Keskustelua lentomatkailusta

  • 669 490
  • 3 372

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Jopa tällainenkin on kai mahdollista, kun tuhkapilven läpi lentää: http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19820624-0

Minulla on nauhoitettuna noin 10 vuoden takainen National Geographic -dokumentti, missä kerrottiin Alaskassa sattuneen tulivuorenpurkauksen aiheuttamasta vaaratilanteesta.

Uudempaakin dokkaria on tehty. Punaiset lasit laittoi linkin tapaukseen, josta NatGeo on nimittäin myös tehnyt ohjelman sarjassa Air Crash Investigations. Löytyypi Youtubestakin viiteen osaan pilkottuna, jos kiinnostaa katsella.

Ja wikipediakin tuntee tapauksen ihan kattavasti.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Miksi maksaa hotelli ennen matkaa? Itse olen aina varannut sen Visalla ja sitten poislähtiessä maksu. Varauksen voi peruuttaa yleensä vuorokautta ennen ensimmäistä yötä veloituksetta ja sen jälkeenkin peruutuksen takia veloitetaan yleensä vain yhden yön hinta.

Kalliilla menee. Esimerkkinä 5 tähden huippuhotelli Bangkokissa. 3 vrk ebookersin kautta 50m2 huoneessa, 67€/yö. Hotellin tiskillä sisään kirjautuessani kysyin mitä maksaa tämä huone jos ottaisin sen suoraan hotellista. 240€/yö.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen lentämässä Amsterdamista Newarkin kautta Clevelandiin, niin mitenkäs nuo maahantulo-muodollisuudet pitää hoitaa?

Jostain netistä luin, että minun pitää jo Newarkin kentällä suorittaa se maahansaapuminen, passin tarkastus ja sen I-94 formin kanssa pelleily sekä noutaa laukku ja kävellä tullin läpi ja sitten palauttaa laukku lentoyhtiöille jotta se kulkee mukanani Clevelandiin...

Niin olenko ymmärtänyt asian oikein ja paljonkohan tuo vaatii aikaa, että se laukkukin osaa tulla ajallaan mukana?

Itsellä on 1,5 tuntia aikaa siihen seuraavan lennon alkuun...
 

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Lufthansan uutiskirje pamahti sähköpostiin, mainostavat siinä halpoja lentoja Pohjois-Amerikkaan. 349:llä pääsee Rockyn kotikonnuille ja Bostoniin, 399 New Yorkiin.

Käsittääkseni melko hyvä tarjous, syysloma Bostonissa/NYC:ssä ei kuulostaisi lainkaan pahalta. Rahoituspuoli periaatteessa kunnossa, käytännön järjestelyt tosin vähän vielä ontuvat.

Philadelphiakin kiinnostaa jonkin verran. Varmasti aihetta käsitelty monta kertaa, mutta miten hyvin Philadelphiassa saa ajan kulumaan? Onko hotellien hinta/laatu -suhde paljonkin New Yorkia parempi? Juna tietysti kuljettaa Manhanttanille, mutta onko sen arvoista? Eniten kiinnostaisi nimenomaan New York.

Saako viikkoon mahtumaan sekä Philadelphian/Bostonin, että New Yorkin?
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Olen lentämässä Amsterdamista Newarkin kautta Clevelandiin, niin mitenkäs nuo maahantulo-muodollisuudet pitää hoitaa?

Jostain netistä luin, että minun pitää jo Newarkin kentällä suorittaa se maahansaapuminen, passin tarkastus ja sen I-94 formin kanssa pelleily sekä noutaa laukku ja kävellä tullin läpi ja sitten palauttaa laukku lentoyhtiöille jotta se kulkee mukanani Clevelandiin...
Se menee juuri noin.

macnevis kirjoitti:
Niin olenko ymmärtänyt asian oikein ja paljonkohan tuo vaatii aikaa, että se laukkukin osaa tulla ajallaan mukana?

Itsellä on 1,5 tuntia aikaa siihen seuraavan lennon alkuun...
Eipä ole paljon pelivaraa. No en ole Newarkin kentän kautta kovin usein mennyt, joten en muista millaiset jonot siellä on, mutta JFK:ssa varaisin vähintään kaksi tuntia koneen saapumisesta seuraavan lähtöön. Yleensä ne laukut tulevat aika nopeasti ja ovat usein odottamassa valmiina, mutta maahantulotarkastusjonossa voi mennä paljonkin aikaa, ja jos siinä tulee jotain epäselvyyksiä niin sitten sitäkin enemmän aikaa menee siihen touhuun.

Lättykiekko kirjoitti:
Philadelphiakin kiinnostaa jonkin verran. Varmasti aihetta käsitelty monta kertaa, mutta miten hyvin Philadelphiassa saa ajan kulumaan? Onko hotellien hinta/laatu -suhde paljonkin New Yorkia parempi? Juna tietysti kuljettaa Manhanttanille, mutta onko sen arvoista? Eniten kiinnostaisi nimenomaan New York.
En ole kuin kerran Philadelphiassa käynyt vähän enemmän ajan kanssa, eikä siellä paljon katsomista näyttänyt olevan. Kai se joku Liberty Bell siellä on, mutta ei kai siinä nyt paljon katsomista ole.

Lättykiekko kirjoitti:
Saako viikkoon mahtumaan sekä Philadelphian/Bostonin, että New Yorkin?
Saa tietty hyvinkin, riippuu siitä mitä ja kuinka paljon haluat nähdä. Mutta jos päänähtävyydet riittää, niin varmasti viikko riittää. Itse kävin Australian läpi viikossa :)
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eipä ole paljon pelivaraa. No en ole Newarkin kentän kautta kovin usein mennyt, joten en muista millaiset jonot siellä on, mutta JFK:ssa varaisin vähintään kaksi tuntia koneen saapumisesta seuraavan lähtöön. Yleensä ne laukut tulevat aika nopeasti ja ovat usein odottamassa valmiina, mutta maahantulotarkastusjonossa voi mennä paljonkin aikaa, ja jos siinä tulee jotain epäselvyyksiä niin sitten sitäkin enemmän aikaa menee siihen touhuun.

Jep, no pitää toivoa parasta ja koittaa syöksyä koneesta mahdollisimman röyhkeästi sinne jonojen kärkeen. Vähän kyllä vituttaa, kun vasta nyt tajusin nuo ongelmat Jenkeissä vaihtamisen suhteen.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Jep, no pitää toivoa parasta ja koittaa syöksyä koneesta mahdollisimman röyhkeästi sinne jonojen kärkeen. Vähän kyllä vituttaa, kun vasta nyt tajusin nuo ongelmat Jenkeissä vaihtamisen suhteen.
Eli Jenkeissä vaihtolennoilla pitää aina napata matkalaukut hihnalta ja viedä ne uudestaan lähtöselvityksen kautta uudelle lennolle?

Itse olen kesällä lentämässä Detroitiin, jossa 2h20min aikaa vaihtaa Losin koneeseen.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Eli Jenkeissä vaihtolennoilla pitää aina napata matkalaukut hihnalta ja viedä ne uudestaan lähtöselvityksen kautta uudelle lennolle?

Itse olen kesällä lentämässä Detroitiin, jossa 2h20min aikaa vaihtaa Losin koneeseen.
Ne laukut pitää vaan kävelyttää tullin läpi jonne pudotetaan se tullauslomake. Heti sen jälkeen on yleensä piste johon laukut voi jättää jatkolentoa varten, joten ei uutta lähtöselvitystä tarvitse toki tehdä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Näyttäisi, että tuhka nyt kuitenkin ajautuu pohjoiseen päin tuulten mukana seuraavina päivinä CNN:n mukaan. Hyvä homma, koska perjantaina pitäisi lentää Frankfurtista.

Voi vain kuvitella sitä v-käyrää jos pidempään suunnitellut lomat haihtuvat tuhkana tuuleen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voi vain kuvitella sitä v-käyrää jos pidempään suunnitellut lomat haihtuvat tuhkana tuuleen.

Itse jo tänään mietin, että voiko vitutukseen kuolla, kun itsellä on nyt 2 viikon loma ennen kuin alkaa vakkariduunit ja kesälomaa ei ole vasta kuin ensi vuonna tiedossa ja tosiaan omat lentoni Jenkkeihin peruutettiin.

No Ebookers yritti saada niitä vaihdettua, mutta ei se edistynyt, niin menin laukun kanssa Schipholiin pyörähtämään ja sain huomisaamuksi Amsterdamista Houstonin kautta Clevelandiin lennot ja pääsen toivon mukaan lähtemään, jos tuo ei pahene.

Sinällään edelleen vituttaa, kun oma lento olisi ollut 13.15 ja Schiphol suljettiin joskus aamu seitsemän aikaan ja sen ei pitänyt avautua ennen kahta. No kummasti klo 13.00 alkoi lennot taas liikkumaan, mutta Continental oli jo peruuttanut tuon meikäläisen lennon. Helvettiäkö ne meni sen perumaan, olisivat asettaneet sen aamulla Delayed-tilaan, niin oltas päästy iltapäivällä jo lentämään.

No toivottavasti huomisaamuna onnistuisi.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sinällään edelleen vituttaa, kun oma lento olisi ollut 13.15 ja Schiphol suljettiin joskus aamu seitsemän aikaan ja sen ei pitänyt avautua ennen kahta. No kummasti klo 13.00 alkoi lennot taas liikkumaan, mutta Continental oli jo peruuttanut tuon meikäläisen lennon. Helvettiäkö ne meni sen perumaan, olisivat asettaneet sen aamulla Delayed-tilaan, niin oltas päästy iltapäivällä jo lentämään.

Ei voi lentää ilman konetta. Tod.näk. jo edellinen lento Schipholiin oli peruttu eikä näinollen paluutakaan voi lentää.

Toivottavasti huomenaamuna onnistuu.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viikko sitten sain minäkin kirota tuhkapilviä. Hieno fiilis herätä yöllä ennen kolmea laukut pakattuna ja huomata että lento peruttu. No ei kun sissinä kentälle toivoen että korvaava lento löytyy pian eikä viiden yön pituiseksi suunniteltu reissu typistyisi liikaa. 26h otti sitten matka ja suunnitellun maanantai-aamun sijaan olinkin perillä Lissabonissa ma-ti yönä 3.00 ja hotellilla neljän pintaan eli päivä meni hukkaan tuossa. TAP hoiti ihan ok homman vaikka missään vaiheessa heiltä ei kummempaa infoa tullut kännykkään eikä sähköpostiin. Aluksi oli tarkoitus että meidät siirrettäisiin Finskin iltapäivän lähtöön mutta se ei onnistunut (onneksi). TAP halusi säästää ja lennättää meidät Tukholmasta omalla koneellaan ja Finnair ei lopulta uskaltanutkaan konettaan Lissaboniin lennättää. Päivällä muutamaksi tunniksi lentokenttä hotelliin lepuuttamaan ja syömään TAP:in piikkiin. Sitten Finnair -> Tukholma ja siellä sitten odoteltiin joku 5h kunnes paljon myöhässä tullut Lissabon - Tukholma kone saapui. Ja tämän koneen miehistöllä tulikin tunnit täyteen ja hetki oltiin epävarmoja siitä saivatko tuoretta miehistöä kyytiin. Tässä vaiheessa ei kyllä tiennyt itkeäkö vai nauraa, lopulta siis kumminkin loppumatka meni hyvin ja väsyneenä päästiin perille, laukut ja bägitkin kaikki tallessa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pääsin loppujen lopuksi Jenkkeihin, joten uusi kysymys palstan matkustajille.

Haluan tuoda Yhdysvalloista 2 matkalaukkua Suomeen, joten toisesta pitää Lufthansalle maksaa 40€ ylimääräistä, koska lennän ihan siellä peruskarjaluokassa. Joten pitääkö minun ottaa etukäteen yhteyttä Lufthansaan, että ovat tietoisia, vai riittääkö, että menen vain checkkaamaan itseni normaalisti sisään ja siinä ilmoitan, että laitan ruumaan kaksi laukkua ja maksan toisesta sen 40€?
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Haluan tuoda Yhdysvalloista 2 matkalaukkua Suomeen, joten toisesta pitää Lufthansalle maksaa 40€ ylimääräistä, koska lennän ihan siellä peruskarjaluokassa. Joten pitääkö minun ottaa etukäteen yhteyttä Lufthansaan, että ovat tietoisia, vai riittääkö, että menen vain checkkaamaan itseni normaalisti sisään ja siinä ilmoitan, että laitan ruumaan kaksi laukkua ja maksan toisesta sen 40€?
Onhan se hyvä soittaa ja varmistaa, mutta käsittääkseni laukut voi tsekata ihan normaalisti tiskillä ilman ennakkoilmoitusta. Tosin en ole viime aikoina yrittänyt kahden laukun kanssa, joten 100% varma en ole.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joten pitääkö minun ottaa etukäteen yhteyttä Lufthansaan, että ovat tietoisia, vai riittääkö, että menen vain checkkaamaan itseni normaalisti sisään ja siinä ilmoitan, että laitan ruumaan kaksi laukkua ja maksan toisesta sen 40€?

Unitedilla meni niin, että siinä automaatilla chekatessa pyysi sitten luottokortin, kun ilmotin 2 laukkua ja sitten kortilta vedettiin 50 dolsua. Tämä reilu 2 viikkoa sitten.

StevieY
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Unitedilla meni niin, että siinä automaatilla chekatessa pyysi sitten luottokortin, kun ilmotin 2 laukkua ja sitten kortilta vedettiin 50 dolsua. Tämä reilu 2 viikkoa sitten.

StevieY

Kiitti! Unitedilta olen itsekin lennot ostanut, Lufthansa vaan operoi sen lennon, joten makselen siellä kentällä sitten.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
macnevisin jutun perusteella aloin itsekin miettiä tuota koneen vaihtoa.
Olen suunnittelemassa matkaa tulevaksi talveksi, jossa koneen vaihdot olisivat 1) Heatrow´lla tai Schiphol´lla
JA
2) Los Angelesissa.

Pari tuntia riittänee kohdan 1)-lentokentillä, mutta entäpä LAX:ssa? Maahantulotarkistukset, laukkujen noudot ja muut. Riittääkö kaksi tuntia mihinkään?

En ole vielä varannut matkaa, mutta vaihtoehtoja löytyy useita: reittejä ja aikatauluja. San Franciscon tai Seattlen kauttakin pääsisi vaihtamaan. Tosin kokonaishinta on jossain tapauksissa aika kova verrattuna tuohon LAX:in kautta menemiseen.

Onko joku saapunut maahan Los Angelesiin, kestää kauan maahantulotarkistukset? Todennäköisesti terminaalia ei tarvitsisi vaihtaa, mutta sehän nyt voi muuttua koska vain.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
macnevisin jutun perusteella aloin itsekin miettiä tuota koneen vaihtoa.
Olen suunnittelemassa matkaa tulevaksi talveksi, jossa koneen vaihdot olisivat 1) Heatrow´lla tai Schiphol´lla
JA
2) Los Angelesissa.

Pari tuntia riittänee kohdan 1)-lentokentillä, mutta entäpä LAX:ssa? Maahantulotarkistukset, laukkujen noudot ja muut. Riittääkö kaksi tuntia mihinkään?

En ole vielä varannut matkaa, mutta vaihtoehtoja löytyy useita: reittejä ja aikatauluja. San Franciscon tai Seattlen kauttakin pääsisi vaihtamaan. Tosin kokonaishinta on jossain tapauksissa aika kova verrattuna tuohon LAX:in kautta menemiseen.

Onko joku saapunut maahan Los Angelesiin, kestää kauan maahantulotarkistukset? Todennäköisesti terminaalia ei tarvitsisi vaihtaa, mutta sehän nyt voi muuttua koska vain.
Viimeksi kävin jenkeissä 10 vuotta sitten, joten saattaa olla hiukan vanhentunutta tietoa. Maahantulotarkastus ei ainakaan silloin tuottanut mitään päänvaivaa. Tosin se oli Friscon kentällä. Vai tultiinko sittenkin JFK:n kautta...? En muista enää. Mutta ehkä viime aikojen tapahtumat ovat hiukan jäykistäneet byrokratiaa. Tuskin se mikään espanjalainen inkvisitio kuitenkaan on.

Mutta älä ikinä, toistan, ikinä suunnittele vaihtoa Lontoon kautta. Schiphol on sujuva kenttä, päinvastoin kuin mikä tahansa Lontoon kentistä. Tai jos sulle on sama, tuleeko matkatavarat samalla lennolla mukana vai ei, niin mikäs siinä.
 

Viktor Ulk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Inter Milan, St.Kilda Saints, VF
Onko joku saapunut maahan Los Angelesiin, kestää kauan maahantulotarkistukset? Todennäköisesti terminaalia ei tarvitsisi vaihtaa, mutta sehän nyt voi muuttua koska vain.

Itse tulin juuri LAX:in kautta tuossa noin vuosi sitten. Aikaa meni ehkä puoli tuntia-tunti. Sujui hyvinkin sujuvasti. Mutta ota huomioon että näihin vaikuttaa vähän kaikki: onko paljon liikennettä tai etelä-amerikan lentoja tms.

Schipholia suosittelen kanssa lämpimästi.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Mutta älä ikinä, toistan, ikinä suunnittele vaihtoa Lontoon kautta. Schiphol on sujuva kenttä, päinvastoin kuin mikä tahansa Lontoon kentistä. Tai jos sulle on sama, tuleeko matkatavarat samalla lennolla mukana vai ei, niin mikäs siinä.
Ei ainakaan Heathrow meille tuottanut mitään ongelmia, kun lennettiin Miamiin sen kautta. Vaihtoaikaa per suunta oli 4h. Kaikki meni hyvin, joten voisin suositella.

CDG:lle jäi kerran laukut. Se kenttä on hanurista.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Mutta älä ikinä, toistan, ikinä suunnittele vaihtoa Lontoon kautta. Schiphol on sujuva kenttä, päinvastoin kuin mikä tahansa Lontoon kentistä. Tai jos sulle on sama, tuleeko matkatavarat samalla lennolla mukana vai ei, niin mikäs siinä.
Lennän vuosittain noin 8 kertaa Lontoon kautta ja kerran on jääneet matkatavarat tulematta Lontoon vaihdon takia. En oikein jaksa ostaa tuota tarinaa. Nykyään matkatavaroiden jääminen matkalle yleensä johtuu Helsingin yhä jatkuvasta viivytyslakosta. Se mitä Heathrowsta voi kritisoida on terminaali 5n turvatarkastusjonoa aamuisin. Schiphol kävisi, jos ei tarvitsisi lentää KLMllä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös