tehdä uunivuoassa ruokaa useinkin, mutta tuntuu ikävältä kun sitten pitää se vuoka tiskata käsin. Nyt sitten tajusin että jos ostan foliota niin sitten voin vuorata vuoan alumiinilla ja siten välttyä tiskiltä. Olisi säästynyt paljolta kiroilulta jos tuonkin olisi aiemmin tajunnut.
Hyvä. On hienoa kun kiinnostaa tuollainen tärkeä taito.

Minä en tajua ruoanlaitosta mitään ja en ole kiinnostunut siitäkään asiasta ollenkaan. Jääkiekon katselu kiinnostaa vähemmän kuin mitä aikoinaan kiinnosti. Mikä lie kiinnostuksen vienyt tähän paskaan. Joku entinen palstalainen olisi kanssani samaa mieltä ja toteaisi: Ei kiinnosta.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Päättyihän se koronakaranteeni minun osaltani vihdoin ja viimein. Jos laskee yhteen kauanko tuota karanteenia kesti, niin vastaus on jopa varmaan 11 vuorokautta! Kokemus ei ollut todellakaan mikään kaksisin, mutta tuli se silti kestettyä. Kestettyä niin kuin miehet kestää, jupisematta ääneen mitään sen isompia ärräpäitä, enemmänkin sitten valitettua tänne Jatkikseen johon on kyllä itkua mahtunut vuosien aikana.

Eli karanteeni oli sitä että joutui olemaan kahden miespotilaan kanssa samassa pelkässä potilashuoneessa koko tuon karanteeniajan. Ainoastaan vessassa sai käydä. Ruokailutkin hoidettiin tuolla huoneessa. Kolkon näköinen huone, väritön ja tylsä. Sekä ainoat huonekalutkin mitä oli käytettävissä oli tuollainen vähän pehmustettu tuoli, sänky ja kälyinen kirjoituspöytä.

Minä olen saanut syödä kaikki ruokailut onneksi tuon pöydän ääressä, mutta tarkoituksenani ei ole ollut sitä omaksi paikakseni omiakaan vaikka se onkin huoneessa paras paikka syödä. Mutta eipä ole muilla ollut hinkua sen äärellä syödä ja sehän sopii minulle. Vielä jatkossakin muutaman päivän ajan syömme huoneissamme.

Mutta olihan tuo koronaeristys aikamoinen kokemus ja valitettavasti negatiivisessa mielessä. Minä olen muutenkin inhonnut tylsyyttä ja toimettomuutta ja tuolla niihin oli vähän jopa totuttava. En tiedä oliko siinä sitten mukana vähän apaattisuuttakin, kyvyttömyyttä keskittyä tai alakuloa mutta vaikka olisin voinut suoratoisto-ohjelmia enemmänkin hyödyntää niin ei vain riittänyt läheskään aina keskittyminen.

Mutta nyt se on ohi. Koville joutui, eihän se mikään fyysinen rääkki ollut tietenkään vaan ehkä siksikin kun ei oikein ollut tällaiselle minunlaiselle menevälle tyypillekään muuta tarjolla kuin maleksiminen monen päivän ajan niin olihan se vaikeaa. Kokemus oli ankea, juu sitä se varmasti oli.

Kahviakaan en saanut monena päivänä kuin kupillisen aamulla. Ja aikamoinen kahvin himo tulikin. Äsken oli sitten käytävä heti kanttiinissa ryystämässä jonkun 0,5 litran kupillisen verran kahvia. Maistui hyvältä. Ja siinä kyytipoikana porkkanapiirasta. Hyviä tuotteita tuolla kanttiinissa.

No, jos tässä oli minun osaltani toisaalta tämän koronan sairastaminen niin itse sairastamisessa olen päässyt suht helpolla. Ainoa oire ollut tuo nenän tukkoisuus, joka sekin on helpottunut. Ja oliko toisella kuumeen ottokerralla kuumetta just vähän yli sen 37 eli 37,1. Muuten on ollut kumeettomia mittauksia vaikka kuumetta ovat paljon mittailleetkin. Pahinta täddä sairastamisessa oli tuo eristäytyminen ja sekin on nyt kestetty. Tosin, minulla onkin kolme piikkiä otettuna.
 
Tieto tuli että rahat tulevat keskiviikkona, eli just silloin sinä päivänä kun miehen on lähdettävä asiat hoitamaan. Nyt ollaan jo näin pitkällä ja loppu taitaa olla miehestä kiinni? Kilometrikorvaukset on kait jo tilillä, mut enpä kehtaa aina testailla pelitilin avulla että onnistuuko kympin talletus vaikka se onkin ainut keino saada asiaan selvyys. Hyödyllinen tuo pelitili. Tärkein pointti on nyt kuitenkin se että mies ei ole lähtenyt eikä lähde ryyppäämään rahoja.
 

redpecka

Jäsen
Hyvä. On hienoa kun kiinnostaa tuollainen tärkeä taito.

Minä en tajua ruoanlaitosta mitään ja en ole kiinnostunut siitäkään asiasta ollenkaan. Jääkiekon katselu kiinnostaa vähemmän kuin mitä aikoinaan kiinnosti. Mikä lie kiinnostuksen vienyt tähän paskaan. Joku entinen palstalainen olisi kanssani samaa mieltä ja toteaisi: Ei kiinnosta.
Ruuanlaitto on ehkä sään jälkeen turhin puheenaihe. Ei tarvitse olla huolissaan. Toki, kivahan siitä on puhua. Olen itsekin joskus kertonut keittäneeni makaronia.

Kenestä ex-palstalaisesta puhut? Alkoi kiinnostamaan tuollainen "Ei kiinnosta" -hahmo. Hyvä hokema kyllä.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Se oli minullekin ehkä lopulta pahin riski tämän karanteenin kanssa että välillä oli niinkin tylsää että rahapelaaminenkin kävi mielessäni. En kuitenkaan sortunut pelaamaan kertaakaan mutta ei se kaukana ollut. Olisin sillä tylsät hetket peittänyt. Onneksi en sortunut.

Ja onneksi minulla on nyt kiellettynä niin monet mahdollisuudet pelata. Mutta kai minä jollain puhelulla olisin taas halutessani saanut rahaa siirrettyä pelitilille mutta luojan kiitos, en sortunut.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Näin kevään ja kesänkin jo vähän lähestyessä niin alkaa tekee minunkin mieleni lähteä taas reissun päälle. Tykkään kotimaan matkailusta todella paljon, ja varmaan tykkäisin reissata ulkomaillakin jos sinne asti uskaltaisin lähteä. Pitäisi olla toinen ihminen seurana että ulkomaille rohkenisin lähteä.

Mutta olenhan tässä tehnyt mielekkäitä reissuja kahden viime vuoden aikana jo pelkästään kotimaassakin. Naantalissa on tullut viihdyttyä, Raumalla vietetty aikaa viikon verran ja viime kesältä on muistissa yhä hulppea Saimaan kiertoreissu. Hienoja kokemuksia muistuu mieleeni noista reissuista.

Tuntuu että elämä voittaa jälleen? Ja kiinnostusta alkaa olemaan ihan eri lailla taas omaa elämäänsä ja hyvinvointiaan kohtaan. Nautintojen ja kokemusten kautta ehkä olen eniten itse aina pyrkinyt elämään. Elämässä pitää nähdä mahdollisimman paljon ja nauttia siitä ajasta mitä täällä viettää. Jokainen päivä on lahja.

Tänä kesänä on taas kysymysmerkki pääseekö rahatilanteeni takia reissuun mutta unelmoinnin ja suunnittelemisen voi ainakin jo aloittaa. Niistä saa paljon virtaa lisää kestää huonoinakin päivinä. Reissumiehen reppu ja naisen tiukka peppu, lauleli Irwinkin aikoinaan...

Kyllä on ikävä Saimaan kiertoreissua jolloin olin oikeasti onnellinen. Kunpa saisi taas joskus olla onnellinen jollain huikealla reissulla, vaikka vain kotimaassa.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Tykkäisin tehdä uunivuoassa ruokaa useinkin, mutta tuntuu ikävältä kun sitten pitää se vuoka tiskata käsin. Nyt sitten tajusin että jos ostan foliota niin sitten voin vuorata vuoan alumiinilla ja siten välttyä tiskiltä. Olisi säästynyt paljolta kiroilulta jos tuonkin olisi aiemmin tajunnut.

Teräksinen vuoka ja putsaukseen avuksi Glitzi Inox – hankaussieni ruostumatonta terästä| Vileda tai vastaava tuote. Lähtee todella helposti lika irti. Toimii myös kattilan pohjaan palaneisiin "vittusaatanoihin".
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Pakko kokeilla postata tänne kun palsta jumittaa. Tai mun netti. Vai eikö tänne voi laittaa tik tok-linkkejä?
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Tänään ajattelin käydä kävelylenkillä. En ole kunnolla ollut ulkona kuitenkaan peräti 12 vuorokauteen. Eli lähes 2 viikkoa putkeen sisällä joko muuten vain tai eristyksissä. Kyllä se alkaa jo tuntumaan, alkaa olo olemaan kuin todella sillä mökkihöperöllä. Kyllä tuonne ulkoilmaan jo kaipaakin pienelle kävelylenkille vaikka ei siellä tällä hetkellä mikään ihana kevätkeli ole, ainakaan täälläpäin Suomea. Aika harmaa keli.

Ulos miehen mieli tekeepi. Tekee mieli kaikkea muutakin. Joku päivä olen ajatellut tilata tuosta lähipitseriasta pitsan ja syödä sen täällä osastolla. En tiedä toimittaako ne sieltä tänne pitsoja mutta voin sen itse hakea kyllä. Paikan päällä en ehdi kuitenkaan syömään kun minulla on tätä vapaata aikaa per päivä niin nyt tällä hetkellä vain 30 minuuttia. On se aika vähän vapaata liikkumista päivässä mutta näillä mennään nyt. Ja toivotaan että jatkossa vapaata liikkumista olisi sitten jo selkeästi enemmän.

Täällä osastolla kun saa ruoat kyllä neljästi päivässä nokan eteen mutta ne on aika peruskotiruokaa. Koskaan ei ole ollut mitään roskaruokaa ja kun kuukauteen ei ole saanut edes pitsaa niin kyllä sitä sellaista pitsaa tekee jo kovastikin mieli.

Olen kyllä siitä nyt ilahtunut että taas alkaa löytymään sitä elämänmyönteistä Vilperiä ja miestä joka jaksaa innostua pienemmistäkin asioista. Se näkyy mielestäni kyllä kirjoittamisessakin. On intoa taas kirjoittaa vaikka ihan arkisimmistakin asioista.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä muuten mieltä JA:n otsikosta, jossa puhutaan Järvi-Suomen derbystä?

Hetken asiaa pohdittuani päädyin siihen tulokseen, että kai se on Järvi-Suomen derby. Jotenkin vaan Pönttövuori olisi niin paljon mukavampi ottaa tähän jotenkin mukaan.
Tällaisen leikkasin tuolta JYP - KalPa -otteluseurannasta.

"Järvi-Suomi" -käsitteenä on ihmeellinen varsinkin jos se liitetään nimenomaan Jyväskylään ja Kuopioon. Koko maahan, lukuunottamatta Pohjanmaata on käytännössä "Järvi-Suomea". Lappeenranta ja Mikkeli ovat keskeisiä Järvi-Suomen liigapaikkakuntia.

Kyllä JYP-KalPa -ottelussa kyse on Pönttövuoren herruudesta.

JYP - Pelicans - kyse on Päijänteen herruudesta (tietäen että Lahti ei sijaitse Päijänteen vaan Vesijärven rantamilla).

JYP - Kärpät - kyse on Keski-Suomen herruudesta.
 

Kilvenkantaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tällaisen leikkasin tuolta JYP - KalPa -otteluseurannasta.

"Järvi-Suomi" -käsitteenä on ihmeellinen varsinkin jos se liitetään nimenomaan Jyväskylään ja Kuopioon. Koko maahan, lukuunottamatta Pohjanmaata on käytännössä "Järvi-Suomea". Lappeenranta ja Mikkeli ovat keskeisiä Järvi-Suomen liigapaikkakuntia.

Kyllä JYP-KalPa -ottelussa kyse on Pönttövuoren herruudesta.

JYP - Pelicans - kyse on Päijänteen herruudesta (tietäen että Lahti ei sijaitse Päijänteen vaan Vesijärven rantamilla).

JYP - Kärpät - kyse on Keski-Suomen herruudesta.
Kiitos! Kaihertava epäilys iski, mutta en osannut oikein paikantaa sen lähdettä. Sitten aloin pohtia, että olenko itsekin aikaisemmin puhunut iloisesti Järvi-Suomen derbystä, ja KalPan somessakin mainostettiin ottelua sillä nimellä. Kuopio ja Jyväskylä ei kuulu maantieteellisesti samaan alueeseen, ei itään eikä keski-Suomeen eikä varsinkaan Järvi-Suomeen.

Nyt sain rauhan tässä asiassa. Pönttövuoren taistelu jatkukoon!
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Joillakin pienillä koirilla on sitten todella ärsyttävä tapa räksyttää. Seinänaapurissa asuvalla naapurillani on ainakin kaksi pientä puudelia, joista lähtee sekä todella kova ääni että varsinkin todella korkea ääni. Päiväsaikaan se ei haittaa, mutta muutaman kerran olen tullut heränneeksi viideltä siihen, että kyseiset rakit (rakkejahan tuo on, vaikka puudeleilta näyttävät) räksyttävät emännälleen tai isännälleen oveni takana aivan kuin maailma olisi päättymässä.

Olen ajatellut kyllä itselleni koiran jossain vaiheessa, kun taloudellinen tilanne antaa siihen mahdollisuuden. Pidän koirista todella paljon ja kissoista vielä enemmän, mutta koiran kanssa saa todennäköisemmin enemmän huomiota naisilta, joten siksi koira menee hankintalistallani edelle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös