Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 765
  • 3 484

Rocco

Jäsen
Nyt on sellainen tilanne, että edessä on lento Airbus 380:lla. Varmaankin jo joku jatkislainen on tullut matkustaneeksi tuollaisella kaksikerroksisella. Mitkä olivat vaikutelmat koneesta? Perusmeininkiähän se sinällään varmaan on, mutta miten koneen iso koko on näkynyt/tuntunut sillä matkatessa?
Nousu tuntuu kestävän ikuisuuden, sillä kone kiihtyy hieman verkkaisesti ja vaatii ainakin isolla kuormalla aika pitkän matkan nousunopeuteen pääsyä varten. Muuten matkustus on todella tasaista ja hiljaista. En voi kuin suositella kokemusta!
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli tehtyä vähän pidempi reissu Jenkkeihin ja ainakin jenkkilentoyhtiöihin verrattuna Finnair on aika laatufirma.

Menomatkalla SF:ään lennettiin ensin Nykiin Finnairilla, kone oli suht tuore A330 ja palvelu oli hyvää, löyty henkilökohtaiset näytöt ja kaikki pelasi kuten pitikin.

2,5 tunnin layoverin jälkeen hypättiin sitten American Airlinesin Boeing 767 -koneeseen, joka vaikutti olevan jostain 90-luvun puolivälistä. Ihmeelliset nahkapenkit, aivan umpisurkeat tilat käsimatkatavaroille ja se meteli siellä sisällä oli jotain aivan käsittämätöntä. Kaiken kruunasi ne putkitöllöt katon rajassa. Tuossa kohtaa olin jo sen verran väsynyt, että suurin osa lennosta meni sellaisessa horrostilassa.

Seuraava lento oli Unitedilla San Franciscosta Honoluluun. Lentokentällä olisi pitänyt chekata sisään automaatissa, mutta jotenkin E-Bookersin varausta ei tuntunut löytyvän mistään ja afrikanamerikkalaista asiakaspalveluhenkilöä ei olisi vähempää voinut kiinnostaa etsiä varausta. No löytyi se lopulta ja hirveällä ryysäämisellä kerkesin itse lennolle. Koneena oli Boeingin 777 (samanlainen raato lojui siellä SF:n kiitoradalla). Tämä kone oli jo ehkä jostain 2000-luvun alkupuolelta, eli ihan ok-setti. Ei mitään omia viihdekeskuksia, mutta sisällä melu oli kohtuullinen ainakin edeltävään AA:n romuun verrattuna.

Honolulusta jatkoin Chicagoon Unitedin 777-koneella, joka oli täysin vastaava kuin tuo edellisen lennon kone. Lähinnä se ihmetytti ettei lentoon sisältynyt minkäänlaista ruokatarjoilua vaikka se kesti 8 tuntia.

Paluulento Chicagosta Helsinkiin oli BA:lta ostettu, mutta lennon operoi American Airlines ja koneena oli TAAS Boeing 767, eli täysin vastaava romu kuin lennolla Nykistä San Franciscoon. Koneeseen pääsin sisälle 40 minuuttia myöhässä, mutta ilmaan päästiin 3 tuntia myöhemmin. Muutenkin tyrmistys oli valtava, kun astuin koneeseen sisälle ja huomasin, että sillä 90-luvun museokoneella lennettäisiin seuraavat 9 tuntia Helsinkiin. Tosiaan kolmen tunnin korjaamisen jälkeen (ja tuo aika siis istuttiin siinä helvetin kuumassa koneessa sisällä) saivat sen romun sitten käyntiin ja ilmaan. Nousussa olin aivan varma, että menetän kuuloni, koska sen verran käsittämättömän kova meteli oli sisällä. Ruoat oli ihan ok ja koko lennon ajan oli ilmainen alkoholitarjoilu, joka hieman lohdutti, mutta silti pääosin jäi kyllä niin paskanmaku suuhun American Airlinesista, että jatkossa pyrin sitä parhaani mukaan välttämään ja suosittelen kaikkia muitakin palstalaisia välttämään kyseistä lentoyhtiötä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Heh, tuo on kyllä ihan vain sitä että silmät kyllä avautuvat nopeasti Finskin "palvelutasosta" kun pääsee lentämään jenkkifirmoilla. Toki Finskissäkin on omia valitusaiheitaan, etenkin koneen etuosan "soft productin" osalta mutta ei toisaalta ole realistista kilpaillakaan persianlahden lentoyhtiöitten kanssa blingistä.

No, AA on toki nyt uusimassa laivastoaan kunnolla, lentäähän se lähes museokalustolla mutta mitään uutta tuossa ei ole yleisesti jenkkilän paikallistasoon nähden.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
No, AA on toki nyt uusimassa laivastoaan kunnolla, lentäähän se lähes museokalustolla mutta mitään uutta tuossa ei ole yleisesti jenkkilän paikallistasoon nähden.

Juu, näin. Aikanaan Helsinki - CDG- Miami - Lima AA:n lipulla. Muuten meni melko hyvin, mutta se viimeinen siivu Limaan vedettiin kyllä sitten melkoisella karjankuljetusvehkeellä. Taisi tosin vielä olla ainoa väli AA:n koneelle, Olisko ollut Finski ja Air France operaattoreina aluksi.

Ostin oluen sillä Liman lennolla, lentoemo kysyi multa vähän niin kuin ihmeissään, että varmastikko, se meinaan maksaa. $5 tölkistä olutta, ei nyt sentään mikään ihan tolkuton hinta.

Vaan kaikkien lentoyhtiöiden lennoilla koen vittuiluna sen loppukuulutuksen: "Toivottavasti viihdyitte lennollamme ja tervetuloa uudestaan". Vittu, minä en ole koskaan viihtynyt yhdelläkään lennolla, en edes silloin kun mut on upgreidattu sikaosatolta pois. Siedettävämpi busines toki on.

t. hanu
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Honolulusta jatkoin Chicagoon Unitedin 777-koneella, joka oli täysin vastaava kuin tuo edellisen lennon kone. Lähinnä se ihmetytti ettei lentoon sisältynyt minkäänlaista ruokatarjoilua vaikka se kesti 8 tuntia.

Maan sisäinen lentoliikenne on niiiin verisesti kilpailtu, että nämä isot jätit (AA, UA, Delta) ovat joutuneet tekemään radikaalinkin kuuloisia riisumisia palveluissa. Tuo turistiluokan ruokatarjoilu kotimaan liikenteestä on yksi niistä. Irvokkaimminhan tuo näkyy just noilla Havaijille suuntautuvilla lennoilla, koska etäisyydet ovat melkoiset mantereen kohteisiin.

Vinkiksi voin sanoa jenkkilän sisäisillä lennoilla matkustettaessa, että... osta ennen kentälle tuloa täytetty leipä (tyyliin Jumbon Cittarin täytetty patonki), sitä voit nävertää pitkin matkaa... limut ovat yleensä ilmaisia, joten kuivana ei tarvitse vetää (heh!) pullaa huiviin. Toinen mahdollinen kuvio: yleensä terminaaleista löytyy niiden porttialueiden lähistöstä kuppiloita, joista voi ostaa mukaan otettavaksi purtavaa. Kerran olen kuullut kuulutettavan (tämä JFK:lla), että matkustajien suositellaan ostavan lennolle omat eväät koneeseen.

Ulkomaan lennoilla jenkkiyhtiöt ovat pakotetut turistiluokankin ruokatarjoiluun, sillä siinä heillä on ulkomaisia kilpailijoita.
 
K

kiwipilot

Mä en hirveästi ymmärrä valitusta USA:n sisäisten lentojen tasosta ja tarjoilusta: jos esimerkiksi maksat 80€ reilun neljän tunnin siivusta New Yorkista Denveriin tai 35€ lyhyestä pompusta DC:stä JFK:lle niin eipä siinä kannata hirveästi mitään extroja odotella. Eihän junissa tai busseissakaan tarjoilla ilmaisia sapuskoja, miksi sitten lentokoneissa pitäisi niin tehdä? Frontier sentään tarjosi neljän tunnin lennolla parit kahvit, pilponaatit sekä ison suklaakeksin. Ja jos tuo ei riittänyt, niin sitten kuvetta kaivamalla sai eteensä tuhdimpaa sapuskaa. Tietenkin aina voi hankkia tiketin verhon paremmalle puolelle jos perse kestää.
Jos jotain whitutuksen aihetta haluaa jenkkien lentomatkailusta hakea niin lähinnä kenttien onneton infra ja TSA:n touhut tulevat itselleni mieleen.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Deltalla käsittääkseni vielä saa kotimaan lennoilla jotain pientä naposteltavaa, tai ainakin sain lennoilla LAX - Salt Lake City, Salt Lake City - Indianapolis ja Indianapolis - LAX kesäkuussa. Luulen, että pienemmillä lentoyhtiöilläkin saa ilmaiseksi jotain pientä naposteltavaa maan sisäisillä lennoilla. Mutta AA:n ja Unitedin lentoihin kannattaa tosiaan ostaa eväät mukaan, juomapuoli pelaa.
 

Balrog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Erilliset saarekkeet
1. Mihin lentoyhtiöiden kanta-asiakasohjelmiin kuulutte ja millä tasolla olette ?
2. Onko kellään kokemusta Braathens Regional lentoyhtiöstä ja Aerospatiale/Alenia ATR 72 potkurikoneesta ?
 

julle-jr

Jäsen
1. Mihin lentoyhtiöiden kanta-asiakasohjelmiin kuulutte ja millä tasolla olette ?
2. Onko kellään kokemusta Braathens Regional lentoyhtiöstä ja Aerospatiale/Alenia ATR 72 potkurikoneesta ?
1. Lennän enimmäkseen Finnairilla ja muilla Oneworldin yhtiöiden koneilla, mutta myös SAS:lla ja esim Blue1:lla, joten mulla on sekä Finnairin että Star Alliancen kortit. Finnairin taso on gold, Star Alliancen taso on basic, jokin aika sitten oli sekin silver.

2. En ole varma onko juuri ATR 72, mutta jollakin Flyben ATR-potkurikoneella tulee sahattua Turku-Helsinki -väliä hyvinkin usein. En oikein tunne lentokoneita, mutta tiedän koneen olevan ATR-kone, koska lentoemo usein kuuluttaa "tervetuloa tähän ATR se ja se lentokoneeseen". Koneesta ei ole mitään erityistä positiivista tai negatiivista sanottavaa, eipä noilla potkurikoneilla lennetä kuin joitakin kymmeniä minuutteja kestäviä lentoja ja sellaisen ajan pärjää vaikka ns. seipään nokassa.

Myös Turku-Tukholma -väli lennetään potkurikoneella, mutta en ole varma mikä kone on kyseessä.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuli tehtyä vähän pidempi reissu Jenkkeihin ja ainakin jenkkilentoyhtiöihin verrattuna Finnair on aika laatufirma.

Joo, mutta ei aina. Itsekin viime kesänä lensin nykiin finskillä ja homma toimi (Airbus 330). Nyt tänä kesänä tuli käytyä duunireissulla Kanadassa ja Finnairilla taas. Torontoon lennettiin ja koneeksi oli laitettu 757. Aivan jäätävää paskaa vetää Atlantin yli tuollaisella Euroopan lomalennoille sopivalla sillipurkilla. Tuskaisimmat lentomatkat mitä meikäläinen on koskaan tehnyt (takaspäin siis sama kone). Ja olen sentään lentänyt Thaimaahankin joskus lomalennolla (Airbus 330, penkkien väliä tiivistetty), mutta ei sekään läheskään niin ahdas ollut kuin tuo 757.

Ilmeisesti vain kesällä tuo Toronton reitti ohjelmassa Finnairilla ja isompia koneita ei riitä tälle reitille. Aivan täynnä nuo 757:t oli molempiin suuntiin ainakin, että asiakkaita kai olisi tuollakin reitillä.
 

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lentomatkailussa ei ole mitään hyvää, jos on köyhä. Ihmiset laitetaan kuin karjavaunuihin epäinhimillisiin oloihin ja syötetään paskaruokaa. Sitten kökötetään ahtaissa tuoleissa yli kymmenen tuntia ja katsotaan pieneltä ruudulta kehnolla äänellä jotain Inceptionia. Terveiset Hki-Vancouver-Hki, Hki-Rotorua-Hki ja matkalla maailman ympäri.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Lentomatkailussa ei ole mitään hyvää, jos on köyhä. Ihmiset laitetaan kuin karjavaunuihin epäinhimillisiin oloihin ja syötetään paskaruokaa. Sitten kökötetään ahtaissa tuoleissa yli kymmenen tuntia ja katsotaan pieneltä ruudulta kehnolla äänellä jotain Inceptionia. Terveiset Hki-Vancouver-Hki, Hki-Rotorua-Hki ja matkalla maailman ympäri.

Totta puhut. Tässä erittäin osuva sarjakuva siitä miten paikat pitäisi oikeasti jakaa.
How commercial airplanes SHOULD be laid out - The Oatmeal
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
757:t onneksi katoavat kai ensi vuonna ja kunhan nyt 350:t tulevat niin Finskin kaukofleetti on varsin houkutteleva.

Kyssäreihin sen verran että

1. BA Silver, sen verran helpolla tason aikanaan sai että pitihän se ottaa, nyt sitten vielä varmaan vuoden selvinnee nykytasolla jos lentomäärät eivät kasva.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sitten kökötetään ahtaissa tuoleissa yli kymmenen tuntia ja katsotaan pieneltä ruudulta kehnolla äänellä jotain Inceptionia.
Tai lastenohjelmia kun lentokoneessa on yksi lapsi, jos sitäkään.
 

12961

Jäsen
Myös Turku-Tukholma -väli lennetään potkurikoneella, mutta en ole varma mikä kone on kyseessä.

Tätä väliä tulee sahattua suht usein. Kone riippuu vuodenajasta. Kesällä siinä on juurikin Braathensin ATR 72, mutta suurimman osan vuodesta kyyditsee Saab 2000. Saabilla reissu on 15min ATR:aa nopeampi, vaikka molemmat vispilävehkeitä ovatkin.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
1. Mihin lentoyhtiöiden kanta-asiakasohjelmiin kuulutte ja millä tasolla olette ?
Tätä nykyään on enää yksi, kun käytännössä lennän aina Lufthansalla tai jollain muulla Star alliancen koneella. Taso on Senator (eli Starin kulta). Lennän yleensä aina busineksessa, mutta Lufthansan HON circleen ei ole kyllä mitään mahdollisuuksia nykyisillä lentomäärillä. Aikaisemmin, kun asuin Suomessa minulla oli Finskin Kulta, mutta se on mennyt jo vanhaksi.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
2. Onko kellään kokemusta Braathens Regional lentoyhtiöstä ja Aerospatiale/Alenia ATR 72 potkurikoneesta ?

Onko tämä vielä olemassa? Mä olen lentänyt sillä joskus kun sen nimi oli Braathens S.A.F.E., luulin että SAS:n ostettua sen se katosi jossain välissä kartalta. Jos meinaat ATR:llä talvella/myöhäissiyksystä lentää, suosittelen piruuttani googlettamaan Roselawnin tapauksesta lisätetoja...
 
Suosikkijoukkue
Ilves
1. Mihin lentoyhtiöiden kanta-asiakasohjelmiin kuulutte ja millä tasolla olette ?
2. Onko kellään kokemusta Braathens Regional lentoyhtiöstä ja Aerospatiale/Alenia ATR 72 potkurikoneesta ?

1.
Star Alliance Gold member ja One World ihan Basic. Työlennot liki aina SAS, Lufthansa, LOT . Koitan välttää Finskiä, koska lennot aina Vantaan kautta ja muutenkin ihan periaattesta.

2.
Braathensilla on tullut lennettyä useampi lento sekä ATR 72:lla että SAAB 340:llä. Molemmat ihan ok koneita Tampere-Tukholma välillä. Saab hiukan nopeampi , mutta ATR:ssä paremmin sisällä tilaa käsipakaaseille.

ATR on herkempi ballanssin suhteen, koska matkatavarat pääosin pakataan eteen. Ruuma on lentäjien ja kabiinin välissä. Joskus jos kone on tyhjempi joudutaan joitakin matkustajia siirtään taaemmaksi.

Mitä muuta haluat tietää ATR:stä ja Braathensista?
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Ehkä tyhmä kysymys, mutta kannattaako kuulua jonkun lentoyhtiö kanta-asiakasohjelmaan, jos lentää keskinmäärin kerran kaksi vuodessa ja ottaa aina lennon sen mukaan mistä halvimmalla saa??
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ehkä tyhmä kysymys, mutta kannattaako kuulua jonkun lentoyhtiö kanta-asiakasohjelmaan, jos lentää keskinmäärin kerran kaksi vuodessa ja ottaa aina lennon sen mukaan mistä halvimmalla saa??

Jos lennot ovat shorthaulia, ei kanta-asiakkuudesta ole mitään rahallista hyötyä sinänsä. Longhaulilla teoriassa muutamassa vuodessa keräisi sen verran pisteitä että niillä sitten maksaa vaikkapa Euroopan sisäisen lennon matkustusluokan korotuksen tai lennot itsessään. Eli ei ja kyllä, ei siitä toki varsinaisesti haittaakaan ole.

Mutta eivät nuo edut silti ole vain pistesidonnaisia, esim. itse varaan vuokra-autot aina BA:n kautta Avikselta koska
1. Hinnat ovat aina merkittävästi varauspalveluita halvemmat
2. BA:lla on kanta-asiakkaana (tasosta riippumatta) kakkoskuski aina ilmainen, tämä on varsin kätevä etu jos käytännössä aina autoreissulla on tarvetta kakkoskuskille.

Eli kanta-asiakkuuksissa ei tule tyytyä pelkästään pisteisiin ja niitten vähyyteen vaan on noissa joissain ohjelmissa muitakin etuuksia.
Yhdessäkin hotelliohjelmassa missä olen ei minua niinkään kiinnosta pistekertymät vaan "auto-upgrade" aina tilan salliessa, tämän turvin yksikin lomareissu tuli vietettyä 110 neliön beach housessa vaikka maksoimme vain alimman kategorian kaksiosta.

edit: Ja kyllä, tunnarit flyertalkille löytyvät, tietenkin ;)
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Miksei kannattaisi? Eivät maksa mitään ja aina voi olla jotain erityisiä pikkutarjouksia, jotka voivat osua tai eivät. Ei siinä mitään häviä.

Mitä lentoyhtiötä suositeltaisiin? Se harva kerta mitä lennän, niin tarkoitus olisi lentää kaukolentoja..
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mitä lentoyhtiötä suositeltaisiin? Se harva kerta mitä lennän, niin tarkoitus olisi lentää kaukolentoja..

Niin, jos lentää joka kerta halvimmalla niin tällöin edut jäävät aika vähäisiksi yhdestä allianssista mutta mikäänhän ei estä liittymästä niihin kaikkiin (ts. OW, *Alliance ja Flying Blue). Kuitenkin jos nyt edes vähän tahtoo optimoida, niin vastaisuudessa sitten lentää joko OW:n tai Starin lentoyhtiöillä ja valitsee ohjelmansa sen mukaisesti. AA:n systeemi antaa täysiä maileja jopa roskaluokan lipuista (muistaakseni) mutta etujen käyttäminen on taas vaikeampaa.

Jos kuitenkin lähtökohtaisesti lennät Helsingistä "jonnekin" niin ei Finskikään ihan huonoimmasta päästä ole, koska ainakin pisteitä voisi sitten joskus käyttääkin. Mutta käytännössä hyvin vähän lentävän kannalta kaikki ohjelmat ovat samanarvoisia, pisteitten vanhenemiset ovatkin sitten miltei merkittävämpiä asioita ja esim. BA:lla pisteet eivät käytännössä vanhene koskaan. Mutta kääntöpuolena, ei-BA-lennoista tulee heikosti pisteitä.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
2. Onko kellään kokemusta Braathens Regional lentoyhtiöstä ja Aerospatiale/Alenia ATR 72 potkurikoneesta ?
Braathens Regional ei ole tuttu, mutta Finncommin ja sitä seuranneen Flyben lennoilta ATR-72 on hyvinkin tuttu kone monilta Joensuu-Helsinki-lennoilta viime vuosien aikana. Mutta joka tapauksessa ei yhtään mitään valittamista tästä ATR-72:sta; vaikka kone on melko pieni, niin siitä huolimatta matkustusmukavuus on ihan ok, ja tilaa on varmasti riittävästi vähän isokokoisemmallekin kaverille. Ja kuten SherwoodinHartsa totesikin, niin joskus kun matkustajia on todella vähän, niin ennen lähtöä saatetaan pyytää siirtymään koneen etuosasta istumaan taaemmas.

Ehkä nämä ovat makuasioita, mutta itse pidän jopa enemmän ATR:n kyydistä kuin Embraer 190:sta, joka taitaa nykyisin olla se toinen yleinen vaihtoehto Joensuun ja Helsingin välillä, vaikka E190:lla suihkumoottorikoneena lentoaika onkin hitusen lyhyempi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös