Heh. Kirjoitan tätä kuunnellessani kuulokkeilla musiikkia. Tällä hetkellä menossa Lost Society - No Absolution.
@Laitela yksinkertainen neuvo olisi, että pyri käyttämään kaiuttimia aina kun mahdollista, ja kun on pakko käyttää kuulokkeita, pyri pitämään volyymi niin pienellä kuin mahdollista. Sitä sopivaa äänentasoa vain on valitettavasti aika mahdoton määrittää. Meluisilla paikoilla kuulokkeita ei oikeastaan kannata käyttää ollenkaan, silloin äänenvoimakkuus tulee huomaamatta laitettua liian kovalle. Jos kuulokkeiden käytön jälkeen korvat soivat, niitä särkee tai muut äänet kuulostavat vaimeilta, silloin volyymi on selkeästi ollut liian kovalla. Jos äänenvoimakkuus oikeasti tuntuu liian kovalta (ottaessa kuulokkeet pois ja laittaessa takaisin), se on liian kovalla, sillä sopivaltakin tuntuva volyymi saattaa pitkällä aikavälillä olla liikaa, joten vastusta kiusausta laittaa äänenvoimakkuutta isommalle vaikka tuntuisi ettei se haittaa.
Ei kuulosta hyvältä idealta käyttää kuulokkeita, jotta saa pistää mökää kovemmalle. Minä teen toisinpäin, vain kaiuttimella kehtaa laittaa volyymin sille tasolle millä Slayeria kuuluu kuunnella :D
Kuulovaurio on salakavala pirulainen, ensinnäkin koska sen huomaa vasta vuosien päästä, kun se on jo edennyt ja toisten puheesta alkaa olemaan vaikea saada selvää. Sen lisäksi herkkyys melun aiheuttamalle kuulovaurioille on yksilöllistä: veikkaisin, että suurin osa ihmisistä voi sivuuttaa suositellut melurajat kunhan käyttää järkeä, mutta toiset ovat niin herkkiä että jopa autossa matkustaminen on liian kovaäänistä ja ovat käytännössä tuomittuja kuuroutumaan. Mistä sitten voi tietää onko herkkä melulle? No ei oikein mistään, valitettavasti. Ainakin jos perheessäsi on huonokuuloisuutta, ole varovainen. Minä uskon olevani erityisen herkkä melulle, ja kuuloni tuntuu alentuneen, ja tätä teoriaa tukee se, että isäni sekä molemmat isoisäni ovat ikäänsä nähden huonokuuloisia.
Kai tuota lääkärillä voi käydä kuulonsa mittauttamassa, en tiedä, minä en ole koskaan niin tehnyt. Ehkä pitäisi.