Pakko jakaa erikoinen kokemus lentolippuihin liittyen. Käväisimme nimittäin kesä-heinäkuun vaihteessa USA:n itärannikolla, ja onnistuimme keväällä ostamaan kohtuuhintaisen paketin reitille HEL-LHR-BOS-JFK-LHR-HEL. Liput kirjoitti American Airlines, ja operoivia lentoyhtiöitä oli Finnair (Helsingistä ja Helsinkiin), AA (Bostonista New Yorkiin ja New Yorkista Lontooseen) sekä British Airways (Lontoosta Bostoniin).
Lähtöä edeltävänä päivänä saimme tsekattua itsemme ensimmäiseen määränpäähäämme Bostoniin, ja korotimme jopa Lontooseen asti matkustusluokkaa Finnairin vanhenemassa olevilla pisteillä. Kun ensimmäisen lennon piti nousta Helsingistä perjantaina neljältä iltapäivällä, saimme BA:lta tekstiviestin torstaina illalla yhdekseltä: lento Lontoosta Bostoniin on peruttu. Soittamalla annettuun numeroon selvisi, että BA ei pysty viemään meitä määränpäähän alkuperäisenä päivänä, vaan korkeintaan New Yorkiin asti. AA taas ei voinut tehdä enää mitään, koska BA oli onnistunut jotenkin siirtämään liput itselleen ja lukitsemaan ne.
Onneksi tällä kerralla lennot oli ostettu Ebookersilta, josta saimme lähtöpäivän aamuna kiinni erittäin taitavan virkailijan. Hän löysi kuin ihmeen kaupalla meille uudet lennot vieläpä alkuperäistä paremmalla aikataululla ja vain paria kymppiä kalliimmalla. Virkailija kertoi, että alkuperäiset voidaan kokonaan perua ja maksu palauttaa, koska emme niillä pääse haluamaamme kohteeseen.
Lopulta lensimme siis Finnairilla Pariisiin, josta Air Francen 777:lla Bostoniin. Vaihto CDG:lla oli todella sujuva: olimme kymmenessä minuutissa vaihtaneet bussilla terminaalin siivestä toiseen, käyneet passintarkastuksessa ja valmiina portilla. AF:n palvelu pelasi muutoinkin ensiluokkaisesti, matkalaukut tulivat määränpäähän niin kuin piti ja turistiluokassakin tarjottiin alkudrinkiksi ilmaista shampanjaa.
Pomppu Bostonista New Yorkiin tapahtuikin sitten Deltan Embraer-shuttlella ja vieläpä LaGuardian Marine-terminaaliin, josta pääsi bussi-metro-yhdistelmällä alle tunnissa Times Squarelle.
Takaisin Suomeen lensimme KLM:llä Amsterdamin kautta. Ensimmäinen lento oli 747 Combilla, joka oli sisältä todella hupaisan näköinen, kun matkustamo loppui melkein puolessa välissä suurta konetta. JFK näytti huonot puolensa, kun saatiin jonotella pitkälti toista tuntia ennen nousuvuoroa. Amsterdamkaan ei kerännyt pisteitä, sillä laukut jäivät sinne pitkästä vaihtovälistä huolimatta. Erityisesti jäi ärsyttämään se, että meidän laukkumme eivät olleet lennon ainoat unohtuneet, vaan muiltakin USA:n eri kohteista tulleilla ne puuttuivat - eikä tämä ollut päivän ainoa ongelmallinen Amsterdamin lento. Laukut toimitettiin yli vuorokausi saapumisemme jälkeen, kun Amsterdamista Helsinkiin oli tullut jo puolenkymmentä lentoa.
Loppu hyvin kaikki hyvin siis, mutta kyllä ihmetytti tuo matkustajan pienuus ison lentoyhtiön edessä. Ilmeisesti lentoja voi noin vaan perua ilman, että on oikeasti mitään velvollisuutta järjestää jotain korvaavaa? Meidänkin tapauksessamme AA- ja BA-koodattuja lentoja lähti Helsingistä useita, jopa kaksi suoraa lentoa rapakon taakse.