Keskustelua lentomatkailusta

  • 675 061
  • 3 387

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vieläkö Helsinki-Vantaalla on laukkusumaa? Kukaan kulkenut sitä kautta esim. tänään?
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Eilen matkatavaroiden saaminen kesti ainakin yli tunnin illalla Finnairin koneista. Melkoinen hässäkkä kentällä oli kun jengi odotti liikkumattomien hihnojen luona matkatavaroitaan terminaali kakkosessa. Arvioilta yli kymmenen koneellista jengiä siellä täytteli matkatavaroiden katoamisilmoituksiaan.

Melkoinen Finnair experience jälleen kerran. Lisäksi oma koneeni oli lentoaikansa verran myöhässä jälleen.
 

Kyylä

Jäsen
Iltapäivälehdet ovat näköjään ryhtyneet tukemaan kotimaista lentoyhtiötä. Nyt uutisoidaan varmasti jokainen Ryanairin lennolla tapahtunut hässäkkä - oli kyseessä sitten kiitoradalla liukastelu tai kuten nyt, moottorin sammuminen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tulipa tuossa taas mieleen kun kirjoittelin puolisen vuotta sitten, että "pääsin" Lufthansan koneeseen näyttämättä henkilöllisyystodistusta kertaakaan. Sama tapahtui taas viime viikolla. Itsepalvelu check-in:stä boarding pass, laukku baggage droppiin, turvatarkastuksen kautta portille ja koneeseen. Ainoastaan boarding passin viivakoodin katsoivat joka kerta mutta tuon saa siitä check-in-pömpelistä pelkällä sukunimellä ja varausnumerolla. Henkkareita (passi) pidin siinä koko ajan esillä mutta ketään ei kiinnostanut sen katsominen.

Outoa kun mietitään kalliita läpivalaisukoneita, lentokieltoja epäilyttäville nimille jne. mutta silti noinkin yksinkertainen perusasia jää hoitamatta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Outoa kun mietitään kalliita läpivalaisukoneita, lentokieltoja epäilyttäville nimille jne. mutta silti noinkin yksinkertainen perusasia jää hoitamatta.

Laita hyvä mies äkkiä palautetta Lufthansalle ja/tai lentokentälle, jolta lensit. Kerro tapaus omin sanoin. Tuossa on selvästi tapahtunut ohjeiden rikkominen, josta voi seurata vakaviakin asioita. Mielestäni matkustajien velvollisuus on huolehtia muistakin ja ilmoittaa havaitsemistaan puutteista.

Meillä kävi emännän kanssa viime syksynä Rooman Ciampinon kentällä siten, että kumpikaan ei tajunnut jostain syystä ottaa käsimatkatavaroissa ollutta neste-minigrip-pussia ulos laukusta, niin kuin se ohjeiden mukaan kuuluu. Sikäli hauskaa, että sama virhe sattui molemmilla meistä samanaikaisesti, vaikka molemmilla on melkoisen paljon lentoja takana, ja tuo toimenpide on pitkälti rutiininomainen. Turvatarkastuksen kaveri ei edes kysynyt nesteistä, eikä maininnut mitään siitä, ettemme ottaneet niitä ulos laukuista. Tajusimme molemmat heti metallinpaljastimen takana, että nesteiden näyttö unohtui, ja otimme ne laukuistamme ja vilautimme niitä turvatarkastusmiehelle. Hän vaan nyökkäsi naureskellen ja huusi "Grazie!".

Ei tuokaan oikein vakuuttanut.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Lufthansalla juu onnistuu tuo portilla sissänmeno ilman henkkareita. Tänään lensin Munchenista ja käytin Lufthansan etix-lippua eli sähköistä lipua joka tekee viivakoodillisen boarding pass:in.

Ei muuta kuin sitä varten olevalle lukijalle portilla, kone lukee koodin ja portti aukeaa. Toiset jonottavat virkailijan luo jne. Helppoa kuin saippua...

Muuten lento Munchenista meni persiilleen. Teutoonit olivat ihmeissään, kun taivaalta tuli hiljalleen lunta ja maassa sitö oli jopa 5 cm.

Istuttiin koneessa yli tunti kentällä ja odotettiin vuoroamme jään/lumen poistoon. Kumminkin poistopaikkoja oli kolme käytössä ja jokaisessa kaksi autoa teki poistoa. No saipa nukkua kunnon unet kentällä.

Huomenna tutkitaan taas Krakovan ja Varsovan kenttien ihmeitä Puolan sisäisillä lennoilla, Dobse!
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Osaako joku sanoa onko matkalaukkuni ns. tulilinjalla kun matkustan British Airwaysilla? Käyttävätköhän samoja laukunheittäjiä kuin Finnair?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Lehtitietojen, ei siis omien kokemusten, perusteella nuo laukkuongelmat koskevat vain Finnairia. British Airwaysin matkustajien pitäisi siis siltä osin olla laukkuturvassa, mutta omien kokemusten, ei lehtitietojen, perusteella myös BA on melko tehokas matkalaukkujen jälkijunailija. Hienon t-paidan niiltä toki saa, muun tarpeellisen ohessa, jos laukku tulee vuorokauden myöhässä.

Aika sekavin fiiliksin tuota Helsinki-Vantaan sirkusta tulee seurattua. Sinänsä harmi, kun lentokentällä on ollut todella hyvä maine ihan maailmanlaajuisestikin. Hyvän maineen rakentaminen vie aikaa ja vaivaa, mutta siitä kyllä pääsee helposti ja nopeasti eroon.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Osaako joku sanoa onko matkalaukkuni ns. tulilinjalla kun matkustan British Airwaysilla? Käyttävätköhän samoja laukunheittäjiä kuin Finnair?


Sunnuntai-iltana Finskillä Lontoosta matkalaukku kerkesi hihnalle samaan aikaan kuin matkustajatkin. Mistään sumasta ei ollut tietoakaan.
Myöskään mennessä ei ollut ongelmia, joten turhaan raahasimme isohkoja käsipakaaseja.

Toisaalta muutenkin näytti viikonloppuna Finnair toimivan paremmin kuin BA.
 
Baronan miehillä pitää kiirettä Helsinki-Vantaalla... Aiemmin uutisoitiin laukkuja kuormattavan tahallaan vääriin koneisiin, tänään uutisissa on tikanheittoa kiireen keskellä. Tästä iltalehden uutiseen.

Jonkin asteisia motivaatio-ongelmia havaittavissa? IAU ja Baronahan saivat sorvattua väliaikaisen sopimuksen elokuun loppuun asti joten saas nähdä jatkuuko toiminta tällaisena siihen asti.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sopinee ketjun aiheeseen joten kerrotaan juttu täälläkin. Minulle lentoturvallisuus on kaikkine naurattavina sääntöineenkin kunniakysymys ja varsinkin nuo nesteisiin liittyvät asiat koen läheisiksi. Olin pari kuuktautta sitten lyhyelle reissulle lähdössä ja hinttibägissä oli 150 millilitran hiusgeeli, jossa oli vain vähän jäljellä ja jonka näinollen halusin ottaa mukaan (ei tarvi tuoda takaisin). Kyseinen geelipurkki on jo reissusa hieman rähjääntänyt, ja huomasinkin kuinka siitä oli pinta joistain kohdista hieman kulunut pois. Tästä sain idean ja rapsutin kynnelläni numeron 1 pois tuosta ml-merkinnästä. Seuraavana päivänä securityn täti sanoi että purkki on liian iso, mutta kun näytin hänelle, että siinä lukee että 50 ml niin hän ihmetteli hieman asiaa, mutta myönsi, että sitten saa tuoda lennolle. Näin taas kerran vältyimme uhkaavalta vaaratilanteelta!
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Hieman kyllä tuntuu käsittämättömältä tämä Finnairin lentoihin kohdistunut laukkuepisodi. Jokin nyt kiikastaa todella pahasti kun tämä laukkuhärdelli on kestänyt jo useamman viikon ja loppua ei näytä tulevan.
Ehkä kaikkea asiaan liittyvää ei ole julkisesti mietitty ja "syyllisiä" löytyy kummastakin leiristä, mutta kyllä nyt luulisi Finnairissakin pikku hiljaa herätystä tapahtuvan. Tämä on todella huonoa mainosta lentoyhtiölle jolla voi pitkässä juoksussa olla todella suuria vaikutuksia.
Miksi lentää yhtiöllä joka toimittaa matkalaukkusi 4 päivän päästä sinulle kun se on ensin käynyt kääntymässä Japanissa vaikka itse matkustit Barcelonasta Helsingin kautta Tampereelle...
On olemassa myös muita lentoyhtiöitä jotka lentävät Euroopassa ja Euroopan ulkopuolella, Finnair ei ole ainoa... Finnair on panostanut todella paljon Aasian lentoihin, voi olla kaukaa haettua mutta miten mahtaa lentojen matkustajamäärien käydä jatkossa jos tätä laukkuhärdelliä ei pikkuhiljaa saada kuntoon.
Lisäksi tuntuu ihmeelliseltä kuinka kauan Finnair jaksaa maksella näitä kuluja jotka koituu yhtiölle kun Taksit ym. kuskaavat satoja kilometrejä matkalaukkuja jopa maan rajojen ulkopuolelle laukkujen omistajille.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Sopinee ketjun aiheeseen joten kerrotaan juttu täälläkin. Minulle lentoturvallisuus on kaikkine naurattavina sääntöineenkin kunniakysymys ja varsinkin nuo nesteisiin liittyvät asiat koen läheisiksi. ...

Milläs lentokentällä on näin asiantuntevaa porukkaa? Ajattelin, että jos jossain vaiheessa aloitan salakuljettajan tai terroristin uraani, niin tuo olkoon kotikenttäni.
 

Viljuri

Jäsen
Tähän lentokenttäepisodiin liittyvät koulutetut apinat. Koulutettujen apinoiden rooliin on valittu matkustajat, jotka ovat aina saaneet maksaa, tällä kertaa maksua ovat perimässä mm. tikanheittäjät ja taksiyritykset.

Ehkä SAK voisi käyttää valtaansa, nythän ulospäin syntyy kuvaa ja tulevaisuudenvisiota siitä, että lentokentällä taajaan näkynyt Paavo Arhinmäki on merkittävämpi vallankäyttäjä kuin SAK. Kertoohan se järjestön tulevasta merkityksestä paljonkin, jos se on myötävaikuttamassa työolojen kehittymiseen New Jerseyn satamia tai illinoislaisia metsäteollisuuden yksiköitä vastaavaan tilaan.
 
Viimeksi muokattu:

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Iltapäivälehdet ovat näköjään ryhtyneet tukemaan kotimaista lentoyhtiötä. Nyt uutisoidaan varmasti jokainen Ryanairin lennolla tapahtunut hässäkkä - oli kyseessä sitten kiitoradalla liukastelu tai kuten nyt, moottorin sammuminen.

Noita kyllä on uutisoitu aina. Vuonna 2005 Ryanairille sattui samanlainen tapaus, TRE-STN -lennon koneesta sammui moottori ja seurauksena lasku johonkin Ruotsiin. Muistan varsin hyvin kun piti samaa lentoa käyttää kolme päivää myöhemmin. Lehdistä sai tuosta lukea. Air Berlin ajeli ojaan jokin aika sitten Dortmundissa kiitoradalla ja myös se uutisoitiin. Ei noissa ole mistään typerästä Finnair-tuesta kyse, jos nuo olisivat käyneet Finskin koneelle, mikähän olisi ollut reaktio? Ryanairin tapauksessa kyseessä oli vielä Suomesta lähtenyt kone, jossa varmasti kasa suomalaisia, joten onhan se selvää että päätyy uutisiin.

Tajusinpa, että itsekin olen muuten tullut Münchenistä Helsinkiin näyttämättä passia, juuri tuon oviskannerin avulla. Pitääkin seuraavalla kerralla kokeilla onko vielä mahdollista.

Varsovan kentästä on kyllä aika hupaisat muistot. Meinasi puoli konetta jäädä lennolta kun turvatarkastus on vasta ennen portille menoa ja puolalaiseen tapaan siinä sitten jonotettiin kun yksi jono palveli kolmea-neljää lentoa. Tuohon verrattuna Hiki-Vantaa oli kyllä äärimmäisen tehokas.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
En oikein usko tuota tikanheitto-juttua. Ottamatta kantaa siihen, että juttu on Iltapulussa, niin en usko rikollisen sanaa tälläisessä asiassa. Tuo perheenisähän on tunkeutunut lastausalueelle, joka on Suomessa rikos ja se tulkittaisiin useassa maassa terroriteon valmisteluksi. Mielestäni terroristeja ei tule uskoa ja heidän kanssaan ei tule neuvotella.

Toinen asia oli eilen parissakin lehdessä ollut väite että Baronan työntekijät olisivat italialaisessa lakossa. Määritelmän mukaan kyseessä on "industrial action in which employees do no more than the minimum required by the rules of a workplace, and follow safety or other regulations to the letter in order to cause a slowdown rather than to serve their purpose. This is considered less disruptive than a strike or lockout; and just obeying the rules is less susceptible to disciplinary action. Notable examples have included nurses refusing to answer telephones and police officers refusing to hand out tickets."

Eikö tuollainen ole täysin normaalia ulkoistuksessa? Koko ajatus ulkoistuksesta siten, että ulkoistetut työntekijät tekisivät yhtään extraa tai vähän venyisivät tarvittaessa on absurdi. Voi olla virhe odottaa että jos on kiire, asiakkaat odottavat laukkujaan ja paikalla on vain kolme jätkää viitta konetta varten niin varmasti nämä kaverit voivat jättää kahvituntinsa pitämättä ja auttaa asiakkaita? Ei ulkoistetun firman tehtävä ole tehdä ylimääräisiä töitä joita ei ole määritelty sopimuksessa ja joista ei makseta.

Finnair muuten koettaa kusettaa, että ongelmia olisi kaikilla lentoyhtiöillä. Ei pidä paikkaansa. Itse olen viimeisen joulu-tammikuussa lentänyt neljä erillistä meno-paluu lentoa Vantaan lentokentän kautta. Yksi näistä oli Finnairilla. Arvatkaapa minkä lennon yhteydessä tuli haettua matkatavaroiden jäljituslomakkeet.
 
Viimeksi muokattu:

Jewgen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Finnairin plus pisteistä, jos varaan koko perheelle liput Pekingiin,
saanko kaikki plus pisteet omalle kortilleni, vai pitääkö perheenjäsenten
hakea oma plus-kortti?
 

Viktor Ulk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Inter Milan, St.Kilda Saints, VF
Meillä kävi emännän kanssa viime syksynä Rooman Ciampinon kentällä siten, että kumpikaan ei tajunnut jostain syystä ottaa käsimatkatavaroissa ollutta neste-minigrip-pussia ulos laukusta, niin kuin se ohjeiden mukaan kuuluu. Sikäli hauskaa, että sama virhe sattui molemmilla meistä samanaikaisesti, vaikka molemmilla on melkoisen paljon lentoja takana, ja tuo toimenpide on pitkälti rutiininomainen. Turvatarkastuksen kaveri ei edes kysynyt nesteistä, eikä maininnut mitään siitä, ettemme ottaneet niitä ulos laukuista. Tajusimme molemmat heti metallinpaljastimen takana, että nesteiden näyttö unohtui, ja otimme ne laukuistamme ja vilautimme niitä turvatarkastusmiehelle. Hän vaan nyökkäsi naureskellen ja huusi "Grazie!".

Ei tuokaan oikein vakuuttanut.

Minulle on likipitäen rutiininomainen toimenpide se, että en edes nesteitä mihinkään minigrippiin laita, vaan hinttipussi kulkee käsimatkatavaroissa aivan normaalisti.

Näillä opeilla lennetään pari kertaa kuukaudessa, ja hiljattain kierrettiin maailman ympäri ilman, että kertaakaan sanottiin.
 

Viljuri

Jäsen
Itse olen viimeisen joulu-tammikuussa lentänyt neljä erillistä meno-paluu lentoa Vantaan lentokentän kautta. Yksi näistä oli Finnairilla. Arvatkaapa minkä lennon yhteydessä tuli haettua matkatavaroiden jäljituslomakkeet.

Olet kyllä ilmiselvästi demari, kun et ole ollut tietoinen siitä, että miten matkalaukku pitää merkitä, jotta se myös toimitettaisiin perille.

Vakavammin puhuen, jos osapuolet eivät saa mitään järkevää aikaan, niin menköön minun puolesta nurin koko lafka. Sairaat organisaatiot on joskus saattohoidettava pois.
 

Morgoth

Jäsen
Vakavammin puhuen, jos osapuolet eivät saa mitään järkevää aikaan, niin menköön minun puolesta nurin koko lafka. Sairaat organisaatiot on joskus saattohoidettava pois.

Niin, eiköhän tämä "laukkuapina keissi" ole vain yksi mätäpäise muutenkin melko mädässä orgaanisaatiossa. Mitä nyt ilmailuforumeissa on lukenut kannattaottoja Finnarista niin jotenkin tulee mieleen, että ehkäpä nopea lopetus oli parasta tuolle firmalle ja aloittaa alusta... Ihmeellisiä intohimoja tuohon Finnairin ja lentämiseen tuntuu olevan.
 

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Iltapäivälehdet ovat näköjään ryhtyneet tukemaan kotimaista lentoyhtiötä. Nyt uutisoidaan varmasti jokainen Ryanairin lennolla tapahtunut hässäkkä - oli kyseessä sitten kiitoradalla liukastelu tai kuten nyt, moottorin sammuminen.

Tukea tai ei, mutta kyllä minua ainakin kiinnostaa tietää mikäli suomesta lähteneestä koneesta sammuu moottori tai muuta vastaavaa.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
SGD,
koska lensit tuota Varsovasta? Meinaan kun tuo Varsovan terminaalin uusi osa avattiin reilu vuosi sitten, niin samalla turvatarkastus muutettiin. Nyt kaikki lennot lähtevät samasta terminaalista ja kun tulet turvatarkastukseen, on siinä matkustajamäärästä riippuen 2-4 lnjaa käytössä.

Näin tänäänkin, kuten on ollut jo tuon reilun vuoden ajan.

Mutta Wienissä on kylläkin turvatarkastus portilla ja siellä on yksi linja aina per portti. Jos on kiire niin siellä voi käydä ns vanhanaikainen. Kippari toteaa että nyt on meidän slot-aika ja sitten mennään,vaikka muutama olisi vielä riiisumassa vöitään jne.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
SGD,
Mutta Wienissä on kylläkin turvatarkastus portilla ja siellä on yksi linja aina per portti. Jos on kiire niin siellä voi käydä ns vanhanaikainen. Kippari toteaa että nyt on meidän slot-aika ja sitten mennään,vaikka muutama olisi vielä riiisumassa vöitään jne.

Samoin taitaa edelleen olla Berlin-Tegelillä (joka menee toki kohta kiinni), joka on ihan suolesta kenttänä, vaikka onkin pieni. Järjetön jonottaminen siinä portilla eivätkä aikataulut pidä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös