Tuolla toisessa ketjussa oli aiheena uuvattius. Mä olin varmaan about 25-vuotiaaksi saakka yhtään valehtelematta melko uuvatti henkilö jos tällaista termiä haluaa käyttää. En ottanut vastuuta juuri mistään, vaikka toki toista vuotta kaupan alaa opiskelinkin.
Mun kypsymisen hitaudesta kertoo karua kieltä sekin, että vielä 21-vuotiaana mä saatoin olla menemättä kouluun jos ei vaan "huvittanut" sinä päivänä. Melko selkärangatonta toimintaa ja todella epäkypsä ja välinpitämätön asenne oli se mitä kannoin vielä media-amikseenkin.
No sen kevään 2015 jälkeen sitten sattui ja tapahtui paljon juttuja mun yksityiselämässä. Niistä ajoista on kerrottu tässä vaiheessa varmaan kaikki tarpeellinen (ja tarpeeton) joten sanottakoon nyt vain että maailma ravisteli mua hereille aika karulla tapaa.
Mutta koska olen tällainen kuin olen, niin se herääminenkin otti aikansa. 2016 pääsin toki jo aloittamaan merkonomin tutkinnon ja niihin opintoihin pääseminen oli todellisuudessa tärkeämpi asia kuin varmaan käsitänkään. Sain kyllä opinnot etenemään hyvin, mutta olin vielä vuodenvaihteeseen 2017-2018 saakka melko ulapalla tulevaisuudesta.
2018 ei ollut sekään helppo vuosi, mutta hieno kuin mikä se oli. Merkittävin muutos omissa asenteissa alkoi suunnilleen keväällä 2018 kun bongasin mainoksesta hienon luurin ja tajusin että jos haluan tuon joskus ostaa, mun on tehtävä sen eteen itse töitä niska limassa.
Aloin loppukeväästä alkaen hakemaan aktiivisesti töitä kaupan alalta. Ajattelin myös että jos löydän duunin ns. etukäteen niin viimeisen opintovuoden työssäoppiminen hoituisi siellä eikä koko työssäoppimispaikalla tarvisi enää vaivata päätä syksyllä. Mä olin kaksi kertaa sen kesän aikana lopullisessa haastatteluvaiheessa kahteen eri firmaan, mutta kummallakin kerralla lopullinen tuomio oli "ei".
Oltiin jo joulukuussa ja ryhmänohjaaja laittoi mulle viestiä että Itiksen S-marketiin voisi päästä harjoitteluun. Mietin asiaa hetken ja tajusin että Itä-Helsinki oli mulle edelleen pk-seudun vierainta alueelta ja juuri siksi mun täytyy suhtautua tähän mahdollisuuteen positiivisesti.
No sinne mä pääsin ja viihdyin myös oikein mainiosti. Vaan kun tuo oli palkaton harjoittelu ja mun "harrastukset" söi jatkuvasti rahapussia niin huhtikuussa olin siinä tilanteessa että tili oli lähes tyhjennetty ja The Word Aliven juhlakiertueen Suomen keikka siinsi enää kuukauden päässä.
Mua alkoi tuolloin aidosti mietityttämään, mahdanko mä edes päästä sinne vai olenko yhä toukokuussa niin peeaa että mistään konserteista ei kannata edes haaveilla. Luojan kiitos ja onneksi faija vinkkasi mulle että hän oli hakenut vaaliavustajan hommiin. Tajusin että tuon helpommin en tule muutamaa hunttia tienaamaan joten ilmoittauduin myös; ja pääsin.
Hauskin sattuma oli silti se että äänestyspaikka johon arpouduin oli eiralainen koulu ja sijaitsi siis noin puolen kilometrin päässä siitä keikkapaikasta (Nosturi). Pääsin siis käymään kirjanpitäjän vuoroni ja ääntenlaskennan välissä tsekkaamassa reitin sinne valmiiksi.
Toukokuussa korkkasin keikkaneitsyyteni melkein 26-vuotiaana ja pari viikkoa myöhemmin puin merkonomin lakin päähän. Hitto, meinasin tuonkin vielä möhliä, nimittäin työharkan päätyttyä mulla oli vielä kaksi valinnaiskurssia suoritettavana etänä ja viikko aikaa tehdä se. Lisäksi oli pari rästiin jäänyttä tehtävää toisen vuoden kursseilta.
Arvatkaapa mitä? Mä tein ne kaikki alle viikossa. Tuo jos joku kuvastaa mun kasvua 21-vuotiaasta rebelistä 26-vuotiaaksi aikuiseksi jolla on päämääriä ja vastuuntuntoisuutta.
Sitten tuo työ mitä tein koko viime syksyn, kyllä mä sielläkin halusin ottaa vastuuta ja otinkin; en vain täysin osannut kantaa sitä loppuun asti ja tämä menee sekä kokemattomuuden piikkiin että sen, että itse aliarvioin työn haastavuuden.
Musta saa vapaasti olla mitä mieltä lystää, mutta lopulta mäkin olen vain tavallinen ihminen kuten muut. Värikäs outolintu ja ihminen, jolla on tarinoita kerrottavaksi, tarinoita, jollainen tämäkin viesti jollain tapaa oli. Mulla on myös kiinnostus sekä rohkeus tuoda ne tarinat päivänvaloon silläkin uhalla että löytyy se pari heeboa joille tämä on "outo" tai "häpeällinen" tapa käyttäytä nettifoorumilla
Mutta miksi antaa arvoa tuntemattomien mielipiteille, joilla on loppujen lopuksi käsissään vain pieni puraisu minua ja elämääni. Escape The Faten biisin lyriikkoja lainatakseni:
I am strong, I am weak, I am everything between. I am proud to be me, I am human