Milles Mortenson
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Teollisuudessa olen tehnyt kahdenlaista vuoroa aikoinaan. Toinen oli ma-pe ja koko viikko samaa vuoroa (aamu, ilta, yö). Toinen oli jatkuva vuorotyö, joka varmasti vastaa enemmän teidän alaa, kun tuskin mummoille toivotetaan viikonloppuja ja maanantaina nähdään. Tässä meni vuorot läpi vuoden 2 aamua, 2 iltaa, 2 yötä ja sitten 4 vapaata. Ja molemmissa oli ma-pe 8-16 sitten vielä muutama lisähenkilö.Tähän jäi vastaamatta. Meillä menee työvuorot kolmen viikon jaksoissa ja lain mukaan tuleva lista pitää olla viikkoa ennen edellisen listan päättymistä valmis. Minä teen meillä työvuorolistat ja pyrin siihen että jokaisella olisi työvuorot tiedossa kolmen listan, eli 9 viikon päähän. Jos jotain äkkinäistä menoa tulee, niin työntekijät voivat sitten tarpeen tullen vaihdella vuoroja keskenään. Sitä en tiedä, miksi nuo listat tehdään juuri kolmeksi viikoksi. Epäilisin sen liittyvän jollain tavalla palkanmaksuun.
Tuolla systeemillä pystyi suunnittelemaan vaikka koko vuoden menot etukäteen ja tarpeen tullen vuoron vaihto jonkun toisen kanssa.
Mutta olen tosin kuullut hoitajatyössä olevalta, että ei edes haluaisi noin kiveenhakattua rytmiä. Minä taas ajattelen, että hirveä työ jatkuvasti tehdä vuorolistoja, mutta syy siihen varmasti olemassa.