Pitäkää niitä omia rinkejänne ja olkaa toistenne tuki ja turva, mutta älkää vetäkö sellaisia heikossa asemassa olevia ihmisiä siihen mukaan jotka eivät itse ymmärrä omaa parastaan. @vilperi sammuta palsta ja puhu jonkun sinulle oikeasti läheisen ihmisen kanssa.
Tästä se kaikki alkoi... Ja voihan se olla niinkin että tikulla silmään sitä joka vanhoja muistaa. Tuli vaan mieleeni tämä juttu (tuosta Malkisen kirjoituksesta) ja halusin kommentoida. Ehkä on väärin nostaa tämä asia esille.
Siitä oli eilen tasan kolme vuotta kun aloitin vieläkin jatkuvan antabus-lääkekuurin.
Siis oot vetänyt antabusta kolmen vuoden ajan? Eikö se ole aivan järjettömän pitkä aika? En ole lääkäri mutta olen siinä uskossa että ks. aine rasittaa maksaa varmaan enemmän kuin itse kunkku. Kannattaa ainakin konsultoida lekuriasi asiasta. Ja jos oot ollu kolme vuotta jo törpöttelemättä, niin eiköhän se onnaa ilman antabustakin.
Olin jo silloin kommentoida vilperille että olen Johnnyn kanssa erimieltä. Enpä saanut aikaiseksi. No en ole lääkäri minäkään. Antabusta voi hyvin käyttää pitkäänkin kun maksa-arvoja seurataan kuten vilperillä omien sanojensa mukaan tehtiin. Toisaalta voi siitä pitää taukoja ja kokeilla miten jaksaa ilman. Ja sitten vaikka lopettaa kokonaan jos menee hyvin. Mutta jotkut ihmiset käyttää antabusta lopun elämänsä. Ehkä Johnnyn viesti oli viimeinen kinmoke vilperille lähteä kokeilemaan ilman lääkettä. Kyllä uskon että se ajatus kokeilla ilman abtabusta on ollut jo olemassa. En usko että vilperiin vaikuttaa niin paljon yhden palstapersoonan mielipide että että hän olisi vain sen takia ottanut pian viestin jälkeen (omien sanojen mukaan) yhteyttä A-klinikkaan ja sopi abtabuksen lopettamisesta. Ajatus lopettamisesta täytyi olla jo olemassa. Tietenkin olin vähän huolissani vilperistä kun hän tarttui pulloon heti kun abtabuksen varoaika oli ohitse. Mutta hän on aikuinen ihminen ja itse päättää mitä tekee. Ja pärjää kyllä...
Mutta minun periaatteeni on ollut etten täällä puutu muiden alkoholin käyttöön. Voin tsemppiviestiä (joo, on ne ehkä vähän turhia) lähettää jos joku päättää vähentää tai lopettaa alkoholin käyttöä. Mutta kenenkään alkoholin käyttöä en täällä paheksu enkä tuomitse. Enkä muuten tee sitä oikeastaan oikeassa elämässäkään. Rivien välistä joku voi muuta kyllä lukea... Olen sitä mieltä ettei minulla omien toilailujen takia ole mitään kompetenssia tuomita toisia. Ja toisaalta alkoholin käytön lopettaminen (vähentäminen) on oma päätös joka tulee ihmisen itsensä sisältä. Kyllä siihen voi vaikuttaa ulkoiset asiat (esim. perhe, työ) mutta lopulta se lähtee itsestä. Itse en pidä hyvänä ulkoisia "määreitä" kuten antabusta tai sitä että ollaan juomatta kun puoliso käskee. Onhan nuo kyllä sillä tavalla hyviä että jos ne katkaisee juomisen ja saa huomaamaan että ilmankin voi olla. Mutta jokainen tekee nämä asiat omalla tavallaan. Jos antabus auttaa niin hyvä niin...
Kyseessä on nyt siis todellakin minun omat mielipiteet jotka nyt uskaliaasti tänne jaion. Saatan vielä katua tätä viestiä. En todellakaan halua pahoittaa kenenkään mieltä. Pyydän anteeksi
@Johnny B. Goode jos tuntuu että nostin sinua tikun nokkaan. Vilperi teki itse omat päätökset. Olen sitä mieltä että pohjimmiltaan jokainen on vastuussa omasta juomisestaan. En tietenkään hyvällä katso porukkaa joka tunkee nenän eteen alkoholia alkoholiongelmaiselle tyyliin "voit sinä vähän ottaa, ei kai se yksi, pari mitään haittaa". Olen jopa
@Evilin kanssa samoilla linjoilla että ei se viinaa itsestään sinne kurkkuun hyppää vaan jokainen kaataa sen sinne itse (ja omasta päätöksestä). Ja
@vilperi, minä tiedän että sinä pärjäät. Ole vain helvetin tyytyiväinen että olet taas selvällä tiellä. Tämä ei ollut tuomitsemisviesti sinun tekojasi kohtaan vaan tällaista yleistä pohjintaa. Tsemppiä vaan...