Onhan nämä aprillipilat onnistuessaan ja hyvin toteutettuna hauskoja. Huonosti mietittynä aiheuttaa lähinnä kyllä vain myötähäpeää. Tunnustan että minuakin onnistuttiin tänään höynäyttämään eikä pila ollut edes alunperin minulle tarkoitettu vaan työpaikan talkkarille. Työpaikan ruokasalin lattialla oli mukamas hiiri, minäkin siihen että apua! Kun säikyn kaikkea tuollaista, etenkin hiiriä.
Uskoin tuohon vielä pidemmän aikaa jolloin emäntä kertoi että se oli aprillipila, ei siellä oikeasti mitään hiirtä ole. Ei emäntä tuota pilaa keksinyt ja alulle pannut vaan meni siihen jopa itsekin ensin.
Pari hyvää itse tekemääni aprillipilaa muistuu mieleen tässä menneiltä vuosilta. Kerran huijasin Facebookin ilmoittamaan niin että syntymäpäiväni olisi aprillipäivänä. Vaikka oikeasti olen syntynyt syksyllä. Ihmiset onnittelivat aprillipäivänäkin minua Facebookissa ja minä kiemurtelin naurusta. Jos joskus voi onnitella väärin niin silloin se oli varmaan sitä.
Muistan sellaisenkin jekun minkä tein isälleni kerran. Piilotin kahvipannun häneltä aprillipäivänä ja pistin isän kierteleen paikasta paikkaan. Joka paikasta löytyi aina uusi lappu jossa saatesanojen lisäksi kerrottiin missä pannu olisi. "Ähäkutti, eikö ollut vielä täälläkään. Käys kattoon tuolta!" No tämä oli lähinnä pila eikä niinkään aprillipila. Mutta toteutin tämän aprillipäivänä. Hauskoja muistoja ja pistää vieläkin naurattamaan.
Mutta sitten kun aikansa pilailee muiden kustannuksella ja huijaa niin käy pahimmillaan niin että tosipaikassa sinua ei otetakaan todesta enää. Muistan kun vuoden 2003 aprillipäivän aamuna porukat kielsi minua huijaamista sillä että siskoni on joutunut raskautensa vuoksi sairaalaan ja on lähellä jo synnyttämistä. No arvaatte varmaan miten kävi!
Kyllä, siskoni joutui sinne sairaalaan ja minä sain tiedon. Ja minun piti kertoa vanhemmilleni siitä, silloin ei kai vielä oikein ollut matkapuhelimiakaan vai en muista miksei siskon mies porukoilleni töihin soittanut? No yritin siinä aikani uskotella että on siskoni joutunut nyt sairaalaan ja teidän pitäisi soittaa siskon miehelle heti kun mahdollista. No, eivät vanhempani sitä uskoneet ja siskoni mies tuli sitten meille ja oli vähän vihainenkin, miksette ole ottaneet yhteyttä? Eikö Vilperi (nimi muutettu) kertonut? Heh, kerroinhan minä mutta ei minua uskottu.
Joo, tänään en keksinyt mitään muuta Facebookissa kuin että huijasin että HPK:ssa aikoinaan pelannut puolustaja Niko Marttila on nimetty Kerhon illan kokoonpanoon. Mutta eivät ihmiset tainneet tuota uskoa.