No firmalla oli itsellään jo Karair, jonka olivat ostaneet. Se olisi alunperin pitänyt rakentaa niin, että kustannusrakenne olisi ollut eri. Liittojen kanssa olisi ollut piru irti, jos Air Finlandille olisi siirretty ja kaiken lisäksi liian myöhään. Se olisi ollut kannattamaton tuollaisenaan. .
Eiköhän siihenkin olisi löytynyt järkevä ratkaisu loppujen lopuksi. Ainakin ilmailupiireissä tuota skenaariota pidettiin todennäköisenä, joka ei kuitenkaan toteunut. (Ilmailupiirit = ilmailun parissa työskentelevät)
Lufthansahan teki niin että heillä oli Condor lomalentoyhtiö, jonka katsottiin olevan ei-ydinliiketoimintaa, joten se siirtyi pikkuhiljaa lomamatkakonserni Thomas Cookin haltuun..
Korjaa, jos olen väärässä, mutta eikös Thomas Cook ostanut Condorin pois saksalaisilta. Condorhan ei ollut kokonaan Lufthansan vaan mukana oli useita eri yrityksiä, jotka toki olivat saksalaisia kaikki.
Finnairhan myi Finnmatkat TUI:lle, mutta Aurinkomatkoille ja lomalennoille ei tehty mitään. Kai Finnair luuli, että muutkin matkanjärjestäjät käyttävät ikuisuuteen saakka Finnairin lentoja, joten on hyvä pitää tuo B757 laivue riippumattomana, mutta ei se ole toiminut. Tjäreborg lennätti jo joskus 80 luvulla Sterlingin koneilla noin esimerkin mainitakseni.
Jotenkin tuosta Finnairin luupäisyydestä liittyen lomalentoihin tulee sellainen tunne, että siellä on uskottu suomalaisten "lennän vain Finnairilla, Finnair on paras"-asenteen kestävän tulevaisuudessakin ja Aurinkomatkojen suosio taas perustuu ymmärtääkseni osaltaan suomalaisuuteen.
Aurinkomatkat on kyllä muutenkin laadukas yhtiö, ei ollut tarkoitus dissata.
Tjäreborghan käyttää enimmäkseen Thomas Cook Scandinavian koneita, Finnmatkat TUI fly nordicia ja Lomamatkatkin käyttää Primera Airin koneita ja hyvin näyttää pelaavan.