Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 777
  • 3 484

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En ole erityisen paljon lentänyt, enkä itse asiassa kertaakaan konetta vaihtanut, joten kysyn viisaammiltani. Onko yhtiöillä velvollisuus odottaa konetta vaihtavaa matkustajaa vai pitääkö itse kiitää älytöntä kyytiä seuraavalle portille? En ole suunnitellut jääväni mihinkään jammailemaan sen kummemmin, kunhan tuli vain mieleeni. Vähän jänskättääkin tuollaiset, kun ei sitä maalaispoika paljon lentele. Ja toinen kysymys: Onko Kastrup kuinka toimivat/iso kenttä vaihtoa ajatellen?
 

#25 Primeau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Onko sulla paljon vaihtoaikaa koneiden välillä? Yleensä semmoinen 1-2h on riittävä. Joudutko chekkaamaan kamat uudellen saapuessasi välilaskuun?
Jos esim lennät Rovaniemeltä Helsinki-Vantaan kautta Arlandaan. Niin Helsinki-Arlanda koneen miehistöllä/ lähtöporttivirkailijoilla on tieto että koneeseen on tulossa matkustaja jatkolennolla. Jossain tapauksissa jäädään oottamaan että poka saapuu. Jos kyseessä on vain 1matkustaja niin varmaan laitetaan portti kiinni ja kone matkalle. Sitten lennolta myöhästyneelle matkustajalle etsitään toinen lento jolla tämä pääsee määränpäähänsä. Mutta jos teet saman matkan näin: Rovaniemi--->Helsinki-Vantaa Finskillä ja 50min vaihdolla pitäisi ehtiä Blue1 koneeseen joka menee Lontooseen voi melkein sanoa että vituilleen menee. Millainen vaihtoaika sulla on nyt? Ennen kaikkea millainen reitti on kyseessä ja millä yhtiöllä
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ei, kyllä ja ehkä.

Eli mitään velvollisuutta ei ole, mutta jos vaihto on samalla lipulla niin lentoyhtiö on velvoitettu kyllä hoitamaan sinut kohteeseen. Sitten miten homma loppupeleissä menee riippuu monesta tekijästä, joskus viimetinkaan vaihtavia kiikutetaan erikoisreittejä pitkin suoraan portille henkilökunnan opastuksella, joskus mitään ei tehdä ja matkustajaa vain pyydetään ilmoittautumaan infotiskille jossa kerrotaan jatkokuvioista.

Mutta mitä kiireisempi lentokenttä, sitä tärkeämpiä slottiajat ovat, joten lentokoneet eivät yleensä odota ketään. Mutta pikkukentillä, hiljaisena aikana, voi olla lentoyhtiölle kannattavampaa odottaa 10 minuuttia että myöhäinen matkustaja ehtii koneeseen.

Kastrup on sikäli pieni ettei vaihdossa kauheasti mene, ellei nyt non-Schengen-puolelle ole jonoa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko sulla paljon vaihtoaikaa koneiden välillä? Yleensä semmoinen 1-2h on riittävä. Joudutko chekkaamaan kamat uudellen saapuessasi välilaskuun?
Tunti tuossa olisi ollut aikaa, mutta koko homma taitaa klaaraantua sillä, että huomasin tuossa vaihtoehtona 80 euroa kalliimmat liput suorana lentona. Jääpähän sekin hipsiminen pois.
 

#25 Primeau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
No niin hienoa homma. Hyvää matkaa kun hetki koittaa.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt on sitten tuo Airbus A380 kokeiltu. Alakerrassa olin turistiluokan peräpenkeillä. Eipä siellä jalkatilaa mielestäni ollut juuri sen enempää kuin muissakaan isoissa koneissa. Ja samanlainen humina kävi kuin muissakin koneissa, joten ei ollut hiljaisempaakaan mielestäni kuin muissa konemerkeissä ja -malleissa. Ainoa asia, jota opin arvostamaan tullessani paluumatkan perinteisellä B747 jumbojetillä, oli se, että kone oli suhtkoht uusi. 747:ssä kyllä ajan hammas näkyi, rupesi jo ihmetyttämään, että jos ne moottoriosiot ja siivet ovat yhtä kuluneita kuin kone sisältä, miten se edes pysyy enää ilmassa?

A380:ssä oli perässä portaat, mutta valitettavasti portaiden yläpäähän oli lyöty kiinnisinetöity portti nähdäkseni, joten en päässyt tutkimaan yläkerran "paremman väen" oltavia. Kovin kauheasti eivät töyssyt ilmassa konetta kieputtaneet, joten siinä mielessä ehkä A380 oli mukava kokemus. No, parempi kuitenkin kuin Boeing 747, vaikka paljon enemmän odotin.

Ei se jalkatilan suuruus konetyypistä riipu. Lentoyhtiöt itse päättävät kuinka niitä jakkaroita sinne asetellaan. Esim. Finnairin isoissa koneissa A330/340 on pitch 32" (turistissa), ja se taitaa olla aika yleinen.

Malaysian Airlinesilla taitaa olla turistiluokan osalta yksi suurimmista jalkatiloista, ja se on 34".
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tulevan amerikanreissun koneina ovat Boeing 747 ja Airbus a380-800. Koska en ole aikaisemmin omistanut tabletia tai läppäri niin en ole kiinnittänyt asiaan huomiota joten kysyisin onko koneissa nykyään pistorasioita tarjolla joissa näitä vehkeitä voi pitkillä lennoilla ladata?

Norwegianin koneissa ja ilmeisesti tätä nykyä myös Lufthansan koneissa on Wi-Fi tarjolla, mitenkäs muut yhtiöt? Kumpaankaan näihin kysymyksiin en KLM:n tai Air Francen sivuilta nopeasti vastausta löytänyt joten en oleta näitä olevan saatavilla mutta täällä joku varmasti asiasta jotain tietää.

KLM:llä sekä Air Francellä ei ole virtapistokkeita turistiluokassa. Finnairilla on myös turistiluokassa long-haul lennoilla virtapistoke. Wifiä ei ole AF:llä, KLM:llä tai Finnairilla.

Kyllä muutamilla yhtiöllä esim. Singapore Airlines, Qantas ja Gulf Air on wifi käytössään.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Nyt on sitten tuo Airbus A380 kokeiltu. Alakerrassa olin turistiluokan peräpenkeillä. Eipä siellä jalkatilaa mielestäni ollut juuri sen enempää kuin muissakaan isoissa koneissa. Ja samanlainen humina kävi kuin muissakin koneissa, joten ei ollut hiljaisempaakaan mielestäni kuin muissa konemerkeissä ja -malleissa.
No kyllähän ihan oikeasti A380 on todella paljon (>3db) hiljaisempi kuin esim 747. Tietysti hieman paikkakohtaisia eroja on, mutta kyllä tuon melueron pitäisi pystyä huomaamaan.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Eli mitään velvollisuutta ei ole, mutta jos vaihto on samalla lipulla niin lentoyhtiö on velvoitettu kyllä hoitamaan sinut kohteeseen.
Niin siis tämä on varmaankin tärkein asia. Koko lento kannataa olla kirjoitettu samalle lipulle. Sen lisäksi lenoyhtiöillä on nk. vaihtoyhteyksiä joita ne normaalisti odottavat ellei toinen yhteys ole todella paljon myöhässä.
 

VilleSeina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, SaiPa
KLM:llä sekä Air Francellä ei ole virtapistokkeita turistiluokassa. Finnairilla on myös turistiluokassa long-haul lennoilla virtapistoke. Wifiä ei ole AF:llä, KLM:llä tai Finnairilla.

Kyllä muutamilla yhtiöllä esim. Singapore Airlines, Qantas ja Gulf Air on wifi käytössään.

Erittäin paljon kiitoksia asiallisesta vastauksesta!
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Nyt kaikki hereille, Finski myy vouchereita VAIN TÄNÄÄN 20% alennuksella.

The Finnair Advent calendar is filled with great-value surprises - Finnair - Finland

Ts. osta 1000 euron voucheri, maksa siitä 800 euroa.

Vouchereita voi sitten käyttää lippujen ostamiseen ja jos voucherista jää rahaa yli, ylijäämän voi käyttää uusien lippujen ostamiseen. Jos taas voucherin raha ei riitä, voi ylityksen maksaa normaalisti korteilla yms.

Voucherit ovat voimassa vuoden, mutta toisaalta ne eivät ole henk. koht. joten käyttämättömän voi myydä jollekin toiselle.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Ihan mielenkiintoinen tarjous, pari pientä rajoitusta kun tuon luin läpi:
- voimassa vain Finnairin operoimilla lennoilla, ei esim FlyBe:n lennoilla Eurooppaan. Koskee reittilentoja, ei lomalentoja.

- voimassa ylläolevan mukaisesti euromaista lähteviin lentoihin. ELi esim USA:han voi ostaa sillä menon, muttei paluuta.

Kun lahjakortilla maksaa koko reissun, menee pieni toimitusmaksu. Jos osa lahjakortilla ja osa luottokortilla menee luottokortilta Finskin normaali palvelumaksu.

Mutta, juu kyllä, tuo 20 % houkuttelee. Tarttee tuumia hetki.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Toivoisin kokeneemmilta lentomatkaajilta hieman neuvoa. Eli ostimme liput Helsinki-München-Amsterdam ja sama setti sitten takaisinpäin. Ja yhtiönä oli Lufthansa.

Kysymys koskee lähinnä sitä, että onko lentoyhtiö velvollinen ilmoittamaan peruuntuneen lennon syyn? Nyt kävi siis niin, että jatkolento MUC-AMS oli peruttu ja jouduimme jäämään kentälle. Service deskin kautta pääsimme waiting listille josta ei myöskään auennut paikkaa joten 7 h venailun jälkeen piti jäädä Müncheniin.

Ja pitääkö paikkansa, että yli 3 h myöhästyneestä lennosta saa korvauksen ja mistä ja miten se myöhästyminen katsotaan. Nyt jatkolennon piti lähteä 17.00 mutta lähtö oli lopulta 06.45.

Kaiken päälle tietenkin laukku ehdittiin lentoyhtiön toimesta checkata jo aamun jatkolennolle joten ei muuta kuin survival packin kanssa hotelliin. Ja palatessamme Helsinkiin, kas kummaa laukku jäi Müncheniin :D

Kävin siellä jo kipakan keskustelun jonkun Lufthansan supervisorin kanssa, kun tuo asiakaspalvelupuoli meinaa olla pelkkää käsien levittelyä, mikä on sitten pikkuisen vittumaista, kun haluaisi vähän lisätietoja jostain. Laukkua odoteltiin tunti Münchenissa service deskin sanottua, että se on haettavissa sieltä ja kuitenkin baggage infossa sanottiin sitten, että ei tämä nyt näin onnistu :D

No, tulihan pelattua tunti tikkipokeria taas. Kaiken kaikkiaan Lufthansa veti kyllä niin komeasti riman alta tällä keikalla, että jatkossa ei ihan pienet vastoinkäymiset haittaa, enää ei puuttunut kuin taskuvarkaus niin homma olisi ollut aika hyvin paketissa.

Mutta siis, minkälaisia oikeuksia lennon peruutuksissa ja ylibuukkauksissa on, ja mikä määritellään epätavalliseksi sääolosuhteeksi? Nyt näytti, että ulkona satoi lähinnä vettä mutta meille kerrottiin, että tulee olla tyytyväinen siitä, että päästään edes siihen 06.45-koneeseen. Meinasin sanoa, että sun tulee olla tyytyväinen ettet saa kupoliin, kun heittelet maksaville asiakkaille moisia juttuja. Koko ajan siellä kuitenkin lennettiin!

Olen sen verran tietoinen lentomatkailusta, että kaikkeen saa varautua ja välillä on asioita joille ei vain voi mitään, mutta varmaan on paljon sellaista mitä tavallinen jamppa ei osaa edes kysyä.
 

12961

Jäsen
Ja toinen kysymys: Onko Kastrup kuinka toimivat/iso kenttä vaihtoa ajatellen?

Tämä on mennyt ihan ohi. Oman kokemuksen perusteella Kastrup toimii todella hienosti myös lyhyellä vaihtoajalla.

Kastrupin kautta tulee lennettyä hyvän TKU-CPH -syöttöliikenteen takia, varmaan muiltakin Suomen maakuntakentiltä syöttöliikenne on ajoitettu samalla tapaa hienosti juuri ennen paikallista aamuruuhkaa, ja Euroopan jatkot toimivat nätisti? Kun lähtee aamulennolla Turusta, on vielä hyvään aikaan aamupäivästä perillä lähes kaikissa Euroopan kohteissa, joihin SAS Kastrupista lentää. Pieni lähtökenttä myös mahdollistaa (käytännössä, ohjeen mukaan ei) kentälle menemisen vain puolisen tuntia ennen koneen lähtöä, oli mukana matkatavaroita tai ei. Pari tiskiä on auki ihan koneen lähtöön saakka.

Samaan tapaan paluulentojen aikataulut osuvat pääsääntöisesti todella hienosti yksiin ilman pitkiä odotteluja. Loppuiltapäivästä/alkuillasta lähtö Euroopasta ja muistaakseni 2245 aikaan Turussa.

Käytännössä olen kotiovelta mitaten samassa ajassa Kastrupissa kuin olisin Helsinki-Vantaalla. Eipä tarvitse nykyään (ainakaan niin kauan kuin SAS on pystyssä) edes vertailun vuoksi katsoa hintoja Helsingistä lähtien. Koneet myös vaikuttavat olevan jatkuvasti melko täysiä, joten kannattavuuskin lienee reitillä kohdillaan. Perstuntumalla kone on suht täynnä työmatkalaisia, ja (arki)hinnastokaan ei ole opiskelijabudjetille suunniteltu. Joitain viikonloppulähtöjä kyllä saa edullisestikin.

SAS lentää Turusta pääsääntöisesti vain pari vuotta vanhalla CRJ-kalustolla, jossa ei valittamista. Isolle miehelle ikkunapaikat voivat tosin käydä hartioista ahtaaksi.

SAS hyväksyy pohjoismaiden syöttöliikenteellään Kastrupiin saapuvalle ja SASilla Eurooppaan jatkavalle matkustajalle jopa 25 min vaihtoajan. Omalla kohdalla yleisin vaihtoaika asettuu 30 ja 45 minuutin välille, kerran ovat matkatavarat tulleet myöhässä. Keikkoja TKU-CPH-Eurooppa on sentään takana jo lähemmäs pari sataa.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Tämä on mennyt ihan ohi. Oman kokemuksen perusteella Kastrup toimii todella hienosti myös lyhyellä vaihtoajalla.

Silloin kun se toimii niin se on hyvä, mutta valitettavasti SAS:lla on ollut useasti useiden tuntien myöhästymisiä jatkolentojen koneiden takia. Olen joutunut muutamia kertoja istuskelemaan siellä aika kauan. Muutenhan se on ihan moderni ja hyvä kenttä.
 

scholl

Jäsen
Ei se jalkatilan suuruus konetyypistä riipu. Lentoyhtiöt itse päättävät kuinka niitä jakkaroita sinne asetellaan. Esim. Finnairin isoissa koneissa A330/340 on pitch 32" (turistissa), ja se taitaa olla aika yleinen.

Kyllä 31":kin on erittäin yleinen. Se miksi B747 esim. tuntuu economyssa niin pirun ahtaalta, johtuu kai osittain siitä, että keskellä on niin monta vierekkäin. Se on yksi sellainen konetyyppi, joka on tuntunut busineksessa mukavalta, mutta economyssa lähes helvetilliseltä.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Finnair ulkoistaa matkustamopalvelut Adeccolle. Tällä tavoitellaan säästöjä hotelli-, kuljetus-, ja päivärahakuluissa.
Finnairilla on yöpyvä lento Madridiin , joten näillä lennoilla on siis luvassa espanjalaista naiskauneutta matkustamoon.
Barcelonan reitti taas on vähän kummallisempi sillä Helsingistä lähtee lento aamulla 06:10, joka on Barcelonassa 09:05 ja lähtee takaisin 10:15 ollen Helsingissä 15:10. Takaisin Barcaan lähtee lento 17:25 ja on perillä 20:20 ja paluulle Helsinkiin lähdetään 21:15 ja perillä 02.15

Eli

Hel 06:10 -> Bcn 09:05.
Bcn 10:15-> Hel 15:10.
Hel 17:25-> Bcn 20:20.
Bcn 21:15 -> Hel 02.15.


Missä kohtaa espanjalaiset emot otetaan kyytiin? 10.15 lähtevälle lennolleko, jolloin emot olisivat takaisin kotona 20.20. Tällöin tarvittaisiin suomalainen henkilökunta 06.10 Helsingistä starttaavalle ja 21.15 Barcelonasta starttaavalle.
Kummaa ja turhaa pohdintaa, mutta pitipähän tähänkin vähän aikaa kuluttaa.

Linkki toki aiheesta kertovaan uutiseen.
 

scholl

Jäsen
Hel 06:10 -> Bcn 09:05.
Bcn 10:15-> Hel 15:10.
Hel 17:25-> Bcn 20:20.
Bcn 21:15 -> Hel 02.15.

tuosta ulkoistuksesta oli aikaisemmin jo syksyllä juttua Vehviläisen toimesta. Piti koskea myös lomalentoja.

Itse olen sitä mieltä, että BCN:n osalta se menee niin että 21.15 lähtevälle lennolle on uusi miehistö, jonka duuni loppuu sitten 9.05 ja 10.15 tulee miehistö, jonka duuni loppuu 20.20.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
tuosta ulkoistuksesta oli aikaisemmin jo syksyllä juttua Vehviläisen toimesta. Piti koskea myös lomalentoja.

Itse olen sitä mieltä, että BCN:n osalta se menee niin että 21.15 lähtevälle lennolle on uusi miehistö, jonka duuni loppuu sitten 9.05 ja 10.15 tulee miehistö, jonka duuni loppuu 20.20.

Niin, noin se varmaan menee. Siellähän kykkivät Helsinki-Vantaalla keskellä yötä odottamassa paluulentoa.
Ei tämä kyllä yllätä pätkän vertaa ja olihan tosiaan Kanarian-lentojenkin ulkoistamisesta juttuja.
Espanjalainen miehistö ja lennot mallia Las Palmas-Helsinki-Las Palmas. Suomituristin loma-aika vähenee joillakin tunneilla.

Esim. Las Palmas 09.05 -> Helsinki 17.15, Helsinki 18.15-> Las Palmas 22.25.
Helsinki 09.05 -> Las Palmas 13.15, Las Palmas 14.15 -> Helsinki 22.25.

Mahdollisesti tulevassa mallissa loma-aika on 167 tuntia lennot mukaan lukien ja Finnairin nykyisessä Hel-Lpa-Hel-mallissa loma-aika lentojen kanssa on 181 tuntia.
 

scholl

Jäsen
Niin, noin se varmaan menee. Siellähän kykkivät Helsinki-Vantaalla keskellä yötä odottamassa paluulentoa.

Onhan niillä henkilökunnan tilat Helsinki-Vantaalla. Kai siellä jotain lepotuoleja voi olla tms. Itse en pidä tuota nyt niin suurena epäkohtana. Joskus tulee kesken duunipäivän taukoja, ei voi mitään. Espanjassa on suhteellisen kova työttömyys ja varsinkin nuorilla erittäin alhaiset ja huonot tienestit, joten on hyvä, jos espanjalaisille töitä pystytään tarjoamaan. Sellaiset lentoemännät, jotka tänne pääsevät lentämään ja jos ovat edes jotakin opiskelleet niin saattavat samalla katsella jotakin parempia hommia. Mielestäni Suomeen pitäisi nyt rekrytä oikein kunnolla työvoimaa Espanjasta, kun siellä on nimenomaan nuoria tarjolla. Se olisi hyvä juttu jo senkin takia, että latinalaisessa Amerikassa talous kasvaa ja Jenkeissäkin alkaa olla espanjankielisiä niin paljon. Se on kuitenkin helpompi integroida espanjalaisia tänne kuin Euroopan ulkopuolelta tulijoita, kun on jo jonkun lainen käsitys siitä, kuinka Euroopassa eletään.
 

scholl

Jäsen
Mahdollisesti tulevassa mallissa loma-aika on 167 tuntia lennot mukaan lukien ja Finnairin nykyisessä Hel-Lpa-Hel-mallissa loma-aika lentojen kanssa on 181 tuntia.

Finnairin lomalennoissa ei ole nykyisellään mitään järkeä. Yhtiö on tehnyt kaksi älytöntä päätöstä. Ensinnäkin Karairin sulauttaminen emoyhtiöön ja toisaalta Aeron lopettaminen. Karair olisi ollut hyvä hoitamaan lomalennot ja Aero syöttöliikenteen. Nyt kustannusrakenne on liian kallis, kun kaikki on mennyt kalliin Finnairin mukaan.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Onhan niillä henkilökunnan tilat Helsinki-Vantaalla. Kai siellä jotain lepotuoleja voi olla tms. Itse en pidä tuota nyt niin suurena epäkohtana. Joskus tulee kesken duunipäivän taukoja, ei voi mitään.

No joo, kyllähän se menee ja olenhan itsekin ollut työssä, jossa työpaikalta ei pääse pois moneen päivään. Ehtiihän tuossa torkahtaa ja kotonakin on aamusta jo mukavan aikaisin.
Saa nähdä, mistä Vinnairilla seuraavaksi säästetään, ei mene suurella kotimaisella hyvin ei.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Finnairin lomalennoissa ei ole nykyisellään mitään järkeä. Yhtiö on tehnyt kaksi älytöntä päätöstä. Ensinnäkin Karairin sulauttaminen emoyhtiöön ja toisaalta Aeron lopettaminen. Karair olisi ollut hyvä hoitamaan lomalennot ja Aero syöttöliikenteen. Nyt kustannusrakenne on liian kallis, kun kaikki on mennyt kalliin Finnairin mukaan.

Finnair taitaa olla yksi euroopan ainoista yhtiöstä, joka lentää lomalentoja, SAS taitaa olla toinen.
Omasta mielestäni Finnairin olisi kannattanut tehdä diili Air Finlandin kanssa, siirtää koneet Afin väreihin ja keskittyä itse lentämään reittilentoja, Air finlandin hoitaessa lomalennot.
Olisi ollut valmiiksi lomalentoyhtiö ja kaiken lisäksi vielä suomalainen sellainen.
 

scholl

Jäsen
Finnair taitaa olla yksi euroopan ainoista yhtiöstä, joka lentää lomalentoja, SAS taitaa olla toinen.
Omasta mielestäni Finnairin olisi kannattanut tehdä diili Air Finlandin kanssa, siirtää koneet Afin väreihin ja keskittyä itse lentämään reittilentoja, Air finlandin hoitaessa lomalennot.
Olisi ollut valmiiksi lomalentoyhtiö ja kaiken lisäksi vielä suomalainen sellainen.

No firmalla oli itsellään jo Karair, jonka olivat ostaneet. Se olisi alunperin pitänyt rakentaa niin, että kustannusrakenne olisi ollut eri. Liittojen kanssa olisi ollut piru irti, jos Air Finlandille olisi siirretty ja kaiken lisäksi liian myöhään. Se olisi ollut kannattamaton tuollaisenaan. Lufthansahan teki niin että heillä oli Condor lomalentoyhtiö, jonka katsottiin olevan ei-ydinliiketoimintaa, joten se siirtyi pikkuhiljaa lomamatkakonserni Thomas Cookin haltuun. Samalla tavalla Finnairin lomalennot, Aurinkomatkat ja Finnmatkat olisi pitänyt yhdistää ja myydä sitten kokonaisuutena jollekin suuremmalle kuten Thomas Cookille. Finnairhan myi Finnmatkat TUI:lle, mutta Aurinkomatkoille ja lomalennoille ei tehty mitään. Kai Finnair luuli, että muutkin matkanjärjestäjät käyttävät ikuisuuteen saakka Finnairin lentoja, joten on hyvä pitää tuo B757 laivue riippumattomana, mutta ei se ole toiminut. Tjäreborg lennätti jo joskus 80 luvulla Sterlingin koneilla noin esimerkin mainitakseni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös