Olen nuori ja komeannäköinen mies, mutta joudun käyttämään kuulolaitetta. Kuulen ihan hyvin ilmankin, mutta toinen korvani tinnittää. Kuulolaite soittaa korvaani kohinaa jota on mukavampi kuunnella, kuin tinnitystä.
Se on varmasti paha juttu, mikäli toinen korva tinnittää vakituiseen. Muistan kun minullakin oli armeija-aikana aikoinaan parinkin viikon verran tinnitystä korvissa niin hulluksihan siinä meinasin tulla. Ja sitten kun minä en silloin edes päässyt sitä tinnitystä ja korvien soimista mihinkään karkuun vaan sitä joutui kestämään vuorokaudet läpeensä. Kamala sairaus on tuo korvien tinnitys.
Minulla puolestaan on ensimmäinen työpäivä takana tuota työkokeiluani. Teenkin työkokeilun aikana kuusi tuntisia työpäiviä vaikka alkuun oli puhetta että työpäiväni kestävät ensin viisi tuntia. No tunti sinne tai tänne, onko se niin kamala juttu?
Muuten työpäivä meni ihan hyvin. Minulla ei tullut yhtään hyväksikäytetyn makua suuhuni. Eli ei tullut sellaista fiilistä että nyt olisin ilmaista työvoimaa. Tai sitä ilmaista työvoimaa minä nyt olen tässä tapauksessa väkisin kun työkokeilupaikka ei maksa minulle palkkaa vaan saan työkokeilun ajan korotettua kuntoisuustukea mutta ei se näkynyt ainakaan tänään töissäni juuri millään tavalla.
Sain tehdä muutakin kuin vain hanttihommia joita halpatyövoima joutuu tekemään. Ja minua kohdeltiin hyvin, ei otettu vastaan vain halpatyövoimana vaan perehdytettiin ja neuvottiin hyvin niin kuin etukäteen odotinkin ja muutenkin sain ystävällistä kohtelua. Taukoja sain pitää myös hyvin, ja työkokeilupaikka tarjoaa minulle päivittäin lounaan eli säästän siinäkin kun ei tarvitse kotona itselleen ruokaa laittaa.
Tänään olin salaattiosastolla auttelemassa. Hiukan sekavaltahan tuo kaikki tuntui näin ensimmäisenä työpäivänä mutta kaippa se siitä lähtee vähitellen sujumaan? Se missä saan olla töissä niin vaihtuu viikottain. Eli menee kai niin että joku viikko olen salaattipuolella, joku viikko dieettipuolella ja joku viikko vaikka tiskissä ja sitten myös saan olla varmaan pääruokaakin tekemässä. Se olisi justiin toiveideni mukaista työkokeilua silloin, saa tehdä ja kokeilla vaihtelevasti erilaisia keittiöalan hommia.
Minähän olen ennenkin ollut töissä tuolla nykyisessä työkokeilupaikassani mutta siitä on aikaa varmaan kahdeksan vuotta. Ja tuo keittiö on sen jälkeen remontoitu isolla kädellä ja myös henkilökunta on vaihtunut suurimmaksi osaksi.