Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 638
  • 3 484

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Huh, sanoisin, että aika kova temppu tuo veteen pakkolaskun tekeminen ylipäätään. Hatunnosto kapteenille.

Noh, tuolla alueella taitavat vaihtoehdot olla joko pakkolasku veteen tai pilvenpiirtäjää päin. Veteen laskussa vaihtoehdot taitavat kuitenkin olla hitusen paremmat. Erittäin hyvin kapitään kuitenkin hommansa hoiti. Ilmeisesti toinen moottori toimi ainakin osittain, koska laskeutuminen onnistui niin loivassa kulmassa, ettei kone hajonnut.
 

hilapiste

Jäsen
Huh, sanoisin, että aika kova temppu tuo veteen pakkolaskun tekeminen ylipäätään. Hatunnosto kapteenille.

Todellakin. Kylmähermoisesti jokeen pilvenpiirtäjien seassa.
Eikös muuten tuollainen kone pysy ilmassa vain yhdelläkin moottorilla, joten aika huono tuuri, jos ne molemmat meni epäkuntoon hanhiparvesta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Todellakin. Kylmähermoisesti jokeen pilvenpiirtäjien seassa.
Eikös muuten tuollainen kone pysy ilmassa vain yhdelläkin moottorilla, joten aika huono tuuri, jos ne molemmat meni epäkuntoon hanhiparvesta.

Pitäisi pysyä. Mutta suurin syy oli varmaankin siinä, että käsittääkseni toinen moottori syttyi räjähdysmäisesti tuleen. Siksi kaiketi oli tultava alas nopeasti, mutta hallitusti.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vitun lentokenttäapinat saatana.

Vittu että laittoi sitten lentomatkaaminen reissun päätteeksi rauhallisesti vituttamaan.

Viikon reissu NYkissä takana ja paluu tänään aamupäivällä välilaskulla Pariisin kautta, ja arvatkaas vittu sentään ylläripylläri onko matkalaukusta kenelläkään tietoakaan?

No ei ole, ja voin kertoa että kohta olisi vitun hyvä aika jollain alkaa olemaan sitä tietoa, viikossa kun ehtii tollaisessa kaupungissa muutaman hetken ja muutaman dollarin käyttämään uusien tuotteiden hankintaan.

Tavaraahan se vaan on ja harvoin varmaan matkatavarat kokonaan häviävät, mutta vituttaa aivan silmittömästi kun ei vaan voinut saada sitä laukkua aivan normityyliin ja ongelmitta siitä hihnalta silloin aamulla.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Vittu että laittoi sitten lentomatkaaminen reissun päätteeksi rauhallisesti vituttamaan.

Viikon reissu NYkissä takana ja paluu tänään aamupäivällä välilaskulla Pariisin kautta, ja arvatkaas vittu sentään ylläripylläri onko matkalaukusta kenelläkään tietoakaan?

Nyt voisi sanoa, että väärin vitutettu. Syy on nimenomaan juurikin sinun itsesi. Melkoisen optimisti pitää olla, jos tulee jenkeista CDG:n kautta ja kuvittelee, että laukut olisivat Suomessa samassa koneessa.

Olen työnantajan kanssa jokusenkin kerran vääntänyt kättä, että Paraisten kautta EI LENNETÄ, EI KOSKAAN, mutta kun ne halvimmat tahtovat aina mennä sen kautta.

AA, siis American Aerolines, vieläpä tahtoo ehdottaa, että minun pitäisi sitten aikanaan lähteä hakemaan laukkujani Helsinki-Vantaalta. Kerran jouduin soittamaan esimiestasolle, etten todellakaan aja 400km teidän virheenne takia, vaan ne laukut tuo taksi tai DHL tai vaikkapa sinä itse tuohon meidän oven taakse n. kolmen tunnin sisällä.

Paljon parjattu SAS muuten maksoi minulle joskus vittuunnuksissani vaatimani silloin 300mk (=n. 50€ooh) korvauksen homehtuneesta isosta juustosta, kun leimoista päätellen laukut Amsterdamista Tampereelle kiersivät Tampa Bayn ja Cristchurchin (NZ) kautta kymmenisen päivää. Tampa Bayn sekoittuminen Tampereeseen on hyvinkin ymmärrettävää, mutta tuo Uuden-Seelannin koukkaus on hieman hämärä.

t. hanu
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Viime kesänä lennettiin VHHH-LFPG (Hong Kong - Pärii), ja parin tunnin viivellä sitten sieltä stadiin. Eipä ehtinyt laukut koneeseen. Tulivat samanpäivän myöhemmällä lennolla, ja Finnair kiikutti väskat kiltisti pitkin tuusulaa ja järvenpäätä, puolenyön maissa oli kuriiri ulko-ovella.

Niin, ja todella hienosti toimivat tuon pikku-bussin lentäjät Isossa Omenassa. Respect.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tavaraahan se vaan on ja harvoin varmaan matkatavarat kokonaan häviävät, mutta vituttaa aivan silmittömästi kun ei vaan voinut saada sitä laukkua aivan normityyliin ja ongelmitta siitä hihnalta silloin aamulla.

Niin, kuten jo todettiin, ihan oma syysi, ei pidä lentää Pariisin kautta.

Oma saldo viime vuoden vaihdollisista lennoista oli 50%, eli jokaisella reissulla tavarat olivat hukassa. Ja vielä kaikista ikävintä oli se, että molemmilla kerroilla tavarat hukkuivat menomatkoilla. Mutta kai tuo sitten on vain realiteetti nykyaikaan, sikäli tosin käsimatkatavaramäärien tiukentaminen yms. on aika syvältä, kun ei oikein voi kunnolla edes varautua väistämättömään ja ottaa käsimatkatavaroihin riittävästi tarpeellisia asioita.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас

Pariisin ilmailunäyttelyyn tai vaihtoehtoisesti Farnboroughiin olisi kieltämättä joku päivä mukava päästä vierailemaan. Olisi lähinnäkin ilmalufriikkien taivas.

Mielenkiintoinen kohde vierailulle voisi myös olla Venäjällä joka toinen vuosi järjestettävä MAKS-ilmalutapahtuma/-näyttely. Siellä pääsisi tutustumaan tarkemmin vähemmin lännessä tunnettuihin ja nähtyyn ilmailukalustoon, toki joukosta löytyvät Sukhoit ja MiG'it monien muiden ohella. Olisihan epäilemättä varsin sykähdyttävää nähdä maailman suurimman pommikoneen, Tupolev Tu-160:nen, lentävän kentän ylitse...

vlad.
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Sekä Pariisi, että Lontoo kerran koettuna voin suositella lämpimästi. Ruinsas tarjonta sekä siviili-ilmailun kalustoa, että sotilaspuolen hävittäjiä, koptereita etc.

http://www.flightglobal.com/article...ver-crash-captured-by-coast-guard-camera.html

Linkistä löytyy rannikkovartioston kuvaa, jossa US Airwaysin pikku-bussi liukuu todella loivassa kulmassa Hudson-jokeen, ja immeiset alkavat valua ulos koneesta. Paikalle saapuu myös ripeästi ensimmäinen "pelastus-alus". Airbus tulee kuvaan videon kellon osoittaessa 2:02.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Enpäs muistanutkaan tämän viestiketjun olemassaoloa. Nyt kun tämä on pinnalla, niin heitetäänpäs kyssä allekirjoittaneelle lähiaikoina tapahtuvasta systeemistä.

Matka suuntautuu Helsingistä Lontoon kautta Los Angelesiin. Aluksi finskillä Heathrow'lle ja siellä kone tulee terminaali 3:lle. Jatkoyhteys on BA:lla jokusen tunnin odotuksen jälkeen, terminaali 5:stä. Pääkysymyksenä tässä olisi se, että palstalaisissa lienee sellaisia, jotka ovat jo kokeneet tuon T5:n. Alkukatastrofin jälkeenhän se on kait sitten lähtenyt pelittämään, mutta... onko se selkeämpi ja toimivampi aiempiin terminaaleihin verrattuna? Kulkeeko siinä terminaalien välillä (3->5) sukkulabussi vaiko raideliikenneväline? Riittääkö noin kahden ja puolen tunnin vaihtoväli vai meneekö käytännössä myöhemmälle lennolle (tulisi viiden ja puolen tunnin väli, vähän turhan pitkä odotus)? Pitäisi päättää (ja ilmoittaa) melkolailla pian, että kumman jatkoyhteyden valitsemme.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Matka suuntautuu Helsingistä Lontoon kautta Los Angelesiin. Aluksi finskillä Heathrow'lle ja siellä kone tulee terminaali 3:lle. Jatkoyhteys on BA:lla jokusen tunnin odotuksen jälkeen, terminaali 5:stä. Pääkysymyksenä tässä olisi se, että palstalaisissa lienee sellaisia, jotka ovat jo kokeneet tuon T5:n. Alkukatastrofin jälkeenhän se on kait sitten lähtenyt pelittämään, mutta... onko se selkeämpi ja toimivampi aiempiin terminaaleihin verrattuna? Kulkeeko siinä terminaalien välillä (3->5) sukkulabussi vaiko raideliikenneväline? Riittääkö noin kahden ja puolen tunnin vaihtoväli vai meneekö käytännössä myöhemmälle lennolle (tulisi viiden ja puolen tunnin väli, vähän turhan pitkä odotus)? Pitäisi päättää (ja ilmoittaa) melkolailla pian, että kumman jatkoyhteyden valitsemme.

Olen tuon joskus onnistuneesti tehnyt 45min vaihtoajalla. Se oli kyllä ihan siinä ja siinä, eli meitä hetki odotettiin. Bussillahan tuo väli mennään, aika extremeä kyytiä siellä lentokoneiden välissä kulkeva 'tie'. Vitosterminaalin ominaisuushan on vähintään pari kilometriä kävelyä melkeimpä portille kuin portille. Eli ei kannata notkua pubissa ihan viime hetkeen, kun portille siirtyminen shoppailualueelta vie helposti puoli tuntia. Mutta 2½h riittä vallan mainiosti, siinä ehtii känninkin hilpaista ohessa.

t. hanu
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Älä lähre sinne!

Vittu että laittoi sitten lentomatkaaminen reissun päätteeksi rauhallisesti vituttamaan.

Viikon reissu NYkissä takana ja paluu tänään aamupäivällä välilaskulla Pariisin kautta, ja arvatkaas vittu sentään ylläripylläri onko matkalaukusta kenelläkään tietoakaan?
No niin. Siinähän kävi juuri siten miten pitikin - sitä saa mitä tilaa. Helpottaa kummasti lentomatkailijan elämää kun kuvittelee mustan aukon nielleen CDG:n. Juuri toissa viikolla Thaimaassa eräs ranskalainen herrasmies poikksei räätälille pika-lomavaatteiden teettoon erittäinkin tyylikkäässä halpahalliasustuksessa, kun kuulemma ranskanmaalla oli 10.000 ihmistä jäänyt jonkin lumipyryn takia muka jumittamaan lentoasemille. Samoin 5.000 laukkua ml. hänen laukkunsa oli ties missä - oletan että suurin osa CDG:n läpiprosessoinnin jäljiltä.

Maksan itse perheen lennoista vaikka 500€ enemmän kunhan ei vaan tarvitse käydä lähelläkään Pohjois-Algerian laukkukiihdyttämöä. Häähumussa jokin vuosi sitten tämä virhe tuli jotenkin vahingossa tehtyä: vitutuksen maksimoi se kun tiesi jo häämatkan ensimmäisellä lennolla että sinnehän ne laukut vittu jää, niin kuin jäikin. Tsaarsdegoolin kessua vetävien pariisilaiskyrpien asenne on kyllä jotain monumentaalista...
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Peukku alas CDG:lle täältäkin suunnasta. Paitsi että matkalaukut jäävät koneesta, on koko kenttä ahdas, sekava ja epämukava. Missään muualla, toistan, missään muualla, en ole päässyt kuuntelemaan kahta päällekkäistä kuulutusta. Molemmista sai yhtä huonosti selvää. Jos itse pääsen valitsemaan niin Pariisin kautta en lennä enää minnekään.

Heathrow ei sekään ole matkatavaraystävällisessä maineessa, mutta toimii CDG:ia paljon paremmin. Sellainen ohje kenttää koskien, että jos terminaalia pitää vaihtaa niin se kannattaa vaihtaa heti kun mahdollista. Kaikissa terminaaleissa (tai no ainakin kolmosessa ja vitosessa) pääsee kyllä syömään ja juomaan, mutta vaihtoon voi mennä yllättävän paljon aikaa. Niin ja ottakaa se etäisyys portille selville ennen kuin alatte kitata olutta.
 

Chello

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Glasgow Celtic
Matka suuntautuu Helsingistä Lontoon kautta Los Angelesiin. Aluksi finskillä Heathrow'lle ja siellä kone tulee terminaali 3:lle. Jatkoyhteys on BA:lla jokusen tunnin odotuksen jälkeen, terminaali 5:stä. Pääkysymyksenä tässä olisi se, että palstalaisissa lienee sellaisia, jotka ovat jo kokeneet tuon T5:n. Alkukatastrofin jälkeenhän se on kait sitten lähtenyt pelittämään, mutta... onko se selkeämpi ja toimivampi aiempiin terminaaleihin verrattuna? Kulkeeko siinä terminaalien välillä (3->5) sukkulabussi vaiko raideliikenneväline? Riittääkö noin kahden ja puolen tunnin vaihtoväli vai meneekö käytännössä myöhemmälle lennolle (tulisi viiden ja puolen tunnin väli, vähän turhan pitkä odotus)? Pitäisi päättää (ja ilmoittaa) melkolailla pian, että kumman jatkoyhteyden valitsemme.

Itse juuri matkustin tuossa vuoden alussa New Yorkiin Heathrow'n kautta Finskillä ja BA:lla. Finnair ei ollut siis vielä siihen aikaan siirtynyt terminaali 1:stä 3:een, mutta 3:sta taitaa olla samat proseduurit kuin 1:stäkin.

Eli hommahan meni sillain, että ensiksi hypättiin oikeaan terminaaliin vievään bussiin, joka tämän jälkeen kuljetti suht nopeasti (10min) 5-terminaaliin. Hämmennyin itsekin alkuun vähän, kun ei meinannut löytyä oikeaa paikkaa, mutta viranomaiset kertoivat pian ennen turvatarkastukseen menemistä mihin tulee mennä. Ongelmana oli se, että bussi toi ilmeisesti terminaaliin 5A. Tästä oli vielä vaihdettava 5-terminaalien välissä olevalla junalla terminaaliin 5B.

Vaihtoaikaa oli vain 1h 30min, mutta loppujen lopuksi aikaa jäi runsaasti odottelulle ja kaupoissakäymiselle. Turvatarkastukset sujuivat nopeasti ja mitä nyt muutamia isoja rullaportaita sai mennä alas, niin minulle jäi varsin positiivinen kokemus Heathrow'lla vaihtamisesta. Teidän 2h 30min vaihtamiseen riittää siis vallanmainiosti.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Lähtöportti -yllättävän kaukana

...Niin ja ottakaa se etäisyys portille selville ennen kuin alatte kitata olutta.

Niin, muistaakseni olen aikaisemminkin saarnannut, että vaikka kenttä tuntuisi kuinka pieneltä, kannattaa aina selvittää hyvissä ajoin kuinka kaukana se lähtöportti itse asiassa sijaitseekaan.

Esimerkiksi Riian kentästä ei ensi näkemältä, tai jopa koskaan, uskoisi, että matkaa tuntui olevan turvatarkastuksesta lähtöportille ainakin puoli kilometriä. Juoksumatka kalja mahassa hölskyen ja pelko perseessä poltellen ei tuntunut kovinkaan mukavalta. Ja kyllä, olimme reilut kahta tuntia ennen lähtöä kentällä.

Täältä tähän
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Kiitokset hanulle ja Chellolle. Päädyimme siihen lyhyemmän odotusajan vaihdolle. Eiköhän sillä keretä hyvinkin.

Aiemminkin on tullut käytettyä tuota finski&ba-yhteyttä jenkkilään menossa, mutta silloin on vaihdot olleet saman terminaalin sisällä jolloin kaikki sujui luonnollisestikin ripeämmin.
 

Miguel

Jäsen
Pariisin kautta lensin minäkin viime vuonna Pohjois-Amerikkaan ja takaisin, ja laukku jäi matkalle molemmilla kerroilla. Virhe tapahtui tietysti jo lentoja varatessa, mutta sen verran hyvät ennakkovaroitukset ihmisiltä sain CDG:stä, ettei laukun katoaminen jaksanut niin paljon kyrsiä. Käsimatkatavaroihin ahdoin niin paljon kaikkea tarpeellista kuin pystyin ja sitten ostelin perillä vakuutusyhtiön laskuun vaatteita ja välttämättömyystarvikkeita. Pohjolan perustason matkatavaravakuutuksella saa neljään päivään asti max. 80 eurolla per päivä ostaa välttämättömyystarvikkeita, jos laukut katoavat. Ihan mukisematta maksoivat kaikki tavarat, yhteensä reilun 150 euron arvosta, kun kuitit sinne lähetin.

Mutta onko palstalaisilla kokemusta korvatulehduksen kärsimisestä lentomatkailun alla? Pahasti näyttää siltä, että mulle on sellainen nyt puhjennut, ja sunnuntaina pitäisi lentää Etelä-Eurooppaan. Olen huomenna menossa lääkäriin ja pyrin saamaan niin intensiivisen pika-antibioottikuurin kuin mahdollista, mutta mielelläni otan vastaan myös palstaveljien neuvoja pahimman varalle.
 

Kynä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta onko palstalaisilla kokemusta korvatulehduksen kärsimisestä lentomatkailun alla? Pahasti näyttää siltä, että mulle on sellainen nyt puhjennut, ja sunnuntaina pitäisi lentää Etelä-Eurooppaan. Olen huomenna menossa lääkäriin ja pyrin saamaan niin intensiivisen pika-antibioottikuurin kuin mahdollista, mutta mielelläni otan vastaan myös palstaveljien neuvoja pahimman varalle.

Ei ole korvatulehduksesta kokemusta, mutta viime kesänä opin, että jo ihan perusflunssa voi olla äärimmäisen vittumainen lentokoneessa. Juhannuksen alla päästin itseni vilustumaan ja sitten lentopäivänä olikin kaikki röörit täynnä räkää. Koneeseen noustessa oli enää turha mihinkään toimiin ryhtyä ja kyllä vain veti jo nousussa korvat pahemman kerran lukkoon ja laskeutuessa kahta kauheammin. Ilkeänoloista painetta pukkasi koko matkan ajan ja vasen korva taisi olla lukossa sitten melkein kaksi viikkoa. Ei se nyt enää ihmeemmin särkenyt, mutta tuntuipa siltä, kuin olis korvatulpat ollut korvissa koko tuon ajan. Vain hyvä rock-keikka puuttui.

Joten suosittelen, että teet kaikkesi sen eteen, että hengitystiet on auki, kun koneeseen nouset. Ymmärtääkseni nenäontelon vapaat käytävät on korviakin tärkeämpiä. Hyviä nenäsumutteita on markkinoilla vaikka kuinka, joten apteekin kautta kotiin. Ja ehkä kaiken varalle vielä sekin konsti, millä minuakin koitettiin pikkulapsena tehdyillä lennoilla pitää hiljaisena: purkkaa suuhun nousun ja laskun ajaksi. Toivotan erittäin pikaista paranemista ja mukavaa matkaa!
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Joten suosittelen, että teet kaikkesi sen eteen, että hengitystiet on auki, kun koneeseen nouset. Ymmärtääkseni nenäontelon vapaat käytävät on korviakin tärkeämpiä. Hyviä nenäsumutteita on markkinoilla vaikka kuinka, joten apteekin kautta kotiin. Ja ehkä kaiken varalle vielä sekin konsti, millä minuakin koitettiin pikkulapsena tehdyillä lennoilla pitää hiljaisena: purkkaa suuhun nousun ja laskun ajaksi. Toivotan erittäin pikaista paranemista ja mukavaa matkaa!

Itsekki silloin tällöin röörit tukossa lentävänä voin sanoa että ei se herkkua ole. Tottakait oireet ja vaikutukset ovat yksilökohtaisia, joillakin ei ole oireita lainkaan, mutta itselläni tuntuu kuin joku pistelisi neuloja silmiin, poskien sisäpuolelle ja otsalohkoon kun paine ei pääse kunnolla tasaantumaan hengitysteiden kautta.

Tympeätä hommaa.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Tero Vaara mielessä

mutta itselläni tuntuu kuin joku pistelisi neuloja silmiin, poskien sisäpuolelle ja otsalohkoon kun paine ei pääse kunnolla tasaantumaan hengitysteiden kautta...

Niin, itselläni tuntui, kuin joku olisi painanut puukon silmien välistä sisään. Kipu oli sen verran päräyttävä, että vesi vain valui silmistä ja teki mieli palata takaisin äidin kohtuun.

Siinä tilassa olisin ollut valmis kuuntelemaan vaikka Tero Vaaraa, jos joku olisi ottanut sen kivun pois.

Täältä tähän
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olen huomenna menossa lääkäriin ja pyrin saamaan niin intensiivisen pika-antibioottikuurin kuin mahdollista, mutta mielelläni otan vastaan myös palstaveljien neuvoja pahimman varalle.

Niinhän sitä puhutaan, että pahimmassa tapauksessa voi kuuroutuakin. No, moni on myös lento-onnettomuudessa kuollut.

En ole itse kokeillut, mutta paineen tasaamiseen tarkoitetut korvatulpat eivät varmaan tilannetta pahenna ja keskustelupalstalta kuultuna ne myös toimivat oikein hyvin ainakin terveessä korvassa.

Lääkäri tuskin on kovinkaan tyytyväinen aikeestasi lentää.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mutta kai tuo sitten on vain realiteetti nykyaikaan, sikäli tosin käsimatkatavaramäärien tiukentaminen yms. on aika syvältä, kun ei oikein voi kunnolla edes varautua väistämättömään ja ottaa käsimatkatavaroihin riittävästi tarpeellisia asioita.
Juu, tähän liittyen niin kävin tuolla Ameriikan maalla viime vuoden lopussa ja pisti aika selkeästi silmään että niitä käsimatkatavaroita oli ihan älyttömästi ihmisillä.

Kaikki ne ylähyllyt oli niin täynnä että lentoemot joutui säätämään niitä aika kunnolla. Monilla matkustajilla oli 1) matkalaukun kokoinen lentolaukku 2) käsilaukku (naisilla) 3) pitkä ulkotakki 4) muovipusseja

Kun yksi matkaaja lyö tuollaisen setin ylähyllylle niin seuraavat onkin ihmeissään että mihin omat kamat laitetaan.


Iker: löytykö sun kassis?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta onko palstalaisilla kokemusta korvatulehduksen kärsimisestä lentomatkailun alla? Pahasti näyttää siltä, että mulle on sellainen nyt puhjennut, ja sunnuntaina pitäisi lentää Etelä-Eurooppaan. Olen huomenna menossa lääkäriin ja pyrin saamaan niin intensiivisen pika-antibioottikuurin kuin mahdollista, mutta mielelläni otan vastaan myös palstaveljien neuvoja pahimman varalle.

Kannattaa hankkia nenähuuhtelukannu. Tällaisia käyttelemme emännän kanssa aina kun pientäkin flunssan tynkää on tulossa. Erityisesti lentomatkailua ennen tuosta on suuri hyöty, koska tällä keinolla nenä- ja poskiontelot puhdistuvat erittäin tehokkaasti. Sitten jotain nenäsumutetta perään, niin limaa ei kerry enää niin tehokkaasti. Ja apteekista saatavat paineentasaustulpat voivat olla hyväkin investointi. Sellaiset on meilläkin varattuna pahan päivän varalle, mutta kertaakaan ei niitä ole vielä joutunut käyttämään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös