Tuli tänään juteltua parista ikävänlaisesta muistosta.
Äiti-vainaani vaali monien vuosien ajan jo kansakoulustaan saamaansa pääsiäismunaa. Siihen ei lapset saanut koskea. Sen pääsiäismunan arvo oli äidilleni iso ja eihän se sitä koskaan ollut ottanutkaan pois kääröistään. En muista minkä takia äitini oli sen munan aikoinaan saanut kansakoulusta, mutta se oli monia vuosia vanha ja koskematon.
No minähän tietenkin junnuna menin repimään sen munan pois kääröistään ja rikkomaan suklaankin ja katsomaan minkä yllätyksen se sisälsi. Ja siitä seurasi kovat huudot. Eihän sitä munaa enää ikänsä takia syödä voinut, mutta kyllähän tuollaiset lapsia toki kiinnostaa. Vielä kun siihen oli varta vasten kielletty koskemasta.
No, äitini oli pitkään vihainen minulle asiasta. Ja en tiedä antoiko äiti minulle koskaan tätä asiaa anteeksi ja nyt se on tietenkin myöhäistä tietää, kun äitini on menehtynyt. Vielä välillä tuo asia minua painaa. Jäikö se ainoaksi asiaksi jota äiti ei minulle koskaan antanut anteeksi? Ja eihän sekään olisi auttanut jos toisen munan olisi tilalle ostanut, kun nimenomaan tuon munan tunnearvo oli iso ja munalla oli ainakin olevinaan arvoa jo ikänsäkin takia.
No toinen muisto on se, kun veljelläni oli aina nimipäivät marraskuun lopussa ja ostin sille usein nimpparilahjaksi Veikkauksen joulukalenterin. No, kävi kerran niin että yhdestä kalenterista veljeni sattui voittamaan jouluaattona 500 euroa!
Minä tietenkin katkerana katselin vierestä kun veljeni raaputti voittonsa esille ja aloin vaatimaan itselleni hiukan osinkoa voitosta. Minähän sen arvan olin ostanutkin. No, kinasteluksihan se meni.
Näin jälkikäteen kun veljeni on jo menehtynyt niin tuollainenkin tuntuu vähäpätöiseltä. Tapella nyt jostain kuitenkin suht pienestä rahasummasta. Nyt tuotakin kinastelua vielä kaiken kukkuraksi jouluaattona voisi pyytää anteeksi ja antaa vaikka veljen pitää koko rahasumman jos vain saisi veljen pidettyä täällä elävien kirjoissa.
Sain ainakin opetuksen siitä ettei arpoja kannata oikein ostella toisille lahjaksi.
Sellaista muistelua tähän väliin.