Osa saattaa minut tämän jälkeen yhdistää oikeaan nimeeni, mutta ihan sama. En minä sitä salaillut ole oikein koskaan.
Elämä on ollut yhtä urheiluprojektia jonkin aikaa. Tavoitteena on ollut luoda jotain ainutlaatuista. Toimin erään ison seuran maalivahtivalmennusvastaavana. Noin vuosi sitten aloin miettimään mitä voisin tehdä lajin yleisen kehityksen eteen itse. Päädyin alueelliseen projektiin, jonka tavoitteena on kehittää maalivahtipelaamisen kautta lajin tasoa kaikilla sarjatasoilla. Etävalmensin yhtä aikuismaalivahtia koekaniinina ja kun nopeasti päästiin tavoitteisiin olin valmis viemään ajatusta eteenpäin. Neuvottelin seuran kanssa mahdollisuudesta järjestää pitkä kesän mittainen kurssi modernista maalivahtipelaamisesta. Tälle saatiin siunaus nopeasti ja mallia lähdin miettimään pidemmälle. Kysymysmerkkejä oli, koska tällaista ei Suomessa lajin parissa ole koskaan järjestetty. Kuinka paljon todellisuudessa on kiinnostusta? Kuinka pitkään kurssiin ihmiset voivat sitoutua? Miten hinta saadaan sellaiseksi, että perheellisillä(?) harrastajilla on varaa siihen. Pyysin mukaan huomattavasti itseäni nimekkäämmän valmentajan, joka innostui ideasta. Hän on joskus minut opettanut valmentamaan sitä kuinka ajattelemme pelaamisesta.
Päädyin kahdeksan viikon pituuteen. Siinä ajassa pohjat saadaan luotua, saadaan hyvät hallivuorot ja joku kesälomareissu ei pilaa koko kurssia osallistujalla. Kesäkuun alkupuoliskolla aloitettiin ja ensi viikolla on viimeinen kerta. 6/8 takana. Optimistinen osallistuja tavoitteeni ylittyi, onneksi siihen olin varautunut sopimalla etukäteen yhdestä lisäohjaajasta jos sen yli mennään. Lopulta ilmoittautuminen jouduttiin sulkemaan eikä kaikki mahtuneet mukaan. Nyt kun kurssi lähestyy loppuaan, on asetetut tavoitteet tähän asti ylitetty kirkkaasti. On ollut helpotus huomata, että kurssille oli tilausta ja vastaanotto osallistujien keskuudessa on ollut erittäin positiivinen.
Viime talvena aloin pohtimaan lajikehitysprojektin toista osaa. Kuinka saadaan vietyä tätä myös alueen, jopa maan rajojen ulkopuolelle. Päädyin tuottamaan englanninkielistä, ilmaista opetusmateriaalia videoiden muodossa. Nyt ne on kuvattu ja editointia ja ääniraitojen luomista vaille valmis.
Loppuun se mitä haluan sanoa kaikille. Jos teillä on jokin idea johon uskotte, tehkää se itse. Avatkaa se ovi, josta menette ensin itse. Jos idea on hyvä, muut seuraavat siitä ovesta perässä.
Tsemppiä kaikkiin projekteihin!