Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 663
  • 3 484

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Köpiksen toimivalla kentällä ehdit käydä pubissakin tuossa ajassa. Lentoyhtiö myy tuon lipun, koska itsekin tietävät ajan riittävän.

Asia selvä. Näyttääkin siltä, ettei ruumaan tarvitsisikaan laittaa mitään joten jos nyt vain muut asiat hoituu kuten elokuvissa niin eiköhän tuo lento tule valittua.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sopii varmaan täällä kysyttäväksi tämmöinen tyhmä kysymys. Pitäisi ensi viikolla lähteä Saksaan autonhakureissulle ja lentää Düsseldorfiin. Sopivin lento olisi SAS:lla ensin Kööpenhaminaan ja siitä jatkolento Düsseldorfiin. Vaihtoaika on kuitenkin vain 40 minuuttia ja olen aina lennellyt vain suorilla lennoilla, niin kysynkin, että onko edes mahdollista ehtiä tuolle jatkolennolle? Kyseessä aikaiset aamulennot ja mukana todennäköisesti ruumaan menevä laukku jos sillä on mitään väliä.
Jaa, en usko että SAS tuollaista edes myy, ellei siihen ehdi vaihtoa tehdä. Ihmetyttää kuitenkin tuollainen vaihtoehto, kun oma kokemus on ollut ettei ne tarjoa vaihtoa Köpiksessä jos vaihtoaika on alle tunti. Jos kuitenkin tuollaisen lennon ostat niin pakkaa käsimatkatavaroihin välttämättömimmmät tavarat kun sen matkalaukku kuitenkin jää sinne Tanskaan.

Lisäys: jos noi on eri lentoyhtiöiden eri lipuille kirjoitetut lennot, unohda koko homma.
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Jaa, en usko että SAS tuollaista edes myy, ellei siihen ehdi vaihtoa tehdä. Ihmetyttää kuitenkin tuollainen vaihtoehto, kun oma kokemus on ollut ettei ne tarjoa vaihtoa Köpiksessä jos vaihtoaika on alle tunti. Jos kuitenkin tuollaisen lennon ostat niin pakkaa käsimatkatavaroihin välttämättömimmmät tavarat kun sen matkalaukku kuitenkin jää sinne Tanskaan.

Lisäys: jos noi on eri lentoyhtiöiden eri lipuille kirjoitetut lennot, unohda koko homma.

Kyllä ne vaan näyttää myyvän. Käsimatkatavaroilla selvitään. Lennot SK1707 ja SK1629.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sopii varmaan täällä kysyttäväksi tämmöinen tyhmä kysymys. Pitäisi ensi viikolla lähteä Saksaan autonhakureissulle ja lentää Düsseldorfiin. Sopivin lento olisi SAS:lla ensin Kööpenhaminaan ja siitä jatkolento Düsseldorfiin. Vaihtoaika on kuitenkin vain 40 minuuttia ja olen aina lennellyt vain suorilla lennoilla, niin kysynkin, että onko edes mahdollista ehtiä tuolle jatkolennolle? Kyseessä aikaiset aamulennot ja mukana todennäköisesti ruumaan menevä laukku jos sillä on mitään väliä.

Itse olen lennellyt ties missä ja jos pitäisi valita yksi kenttä missä mieluiten vaihtaisi pikana, niin ensimmäisenä tulisi mieleen Kööpenhamina. Kaksi kertaa olen siellä vaihtanut, molemmat alle 30min vaihtoajoilla ja kaikki on toiminut.
Ensimmäisellä kertaa meitä tultiin hakemaan edelliseltä koneelta (muistaakseni 15min oli laskettu vaihtoon).
Toisella kertaa kone Helsingitä oli jostain syystä myöhässä ja samalla lennolla oli muitakin jotka jatkoivat Milanoon. Tällä kertaa koneen gate vaihdettiin niin, että jatko lähtikin heti viereiseltä portilta. Aikaa jäi se 25min jossa ehti vielä käydä jostain syömässä.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Näistä vaihtoajoista pitänytkin kysyä, että mitenköhän mahdamme keretä vaihtaa koneen JFK:lla, kun vaihto aikaa on 1h50min? Ja toinen kysymys kuuluu, että kerkeääkö/saako Heatrowilta poistua Lontooseen hetkeksi, kun vaihtoaika on 6h 5min?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Näistä vaihtoajoista pitänytkin kysyä, että mitenköhän mahdamme keretä vaihtaa koneen JFK:lla, kun vaihto aikaa on 1h50min? Ja toinen kysymys kuuluu, että kerkeääkö/saako Heatrowilta poistua Lontooseen hetkeksi, kun vaihtoaika on 6h 5min?

JFK:lla voi tulla hieman kiire, mutta miksi kuvittelet, että Heathrowlta ei saisi poistua? Meinaatko, että lentoyhtiö pitää sinua vankina siellä?

Tuossa ajassa kannattaakin jo ihan mennä. Ei todellakaan ydinkeskustaan, kun siinä on lähempänäkin hyviä paikkoja. Vaikkapa Richmondiin.
 

Teela

Jäsen
Näistä vaihtoajoista pitänytkin kysyä, että mitenköhän mahdamme keretä vaihtaa koneen JFK:lla, kun vaihto aikaa on 1h50min? Ja toinen kysymys kuuluu, että kerkeääkö/saako Heatrowilta poistua Lontooseen hetkeksi, kun vaihtoaika on 6h 5min?

Jos teette JFK:lla maahantulotarkastuksen niin voipi tulla kiire. Viimeksi jonotimme lähes kaksi tuntia, vaikka lento laskeutui illalla kymmenen jälkeen. Meidän lennon kanssa samaan aikaan oli laskeutunut lento Aasiasta. Auki oli muistaakseni ensin pari tarkastuspistettä, mutta sitten nämä aasialaiset alkoivat aukomaan päätään jonotuksen pituudesta, niin meni amerikkalaisilla herne nenään ja laittoivat toisen kiinni. Siinä sitten seisoskeltiin jokunen aika, kun toinen piste avattiin uudestaan, oltiin itse aika jonon etupäässä, niin tämä jonoa tarkkaillut parimetrinen, iso mies tuli meidän kohdallemme ja päästi meidät ohi näiden päätään aukoneiden aasialaisten.

Eli hyvällä säkällä tuo aika riittää, mutta jos siellä on jollain huono päivä, voi tulla kiire.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
JFK:lla voi tulla hieman kiire, mutta miksi kuvittelet, että Heathrowlta ei saisi poistua? Meinaatko, että lentoyhtiö pitää sinua vankina siellä?

Tuossa ajassa kannattaakin jo ihan mennä. Ei todellakaan ydinkeskustaan, kun siinä on lähempänäkin hyviä paikkoja. Vaikkapa Richmondiin.

Eli hyvällä säkällä tuo aika riittää, mutta jos siellä on jollain huono päivä, voi tulla kiire.

Eli kuten olen antanut itseni ymmärtää, kannattaa lentokoneeseen laittaa juoksukenkää jalkaan..
Ja ei sitä tiedä, jos lentoyhtiö haluaa meidät pitää lentokentällä. ;)
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näistä vaihtoajoista pitänytkin kysyä, että mitenköhän mahdamme keretä vaihtaa koneen JFK:lla, kun vaihto aikaa on 1h50min? Ja toinen kysymys kuuluu, että kerkeääkö/saako Heatrowilta poistua Lontooseen hetkeksi, kun vaihtoaika on 6h 5min?

Riippuu myös siitä, saapuko lento samaan terminaaliin kuin mistä jatkolento lähtee. Sanoisin, että tiukkaa tekee, vaikka jatkolento olisikin samasta terminaalista. Ovatko saman lentoyhtiön lentoja?

Heathtrowlta saa tietenkin poistua, mutta en näe siinä edes tuolla välilaskuaikataululla mitään mieltä, koska maahantulo- ja turvatarkastukset voivat pahimmillaan viedä yli tunninkin per tarkastus, jos oikein paska tuuri käy. Mutta jäähän siinä toki muutama tunti aikaa, jos välttämättä haluaa poistua. Isolla kentällä mikä vain on mahdollista ja sama koskee ylipäänsä koko suurkaupunkimiljöötä, joten se kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon.

Itse olisin suorittanut vaihdon jo Euroopan päässä, jos mahdollista, mutta ilmeisesti määränpäähän ei ole Euroopasta suoraa lentoa? Kokemuksesta sanoisin, että JFK:llä minimivaihtoaika kannattaisi olla n. 3h.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Riippuu myös siitä, saapuko lento samaan terminaaliin kuin mistä jatkolento lähtee. Sanoisin, että tiukkaa tekee, vaikka jatkolento olisikin samasta terminaalista. Ovatko saman lentoyhtiön lentoja?

Heathtrowlta saa tietenkin poistua, mutta en näe siinä edes tuolla välilaskuaikataululla mitään mieltä, koska maahantulo- ja turvatarkastukset voivat pahimmillaan viedä yli tunninkin per tarkastus, jos oikein paska tuuri käy. Mutta jäähän siinä toki muutama tunti aikaa, jos välttämättä haluaa poistua. Isolla kentällä mikä vain on mahdollista ja sama koskee ylipäänsä koko suurkaupunkimiljöötä, joten se kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon.

Itse olisin suorittanut vaihdon jo Euroopan päässä, jos mahdollista, mutta ilmeisesti määränpäähän ei ole Euroopasta suoraa lentoa? Kokemuksesta sanoisin, että JFK:llä minimivaihtoaika kannattaisi olla n. 3h.
Kyseessä tuo American Airlinesin tyrkky HEL-(JFK)-MIA-CUR-(MIA)-(LHR)-HEL, joista ensimmäinen ja viimeinen pätkä Finnairin koneilla. Alunperin olin tyrkylla vaihto Amsterdamista, mutta siihen en kerennyt lyödä kiinni, kun ei ollut mammonaa sillä hetkellä käytössä. JFK:lla samasta terminaalista jatkolento. Heatrowilla ei saa aikaa kulumaan noin pitkäksi aikaa, viimeksi pari kolme tuntia, niin vaimolta meinasi palaa tyystin hermot...
 

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Miten Kanadassa toimitaan laukkujen kanssa koneen vaihdossa? Täytyykö ottaa ulos ja viedä tullin läpi kuten Yhdysvalloissa vai siirtyvätkö suoraan?
 

Wolves

Jäsen
Miten Kanadassa toimitaan laukkujen kanssa koneen vaihdossa? Täytyykö ottaa ulos ja viedä tullin läpi kuten Yhdysvalloissa vai siirtyvätkö suoraan?

Luulisin kanadalaisten olevan ihan samanlaisia kuin muidenkin. Jos lentoyhtiöt (Saapunut ja lähtevä) kuuluvat samaan allianssiin, niin laukut menevät suoraan koneesta koneeseen.
 

El Samuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kyseessä tuo American Airlinesin tyrkky HEL-(JFK)-MIA-CUR-(MIA)-(LHR)-HEL, joista ensimmäinen ja viimeinen pätkä Finnairin koneilla. Alunperin olin tyrkylla vaihto Amsterdamista, mutta siihen en kerennyt lyödä kiinni, kun ei ollut mammonaa sillä hetkellä käytössä. JFK:lla samasta terminaalista jatkolento. Heatrowilla ei saa aikaa kulumaan noin pitkäksi aikaa, viimeksi pari kolme tuntia, niin vaimolta meinasi palaa tyystin hermot...

Ei pitäis tulla JFK:llä ongelmaa, molemmat yhtiöt American ja Finski operoi samasta terminaalista. Kerrotte vaan hyvissä ajoin lentohenkilökunnalle, että on kiire vaihtaa konetta! Toki varmaan saa aika vauhdilla mennä, mutte helposti kerkee..
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luulisin kanadalaisten olevan ihan samanlaisia kuin muidenkin. Jos lentoyhtiöt (Saapunut ja lähtevä) kuuluvat samaan allianssiin, niin laukut menevät suoraan koneesta koneeseen.

Jos olet koskaan Jenkkeihin lentänyt ja vaihtanut konetta niin maahantulotarkastuksen jälkeen pitää nimenomaan käydä omat laukut hakemassa hihnalta ja kantaa tullin läpi baggage droppiin, koska myös se tullaus tehdään ensimmäisellä kentällä Jenkeissä.

Niin ja vastausta karpalovodkan kysymykseen ei itsellä ole antaa, kun ei ole kokemusta. En sitten tiedä onko Kanadassa yhtä tiukka meno.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyseessä tuo American Airlinesin tyrkky HEL-(JFK)-MIA-CUR-(MIA)-(LHR)-HEL, joista ensimmäinen ja viimeinen pätkä Finnairin koneilla. Alunperin olin tyrkylla vaihto Amsterdamista, mutta siihen en kerennyt lyödä kiinni, kun ei ollut mammonaa sillä hetkellä käytössä. JFK:lla samasta terminaalista jatkolento. Heatrowilla ei saa aikaa kulumaan noin pitkäksi aikaa, viimeksi pari kolme tuntia, niin vaimolta meinasi palaa tyystin hermot...

Ainakin heinäkuussa meillä oli 2,5 tuntia aikaa vaihtaa SFO:n koneeseen JFK:lla ja tuolloin jo saatiin priority pass:t joilla päästiin maahantulotarkastuksessa johonkin nopeampaan jonoon ja sama toimi myös turvatarkastuksessa.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyseessä tuo American Airlinesin tyrkky HEL-(JFK)-MIA-CUR-(MIA)-(LHR)-HEL, joista ensimmäinen ja viimeinen pätkä Finnairin koneilla.

Ainakin heinäkuussa meillä oli 2,5 tuntia aikaa vaihtaa SFO:n koneeseen JFK:lla ja tuolloin jo saatiin priority pass:t joilla päästiin maahantulotarkastuksessa johonkin nopeampaan jonoon ja sama toimi myös turvatarkastuksessa.

Juurin näin. Lennettiin vaimon kanssa viime kesänä juurikin tuo HEL-JFK-MIA ensin Finnairilla ja sitten AA:lla. Nykissä heti koneesta tultua sai tuollaisin oranssin passin kouraan, jolla pääsi kaikkien jonojen ohi. Eipä siinä kauan nokka tuhissut päästä seuraavan lennon portin läheisyyteen odottelemaan ja kaljallekin ehti mainiosti.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Finnair aloittaa säästöneuvottelut taas vaihteeksi. Pitäähän sitä säästää, kun firma tuotti voittoa vain 21,2 miljoonaa euroa. Linkki: IS

Finavia aikoo ulkoistaa lennonneuvontapalvelut Viroon. Sieltä työtä saa edullisemmin. Eipä siis mikään ihme, että lennonjohtajat vähän lakkoilevat.
Linkki: Yle
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Finnair aloittaa säästöneuvottelut taas vaihteeksi. Pitäähän sitä säästää, kun firma tuotti voittoa vain 21,2 miljoonaa euroa. Linkki: IS

Tuossa luvussa on mukana Norwegianin osakkeista tullut kertaluontoinen myyntivoitto eli sitä ei sellaisenaan kannata katsoa.

Finnairin operatiivinen tulos (eli tulos jota kannattaa seurata) oli Q2:lla 6,1 miljoonaa eli 10 miljoonaa vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.Toki voitollinen edelleen, mutta väärään suuntaan menossa. Finnair toki edelleen ennustaa koko vuoden olevan voitollinen.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Finnair aloittaa säästöneuvottelut taas vaihteeksi. Pitäähän sitä säästää, kun firma tuotti voittoa vain 21,2 miljoonaa euroa. Linkki: IS

Finavia aikoo ulkoistaa lennonneuvontapalvelut Viroon. Sieltä työtä saa edullisemmin. Eipä siis mikään ihme, että lennonjohtajat vähän lakkoilevat.
Linkki: Yle

Tuo lennonjohtajien lakkoilu johtuu pääosin sopimuksen päättymisestä jo aikoja sitten ja toisaalta Tampereen aluelennonjohdon siirrosta Vantaalle. Mutta kun Tampereella olevat eivä thalua muuttaa Vantaa/Helsinki jne alueelle ( ymmärrän kyllä).

Tuo ulkoistaminen taas koskee lennonneuvojia. Niitä on Finavialla vain Vantaalla, muualta ne on jo "hävitetty". Heillä on täysin eri työnkuva ja tehtävät.
 

Wolves

Jäsen
Jos olet koskaan Jenkkeihin lentänyt ja vaihtanut konetta niin maahantulotarkastuksen jälkeen pitää nimenomaan käydä omat laukut hakemassa hihnalta ja kantaa tullin läpi baggage droppiin, koska myös se tullaus tehdään ensimmäisellä kentällä Jenkeissä.

Voi hyvin olla mahdollista. Olen vain lentänyt jenkkeihin suoralla lennolla Amsterdamista.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Juurin näin. Lennettiin vaimon kanssa viime kesänä juurikin tuo HEL-JFK-MIA ensin Finnairilla ja sitten AA:lla. Nykissä heti koneesta tultua sai tuollaisin oranssin passin kouraan, jolla pääsi kaikkien jonojen ohi. Eipä siinä kauan nokka tuhissut päästä seuraavan lennon portin läheisyyteen odottelemaan ja kaljallekin ehti mainiosti.

Pitikö itse käydä noukkimassa matkalaukut hihnalta JFK:lla? Koska tämmöistä olen kuullut ja tässä ketjussa asiasta juuri mainittiin. Meinaan vaan, että kuulostaa todella tiukalta paikalta, jos näin on..
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Köpiksen toimivalla kentällä ehdit käydä pubissakin tuossa ajassa. Lentoyhtiö myy tuon lipun, koska itsekin tietävät ajan riittävän.

Tämä piti paikkansa. Olisi helposti ehtinyt käydä vaikka pubissa, mutta jätin väliin. Oli vieras kenttä, niin ei sitä uskaltanut tehdä muuta kuin marssia seuraavalle portille.
 

spa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jatkolennon vaihtoajoista...

Ensi vuoden alussa olisi tarkoitus matkata muutamaksi viikoksi Miamin lämpöön ja edelleen metsästän perheellemme lentoja. Mitään hyviä tarjouksia ei ole tullut vastaan, joten varmaankin pitää ottaa joku nyt tarjolla olevista hintaluokassa 2600-2800€ (4heng.).

Koska haluan lähteä aamulennolla ja tulla iltalennolla, niin esille on tullut muutama vaihtoehto, joissa välilaskut ovat Euroopan puolella Milanossa ja Barcelonassa. Vaihtoajat ovat vain 75 ja 55 minuuttia. Itse en kyseisillä kentillä ole vieraillut, joten onko tuo liian suuri riski kun mukana on kaksi alle kouluikäistä lasta ? Lentoyhtiönä Suomesta on Finnair, ja Jenkkilään American Airlines. Samalle terminaaleille taitavat laskeutua.

Toiselta päivältä olisi paluulennon vaihto Madridissa ja aikaa jopa 90 minuuttia. Tuo taitaa jo olla ihan ok suhteessa kenttään?
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Ensi vuoden alussa olisi tarkoitus matkata muutamaksi viikoksi Miamin lämpöön ja edelleen metsästän perheellemme lentoja. Mitään hyviä tarjouksia ei ole tullut vastaan, joten varmaankin pitää ottaa joku nyt tarjolla olevista hintaluokassa 2600-2800€ (4heng.).

Koska haluan lähteä aamulennolla ja tulla iltalennolla, niin esille on tullut muutama vaihtoehto, joissa välilaskut ovat Euroopan puolella Milanossa ja Barcelonassa. Vaihtoajat ovat vain 75 ja 55 minuuttia. Itse en kyseisillä kentillä ole vieraillut, joten onko tuo liian suuri riski kun mukana on kaksi alle kouluikäistä lasta ? Lentoyhtiönä Suomesta on Finnair, ja Jenkkilään American Airlines. Samalle terminaaleille taitavat laskeutua.

Toiselta päivältä olisi paluulennon vaihto Madridissa ja aikaa jopa 90 minuuttia. Tuo taitaa jo olla ihan ok suhteessa kenttään?

Milanoon lennettiin heinäkuussa Finnairilla. Portti on kohtuu kävelyn päässä, joten kannattaa varmistua ennen lipunostoa mistäpäin AA lentää ja myös että lentää samalle kenätlle. Meinaan Linate, jolle Finski lentää on aika kaukana Malpensasta.
 

spa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Milanoon lennettiin heinäkuussa Finnairilla. Portti on kohtuu kävelyn päässä, joten kannattaa varmistua ennen lipunostoa mistäpäin AA lentää ja myös että lentää samalle kenätlle. Meinaan Linate, jolle Finski lentää on aika kaukana Malpensasta.

Oletko aivan varma, koska nettisivujen lentoyhtiöluettelon mukaan Finnair lentää Malpensaan kuten AA ? Jos noin kuitenkin on kuten sanot, niin tuon yhteyden voi kyllä unohtaa.

edit. Tarkemmin kun vilkaisin lentojen tietoja, niin Malpensan kentälle molemmat menee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös