Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

• 5 597 647
  • 68 331

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
No voi vittu, meni sitten toikin väärin.
Ei kai siinä mitään. Historia on minun kiinnostuksen aihe ja siellä tuo huutolaisuus on tullut tutuksi. Kunta siis luovutti ilman elatusta olevan (yleensä lapsi) sille joka pyysi ylläpidosta vähiten rahaa (eli siis ihmisen saamisesta kotiinsa ei maksettu vaan kunta maksoi siitä että pääsi eroon ilman elatusta olevista). Ei tuo mikään mukava juttu ollut. Usein huutolaislapsia kohdeltiin huonosti, teetettiin paljon työtä ja ylläpito (ruoka, vaatteet, elinolot) oli huonoa.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ekan kerran olin koulussa päissäni nahkakonsassa (siis olin silloin lukion tokalla ja tuo oli tapahtuma jossa kiusattiin ekaluokkalaisia).
Erilaisia ovat jutut eri puolella Suomea. Meillä puhuttiin ruusukonvasta (kun poistuville kolmosille jaettiin ruusut). Eikä siellä kiusattu ykkösiä vaan abeja. Laulettiin heillä lauluja (joita oli itse sanoitettu) ja kerrottiin vitsejä abeista. Oli saatu luokkien keräämät abivihkot joihin kaikki abit oli oman luokkansa oppilaista kirjoittanut juttuja, jopa pilkkaavia. Kyllä siellä muutama ykkönen oli keräämässä tietoa seuraava vuotta varten mutta ei niitä kiusattu, juotettu tai orjuutettu (viittaus Porin juttuun jonka @Czescku linkkasi) vaan he seurasivat sivusta tapahtumaa. Oli siellä opettajiakin (kaksi) paikalla kun kyse oli koulun tiloissa tapahtuneesta jutusta. Alkoholia ei siellä tarjoiltu ja oli tietty jokaisen (abin) oma asia oliko ehkä tullut otettua jotain. Penkkarit oli seuraavana päivänä.

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei kai siinä mitään. Historia on minun kiinnostuksen aihe ja siellä tuo huutolaisuus on tullut tutuksi. Kunta siis luovutti ilman elatusta olevan (yleensä lapsi) sille joka pyysi ylläpidosta vähiten rahaa (eli siis ihmisen saamisesta kotiinsa ei maksettu vaan kunta maksoi siitä että pääsi eroon ilman elatusta olevista). Ei tuo mikään mukava juttu ollut. Usein huutolaislapsia kohdeltiin huonosti, teetettiin paljon työtä ja ylläpito (ruoka, vaatteet, elinolot) oli huonoa.
Sen toki tiesinkin, että huutolaislapsia kohdeltiin huonosti. O tempora o mores, oi aikoja oi tapoja jouduin eilen huudahtamaan kun ministerin suusta pääsi televisiossa "paskapuhetta" lausahdus toista keskustelijaa kohtaan. Edelleen näyttää olevan niin, että parempi väki kuvittelee voivansa kohdella muita alempiarvoisina vailla minkäänlaista kunnioitusta. Ei ole historia opettanut toisille mitään.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sen toki tiesinkin, että huutolaislapsia kohdeltiin huonosti.
En hetkeäkään epäillyt ettei siellä jotain tietoa olisi ollut takana kun osasit ottaa asian esiin (huutolaisuus). Piti vaan taas päästä pieneksi hetkeksi pätemään. Ja kertomaan juttuja jotka sattuvat minua kiinnostamaan (ihan vaan yleisesti tiedoksi ilmiöstä eikä ollut tarkoitus juuri sinua @Hera80 ns. kouluttaa).

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En hetkeäkään epäillyt ettei siellä jotain tietoa olisi ollut takana kun osasit ottaa asian esiin (huutolaisuus). Piti vaan taas päästä pieneksi hetkeksi pätemään. Ja kertomaan juttuja jotka sattuvat minua kiinnostamaan (ihan vaan yleisesti tiedoksi ilmiöstä eikä ollut tarkoitus juuri sinua @Hera80 ns. kouluttaa).
Joo arvasin kyllä että tiesit minulla olevan tietoa, mutta halusin sen tehdä tiedettäväksi myös muille, että kyllä Hera tietää. Muuten maineeni vakavasti otettavana asiakirjoittajana olisi saanut kolauksen enkä sitä halunnut. Nyt on hyvä.

Katsonvaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit LFC
Jos on asia, jota vihaan vielä enemmän kuin sukupuolitauteja ja Elton Johnia
Miksikäs herra Paha Eltonia vihaa? Aika värikäs ja mielenkiintoinen tyyppi mielestäni. Ei alistunut muutaman öyhöttäjämuusikon jutuista, vaan otti homman hanskaan ja meni juttelemaan ja järkkäsi yhteissoittoja herrojen kanssa. On valtavan taitava pianisti ja lauluääni on yksi historian ikonisimmista. Musiikkia on tehnyt popista rokkiin ja balladeihin.
Et mikä vika?

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jaaha jaaha, nyt se on sitten päätetty... Päivä aloitettaan "ruuanhistorialla". Lapsikin halusi tulla mukaan kuuntelemaan luentoja. Saavat varmaan vetää ruksin seinään historiapäivillä kun siellä on kerrankin alle 20- vuotias osallistuja. Kun väki meinaa olla tuolla kuudenkympin ja kuoleman välistä. Tokko lapsi jaksaa kahta tuntia kuunnella kun proffat puhuu kuivia mutta poistukoon sitten hiljaa vaikka aulaan räpläämään puhelinta. Se ei ole mitenkään harvinaista historiapäivillä että luennoilla piipahdetaan ja poistutaan kesken.

Barney

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL-SaiPa
Vuoden yhtye Emma-gaalassa JVG. No tämä ohjelma olikin nopeasti katsottu.
Niin, eihän tuo mikään yllätys ole. JVG tulee vielä voittamaan vuoden popin, vuoden kappaleen, vuoden albumin sekä yleisön suosikki -palkinnot. Palkitaanko tänäkin vuonna vuoden striimatuin biisi? Jos palkitaan, niin sekin menee JVG:lle. Olisi mennyt myös tuo vuoden rap -palkinto, mikäli poppareita olisi palkittu tuossa kategoriassa tänäkin vuonna niin kuin monena aikaisempana vuonna.

pepsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukka Seppäsen pelipaikaton fantasia
Vittu "Vuoden rock" meni sinne Apulannalle... Kyllä minä nyt mieleni pahoitin. Miksei vaikka Sunrise Avenuelle?

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Lähinnä, että voisi joskus olla joku muukin. Ei tarvitse @pepsi nyt tyhmäksi heittäytyä kuitenkaan. Mutta kaikki kunnia toki JVG:lle.

pepsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukka Seppäsen pelipaikaton fantasia
Lähinnä, että voisi joskus olla joku muukin. Ei tarvitse @pepsi nyt tyhmäksi heittäytyä kuitenkaan. Mutta kaikki kunnia toki JVG:lle.

Mikäs fair play ja kaikilla on kivaa -ajatus tämän takana on? Jos suosio on toisella enempi kuin toisella, miksi siitä ei palkittaisi, vaikkakin vuodesta toiseen?

Ovie paukuttaa maaleja vuodesta toiseen ja kahmii maalipörssin voittoja mut hei, annetaan tällä kertaa Maurice Koivun Mikolle! Se on niin kiva kaveri ja se olisi reilua, hei.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen

Itseä tässä mietityttää, miten meneekään Nelosen suuntaan pystit. Vain Elämää -hehkutus jatkuu jne.

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Katotteko tekin samoja elokuvia paljon? Siis mitä olette jo katsoneet. Teeveestä tulee Medusan isku. Oon nähny 100 kertaa, mutta katson silti nyt uudestaan, vaikka mahdollisuus olisi laittaa Viaplay tai Netflixi päälle ja ettii uus leffa. Turvallisempi kattoo näitä jo nähtyjä.

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse kuulun niihin jotka ei voi ymmärtää JVG:n suosioo. Täysin parin kappaleen pumppu. Se Hombre on niitä harvoja biisejä, mitä en pidä huumorina. Kun taas joku radiossa soiva popkorni renkutus saa korvat vuotamaan paskaa. Eikä tässä ole kyse räppäreiden vihasta. Ymmärrän täysin esimerkiksi Cheekin suosion, mutta tuo JVG ei vaan aukene. No, jotkut tykkää mummoista ja jotkut isomummoista. Makuasioita sanoi kissa kun persettään nuoli.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy