Keskustelua lentomatkailusta

  • 665 165
  • 3 352

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Olen kaksi kertaa vaihtanut Heathrow'ssa mannertenvälisellä lennolla ja molemmilla kerroilla jäivät matkatavarat johonkin. Toisella kerralla jouduin odottelemaan viikon niiden saapumista. Olipa kiva kierrellä Väli-Amerikassa, kun maakin ehti jo vaihtua ennen kuin kassi saapui perille.

KLM:stä minulla ei ole pahaa sanottavaa, eikä myöskään Schipholista.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Lensin eilen Lufthansalla Lyonista Frankfurtin kautta Helsinkiin. Lyonissa käytäntö oli se, ettei matkatavaroita päässyt jättämään käymättä ensin lähtöselvitysautomaatin kautta. Onko tämä nyt joku uusi kuningasidea sitten Lufthansalta, jotain Ranskan omituisuuksia vai mitä ihmettä?

Lyonissa homma ei ainakaan näyttänyt toimivan edes vähää alusta. Lähtöselvitysautomaatteja oli Lufthansalla vain kolme kappaletta, ja kun juuri kukaan ei osannut niitä käyttää ilman henkilökunnan avustusta, niin jono oli melkoinen ja eteni todella hitaasti. Ja sen jälkeen sitten jonoteltiin vielä normaaliin tapaan baggage drop -tiskille. Ei kovin kätevää mielestäni, mutta kai tässäkin joku idea on, vai?
 

Reinomies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Manchester United, Montreal Canadiens
Pari tuntia riittänee kohdan 1)-lentokentillä, mutta entäpä LAX:ssa? Maahantulotarkistukset, laukkujen noudot ja muut. Riittääkö kaksi tuntia mihinkään?
...
Onko joku saapunut maahan Los Angelesiin, kestää kauan maahantulotarkistukset? Todennäköisesti terminaalia ei tarvitsisi vaihtaa, mutta sehän nyt voi muuttua koska vain.
Juuri viime viikolla viimeksi. Ei olisi ehka kahteen tuntiin vaihtanut konetta, mutta tama kerta oli poikkeus. Yleensa kaksi tuntia olisi riittanyt jos olisin konetta vaihtamassa. Maahantulotarkastus sinallaan ei kesta kauaa, jonoja ja virkailijoita on reilusti. Mutta niin on muitakin maahan tulijoita, joten saattaa niissakin huonolla jononvalitsemistuurilla menna pitkaan ennen kuin paasee luukulle. Lisaksi talla kertaa tulli oli jumissa, usean sadan metrin mittaiset jonot ennen kuin paasi pihalle. Tahan viela lisaa sen etta kone oli yli puoli tuntia myohassa niin kylla olisi kiire tullut (tullijonossa etuilla) jos konetta vaihtaisi. No, kuten sanottua, poikkeus. Kaksi tuntia pitaisi riittaa terminaalia vaihtaessakin. On ainakin hyvin mahdollista etta joudut vaihtamaan.

Paljon on tullut lennettya ja ei tahan mennessa ole tavarat jaaneet kuin Pariisin CDG:lle. Heathrowlla useasti vaihtanut ja ei mitaan ongelmaa sen suhteen.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
CDG on täysin perseestä, ennen erääseen matkaan lähtöä naurettiin asiakkaan kanssa että Pariisin kenttällä hukkuu neljänneksi useiten kassit ja sinnehän tän kaverin kassit, siis matkatavarat, katosivat. Toisaalta pluspuolena kassien katoamisessa on se että voi ostella korvaavia matkalaukussa olevia "korvaavia" tavaroita ja lasku menee hyvin todennäköisesti lentöyhtion maksettavaksi. Ainakin näin tiedän käyneen kun eräs henkilö osteli kohtuuhintaisia merkkivaatteita yli tonnin euron edestä hukkuneen matkalaukun takia (krhöm) ja "Claim" meni lentoyhtiössä läpi.
 

Outsider

Jäsen
Lensin eilen Lufthansalla Lyonista Frankfurtin kautta Helsinkiin. Lyonissa käytäntö oli se, ettei matkatavaroita päässyt jättämään käymättä ensin lähtöselvitysautomaatin kautta. Onko tämä nyt joku uusi kuningasidea sitten Lufthansalta, jotain Ranskan omituisuuksia vai mitä ihmettä?

Samanlainen käytäntö oli ainakin reilu viikko sitten Lufthansalla Helsinki-Vantaalla. Münchenin päässä homma toimi vielä paremmin, kun matkatavarat jätettiin suoraan automaatille, eikä tarvinnut mennä enää turhaan tiskin kautta.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Haluan tuoda Yhdysvalloista 2 matkalaukkua Suomeen, joten toisesta pitää Lufthansalle maksaa 40€ ylimääräistä, koska lennän ihan siellä peruskarjaluokassa. Joten pitääkö minun ottaa etukäteen yhteyttä Lufthansaan, että ovat tietoisia, vai riittääkö, että menen vain checkkaamaan itseni normaalisti sisään ja siinä ilmoitan, että laitan ruumaan kaksi laukkua ja maksan toisesta sen 40€?

Onko em. joku uusi kotkotus, vai mitä? Lensin 2v. sitten Lufthansalla Münchenin kautta Nykkiin ja takaisin. Mennessä mukana oli yksi minimaalisesti pakattu matkalaukku, takaisintullessa kaksi tupaten täynnä olevaa kapsäkkiä. Ja siis tämän toisen ostin reissusta. Mennessä kenttänä Newark, tullessa JFK. Ketään ei näyttänyt kiinnostavan tuon taivaallista, että mulle oli ilmestynyt yksi matkalaukku lisää. Eikä ylipainoakaan tuntunut kukaan huomioivan, vaikka olinkin valmistautunut lisäkustannuksiin.

Olisikin siis kiva tietää, onko kahdesta matkalaukusta menevä maksu ollut pitkäänkin käytäntönä ja pääsinkö minä vain tsägällä ilman lisämaksuja? Vai onko kyseessä uusi (alle 2v.) sääntö? Tieto on itselleni siinä mielessä merkityksellinen, että suunnitelmissa on lähiaikoina lähteä täyttämään vaatekaapit Nykin avustuksella. Että osaan sitten varautua mahdollisiin lisämaksuihin, enkä turhaan nyyhki tyhmänä kentällä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko em. joku uusi kotkotus, vai mitä?

Olisikin siis kiva tietää, onko kahdesta matkalaukusta menevä maksu ollut pitkäänkin käytäntönä ja pääsinkö minä vain tsägällä ilman lisämaksuja? Vai onko kyseessä uusi (alle 2v.) sääntö? Tieto on itselleni siinä mielessä merkityksellinen, että suunnitelmissa on lähiaikoina lähteä täyttämään vaatekaapit Nykin avustuksella. Että osaan sitten varautua mahdollisiin lisämaksuihin, enkä turhaan nyyhki tyhmänä kentällä.

Nuo saannot muuttuivat taman kevaan aikana, jolloin jostain ihmeen syysta kaikki Euroopasta lahtevat tai Eurooppaan palaavat perusluokan lennot saavat sisaltaa ilmaiseksi vain yhden laukun ruumassa. Joten sen takia itsekin joudun tuosta nyt murehtimaan.

Mutta itse toin Jenkkeihin vain yhden laukun ja vien takaisin kaksi, joten maksan vain paluusta sen 40e.

Ja tosiaan nyt itse, kun tulin tanne Jenkkeihin ja vaihdoin konetta Newarkissa, niin loppujen lopuksi itsella oli 2,5 tuntia aikaa vaihtoon ja riitti oikein mainiosti.

Newarkissa immigration meni nopeasti, laukkuja jouduin hetken odottelemaan, mutta ei missaan vaiheessa tehnyt tiukkaa.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Kiitoksia kaikille vastanneille. CDG:stä olen itse kuullut monelta että siellä jää laukku jälkeen, muilta kentiltä hyvin vähän samoja valituksia.

Itselleni ei ole niin tärkeää se, että onko vaihto Lontoossa vai Amsterdamissa. Todennäköisesti se määräytyy hieman lentoaikataulujen perusteella.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko joku saapunut maahan Los Angelesiin, kestää kauan maahantulotarkistukset? Todennäköisesti terminaalia ei tarvitsisi vaihtaa, mutta sehän nyt voi muuttua koska vain.

Oon itse ottanut selaisen linjan, että jenkeissä kansainvälisessä vaihdossa täytyy olla yli 2.5 tuntia aikaa, mieluummin reilu kolme. Tämä on toki todella paljon kenttäriippuvainen juttu. Mutta lähtökohtaisesti voit laskea A) pyöriminen kentän yllä ennen laskeutumista 0,5 tuntia, B) imigration 0,5-1 tunti, C) customs 1minuttia - 0,5 tuntia ja D) turvatarkatus max 0,5 tuntia. Lisäksi joskus ei saa lähtöasemalta boarding passia valmiiksi, jolloin senkin saamiseen tarvitsee varata aikaa. Jenkit on jonottamisen luvattu maa.

StevieY
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Iltasanomat uutisoi, että legendaarinen Concorde saattaa tehdä paluun ja nousee taivaalle vuonna 2012, tai näin ainakin suunnitellaan.
Toisaalta olisi hienoa, että tämä "super kone" nousisi takaisin siivilleen, mutta miten mahtaa olla taloudellisuus näillä lentokerosiinin hinnoilla ja riittääkö matkustajia. Konehan ei ole mikään pihi mitä tulee kulutukseen ja taitaa ne melunormitkin olla vähän niin ja näin. Toisaalta monen vuoden tauon päättyminen koneella lentämisestä voisi saada aikaan "ryntäyksen" Condorden matkustamoon.
Aika näyttää miten käy ja kaikkein tärkeintähän olisi saada koneesta turvallinen, ettei 2000 vuoden tragediaa pääse uudestaan tapahtumaan. Tosin ilman sitä kiitoradalla ollutta metallin palaa, Concorde ei olisi syöksynyt maahan Pariisissa. Okei onnettomuus olisi voinut tapahtua myöhemminkin....
 

anatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
Kuinka pitkän matkan Concorde pystyy lentämään? Pystyykö Amerikkaan? Kauan Concordella kestäisi lentää sinne? Aivan mielenkiintoista, jos tulee lentokäyttöön.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kuinka pitkän matkan Concorde pystyy lentämään? Pystyykö Amerikkaan? Kauan Concordella kestäisi lentää sinne? Aivan mielenkiintoista, jos tulee lentokäyttöön.

Ei tietenkään pysty, Lontoo-New York ja Pariisi-New York lennettiin yleensä joko Islannin tai Pohjois-Korean kautta tai jäävuoresta tehdyn lentokentän avulla Grönlannin eteläpuolella.

http://en.wikipedia.org/wiki/Concorde
Range: 3,900 nmi (4,500 mi, 7,250 km)

Eli siitä vain isoympyrälaskureilla leikkimään:
http://www.gcmap.com/
 
K

kiwipilot

Aivan mielenkiintoista, jos tulee lentokäyttöön.

99,9:n prosenttiyksikön varmuudella ei tule tapahtumaan, koska:

A) C:tä lentäneiden lentäjien kelpuutukset eivät enää ole voimassa ja noiden kelppareiden voimaan saattaminen on mahdotonta puuttuvien simulaattorien takia.

B) Lentokelpoisia vara-osia ei ole enää tallella.

C) C:n korjaamiseen erikoistuneiden mekaanikkojen luvat ovat vanhentuneet.

D) Yhtään lentokelpoista Concordea ei ole tallella + ks. kohdat B ja C.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
99,9:n prosenttiyksikön varmuudella ei tule tapahtumaan

Joo kyllä olisi ihme, jos tulee. Täysin 2010-luvulle sopimaton kone tyyppi mm. noiden mainittujen polttoainekustannusten takia. Toki Atlantin ylittäminen kolmessa tunnissa olisi houkutteleva ajatus, mutta lippujen hinnat karkaisivat, kuten taisivat jo aiemminkin, tavalliselta matkustajalta. Ja kyllähän koneella vielä tuon vuoden 2000 onnettomuuden jälkeenkin lennettiin, kunhan turvallisuutta parennettiin ensin mm. räjähtämättömillä renkailla. Monissa tälläkin hetkellä lentävissä konetyypeissä on ollut historiassa vikoja, jotka on havaittu vasta onnettomuuksien jälkeen, joten siinä mielessä Concorde ei ole mikään poikkeus.
 

12961

Jäsen
Toki Atlantin ylittäminen kolmessa tunnissa olisi houkutteleva ajatus, mutta lippujen hinnat karkaisivat, kuten taisivat jo aiemminkin, tavalliselta matkustajalta.

Kerran pääsin itse tuolla lentämään, ja mansikoitahan siitä sai maksaa jo 1990-luvun puolessa välissä. Aika paljon kalliimmaksi tuli Atlantin ylitys Concordella kuin normikoneella ykkösluokassa. Järki puuttuu jos nuokaan hinnat eivät saaneet toimintaa kannattavaksi.

Huikeaahan tuon linnun kyydissä oli. Äänet lähtökiidossa toivat mieleen jotain ihan muuta kuin matkustajakoneen.

EDIT: Ai niin, myös koneen asento laskeutumisessa tuntui todella hämärälle, tuohan laskeutuu nokka todella pystyssä.
 
Viimeksi muokattu:

Bo'er

Jäsen
EDIT: Ai niin, myös koneen asento laskeutumisessa tuntui todella hämärälle, tuohan laskeutuu nokka todella pystyssä.

Millaisessa asennossa koneen lentäjät laskeutuessa olivat? Kyllä kait niiden piti laskeutuessa kiitorata nähdä, tosin koneen ohjaamohan oli laskeuduttaessa lähes vaakasuorassa? Mutta jos istuivat laskeuduttaessa vaakasuoraan, niin miten sitten normaalilennossa? Vittumaistahan se on kauheassa etukenossa matkaa tehdä.
 

12961

Jäsen
Millaisessa asennossa koneen lentäjät laskeutuessa olivat? Kyllä kait niiden piti laskeutuessa kiitorata nähdä, tosin koneen ohjaamohan oli laskeuduttaessa lähes vaakasuorassa? Mutta jos istuivat laskeuduttaessa vaakasuoraan, niin miten sitten normaalilennossa? Vittumaistahan se on kauheassa etukenossa matkaa tehdä.

Rungon aivan etummainen osahan taittuu hiukan alaspäin lennettäessä alhaalla, joten "nokka pystyssä" oli ehkä hiukan huono ilmaus. Matkustamossa laskeutumisen kulma on perstuntumalta verrattavissa jopa normaalin matkustajakoneen normaaliin nousukulman.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Onkos kellään kokemuksia jo tehdyn lentovarauksen plussapistenumeron vaihtamisesta, ts. buukkasin lennot syksylle Finskin numerolla, mutta projektina olisi vaihtaa kaikki OW-lennot BA:n plussapistetilille. Ainakaan itse en löytänyt mistään suoraa tietoa asiasta ja ennenkuin soitan Finskille (3€) niin pitänee varmistaa että onko tuo edes mahdollista. Eli, varatessa lentoa syötin Finskin tilin, mutta nyt tahtoisin vaihtaa tilin toiseen, kaitpa tuon pystyy tekemään viimeistään kentällä, ei kai se voi olla jotenkin muuttamaton?
 

SannaS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, NY Yankees
Oon itse ottanut selaisen linjan, että jenkeissä kansainvälisessä vaihdossa täytyy olla yli 2.5 tuntia aikaa, mieluummin reilu kolme.

Tämä on ilmeisesti tulkittavissa niin, että maahantulomuodollisuudet (immigration ja tulli) on käytävä läpi, vaikka jatkaisi samantien Yhdysvalloista ulkomaille? Olen syksyllä lentämässä Finnairilla HEL-JFK ja siitä AA:lla JFK-YUL. Lento on ostettu Finnairilta HEL-YUL ja vaihtoaikaa JFK:lla on kokonaista 1 h 20 min. Minimiaika vaihtoon on JFK:lla kuulemma 1 h 15 min, mutta mahtaakohan käytännössä tuollaisessa ajassa selviytyä portilta portille? Terminaalia ei pitäisi joutua vaihtamaan.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Tämä on ilmeisesti tulkittavissa niin, että maahantulomuodollisuudet (immigration ja tulli) on käytävä läpi, vaikka jatkaisi samantien Yhdysvalloista ulkomaille? Olen syksyllä lentämässä Finnairilla HEL-JFK ja siitä AA:lla JFK-YUL. Lento on ostettu Finnairilta HEL-YUL ja vaihtoaikaa JFK:lla on kokonaista 1 h 20 min. Minimiaika vaihtoon on JFK:lla kuulemma 1 h 15 min, mutta mahtaakohan käytännössä tuollaisessa ajassa selviytyä portilta portille? Terminaalia ei pitäisi joutua vaihtamaan.
Itse olisin kyllä aika hermostunut jos JFK:lla vaihtoaikaa on vain 1h 20m kansainvälisestä lennosta varsinkin. Jos kone on vähänkään myöhässä ja immigrationissa on vähänkin pitkä jono ja/tai laukut tulee myöhässä, niin kiirettä pitää. Mutta pääsehän sitä toivottavasti sitten seuraavalla koneella...
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kysymys Munchenin kentästä ja tiukasta vaihdosta. Olen lähdössä duunimatkalle ja vaihto tapahtuu Munchenissä. Jatkoyhteyden last check in aika on 20.25 ja tuo sama aika on myös ensimmäisen lennon saapumisaika. Molemmat ovat Lufthansan lentoja ja terminaali on sama. Jatkoyhteyden lähtöaika on 21.05.

Kokemuksia? Ilmeisesti kannattaa mainita jo Helsingin päässä tilanteesta. Henkisesti olen jo valmistautunut, että matkalaukku tulee vasta seuraavalla lennolla, mutta ilmeisesti tässä on mahdollisuus ehtiä käsimatkatavaroiden kanssa jatkoyhteydelle.
 

Miguel

Jäsen
Kysymys Munchenin kentästä ja tiukasta vaihdosta. Olen lähdössä duunimatkalle ja vaihto tapahtuu Munchenissä. Jatkoyhteyden last check in aika on 20.25 ja tuo sama aika on myös ensimmäisen lennon saapumisaika. Molemmat ovat Lufthansan lentoja ja terminaali on sama. Jatkoyhteyden lähtöaika on 21.05.

Kokemuksia? Ilmeisesti kannattaa mainita jo Helsingin päässä tilanteesta.

Mulla oli kerran Pohjois-Amerikkaan lentäessä tiukka tunnin vaihtoaika Pariisissa, ja kun lento Helsinki-Pariisi ei ollut täynnä, portilla mulle vaihdettiin ihan pyytämättä ja yllättäen paikka ykkösluokkaan, jotta Pariisissa pääsisin poistumaan mahdollisimman nopeasti koneesta. Palveluun todennäköisesti vaikutti se, että Finskin kone lähti Helsinki-Vantaalta myöhässä. Silti aika erinomaista palvelua, sillä jatkolentoni ei edes ollut Finnairia enkä ehtinyt sanoa asiasta mitään ennen kuin homma oli jo järjestyksessä.

Sinun kannattaa joka tapauksessa huomauttaa asiasta henkilökunnalle. Ei liene mahdotonta saada jotain apua, jos ei muuta, niin ainakin lentoemänniltä vinkkiä nopeaan liikkumiseen Münchenin kentällä.

Vaihtoaikasi on tiukka, mutta saksalaisella kentällä saattaa hyvinkin riittää. Frankfurtista on hyviä kokemuksia. Ja raivolla on - ihme kyllä - selvitty de Gaullestakin tunnissa mannertenväliselle lennolle.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo Munchenin vaihtoajan riittäyys riippu täysin minne matka jatkuu. Jos lähtö on isommalla koneella putkesta, niin saatat ehtiä hyvinkin. Jos taas pienemmällä koneella jonne viedän bussilla, niin voi tehdä tiukkaa.

Nuo bussiportit kun on alakerrassa terminaalin toisessa päässä. Ja jos oma koneesi parkkeerataan muualle kuin kärsään, niin joudut silloinkin bussikuljetukseen.

Toisaalta Munchen on selkeä terminaali, pitkulainen rakennus ja helkutin hyvät opasteet. Kun istut Lufthansan koneessa, katso huviksesi Lufthansan lehden takaosassa olevaa Munchenin terminaalin pohjakuvaa.

Yleensä emot kertovat mille portille kone tulee ja miltä portilta jatkot lähiaikoina lähtevät. Niin ainakin on nyt kevään neljällä kerralla tehty kun olen lentänyt Muncheniin Lufthansalla ja sieltä kohti Puolaa tai Romaniaa.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Ollaan syyskuussa lentämässä kaverin kanssa Frankfurtin kautta eteen päin, ja mennessä vaihtoaikaa on noin kolme tuntia. Onko jollain tietoa kentän baarien palvelu-/hintatasosta? Siellä odotellessa ehtisi hyvin nauttia pari paikallista olutta, toki muistaen olla humaltumatta niin ettei jatkolennolle pääse. Ja onko LH:n koneissa vielä ilmaista tarjoilua, vuosi sitten kun niiden lennolla tuli mentyä niin vielä oli?

Pari kertaa on tullut siellä pysähdyttyä, mutta koska vaihtoajat olivat selvästi lyhyemmät, en silloin asiaa kyennyt itse selvittämään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös