Olen onnistunut vakiinnuttamaan kasvisten paikan omassa ruokavaliossani ja se on tärkeää. Olen iloinen tästä. Minun, reilusti ylipainoisen ja kakkostyypin diabeteksesta kärsivän ihmisen varsinkin on hyvä syödä kasviksia joka päivä. Muun ravinnon ohella.
Onhan noista asioista minua valistettu muun muassa diabeteshoitajan ja kotikuntoutustukihenkilön toimesta. Pitää syödä terveellisesti. Kyllähän minä sitten kesän aikana olen ottanutkin härkää sarvista ja alkanut syömään terveellisemmin. Toki, aina tässä asiassa voi parantaa.
Nyt menee leivän päällä kasviksia. Usein joko tomaattia, kurkkua tai sitten joskus suolakurkkuja. Terveellisyyden lisäksi tykkään kyllä kasviksista leivän päällä, ne tuo kivasti lisämakua leivän mässyttämiseen.
Lounaalle pyrin myös yleensä huolehtimaan että on lautasella pakastekasviksia. Olen alkanut syömään näitä pakastekasviksia mielummin kuin jotain vihersalaattia. Ihan siis vain näitä pakastevihanneksia jotka sulatan ja lämmitän mikrossa, sekaan voin joskus laittaa ripauksen suolaa.
En oikein tykkää syödä vihersalaattia. Kyllähän se maultaan on hyvää mutta salaatti pilaantuu nopeasti. Kun taas pakastevihanneksia voi ottaa pakasteessa olevasta pussista sen määrän mitä kulloinkin aterialla syö ja jättää lopun pussin pakkaseen, ei se niin vain pilaannu ainakaan. Ja tämä diabetesasioista huolehtiva hoitajani sanoi jo kesän alussa minulle että ala syömään ainakin niitä, nekin on terveellisiä ja parempia kun ei mitään.
Olen saanut nyt sitten sokeriarvoni vakiintumaan esimerkiksi niin että aamuarvo ennen aamupalaa on usein alle 7. Tätä sen pitää ollakin vähintään. Ja hoitaja sanoi viimeksi että arvot ovat nyt enemmän lähempänä tavoitearvoja kuin aiemmin ja ne ovat parantuneet. Ehkä hitusen terveellisempi ruokavaliokin on vaikuttanut asiaan?