Harvemmin enää näihin Facebook-haasteisiin lähden mukaan mutta kun oikein kiinnostava haaste tulee vastaan niin kyllä siihen osallistuu jo ihan mielelläänkin.
Olen nyt mukana sellaisessa haasteessa jossa nimetään sellaisia jääkiekkoilijoita kymmenen päivän ajan jotka voisi ajatella vaikuttaneen siihen että on rakastunut lajiin nimeltä jääkiekko. Minua ei edes haastettu tähän haasteeseen mukaan mutta lähdin silkasta mielenkiinnosta oma-alotteisesti mukaan kun bongasin tämän haasteen. Heti tuli mieleen että tämä haaste on kuin minua varten tehty!
Haasteessa pitäisi valita kymmenen päivän ajan yksi pelaaja joka on vaikuttanut omaan rakkauteensa jääkiekkoa kohtaan. Minäkään en ole kuitenkaan tuossa yhdessä pysynyt sillä niitä jääkiekkoilijoita on monia jotka on vaikuttanut siihen rakkauteeni jääkiekkoa kohtaan ja ei niitä kaikkia pystyisi käsittelemään tuossa kymmenessä päivässä jos menisi tahdilla yksi pelaaja/yksi päivä.
Olenkin nähnyt järkevimmäksi yhdistellä pelaajavalintoja. Minulla on esimerkiksi ollut valintana Tupu-Hupu-Lupu ketju koska se oli kova sana silloin kun aloin jääkiekkoa oikeastaan seuraamaan, sitten on ollut yhtenä kokonaisuutena nämä kuuluisat ja taitavat HPK:n tshekkivahvistukset vuosien varrelta ja etenkin 1990-luvulta ja 2000-luvun alusta. Kaikkien en ole nähnyt edes pelaavan omin silmin mutta hurmasihan ne aikoinaan minutkin taidoillaan (TV, radiosta kuultuna, tilastoista seurattuna, puheista kuunnellen) ja siksi varmasti tykkäänkin jääkiekosta.
Ja tänään nostin esille nämä laadukkaat suomalaispuolustajat, eritoten minua on vuosien varrella sävähdyttäneet Numminen, Timonen, Heiskanen, Lumme, Berg, Lydman, Kiprusoff, Jutilakin, Laukkanen ja Siren. Voi olla että joku jäi nyt mainitsematta, se menee silkan unohduksen piikkiin! Ja osa jäi mainitsematta siksi koska en ole vielä seurannut itse jääkiekkoa kun tämä puolustaja on ollut huipulla.
Viisi valintaani olen jo julkistanut ja yksi on ollut luonnollisesti myös oikeastaan ainoa superpelaajasuosikkini eli Marko Palo ja sitten myös Jyrki Louhi. Mutta tämä haaste on kyllä ollut erittäin mielenkiintoinen ja olen itse myös koittanut kirjoitella valinnoilleni myös joitakin perusteluita ettei ole vain kuvien julkistamista. Itse kun olen kritisoinut sitä että noissa haasteissa julkaistaan vain kuvia vaikka jotkut kaipaisivat ainakin lyhyitä saatesanoja mukaan selitykseksi miksi tämä kuva.