Olen ollut työelämässä yhteensä jotain reilut kymmenen vuotta ja ikää on mittarissa 37. En tiedä pitäisikö mielummin käyttää sanoja jo nyt vai sittenkin vasta nyt mutta tällä hetkellä on menossa kyllä työurani pisin ja pahin sairauslomakierre minulla.
Ennen olen ollut edes hyvin harvoin saikulla ja silloin harvoinkin sairauslomieni pituudet ovat olleet vain yhtä-kolmea päivää ja johtuneet melko simppeleistä ja perinteisistä syistä, kuten flunssasta, mahataudista tai unettomuudesta josta minulle on kirjoitettu pariin kertaan ihan oikeaa sairauslomaakin lääkärin toimesta.
Nyt olen jalkapohjakipujen takia eritoten sairauslomalla ja en nyt ihan yhteen kyytiin mutta kaikkiaan tässä olen ollut sairauslomalla jo pian kuukauden verran. Toki, välillä olen tosiaan käynyt töissä tekemässä ja kokeilemassa työn tekoa mutta todennut aina kipujen olevan liian pahat ja lääkärin kautta taas uudelleen palannut sairauslomalle.
Rassaahan tämä tilanne aika paljon mieltänikin. Ei ole ensinnäkään helppoa tällaisena ihmisenä jolle on työt kuitenkin aika tärkeitä ja joka on aika tunnollinen kaveri niin helppoa olla näinkin pitkään saikulla. Sitten kun ei kuitenkaan ole edes mitään täyttä varmuutta siitä että kun ehkä palaan töihin ensi viikon viikonlopuksi että silloinkaan se työn teko lähtisi kivuitta sujumaan. Ja itse en yleensä paljoa mieti mitä muut ajattelevat mutta kyllä nyt on tullut tätäkin ajateltua. Sairauslomista kun aika herkästi mietitään mistä tuokin muka saikuttaa...
No joo, olen kyllä pyrkinyt olemaan rehellinen. Ja mahdollisimman rehellisesti todennut kipujen laadun. Tai ei periaatteessa pitäisi edes tuntea mitään kipuja paitsi ehkä tällaisessa fyysisessä työssä jotain pientä lihas-ja rasituskipuja. Mutta nämä minun kivut eivät ole olleet edes pariin-kolmeen vuoteen mitään tervettä ja kun kivut vielä paheni niin oli pakko hakeutua jo lääkäriin.
Terveys edellä kuitenkin mennään. Ja josko nyt sitten pääsisi kivuista eroon? Johtui ne sitten kihdistä tai jostain muusta? Se voi olla että tässä on parhaimmillaan enää noin viikko sairauslomaa jäljellä tai sitten pahimmillaan tässä on nyt saikutettu kohta kuukausi ja sitten vasta edes kunnolla tutkitaan syyt kipuihin. Ja tuleekin lisää sairauslomaa. No mene ja tiedä, aika näyttää. Ja nyt vain lepoa.
Onhan tässä tosiaan jo melko paljon yritetty lievittääkin kipuja jalkapohjissa ja spekuloitu ties mitä syitä kipujen taustalla. Että jos joku jossain keksii sellaisen mahdollisen syyn kipuihin mitä kukaan ei ole vielä keksinyt miettiä niin olen kyllä osin yllättynyt. Tällaisia syitä on jo muun muassa mietitty: huonot kengät, kihti, lihavuus, virheaskel, plantaasi faskiitti tai mikä lie onkaan, luupiikki, diabetes, reuma, kilpirauhaset, kova lattia etenkin työpaikalla, pitkittäisholvin laskeutumaa, jalkaterän leventyminen... No näitä nyt on ainakin mietitty ja joku mahdollinen syy kipuihin jäi varmaan vielä sanomattakin. Haluan vain alleviivata tosiaan sitä että näitä asioita on kyllä paljon spekuloitu, mutta kuitenkin melko vähän tutkittu.
No joo, terveys edellä tässä nyt mennään. Mutta kohta saa silti kysellä miten ja kuinka pitkään työpaikkani maksaa sairauslomalta palkkaa minulle. Ja koska pitää edut hakea Kelasta.