Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 361 145
  • 66 898
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Ohhoh, miten saunajuomat jäpsähti jäähän vain parissa tunnissa parvekkeen metallipöydällä. En tiedä, voisiko tähän ilmiöön olla jokin luonnollinen selitys.


20 asteen pakkasessa kauppahyllylämmin pieni keskioluttölkki jäätyy noin kolmessa tunnissa.

Tuollahan on nyt noin 20 astetta pakkasta. Sinulla varmaankin oli saunajuoma alkutilanteessa jääkaappikylmää. Lisäksi arvaan, että metallipöytäsi on terästä. Teräksen lämmönjohtavuus on välillä 20...50 W/Km kun muovilla se lie jotain 0,4 W/Km. Toisin sanoen pakastimeen verrattuna samassa lämpötilassa alustan jäähdytysteho on teräspöydällä 50...125-kertainen.

Toki tämä ei tarkoita, että olut jäätyisi teräspöydällä 1,5-3,5 minuutissa, sillä johtuminen tapahtuu välillisesti hyvin pienen pinta-alan kautta alumiinitölkin välityksellä (lämmönjohtavuus 236 W/Km), sekä osittain myös tölkin kupumaisen pohjan alle jäävän ilman välityksellä. Oleellinen tekijä oluen jäätymisellä on ilmaan (0,026 W/Km) johtuva lämpö, koska kontaktipinta-ala ilmaan on hyvin suuri. Sen tarkempia laskematta tuo kahdessa tunnissa jäätyminen teräspöydällä kuulostaa varsin hyvin reaalimaailmaan kiinnittyvältä ilmiöltä. Tai no, perstuntumalla se kalja saattoi jäätyä jo ennen kuin mittaaja havaitsi ilmiön.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Mä oon päässy kirjaan... Markus Ånäsin Kärsimysten kirjassa on siteerattu viestiäni naisten 2019 MM-lätkän otteluseurantaketjusta.
"Muijaa ja kiekkoa maalille nyt... USA:n maalivahti tutisee jo?"
Enkä tietenkään ollut ainut jota tältä palstalta siteerattiin mutta tuntuu hassulta että jokin lausahdus jonka heittää hetken huumassa tänne päätyy painotuotteeseen asti.
 

Liitteet

  • IMG_20211208_225735_HDR.jpg
    IMG_20211208_225735_HDR.jpg
    760,6 KB · kertaa luettu: 110
Viimeksi muokattu:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara



Tuollahan on nyt noin 20 astetta pakkasta. Sinulla varmaankin oli saunajuoma alkutilanteessa jääkaappikylmää. Lisäksi arvaan, että metallipöytäsi on terästä. Teräksen lämmönjohtavuus on välillä 20...50 W/Km kun muovilla se lie jotain 0,4 W/Km. Toisin sanoen pakastimeen verrattuna samassa lämpötilassa alustan jäähdytysteho on teräspöydällä 50...125-kertainen.

Toin kaupasta huonelämmintä samalla kun sauna lämpeni. Siitä sen ajatuksen sitten sainkin, että nyt pitää jäähdyttää mahdollisimman nopealla menetelmällä. Mutta tuo parvekkeen pöytä osoittautui liiankin tehokkaaksi. Tarkka jäätymisaika jäi tosiaan merkkaamatta muistiin, kun olin saunassa.

Ei auta kuin hakea huomenna lisää ja jatkaa tutkimuksia.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Kyllä tuntuu hemmetin pitkältä tämä paluumatka Nokia areenalta takaisin Lappeeseen. Menomatka kyllä meni sutjakkaasti.

Mikä pahinta 1 kalja enää jäljellä., eikä olla vielä edes kouvostoliiton kohdilla.
Taavetti näköpiirissä! Toki enään pullon pohjat oluesta jäljellä. Onneksi kotona odottaa alkoholipitoisia juomia. Toki myös nukkuva rouva, jonka viha herätettynä, huomatessaan miun hörpyttelevän alkoholijuomia on vähintään pelkoa herättävä. Siinä onkin dilemmaa kotia saavuttuani. Ollakko hiljaa kuin hiirulainen, vai olla kuin mies ja ottaa muutama juoma ja nautiskella vapaa illasta, samalla sikaria tuprutellen.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Tasan vuorokausi kesti, että arvauskeskuksesta soitettiin. Onneksi on iltavuoro edessä (jos sitäkään), koska sain ajan lääkärille klo 11.00.
Pää edelleen kipeä, kipu alkoi maanantaina ilta kasin maissa. Lienee lihasjumi kyseessä.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Taavetti näköpiirissä! Toki enään pullon pohjat oluesta jäljellä. Onneksi kotona odottaa alkoholipitoisia juomia. Toki myös nukkuva rouva, jonka viha herätettynä, huomatessaan miun hörpyttelevän alkoholijuomia on vähintään pelkoa herättävä. Siinä onkin dilemmaa kotia saavuttuani. Ollakko hiljaa kuin hiirulainen, vai olla kuin mies ja ottaa muutama juoma ja nautiskella vapaa illasta, samalla sikaria tuprutellen.

Eiköhän me tiedetä, miten tässä kävi, mutta kysyn silti, että miten kävi, olitko mies vai hiiri.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
No katohan! Sanoisin että miehekkäästi vedit. Olin varma, että sut kotiuduttua komennettiin välittömästi nukkumaan.
Näin @Krepo n tavanneena olin varma ettei joudu suoraan makuuasentoon. Hän on mies eikä tykkimies.

t. Tykäri ja silli kaupan päälle. Ainiin, homokin vielä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kävin tuossa Alepassa hakemassa vähän alkoholia. 8-pack, siideri, ja lonkero. Hinnaksi tuli 8,18€. Melkein aloin kommentoimaan kassalla, että ei voi pitää paikkaansa mutta pidin suuni kiinni ja maksoin kiltisti hinnan.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Kävin tuossa Alepassa hakemassa vähän alkoholia. 8-pack, siideri, ja lonkero. Hinnaksi tuli 8,18€. Melkein aloin kommentoimaan kassalla, että ei voi pitää paikkaansa mutta pidin suuni kiinni ja maksoin kiltisti hinnan.
Voit tuoda mulle osan, kun saikkua on tiistaihin asti.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Kävin tuossa Alepassa hakemassa vähän alkoholia. 8-pack, siideri, ja lonkero. Hinnaksi tuli 8,18€. Melkein aloin kommentoimaan kassalla, että ei voi pitää paikkaansa mutta pidin suuni kiinni ja maksoin kiltisti hinnan.

Joskus kassalla vetivät monipakkauksen reunasta viivakoodin niin, että otti ainoastaan yhden tölkin hinnan.

Kerran olin koonnut pahviin kuusi erikoisolutta. Nuori tyttö meinasi ottaa pahvista hinnan. Olin liian tunnollinen sillä kertaa ja huomautin asiasta. Jälkeenpäin harmitti, kun olisi tullut iso säästö jälleen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävin tuossa Alepassa hakemassa vähän alkoholia. 8-pack, siideri, ja lonkero. Hinnaksi tuli 8,18€. Melkein aloin kommentoimaan kassalla, että ei voi pitää paikkaansa mutta pidin suuni kiinni ja maksoin kiltisti hinnan.
Hyvät bonukset tässä kuussa sulla (vaikkei niitä pitäisi alkoholista enää saadakaan)
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Hyvät bonukset tässä kuussa sulla (vaikkei niitä pitäisi alkoholista enää saadakaan)
Ei bonuksia tullut tuostakaan. Ilmeisesti kassahenkilö otti tosiaan vain yhden oluen hinnan koko paketin sijaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ei bonuksia tullut tuostakaan. Ilmeisesti kassahenkilö otti tosiaan vain yhden oluen hinnan koko paketin sijaan.
Mulla on käynyt joskus sama, tosin ei niin että olisin pelkästään alkoholia ostanut vaan oli muutakin. Lidlissä oli joskus joku 6-pack isohkoja lasipulloja ja viivakoodi oli sen pakkauksen pohjassa. Siinä vaan oli sellanen hauska viba että ne pullojen viivakoodit oli myös erittäin isoja joten vahingossa saattoi käydä niin että kun kassahenkilö pyöritteli sitä siksteriä oikeinpäin siinä niin se saattoi piipata jo yksittäisen pullon kohdalla ja pakkaus siirtyi eteenpäin.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kävin tuossa Alepassa hakemassa vähän alkoholia. 8-pack, siideri, ja lonkero. Hinnaksi tuli 8,18€. Melkein aloin kommentoimaan kassalla, että ei voi pitää paikkaansa mutta pidin suuni kiinni ja maksoin kiltisti hinnan.

Noilla hinnoilla alkaa kyllä houkuttaa retki Tallinnaan hakemaan lavallinen alkoholitonta siideriä.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Tulipahan koettua tämäkin, että olin merkinnyt väärin työpäivät omaan kalenteriini. Onneksi "vain" 80 kilometrin päässä olin kun soittivat että pitäisi olla töissä...
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Tulipahan koettua tämäkin, että olin merkinnyt väärin työpäivät omaan kalenteriini. Onneksi "vain" 80 kilometrin päässä olin kun soittivat että pitäisi olla töissä...
Normipäivä. Ihme etten ole koskaan potkuja saanut, kun olen mennyt päivissä sekaisin. Kerran heräsin kaverin mökiltä 100km päässä pomon soittoon että pitäisi olla töissä. Enpä ollut.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Ensimmäinen työpäivä takana sairausloman jälkeen. Työvuoro loppui jo siinä kello 14 niin olen ehtinyt jo vähän lepäämäänkin vuoron päätyttyä.

Työvuorosta jäi ihan hyvä fiilis. Oli oikein mukavaa olla pitkästä aikaa taas töissä ja kyllä tätäkin elämää kun elämässä on jotain isompaa sisältöä niin on kaivannut. Töihin mennessä oli myös oikein tervetullut olo ja oli jopa fiilis että minua oli sinne vähän jo kaivattukin. Ainakin niin sanoivatkin ja moni työkaveri keittiön ulkopuoleltakin tuli morjenstamaan ja juttelemaan.

Mutta ne jalkakivut. Eivät valitettavasti olleet hellittäneet vieläkään vaan vuoron loppua kohden paheni. Tosin pidin hyvin taukoja päivän aikana ja ihan jo muutamankin minuutin tauko lievitti kivun tuntua. Kipuja oli mutta niidenkin kanssa töitä pystyi ainakin tänään tekemään. Katsotaan miten on jatkossa kun rasitus lisääntyy. Onneksi tässä ensimmäisessä rupeamassa ei ole kuitenkaan kuin kaksi työvuoroa putkeen.
 

Nick Neim

Jäsen
Perintörahojen kilahtaessa tilille ei voi kuin välillä hämmästellä sitä, että mikä hinku sitä rahaa on joillain kantaa hautaan asti mukanaan. Ymmärrän toki sen ajatuksen, että pahan päivän varalle tarvitsee olla jonkinlaista puskuria, mutta mihin tuollainen pitkän linjan lapseton sinkkumieskään yli 200 000 euroa käyttötilillä tarvitsee.

Toki sairastellessa oli kulujakin ja on niitä säästöjä niistä parhaimmista säästöpäivistä kulunut, mutta jaksaa kyllä silti aina hämmästyttää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös