Tuli käytyä Ukrainassa ja korkattua samalla uusi lentoyhtiö Ukraine International Airlines, sekä kaksi uutta konetyyppiä: Boeing 737-500 sekä Antonov An-148-100B.
Loppujen lopuksi yhtiöstä ei ole pahaa sanottavaa, vaikka tarjoilu lennoilla oli aika vaatimatonta ts. kuiva sämpylä (jota en voinut syödä) ja teetä/kahvia/mehua/kivennäisvettä lennolla Helsinki Kiova ja pelkkiä juomia Ukrainan sisäisellä jatkolennolla, tosin juomat nyt riittivät, koska lento oli vain noin tunnin pituinen Kiova-Boryspilistä Donetskiin.
Helsinki-Vantaalla kyllä hiukan hieraisin silmiäni kun näin terminaalin edessä odottamassa yhtiön väreissä Antonov An-148:sin, varatessani matkan koneena piti olla vielö B-737-500, mutta olikin vaihtunut lennosta. Kieltämättä Antonov oli pieni rimpula, kapeat penkit kapearunkoisessa koneessa. Mutta toisaalta nousussa oli sitten jotain nousun tuntua kun kone kipusi taivaalle Helsinki-Vantaalla. Ja yllättävän nopeasti se lento Helsingistä Kiovaan kului ikkunasta ulos tiiraillessa.
Onneksi olin ennalta ottanut selvää yhtiöstä ja tiesin, että millään pommeilla se ei kuitenkaan lennä. Kiovassa kun katselin konekalustoa Brospylin kentällä niin meinasi silmät tippua päästä, osa oli sellaisia pommeja, että minua ei niihin olisi saanut muuta kuin kunnon kännissä - ja sellaisessa en tuolloin ollut.
Takaisin tultaessa konetyyppinä oli koko ajan B-737-500. Sen sijaan annetut ohjeet eivät pitäneet lainkaan paikkaansa. Donetskissa ohjeistettiin, että Kiovassa matkalaukut on otettava vastaan ja luovutettava jatkolennolle Helsinkiin. Kiovassa sitten odottelin laukkuani aikani ja lopulta kysyin, että mikä mättää? Kerrottiin, että laukun pitäisi olla jo terminaalissa F, jossa otan sen vastaan ja luovutan sitten jatkolennolle. Ei siis muuta kuin terminaaliin F (josta jatkolento Helsinkiin lähti, joten tässä suhteessa ei ongelmaa) kävellen. Terminaalissa aikani etsittyäni ja kyseltyäni löysin paikan, jonne laukkujen piti tulla luovutukseen. No, siellä minulle kerrottiin, että laukku menee suoraan Helsinkiin, joten turha reissu. Eli saapuessani Ukrainaan ja lähtiessäni Ukrainasta laukkujani ei tarkastettu kertaakaan, vaikka ennen matkalle lähtöä saamani infon perusteella niin maahan tullessa kuin maasta lähtiessä on mahdollista joutua matkatavaroiden tarkastukseen. Ukraina kun on kuitenkin asettanut rajoituksia sen suhteen mitä maasta saa viedä ja mitä maahan saa tuoda tms.
No, kotimatkalla istuessani junaan Helsingissä ja kaivaessani laukusta esille kirjan luettavaksi huomaan, että sivujen välissä on kokonaista 600 hryvniaa. Ja valuutan maasta vientihän oli kielletty... hyi minua!
vlad.