Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 612
  • 3 484
Suosikkijoukkue
Ilves
Ymmärrän turhautumisesi hyvin. Onhan jatkolentosi samalla lipulla tämän Helsingistä lähtevän kanssa. Meinaan silloin yhtiö on velvolinen hoitamaan sinut jatkolennolle, tai majoittamaan esim Frankfurtissa jos tulee yö vastaan. Ja EU sääntöjen mukaan saat vielä korvaustakin myöhästyisestä.

Tuo lentojen kirjoittaminen samalle lipulle kannattaa juurikin siksi, että sillä saa itsensä perille helpommin kuin halvoilla yhteyksillä, jotka usein jokainen väli omalla lipullaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaha, kohtuullisen jännittävä tilanne sattui eilen Blue1:n lennolla Köpiksestä Helsinkiin, kun laskutelineissä oli sellaista vikaa, ettei oikein tiedetty, että onko ne telineet kunnolla auki ja ovatko ne lukittuneet. Kone vedettiin kesken laskun uudestaan ylös ja kapteeni kuulutti, että nyt ystävät hyvät aletaan valmistautua pakkolaskuun ilman tietoa laskutelineistä. 15 minuutin rundi ja kaikki tarvittavat valmistelut ja sitten laskeutumaan. Pelastautumisasiat käytiin huolella läpi ja lisäksi laskeutumiskulma tuntui olleen aika paljon normaalia loivempi. Brankkarit päivystivät kiitoradan varrella. Aika mielenkiintoinen tunnelma vallitsi koneessa. Loppujen lopuksi telineet olivat alla oikein tukevasti eikä mitään hämminkiä aiheutunut, mutta olipahan mielenkiintoiset fiilikset, kun hyvin ehti henkisesti valmistautua siihenkin, että tämä saattoi sitten olla tässä.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Jaha, kohtuullisen jännittävä tilanne sattui eilen Blue1:n lennolla Köpiksestä Helsinkiin, kun laskutelineissä oli sellaista vikaa, ettei oikein tiedetty, että onko ne telineet kunnolla auki ja ovatko ne lukittuneet. Kone vedettiin kesken laskun uudestaan ylös ja kapteeni kuulutti, että nyt ystävät hyvät aletaan valmistautua pakkolaskuun ilman tietoa laskutelineistä. 15 minuutin rundi ja kaikki tarvittavat valmistelut ja sitten laskeutumaan. Pelastautumisasiat käytiin huolella läpi ja lisäksi laskeutumiskulma tuntui olleen aika paljon normaalia loivempi. Brankkarit päivystivät kiitoradan varrella. Aika mielenkiintoinen tunnelma vallitsi koneessa. Loppujen lopuksi telineet olivat alla oikein tukevasti eikä mitään hämminkiä aiheutunut, mutta olipahan mielenkiintoiset fiilikset, kun hyvin ehti henkisesti valmistautua siihenkin, että tämä saattoi sitten olla tässä.

Aika vittumainen tilanne uskoakseni ja kyllä olisi itselleni laittanut pienehköä paniikkia päälle jo. Ihan yleisesti olen sitä mieltä, että tuollaisista ei pitäisi ilmoittaa yhtään mitään, laskeutua vaan ja koittaa tuuria. Eipä se pakkolaskuasentokaan hirveästi taida auttaa. Toisaalta kyllä ilman laskutelineitäkin pääsee laskeutumaan ja silloin on ihan hyvä kaikkien olla tietoinen siitä, miten koneesta ulostaudutaan sen jälkeen. Paska tilanne varmasti kaiken kaikkiaan. Ja hienoa, että päättyi näin hyvin.

Iltalehden uutisesta tulee taas mielenkiintoinen kuva tapahtumista:
Blue1:n kauhujenlennolla ollut: Koneessa syntyi täysi paniikki | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Eli joku rouva on ottanut kiihdyksissään yhteyttä lehteen, kun tämän mies on ollut mukana lennolla. Rouvan mukaan täysi paniikki in ollut päällä ja kauheaa kirkumista sekä tämä ihminen myös kyseenalaistaa Blue1:n kommentit tapahtuneista. Samassa jutussa taas mainitaan, että joidenkin muiden mukana olleiden kertoman perusteella mitään täyttä paniikkia ja kirkumista ei ollut, vaan ihan normaalia hermostumista.

Mutta rouva on sentään psykiatrian ammattilainen, eikä mukana lennolla, joten tämän kertomuksen pitää olla täyttä faktaa. Ketjuun kuulumattomana asiana ihmettelen suuresti tuollaisten akkojen hinkua olla se hetki julkisuudessa. Ihme kun ei ole valokuvaakin lehdessä.
 
Lentokonebongarit sekä Japanin reissaajat huomio!
JAL alkaa liikennöidä code-share yhteistyössä Finnairin kanssa Tokiosta Helsinkiin maaliskuussa 2013. Reitillä JAL aikoo käyttää Boeing 787-8 Dreamliner konetta.

Näin ollen Tokioon pääsee Helsingistä vaatimattomat 14 kertaa viikossa.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Finnair-rakas ongelmalapsi

En enää tiedä itkeä vai nauraa näille viime päivien uutisille Finnairista. Yhtiö, joka oli aidosti hyvässä maineessa vielä muutama vuosi sitten, on nyt enemmän kuin pahassa kustannus- ja imagokriisissä.

Tuo yhtiön toimintapolitiikka herättää ainakin itsessäni sekä sääliä että ihmettelyä. Alkaa olla sellainen "ei päivää ilman Finnair uutista" tunnelma.

Optio sähellystä, Vehviläisen asunto sähellystä, check-in sähellystä, jos varaat istumapaikan etukäteen-maksat sähellystä, lapsilta puuhakirjat pois sähellystä, tekniikan myynti ulkomaille sähellystä....

Itse olen pyrkinyt kaikin keinoin välttämään Finnairia jo muutaman vuoden ajan, koska inhoan lentää työreissuja aina Helsingin kautta. Finnair kun ei usko, että esim Tampere-Pirkkalan kentältä voi lentää vaikka Tukholmaan tai Köpikseen. Molemmista loistavat jatkoyhteydet.

Toki itse lennän Euroopan lentoja enkä Aasiaan, joka tuntuu olevan Finnairin lempilapsi. Muut reitit ulostetaan pikkuhiljaa Flybe:lle tai jollekin muulle mukavalle yhtiölle.

Lisäksi kun käyttämäni matkatoimisto vertailee lentoja ja niiden hintoja on Flybe / Finnair yhdistelmä vähintään 18:sta reissussa 20:stä kalliimpi kuin esim Blue1 / SAS tai Lufthansa.

Flybe lentää Tampere-Helsinki välin työmatkoihin sopivasti 3* päivässä ja Helsinki-Tampere 4*. Blue 1/SAS lentää Tukholman välin 4* ja Köpiksen kerran. Onneksi on valinnana varaa!
 
K

kiwipilot

Itse olen pyrkinyt kaikin keinoin välttämään Finnairia jo muutaman vuoden ajan, koska inhoan lentää työreissuja aina Helsingin kautta. Finnair kun ei usko, että esim Tampere-Pirkkalan kentältä voi lentää vaikka Tukholmaan tai Köpikseen. Molemmista loistavat jatkoyhteydet.

Varmasti näin. Nythän nämä verkostot on kuitenkin rakennettu täysin allianssien ja hubien varaan ja sekä ARN että CPH ovat täysin Oneworldin kilpailijan Star Alliancen leikkikenttiä. Ja Finnair Oneworldin jäsenenä tuskin on halukas syöttämään SAS:n (Star) Euroopan/P-Amerikan liikennettä. Ja tuskinpa Tampesterista ulos lentävien matkustajien määrä riittäisi edes pitämään Finnairin lentoja kannattavina.
 

scholl

Jäsen
Varmasti näin. Nythän nämä verkostot on kuitenkin rakennettu täysin allianssien ja hubien varaan ja sekä ARN että CPH ovat täysin Oneworldin kilpailijan Star Alliancen leikkikenttiä. Ja Finnair Oneworldin jäsenenä tuskin on halukas syöttämään SAS:n (Star) Euroopan/P-Amerikan liikennettä. Ja tuskinpa Tampesterista ulos lentävien matkustajien määrä riittäisi edes pitämään Finnairin lentoja kannattavina.

Euroopan lennot ovat muutenkin tappiollisia. Finnairin intressinä on jatkolennot Helsingistäkin muualle Eurooppaan ainoastaan sen takia, että kiinalaiset ja japsit pääsevät sinne, minne he oikeasti haluavat matkustaa. Finnair elää tai kuolee Aasian liikenteen mukana.

Tosin SAS:n asema Starissa on melkoisen tukala, eikä firman tilanne muutenkaan hurraata huuda, joten ei se ole mitenkään itsestään selvää, että yritys selviää tai ainakaan voi tarjota jatkossa samanlaisia yhteyksiä kuin tällä hetkellä. Fakta on se, että jos polttoaineiden hinnat yhä jatkossa nousevat, eivätkä esim. laskeutumismaksut ja verot laske niin saattaa hyvinkin olla, että pakon sanelemana meidän lentoyhteytemme heikkenevät selkeästi näin periferiasta mitä Suomi on.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Näinhän tuo tilanne nykyään on. Itselleni tuo Tukholman ja Köpiksen Star Alliance hubi sopii paremmin kuin hyvin. Ja kuten scholl mainitsi, voipi olla, että jonkun ajan kuluttua Suomesta kaiken kaikkiaan lentävät ulospäin vain jotkin ns halpalentoyhtiöt.

Ja noista lennoista Helsingistä Eurooppaan hoitaa Flybe jo tänään aika monta. Tuskin tarvii odotella pitkään, kun Flybe tai joku toinen vielä edullisempi yhtiö lentää noita jaappanin ja kiinan ihmisten jatkoja Eurooppaan.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Miten voi Suomessa olla lennot Keski-Eurooppaan kalliimpia kuin esim. Ruotsista? Tukholmasta pääsisi 70 eurolla Amsterdamiin, kun Suomesta saa pulittaa lähes toisen mokoman lisää?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Miten voi Suomessa olla lennot Keski-Eurooppaan kalliimpia kuin esim. Ruotsista? Tukholmasta pääsisi 70 eurolla Amsterdamiin, kun Suomesta saa pulittaa lähes toisen mokoman lisää?

Matkan pituus ja matkustusvolyymit, noihin sen voi tiivistää mutta lentolippujen hinnoittelun tarkempi avaaminen ei ole "ihan" noin yksioikoista.

Eikun niinjoo, kyse on siitä että lentoyhtiöt jotka ovat niin rajusti voitollisia ihan huvikseen perivät korkeampia hintoja suomalaisilta kun kyllähän meillä on varaa maksaa.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Mälsä pierumäki kiekko.
Nyt on sitten liitytty kymppikerhoon. Ensimmäinen viesti Jatkoaikaan yli 10 kilometristä. Nousu oli vähän töyssyinen ja toivotaan, että matka Pariisiin sujuu hyvin. Ilmaisen yhteyden tarjoaa Norwegian. Ihan mukava homma, että voi surffailla netissä täällä yläilmoissakin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämäkin on tuota uuden teknologian mukanaan tuomaa kehitystä. Ennen vanhaan kymppikerhoon liittyminen tapahtui ilman tietokonetta.

Itse naurahdin samaa, omassa mielessä kymppikerho tarkoittaa jotain ihan muuta ja sen takia aluksi ajattelin, että jopas joku avoimesti tulee kertomaan omista touhuistaan lentokoneessa.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Niin kai joillakin sivustoilla vierailemisen yli 10km korkeudessa voi kymppikerhoiluksi mieltää, jos oikein laveasti ajattelee.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Mälsä pierumäki kiekko.
Niin no vähän huumoriahan tuo heitto olikin. Kyllähän sitä mieluummin liittyisi siihen "oikeaan kymppikerhoon". Tilat ovat vaan vähän ahtaat varsinkin halpalennoilla.
 

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
Jukan takahiuksille sen verran, että parempihan tuo kerho on kun ei mitään. Itse tulee lennettyä varsin ahkerasti, enkä ole vielä päässyt kumpaankaan 10-kerhoon. Valitettavasti todennäköisempi kerhoon liitymistapa on meikäläisellä tuo tietokoneellinen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuinka moni jatkoaikalainen jäi jumiin johonkin lomakohteeseen tai kuinka monen lomasuunnitelmat menivät pilalle Air Finlandin konkurssin takia?
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kuinka moni jatkoaikalainen jäi jumiin johonkin lomakohteeseen tai kuinka monen lomasuunnitelmat menivät pilalle Air Finlandin konkurssin takia?

No eipä kumpaakaan mutta usein on lennelty Air Finlandilla,varsinkin Kanarialle yhtiön alkuvuosina. Jotain nostalgista kai tulee mieleen noista riemukkaista lomista. Harmillista niille joilla meni loma ja rahatkin,bisnes on kovaa. Kauankohan Finnair pysyy pinnalla?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kuinka moni jatkoaikalainen jäi jumiin johonkin lomakohteeseen tai kuinka monen lomasuunnitelmat menivät pilalle Air Finlandin konkurssin takia?

Toivottavasti maksoitte edes luottokortilla. Flying Finn ei rikastunut kustannuksellani aikoinaan. Kiitos Visa ja Mastercard.
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Ducks, KalPa, KuPS, BVB, Eagles
No eipä kumpaakaan mutta usein on lennelty Air Finlandilla,varsinkin Kanarialle yhtiön alkuvuosina. Jotain nostalgista kai tulee mieleen noista riemukkaista lomista. Harmillista niille joilla meni loma ja rahatkin,bisnes on kovaa. Kauankohan Finnair pysyy pinnalla?

Valtion tukemana tuo pulju ei kovi nopeasti kaadu. Lentelen kuitenkin jonkin verran vuodessa ja kaukolennoileni valitsen paljon mielemmin toisen firman kuin Finnairin.

Kilpailu on kovaa, mutta toivottavasti kalusto pysyy yläilmoissa kuten ennenkin.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Nyt on taas uusi yritys päästä lentämään Airbus 380:llä. Matka käy Perthiin, Australiaan, syyskuun alkupuolella, ja Los Angeles - Sydney väli sinnepäin lentäessä pitäisi mennä A380:llä. Joku/jotkut täällä olivat jo ko. konemallilla lentäneetkin, onko kenelläkään mitään uusia kokemuksia tästä jättiläiskoneesta? Ihan perusluokassa lennän.
 
K

kiwipilot

Maaliskuussa lennettiin Lufthansan A380:llä turistissa Frankfurtista Singaporeen ja oli oikein miellyttävä kokemus: ikinä en ole istunut yhtä hiljaisen lentokoneen kyydissä. Jotkut väittävät että olisi myös vakaampi turbulenssissa kuin pienemmät koneet mutta myös vastakkaisia mielipiteitä löytyy. Oma siivu oli kuitenkin tasaisin kaksitoistatuntinen mitä on kohdalle sattunut, tosin lentosää oli mitä parhain. Hieno masiina kuitenkin.
 

SteelGate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Ilves, Bruins, HC Davos, Tunturi-Kiekko
Lensin kesäkuussa Singapore Airlinesilla New Yorkista Frankfurtiin ja täytyy kiwipilotin tavoin todeta, että äärimmäisen hiljainen kone! Moottoreiden äänet hädin tuskin kuuluivat matkustamoon ja matkalentokorkeudessa perinteinen "kohina" ja "humina" loistivat poissaoloillaan. Jalkatilaa oli enemmän kuin tarpeeksi ja viihdepuolikin kunnossa. Lähtisin kyllä toistekin A380:n kyytiin oikein mielelläni.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
AirBaltic. Ostin menopaluulennot Riikan kautta Berliiniin. Muutama tunti oston jälkeen AirBaltic lähestyi minua mailille, missä kertoi siirtäneensä minut palaamaan aiemmalle lennolla ostamani lennon sijaan. Myyvät kuitenkin edelleen sivuillaan tuota lentoa, minkä alunperin ostin. Mailissa on mukana "hyväksy"-nappi, mitä en tietenkään painanut. Katsoin kuitenkin lentoni tiedot check-my-tripistä ja siellä muutos näkyi. Olen hieman hämilläni.

1. Onko AirBalticilla oikeus tehdä ko. muutos? (En tietenkään ole tutustunut oston ehtoihin tyhjentävästi...). 2. Onko AirBalticilla suomenkielistä asiakaspalvelua?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mulle kävi hieman samalla tavalla Continental Airlinesin/SASin matkalla Helsingistä New Yorkiin. Tuossa välilasku Tukholmassa ja lennon peruuntumisen takia lähtö aikaistui jollain tunnilla-parilla. Hieman harmitti kun uusi lento lähyti 6.50 ja olisin hieman pidempäänkin voinut aamulla nukkua, mutta en lentoyhtiötä lähtenyt oikeuteen viemään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös