Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 105
  • 3 484

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Itsekki silloin tällöin röörit tukossa lentävänä voin sanoa että ei se herkkua ole. Tottakait oireet ja vaikutukset ovat yksilökohtaisia, joillakin ei ole oireita lainkaan, mutta itselläni tuntuu kuin joku pistelisi neuloja silmiin, poskien sisäpuolelle ja otsalohkoon kun paine ei pääse kunnolla tasaantumaan hengitysteiden kautta.

Tympeätä hommaa.

Komppaan. Itse aikanaan v. 2000 lensin Ausseihin pahan poski- ja otsaontelotulehduksen loppuvaiheissa antibiootikuuri vielä päällä. Päällä oli myös lääkärin määräämä ehdoton lentokielto, mutta eihän tuollaista once a lifetime -reissua nyt pikkuasioiden vuoksi peruta. Samainen lääkäri kyllä antoi minulle kiltisti tarvittavat rokotukset. Erityisen paskamainen paikka oli välilasku LA:ssa, kun jouduimme tekemään pari kunniakierrosta kentän ympäri odotellessamme vapaata slotia ja polttoaineen vähenemisen takia sitten lopulta tulemaan alas normaalia jyrkemmin. Tuossa pitää erikseen kehua Quantasin lentäjää, kertoi matkustajille vähän väliä missä mennään ja miksi. Mutta sattui niin saatanasti.

Nyt taas alkusyksyn Azorien reissulla räkätaudissa kävi niin, että vaikka poskionteloihin sattuikin ihan huolella siinä laskeutumisvaiheessa, niin se paine-ero avasi yllättäen jotkut röörit. Laskeutumisen aikana ja vähän sen jälkeen olin varmaan tunnin verran käytännössä nenäliina kasvoilla. Sitä limaa tuli aivan käsittämätön määrä ja sen jälkeen olo oli pirusti parempi. Outoa.

Edit: Dementoituneella menee eri reissut sekaisen. Singaporehan tuolloin oli tuo välilaskupaikka, ei LA. Mutta ei se asiaa nyt mitenkään muuta.

t. hanu
 

Miguel

Jäsen
Kiitokset vinkeistä kaikille. Edellisviestini taisi olla hätävarjelun liioittelua, sillä ilmeisesti kyseessä onkin leukaluun aristumisesta säteilevää kipua korvaan päin eikä päinvastoin. Tulehdusta ei näkynyt. Verikokeen tulos voi kertoa vielä jotain uutta, mutta tämän käynnin perusteella lääkäri ei antanut mitään syitä pelätä matkaa. Jollain rohdolla, tulpilla tai sumutteilla pitää kuitenkin varautua jo pelkästään sen vuoksi, että mainittu leukaluun kipu ei houkuttele jatkuvaan purukumin jauhamiseen.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Viime viikonloppuna tuli koettua lentomatkustamisen extremeolosuhteet. Suoraan ravintolasta 5.20 lähtevälle UTAir-lennolle Nizhny Novgorodista Moskovaan. NN:n lentokenttä oli samankokoinen kuin pienen paikkakunnan bussiasema, yksikään kyltti ei ollut englanniksi ja luonnollisesti kukaan henkilökunnasta ei puhunut edes välttävää englantia. Asemalla oli pirun kylmä ja läpiveto, ja pari päivää haudottu alkava kuume alkoi nousta hyvää tahtia.

Lentokoneena olikin sitten n. 50-paikkainen 80-luvun Tupolev. Vaikken suoranaisesti lentämistä pelkääkään, niin pelkään vanhoja koneita ja venäläisten huoltomiesten työn laatua. Kone natisi, paukkui ja heittelehti koko lennon. Sankkojen pilvien takia koneen asennosta ei ollut mitään varmuutta, ja kuumekin varmasti aiheutti sisäkorvaan omat kiemuransa. Jossain vaiheessa olin aivan varma, että olemme syöksykierteessä. Ilmeestä päätellen muutama muukin matkustaja oli samaa mieltä. Lopulta matka meni kuitenkin ihan hyvin.

Moskovassa sitten kuume nousikin järjettömiin mittasuhteisiin. Ennen seuraavaa lentoa piti siirtyä toiselle lentokentälle. Koitin selvittää mistä saan turvallisen taksin, ja infosta neuvottiin vain ottamaan "shuttle bus" joka kulkee ilmaiseksi koko väliä. Ovesta oikealle ja siinä se sitten on. Täysin tuurilla istuin johonkin bussiin, joka näytti edes etäisesti samalta kuin kuvassa. Bussin liikkeelle lähdettyäkään en tiennyt olenko oikeassa bussissa. Perille päästiin, ja kuumehoureisena taskuvarkaita väistellen (ja järjettömän väsyneenä) koitin pysyä hereillä odottaessani jatkolentoa 4 tuntia. Onneksi tästä ajasta suurimman osan vietin vessassa halaamassa vessanpönttöä, virus oli iskenyt vatsaankin. Täytyy sanoa, että kun pääsin Finnairin koneeseen ja sain nokan kohti Suomea, niin olin onnellisempi kuin koskaan. Muutamaan kertaan reissun aikana oli tullut mieleen ettei täältä enää hengissä selvitä.

Kokemuksena menee kyllä yksiin päräyttävimmistä ikinä, silti reissusta jäi oikein loistavat muistot!
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Viimeksi muokattu:

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuukauden Etelä-Amerikan reissu takana ja kantapään kautta tuli opittua pari asiaa:

1) Älä koskaan lennä Tam-yhtiöllä, vaikka se muutaman kympin halvempi voi ollakin. Mennen tullen laukut kateissa, neljällä eri lennolla ei kertaakaan viereisiä paikkoja matkakumppaneiden kanssa, missatun (ei oma syy) jatkolennon jälkeen kuusi tuntia palloilua Sao Paolon kentällä ilman minkäänlaista informaatiota jatkoyhteyksistä taikka hotellimajoituksesta. Henkilökunnalla pääosin erittäin surkea kielitaito. Paska firma kokonaisuudessaan.

2) Niin kuin täälläkin on moneen kertaan todettu, vältä viimeiseen saakka matkustamista Pariisin kautta. Neljän hengen seurueestamme kukaan ei saanut laukkujaan samalla koneella, kun Pariisissa vaihdettiin. Muut onnelliset ovat sentään laukkunsa jo saaneet, mutta mun laukkua ei oo näkynyt eikä kuulunut, vaikka näillä hetkillä alkaa oleen tasan kaks viikkoa, kun kotiuduin. Aktiivisesti olen yrittänyt perään soitella, mutta alkaa vituttaan se sama virsi: "Valitettavasti laukustasi ei ole mitään havaintoa, mutta jatkamme etsimistä aktiivisesti. Kyllä se sieltä löytyy ja toimitamme sen sitten sulle kotiin."

Kysyisinkin nyt, onko jollain vastaavanlaisia kokemuksia? Kannattaako laukkua vielä odotella, vai alanko laatimaan korvaushakemusta lentoyhtiölle? Korvaako lentoyhtiö vaaditun korvauksen mukisematta, jos se on vähänkään järkevissä rajoissa ja realistinen?
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Niin kuin täälläkin on moneen kertaan todettu, vältä viimeiseen saakka matkustamista Pariisin kautta. Neljän hengen seurueestamme kukaan ei saanut laukkujaan samalla koneella, kun Pariisissa vaihdettiin.
Mielenkiintoisena huomiona mainittakoon, että ainakin Air Francen koneissa ajetaan mainospätkää, jossa väitetään CDGn laukkujenkuljetusjärjestelmän olevan Euroopan modernein ja heillä myöhästyy vähiten laukkuja Euroopan isoista kentistä. Totta vai tarua, en tiedä kun CDGtä käyttäessäni olen lähes aina ilman ruumaan menevää tavaraa.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Kysyisinkin nyt, onko jollain vastaavanlaisia kokemuksia? Kannattaako laukkua vielä odotella, vai alanko laatimaan korvaushakemusta lentoyhtiölle? Korvaako lentoyhtiö vaaditun korvauksen mukisematta, jos se on vähänkään järkevissä rajoissa ja realistinen?

Käsittäkseni alat olla siellä äärirajoilla, eli päivä päivältä se laukkujen löytyminen on epätodennäköisempää. Minulla on kerran laukku löytynyt n. 10 päivän kierroksen jälkeen. Muuten taitaa olla kaksi tai kolme päivää maksimiaika.

Lentoyhtiö ei sitten sinulle korvaa käytännössä juurikaan mitään. Ne maksavat jonkun naurettavan kilohintaan perustuvan korvauksen. Lentolipun takana on se pienellä painettu printti, joka rajaa lentoyhtiön vastuun aivan minimiin. Eli toivottavasti matkavakuutuksesi ovat kunnossa.

t. hanu
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Eikös se korvaus ole jotain 20$/kilo vaikka olisi laukussa ollut kultaharkkoja? Siis jos menevät by the book. Toki voi saada enemmänkin korvausta, mutta ne ovat sitten tapauskohtaisia.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Nyt uhkaavat sitten Finnairin lentäjät lakolla: http://www.iltalehti.fi/uutiset/200901230143912_uu.shtml

Sopivasti lakkopäivät valittu hiihtolomien aikaan. Tokkopa Finski noita lakkoon päästää. Tekevät kalliin sopimuksen ja vähentävät väkeä sitten muualta. Finnairin lentäjät ovat olleet kerran lakossa 1970-luvulla. Se lakko kesti 2 tuntia.

Edit: Tuossa vielä lentäjien oma ilmoitus lakkovaroituksesta: https://www.sllpilots.fi/public/tiedotteet/20090123-tiedote.jsp

Toivottavasti päästää ja potkii pihalle kaikki vastarinnassa olevat kusipäät. Finskin "omasta" lentokoulusta on kyllä riittävästi tulokkaita jonossa.

Ei vain voi käsittää, miten lyhytnäköisiä ja ahneita nämä lentäjät ovat. Keskivertopalkka on 11000 euroa kuussa ja lisää haluavat. Muiden osastojen kanssa neuvotellaan sitten palkan alennuksista. Reiluako?

Prkl nokkaan sietäsivät saada.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Blah, terminaalivaihdosten takia Finskin terminaali 3:n käyttämän Cathay Pacificin lounge avautuu vasta 8.00 ja oma kone jenkeistä tulee 5.30...Eli se siitä loungessa löhöilystä. Prkl. Koko terminaali 3:ssa ei siis nyt ole yhtään loungea johon Finskin BC-matkustaja pääsee, vain jos olisi uberluokan plussaihminen, niin voisi mennä kuokkimaan muihin Oneworldin mestoihin.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Blah, terminaalivaihdosten takia Finskin terminaali 3:n käyttämän Cathay Pacificin lounge avautuu vasta 8.00 ja oma kone jenkeistä tulee 5.30...Eli se siitä loungessa löhöilystä. Prkl. Koko terminaali 3:ssa ei siis nyt ole yhtään loungea johon Finskin BC-matkustaja pääsee, vain jos olisi uberluokan plussaihminen, niin voisi mennä kuokkimaan muihin Oneworldin mestoihin.
Tuskin on mikään ongelma. Ainakin itse olen aina päässyt business lipulla mihin tahansa Oneworld-loungeen. Kun selität tilanteen niin varmasti pääset business lipulla muuallekkin. Kannattaa varsinkin kokeilla pienenmpiä yhtiöitä ei siis BAta.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tuskin on mikään ongelma. Ainakin itse olen aina päässyt business lipulla mihin tahansa Oneworld-loungeen. Kun selität tilanteen niin varmasti pääset business lipulla muuallekkin. Kannattaa varsinkin kokeilla pienenmpiä yhtiöitä ei siis BAta.

No ainoat oikeaan aikaan auki olevat ovat AA:n ja sitten ServisAirin lounget, joten ei paljoa ole valinnanvaraa joten ehkä pitää kokeilla. Tuskin on mitään kauheaa ruuhkaa tuohon aikaan loungeihin, ettei ainakaan siitä pitäisi olla kiinni.

No, pitää ihmetellä sitten tarkemmin paikanpäällä, Finskin aspa ei ainakaan ollut mitenkään "auttavainen" asian suhteen, totesivat vain ettei tarjolla ole mitään vaihtoehtoakaan.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Only in Russia. On sitä ennenkin narauteltu humalaisia lentäjiä mutta tämä on aika hauska:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1640714

Tuo on aivan uskomatonta. Lentäjä örisee kuuluttaessaan eikä lentoyhtiöstä vaivauduta edes tarkistamaan, onko kyseinen kippari jurripäissään ennen kuin mellakka paisuu. Ihme juttu muuten, että matkustajilla saattaa jännäkakka pamahtaa housuihin, jos ollaan lähdössä mannertenväliselle lennolle humalaisen kapteenin kanssa. Itsekin saattaisin vastustaa kyseistä toimintaa.
Muutenkin Aeroflotin toiminta on vallan mainiota. Syytetään matkustajia ja sitten keksitään jostain sydänkohtaus. Se on vallan mukavaa, että Mm. Moskovasta lähtevät pohjois-Amerikan-lennot lentävät tästä meidän ylitsemme.


Viime syksynähän tapahtui lento-onnettomuus venäjällä, jonka tutkimus on nyttemmin saatu valmiiksi.
Riita ja alkoholi syynä 88 ihmisen kuolemaan Venäjällä
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Se on vallan mukavaa, että Mm. Moskovasta lähtevät pohjois-Amerikan-lennot lentävät tästä meidän ylitsemme.

Mutta ei hätää, koska lentomäntähän tiesi, että koneet lentää itsestään: "Erään matkustajan mukaan lentoemäntä sanoi, ettei juopumus ole kovin iso juttu, koska kone lentää käytännössä itsestään"


Minkä takia niillä lentäjillä on niin hyvä liksa, kun ne koneet kerran lentää itsestään ;)? Finnairin toimari Jukka Hienonen on kuulemma erittäin kiinnostunut kyseisistä koneista...
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Tulinpa ostaneeksi lennot Hki-Kokkola-Hki Fincomin sivuilta ja hinnaksi tuli 160 EUR. Samat lennot (aivan, Fincomin lennot Finnairin kautta) Finnairin sivulta ostettuna olisi maksaneet 350 EUR. Aika roimasti rokottaa Finski tosta välistä. Toki ehdoissa lienee jotain eroja ja Fincomin kautta ei muutoksista tarvitse unelmoida.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tulinpa ostaneeksi lennot Hki-Kokkola-Hki Fincomin sivuilta ja hinnaksi tuli 160 EUR. Samat lennot (aivan, Fincomin lennot Finnairin kautta) Finnairin sivulta ostettuna olisi maksaneet 350 EUR. Aika roimasti rokottaa Finski tosta välistä. Toki ehdoissa lienee jotain eroja ja Fincomin kautta ei muutoksista tarvitse unelmoida.

Ja samat lennot tiettyjen nettimatkatoimistojen kautta saattaisivat olla Finncomminkin sivuja edukkaammat. Eiväthän nuo ole mitään standardeja nuo hinnat.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Jenkeissä on näköjään pudonnut matkustajakone. Kone iskeytyi päin asuinrakennusta.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Karvakäsistä ei täällä olekaan mainintaa, mutta melkoisen katastrofin ainekset lienee ollut kasassa. Nyt selvittiin vain 9 hengellä.

Tulipa tänäaamuna matkustettua Finncommilla/ATR:llä ja tulipa ainakin herättyä aamulla, kun koneessa sisällä oli about -3 astetta. Kone vissiin seissyt kentällä yön yli ja nyt piti odotella, että joku maahenkilöstöstä ehtii lätkimään jäänestot siipiin, ennen kuin koneet saattoi startata ja saada lämpöäkin matkustamoon. Kapteenikin toivotteli kaikilla kielillä tervetulleeksi "ranskalaiseen jääkaappiin". No kohtuu äkkiä se sitten lämpesi, kun koneet saatiin päälle, mutta kyllä siinä sellainen vartti ainakin meni, ennen kuin koneet startattiin.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Tuolle lähipäivinä starttaavalle matkalleni otan ensimmäistä kertaa läppärin mukaan. Sen toki tiedän, että turvatarkastuksissa se pitää ottaa esiin ja laittaa läpivalaisuun. Tuli vain tuosta mieleen, että miten tarkastuksissa ovat suhtautuneet siihen melkoiseen piuhamereen, mikä mukana kulkeviin laitteisiin liittyy (esim. kännyn, kameran ja läppiksen laturit jne.)? En kyllä ajatellut niitä ruumaan menevään laukkuun laittaa, vaan ihan käsimatkatavaroissa pitäisin. Omasta mielestäni ei pitäisi tuottaa hankaluuksia... vaan kuinka lienee totuuden laita?
 

Puster

Jäsen
Tuli vain tuosta mieleen, että miten tarkastuksissa ovat suhtautuneet siihen melkoiseen piuhamereen, mikä mukana kulkeviin laitteisiin liittyy (esim. kännyn, kameran ja läppiksen laturit jne.)?
Viime kesänä oli mukana useampi kilo erilaista piuhaa ja laitetta, kun Helsinki-Vantaan turvatarkastukseen menin. Läppäri, kamera, kaksi kännykkää, kaksi ulkoista kovoa ja näihin kaikkiin piuhat ja laturit. Lisäksi oli vähän kaikkea muutakin johtoa kuten partakoneen laturi ja jotain ylimääräisiä usb johtoa.

Erikseen läpivalaisivat kassin missä nämä kaikki olivat ja läpi päästivät. Eivät onneksi alkaneet punnitsemaan.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Duact-lääkettää kannattaa vetää jos on vähänkin nuhainen olo lennettäessä tai jos muuten vaan lentäminen sattuu korviin. Toinen kikka välttää korvakipuja on laittaa mukit korviin, niin tyhmältä kuin se kuulostaakin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Erikseen läpivalaisivat kassin missä nämä kaikki olivat ja läpi päästivät. Eivät onneksi alkaneet punnitsemaan.

Eivät varmaan turvatarkastuksessa mitään punnitsekaan. Ei se heitä kiinnosta. Lähtöselvityksessä (ja ehkä jopa portilla) voivat sitten punnitakin. Lentoyhtiöitä saattaa näin tarkan euron aikana kiinnostaakin (käsi)matkatavatoiden paino.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös