Tavallaan. Olen tulossa tekemään historiaa. Tai sitten en.Ai, oot säkin tulossa historiapäiville?
Olet vain tulossa.Tavallaan. Olen tulossa tekemään historiaa. Tai sitten en.
Totta ja toivottavasti useammin kuin kerran. Busted.Olet vain tulossa.
Ei kai siinä mitään. Historia on minun kiinnostuksen aihe ja siellä tuo huutolaisuus on tullut tutuksi. Kunta siis luovutti ilman elatusta olevan (yleensä lapsi) sille joka pyysi ylläpidosta vähiten rahaa (eli siis ihmisen saamisesta kotiinsa ei maksettu vaan kunta maksoi siitä että pääsi eroon ilman elatusta olevista). Ei tuo mikään mukava juttu ollut. Usein huutolaislapsia kohdeltiin huonosti, teetettiin paljon työtä ja ylläpito (ruoka, vaatteet, elinolot) oli huonoa.No voi vittu, meni sitten toikin väärin.
Erilaisia ovat jutut eri puolella Suomea. Meillä puhuttiin ruusukonvasta (kun poistuville kolmosille jaettiin ruusut). Eikä siellä kiusattu ykkösiä vaan abeja. Laulettiin heillä lauluja (joita oli itse sanoitettu) ja kerrottiin vitsejä abeista. Oli saatu luokkien keräämät abivihkot joihin kaikki abit oli oman luokkansa oppilaista kirjoittanut juttuja, jopa pilkkaavia. Kyllä siellä muutama ykkönen oli keräämässä tietoa seuraava vuotta varten mutta ei niitä kiusattu, juotettu tai orjuutettu (viittaus Porin juttuun jonka @Czescku linkkasi) vaan he seurasivat sivusta tapahtumaa. Oli siellä opettajiakin (kaksi) paikalla kun kyse oli koulun tiloissa tapahtuneesta jutusta. Alkoholia ei siellä tarjoiltu ja oli tietty jokaisen (abin) oma asia oliko ehkä tullut otettua jotain. Penkkarit oli seuraavana päivänä.Ekan kerran olin koulussa päissäni nahkakonsassa (siis olin silloin lukion tokalla ja tuo oli tapahtuma jossa kiusattiin ekaluokkalaisia).
Sen toki tiesinkin, että huutolaislapsia kohdeltiin huonosti. O tempora o mores, oi aikoja oi tapoja jouduin eilen huudahtamaan kun ministerin suusta pääsi televisiossa "paskapuhetta" lausahdus toista keskustelijaa kohtaan. Edelleen näyttää olevan niin, että parempi väki kuvittelee voivansa kohdella muita alempiarvoisina vailla minkäänlaista kunnioitusta. Ei ole historia opettanut toisille mitään.Ei kai siinä mitään. Historia on minun kiinnostuksen aihe ja siellä tuo huutolaisuus on tullut tutuksi. Kunta siis luovutti ilman elatusta olevan (yleensä lapsi) sille joka pyysi ylläpidosta vähiten rahaa (eli siis ihmisen saamisesta kotiinsa ei maksettu vaan kunta maksoi siitä että pääsi eroon ilman elatusta olevista). Ei tuo mikään mukava juttu ollut. Usein huutolaislapsia kohdeltiin huonosti, teetettiin paljon työtä ja ylläpito (ruoka, vaatteet, elinolot) oli huonoa.
En hetkeäkään epäillyt ettei siellä jotain tietoa olisi ollut takana kun osasit ottaa asian esiin (huutolaisuus). Piti vaan taas päästä pieneksi hetkeksi pätemään. Ja kertomaan juttuja jotka sattuvat minua kiinnostamaan (ihan vaan yleisesti tiedoksi ilmiöstä eikä ollut tarkoitus juuri sinua @Hera80 ns. kouluttaa).Sen toki tiesinkin, että huutolaislapsia kohdeltiin huonosti.
Joo arvasin kyllä että tiesit minulla olevan tietoa, mutta halusin sen tehdä tiedettäväksi myös muille, että kyllä Hera tietää. Muuten maineeni vakavasti otettavana asiakirjoittajana olisi saanut kolauksen enkä sitä halunnut. Nyt on hyvä.En hetkeäkään epäillyt ettei siellä jotain tietoa olisi ollut takana kun osasit ottaa asian esiin (huutolaisuus). Piti vaan taas päästä pieneksi hetkeksi pätemään. Ja kertomaan juttuja jotka sattuvat minua kiinnostamaan (ihan vaan yleisesti tiedoksi ilmiöstä eikä ollut tarkoitus juuri sinua @Hera80 ns. kouluttaa).
Miksikäs herra Paha Eltonia vihaa? Aika värikäs ja mielenkiintoinen tyyppi mielestäni. Ei alistunut muutaman öyhöttäjämuusikon jutuista, vaan otti homman hanskaan ja meni juttelemaan ja järkkäsi yhteissoittoja herrojen kanssa. On valtavan taitava pianisti ja lauluääni on yksi historian ikonisimmista. Musiikkia on tehnyt popista rokkiin ja balladeihin.Jos on asia, jota vihaan vielä enemmän kuin sukupuolitauteja ja Elton Johnia
Niin, eihän tuo mikään yllätys ole. JVG tulee vielä voittamaan vuoden popin, vuoden kappaleen, vuoden albumin sekä yleisön suosikki -palkinnot. Palkitaanko tänäkin vuonna vuoden striimatuin biisi? Jos palkitaan, niin sekin menee JVG:lle. Olisi mennyt myös tuo vuoden rap -palkinto, mikäli poppareita olisi palkittu tuossa kategoriassa tänäkin vuonna niin kuin monena aikaisempana vuonna.Vuoden yhtye Emma-gaalassa JVG. No tämä ohjelma olikin nopeasti katsottu.
Vuoden yhtye Emma-gaalassa JVG. No tämä ohjelma olikin nopeasti katsottu.
Lähinnä, että voisi joskus olla joku muukin. Ei tarvitse @pepsi nyt tyhmäksi heittäytyä kuitenkaan. Mutta kaikki kunnia toki JVG:lle.
Lähinnä, että voisi joskus olla joku muukin. Ei tarvitse @pepsi nyt tyhmäksi heittäytyä kuitenkaan. Mutta kaikki kunnia toki JVG:lle.
Voisin avata kilttiyttäni, mutta en tee sitä, koska katson nyt sadannen kerran Medusan iskua.Avatkaa nyt joku NHL otteluseurantaketju tälle yötä. Siellä on kohta jo eka matsi käynnissä