Kyllä tuolla kun A-nuorten ja naisten peleissä käy niin ainakin minä mietin että ei perkele täällä on vain näin vähän porukkaa, kehtaanko minäkään täällä sitten käydä ja kuuluuko täällä käydä edes? Ja aloin eilenkin miettimään tänne viestini kirjoitettuani että kehtaako näistä huudella oikein missään, varsinkaan tällaisella lätkän asiantuntijasivustolla?
Jotenkin minulla ainakin aika syvään piirtynyt tuo piirre että miettii sitä usein että kehtaako sitä? Toisaalta, ei noissakaan matseissa ole kovin montaa omin silmin kyllä todistamassa sitä että mitä tuokin täällä käy? Eihän täällä käy kukaan muukaan.
Ja ehkä joku tai yllättävän monikin tämän viestini lukiessaan toteaa että näin se just on. Tajusi itsekin. Voihan sitä miettiä miksei näissä naisten ja nuorten peleissä käy enempää väkeä? En minä jaksa uskoa että ihan kaikilla se syy on omin silmin havaittu tasoero naisten ja miesten jääkiekon välillä. Varsinkaan kun valitettavasti miettii sitä yleisöä siellä miesten peleissä, ei siellä läheskään kaikki ole perillä kyllä lajiasioista vaikka tämänkin palstan perusteella todellisia asiantuntijoitakin löytyy monia. Mutta kyllähän miesten peleissäkin käy moni kyllä muiden syiden vuoksi kuin seuraamassa ja tehden tarkkoja analyysejä pelistä.
Naisten ja miesten jääkiekkoilun välillisiä eroja nyt voi miettiä enemmän paljon paremmin muualla kuin tässä viestissäni ja en osaa kyllä kaikkia eroja ainakaan vielä itse sanoa ja yritän tämän viestin pitää kuitenkin suht normaalin pitkänä.
Yksi syy varmaan kyllä siihen että miksi miesten peleissä käy huomattavasti enemmän porukkaa on se että Miesten jääkiekko on selkeästi paremmin tuotteistettu ja markkinoitu. Tuntuukin jotenkin erilaiselta jännittää miesten pelissä sitä kumpi joukkue saa pisteitä ja ketkä pelaajat keräävät tehopisteitä ja miten sarjasijoitukset etenee. Naisten lätkä on kuin jotain höntsää kyllä, heh, kärjistetysti ainakin sanottuna. Ei ole ihan yhtä jännittävää fiilistä naisten Kerhonkaan sarjapeliä kyllä seuratessa kuin miesten vastaavaa sarjapeliä. Kilpailullisuus ehkä enemmän korostettu miesten pelissä.
Näin itse ainakin miettisin. Kun miettii sitä koko yleisöä miesten peleissä niin ei sielläkään kaikki ole perillä kyllä lajin taktisista hienouksista. Ja en usko että kaikki eivät käy naisten peleissä välttämättä edes lajillisten syiden vuoksi.
Ja kyllä minäkin näen itsekin näitä eroja naisten ja miesten jääkiekkoilun välillä. Kyllähän minä joudun sanomaan että en kyllä käynyt naisten peleissä eilen sen takia että pääsin näkemään lajia nimeltä jääkiekko. Ehkä kun kelasin mielessäni omia syitä siihen miksi olin eilen matseissa ja viihdyin jopa siellä ihan ok niin enemmänkin syyt oli kyllä tyyliin että onhan siinä kuitenkin jotain seurattavaa, voi seurata sitä kumpi joukkue näistä voittaa ja miten pelit etenee, ja viihdyn jäähalleilla. Tykkään käydä matseissa. Katsella peliä ja tauoilla käydä ryystämässä hieman kahvia, syömässä lihistä kahdella nakilla tms. Viihdyn hallilla sen verran paljon että tykkään käydä siellä katselemassa näitäkin pelejä missä yleisöä ei ole ihan hirveästi ja laji ei ole niin viihdyttävää ja tarkista katseltavaa kuin miesten peleissä.
Tällaisia ajatuksia tähän aamuun. Menen tänäänkin naisten pelejä katselemaan. Ottelut alkaa tänään kympiltä.