Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 322 780
  • 66 819
Suosikkijoukkue
Häviää viimeistään finaaleissa
Ilmeisesti hesalaisten mielestä he voisivat vapaasti liikkua pois levittämään virusta mutta sinne ei saa mennä. Tekee järkeä.
Kuka sanoo tekee järkeä? Oikea kieliopin mukainen ilmaisu on "käy järkeen" tai ainakin oli viimeksi kun tsekkasin.

Terveisin "hesalainen" jolle ei ole mitään väliä mistä joku on kotoisin, mutta joka on valitettavasti pahimman sortin grammar nazi. Sori.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kuka sanoo tekee järkeä? Oikea kieliopin mukainen ilmaisu on "käy järkeen" tai ainakin oli viimeksi kuin tsekkasin.
Ei kukaan ole mitään sanonut, kuten ei kukaan yleensäkään konkreettisesti sano mitään keskustelupalstoilla. Täällä kirjoitetaan. Kävikö järkeen?
 
Suosikkijoukkue
Häviää viimeistään finaaleissa
Ei kukaan ole mitään sanonut, kuten ei kukaan yleensäkään konkreettisesti sano mitään keskustelupalstoilla. Täällä kirjoitetaan. Kävikö järkeen?
Kuitenkin käytit "tekee järkeä" ilmaisuna viestissäsi. Mulle ei ole mitään eroa sanoitko sen ääneen vai luinko sen koneeni näytöltä. Käytit kommunikoinnissasi ilmaisua joka juurikin ei käy järkeen tai soinnu suussa järkevän kuuloiseksi kokonaisuudeksi, ei sen enempää puhe- kuin tekstimuodossa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kuitenkin käytit "tekee järkeä" ilmaisuna viestissäsi. Mulle ei ole mitään eroa sanoitko sen ääneen vai luinko sen koneeni näytöltä. Käytit ilmaisua joka juurikin ei käy järkeen tai soinnu suussa järkevän kuuloiseksi kokonaisuudeksi, ei sen enempää puhe- kuin tekstimuodossa.
Ei se minua haittaa. Aina on hyvä saada palautetta. Myös hesalaisilta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Naurattaa kyllä vähän kun hesalaiset kitisee tästä Uudenmaan eristämisestä. Eikös ne ole vuosia toivoneet että "rehupuntit" voivat pysyä pois Stadista ja nyt kun vihdoin niin tapahtuu niin alkaa hirveä parkuminen. Mutku sitku totku nyyh ei pääse mökille. Ilmeisesti hesalaisten mielestä he voisivat vapaasti liikkua pois levittämään virusta mutta sinne ei saa mennä. Tekee järkeä.
Veikkaan että tämä on se porukka, joka on "pakotettu" työn perässä pääkaupunkiseudulle ja jonka joka viikonloppu on päästävä sinne kotiseudun onnelaan.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
On minutkin "pakotettu" työn perässä pk-seudulle 14v sitten ja alun perin olikin muistaakseni ajatuksissa ravata jatkuvasti Lappeenrannassa, mutta kun tapasin lasteni äidin ensimmäisenä Helsingissä viettämänäni viikonloppuna niin tuo idea unohtui aika nopeasti. Nykyään tulee käytyä LPR lähinnä syys- ja/tai hiihtolomalla sekä joulun aikaan. Kesällä toki tulee oltua enemmän Kaakkois-Suomessa, mutta pääasiassa mökillä Simpeleellä (vaikka toki joka vuosi on lasten kanssa ainakin päiväreissu tehty Lappeenrantaan hiekkalinnaa katsomaan).
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Minä tajusin tuon heti. Englannin termi makes sense kirjaimellisena käännöksenä. Tällaiset kielivääntelyt ovat minun kuppini teetä.
Olisin voinut kirjoittaa myös "Maken järkeä", muta joku olisi varmaan ihmetellyt että kuka Make ja missä.
 
Suosikkijoukkue
Häviää viimeistään finaaleissa
Minä tajusin tuon heti. Englannin termi makes sense kirjaimellisena käännöksenä. Tällaiset kielivääntelyt ovat minun kuppini teetä.
En mä kai missään vaiheessa väittänyt etten olisi tajunnut että kyseessä on kirjaimellinen käännös.

En toisaalta tiedä kuinka tosissaan tai puolihassutteluna Roger Moore tuohon sanavalintaansa päätyi.
 
Veikkaan että tämä on se porukka, joka on "pakotettu" työn perässä pääkaupunkiseudulle ja jonka joka viikonloppu on päästävä sinne kotiseudun onnelaan.
Mä kävin täältä urbaanista Mansesta siellä sun mainostamassa luonnossa töissä viikottain tähän Corona hommaan asti.
Nyt joudun tyytymään kahden kilometrin työmatkaan ja metropolin sykkeeseen. Koitan pärjätä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mikä on koronavirus? Onko Ed Sheeranin taustabändissä laulava Greta Thunberg jo saanut sen?
 
Suosikkijoukkue
Häviää viimeistään finaaleissa
Kerro ny @Breeze Harbour mitä se senssin meikkaus meinaa? Oma rohkea arvaus on: deitin mailausta?
Mulle se meinaa sitä että joku yrittää väkisin käyttää modernia nuorten kieltä puheessaan mutta päätyy kuulostamaan hölmöltä yrityksessään.

Menisi myös heittämällä "Ärsyttävin sana tai termi minkä tiedätte?" ketjuun tämä.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Mulle se meinaa sitä että joku yrittää väkisin käyttää modernia nuorten kieltä puheessaan mutta päätyy kuulostamaan hölmöltä yrityksessään.

Menisi myös heittämällä "Ärsyttävin sana tai termi minkä tiedätte?" ketjuun tämä.
Ok kiitos. Eli moni ymmärtämättömäni juttu onkin ollut vaan senssin meikkausta. Ei ymmärtämisen arvoista siis. Eipä tarvi enää jatkossa miettiä ymmärryksiään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös