Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 696
  • 3 484

trap

Jäsen
Alkaa jo ihmetyttämään nämä jatkuvat uutiset Qantasin ongelmista. Sabotaasia vai miten tälläisiä alkaa yhtäkkiä tapahtumaan jatkuvalla syötöllä?
 

kimmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, FC Barcelona
Minkälaisia kokemuksia porukalla on Air Balticista? Itse olen lentämässä Riikan kautta Barcelonaan parin viikon päästä ja olisi mielenkiintoista kuulla palautetta.

Onko Riikan lentokentällä muuten hankala vaihtaa konetta? Meillä on n. pari tuntia aikaa vaihtaa konetta.

Toista kertaa elämässäni lentokoneeseen menen, joten ohjeet ja neuvot otan ilolla vastaan.
 

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Alkaa jo ihmetyttämään nämä jatkuvat uutiset Qantasin ongelmista. Sabotaasia vai miten tälläisiä alkaa yhtäkkiä tapahtumaan jatkuvalla syötöllä?
kiwipilot kirjoitti:
Mitä muuta nyt sitten on tapahtunut?
Eipä tuolla mitään ihmeempiä ole tapahtunut. Viimeisimmässä tapauksessa pilotit huomasivat nousun jälkeen koneen vuotavan hydraulinestettä, ja kone palasi takaisin Sydneyyn. Toisessa tapauksessa laskutelineluukut eivät sulkeutuneet kunnolla nousun jälkeen, minkä vuoksi kone palasi saman tien lähtökentälle.

"Pikkuvikoja" joita tapahtuu silloin tällöin, huolellisista huoltorutiineista huolimatta. Yleensähän näitä tapauksia ei edes uutisoitaisi Suomessa (ellei kyseessä ole Finnairin kone). Tämän ensimmäisen tapauksen jälkeen media on vaan korvat höröllään Qantasin suuntaan, ja silloin pienimmätkin asiat tuntuvat ylittävän uutiskynnyksen.

Tuntuu olevan ihan yleinen ilmiö kaikissa lento-onnettomuksissa ja läheltä-piti -tapauksissa. Heti tapauksen jälkeen uutisoidaan huomattavasti herkemmin pienistäkin asiaan liittyvistä tapauksista, mutta muutaman viikon kuluttua uutiskynnys on asettunut taas normaalitasolle.
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Olisko jollain heittää Supersaveria parempaa linkkiä, jos haluaisin matkustella Venäjällä? Aeroflotilta saa kyllä ihan hyvän hintaisia lippuja, mutten ole kovin tyytyväinen heidän tarjonnalleen muuten, koska ikinä ei voi luottaa siihen tulevatko liput ajoissa ja ne, jotka ovat tuota Venäjän matkailua harrastaneet tietänevät ettei elektroninen lippu ole kaikkein luotettavin matkustusasiakirja tuossa maassa.
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Alkaa jo ihmetyttämään nämä jatkuvat uutiset .

http://www.flightglobal.com/article...-operate-a380-from-20-oct-to-los-angeles.html

..vastoinkäymisten kautta voittoon..

Katselin piruuttain tuolta Emiratesin kotisivulta DXB - JFK lentoja ensikeväälle, ja hinnat olivat, ainakin omalle kukkarolle suht tyyriitä (meno-paluu n. 1000€). Tähän sitten vielä lennot dubaihin niin se hintahan pompsahtaa. Noh täytyy jatkaa säästämistä, niin ehkä 2010 sitten, kun reittivalintojakin on laajemmin koska useampi kone on käytössä eri yhtiöillä.
 

Salomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minkälaisia kokemuksia porukalla on Air Balticista? Itse olen lentämässä Riikan kautta Barcelonaan parin viikon päästä ja olisi mielenkiintoista kuulla palautetta.

Onko Riikan lentokentällä muuten hankala vaihtaa konetta? Meillä on n. pari tuntia aikaa vaihtaa konetta.

Toista kertaa elämässäni lentokoneeseen menen, joten ohjeet ja neuvot otan ilolla vastaan.

Air Balticin lento Riikaan kotimaasta hoituu potkurikoneella, jossa ei ainakaan liikaa ole jalkatilaa. Rii´asta Barcelonaan lennätkin todennäköisesti tilavammalla suihkarilla. Palvelu Air Balticilla on keskitasoa muihin yhtiöihin verrattuna.
Lentokenttä on pienempi kuin Hki-Vantaa, joten vaihto sujuu nopeasti ja kätevästi. Kaksi tuntia riittää varmasti, jos koneet lähtevät ajallaan. Ehdit mainiosti juomaan kentällä vaikka kahvit/oluetkin.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Ryanairilla oli taas miljoonaa lippua myynnissä viiden euron hintaan. Hyvin vaikeaa on sovitella lentoja, mutta Tampere-Hahn-Girona/Barcelona ja takaisin maksoi syyskuussa n. 70 EUR veroineen mikä on minusta aika kohtuullinen hinta.

Paljon sulla, Salomon, maksoi lennot Riian kautta?
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Emiratesin A388 joutunut eilen muutaman tunnin lennon jälkeen (kohteena JFK) tekemään välilaskun Muncheniin, sairaskohtauksen vuoksi. 9-vuotias poitsu oli jonkinlaisen kohtauksen saanut. Lentäjät joutuivat dumppaamaan petrooleista ison osan taivaalle, jonka jälkeen kone laskeutui normaalisti, joskin edelleen hieman ylipainoisena. Kuulemma lentokentän läheisyydessä olevat tiet olleet jonkin aikaa ihan kaaoksessa, kun porukka on töllötellyt sitä flygaria :)
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Pari hyvää sanaa Air Francesta. Pariisin Charles de Gaullen kentällä vaihtoaikaa koneesta toiseen tunti ja kolme varttia, ja kyllä, matkalaukut jäivät. Tieto tästä odotti heti koneesta poistuttaessa määränpäässä, eli ei tarvinnut odotella turhaan laukkukarusellin luona kuten vaikka British Airways laittaa tekemään. Ruoka lennoilla erinomaista, samoin palvelu. Henkilökunnan jäsenet puhuttelivat ensin ranskaksi, mutta kun vastasin englanniksi, jatkui palvelu siitä eteenpäin englanniksi. Boardingin alkaessa kehotetaan lapsiperheitä astumaan koneeseen ensin, siitä erityisen iso peukku.

Pari huonoa sanaa Air Francesta. Laukkujen myöhästymistä ei kompensoitu käytännössä mitenkään. Ehkä olisi, jos olisin jaksanut noin vuorokauden valvomisen jälkeen jaksanut oikeuksieni perään kysellä, mutta en jaksanut kun kerran välttämättömyystavarat oli mukana käsimatkatavarana.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Pari huonoa sanaa Air Francesta. Laukkujen myöhästymistä ei kompensoitu käytännössä mitenkään. Ehkä olisi, jos olisin jaksanut noin vuorokauden valvomisen jälkeen jaksanut oikeuksieni perään kysellä, mutta en jaksanut kun kerran välttämättömyystavarat oli mukana käsimatkatavarana.

Nojaa, Ba:lta irtosi automaationa 50 dollarin voucheri ja kun kamat eivät sitten tulleet myöskään seuraavalle päivälle, upgreidaus bisnekseen sujui ongelmitta...oli aika varmasti ensimmäinen ja viimeinen kerta kun lentää paikkarivillä 1 :)
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Huolestuttava asia omalta kohdaltani on se, että alan pitämään kyseisestä matkustusmuodosta koko ajan vähemmän. Tänä vuonna olen lentänyt koneen vaihdolla Barcelonaan ja takaisin. Siinä jännitti nousussa jonkin verran, mutta muuten ei sen suurempaa paniikkia ollut. Nyt sitten heinäkuussa oli vuorossa perinteinen Berliinin reissu ja vaikka se kestää yhtä vähän aikaa kuin Kotkasta Porvooseen bussilla, niin sekä meno, että paluu oli meiksille melkeinpä yhtä tuskaa. Suurin syy siihen taisi olla se, että turbulenssia oli ainakin omaan makuun ihan kiitettävästi, eli liikaa. Kone heilui, pomppi, rytisi ja rätisi sekä nousussa, että laskussa molempiin suuntiin. Ei auttanut drinkit, ei muka-viihdyttävä ohjelmisto screenillä, ei ajatusten suuntaaminen muuhun. Siinä olit köytettynä ja otit vastaan mitä tuli. Persiistä suoraan sanoen. Meiksi on vähän sellain kontrollifriikki, niin tuollainen avuttomuuden tila ei kyllä tee hyvää. Ollaan suunniteltu Kanadan matkaa, jolloin lentomatkustamista olisi tiedoissa välilaskuineen vajaat 20 tuntia. Voi olla mielenkiintoista.

Onhan se varmaan söpöä, kun tän kokoinen karpaasi alkaa valittamaan ja tuskailemaan hikipäissään.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Nojaa, Ba:lta irtosi automaationa 50 dollarin voucheri ja kun kamat eivät sitten tulleet myöskään seuraavalle päivälle, upgreidaus bisnekseen sujui ongelmitta...oli aika varmasti ensimmäinen ja viimeinen kerta kun lentää paikkarivillä 1 :)

Sait vain 50 dollarin? Itse sain 70 punnan. Ehkä AF:ltakin olisi jotain irronnut, mutta en tosiaan jaksanut. Laukut tuotiin perille molemmissa tapauksissa yhtä tehokkaasti, eli silloin kun oltiin luvattukin. Mutta tosiaan tuo tiedon ovelle tuominen on pieni vaiva lentoyhtiöltä, mutta suuri apu matkustajalle jolta säästyy sekä aikaa että hermoja.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Sait vain 50 dollarin? Itse sain 70 punnan. Ehkä AF:ltakin olisi jotain irronnut, mutta en tosiaan jaksanut. Laukut tuotiin perille molemmissa tapauksissa yhtä tehokkaasti, eli silloin kun oltiin luvattukin. Mutta tosiaan tuo tiedon ovelle tuominen on pieni vaiva lentoyhtiöltä, mutta suuri apu matkustajalle jolta säästyy sekä aikaa että hermoja.

Joo, tuo oli suurin mitä irtosi ilman mitään byrokratiaa. Kai ne on jotenkin ostovoimasuhteutettuja, kyllä tolla rahalla osteli Wal-Martista ihan hyvin tarvittavat vermeet, joilla selvisi sen ajan kun kamoja odotteli.
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
http://edition.cnn.com/2008/BUSINESS/08/11/virgin.ba.branson.ap/index.html

Saas nähdä kuinka monta lentoyhtiötä joutuu heittämään pyyhkeen kehään, jos (kun) ilmailu-teollisuus jatkuu lähitulevaisuudessakin epävakaana.

Eihän tästä ole kuin tovi kun Delta & Northwest fuusioituivat Delta nimen alle. Toisaalta sitten taas nämä lähi-idän carrierit, kuten Emirates, Etihad, Qatar & Gulf Air ostavat uskomattomia määriä lähinnä laajarunko-koneita. Okei, tuntuu ettei Arabimaista tuo fyffe tunnu loppuvan, ja hotenkin on semmoinen kutina, että tuo Virgininkin talous lienee aika turvattu noiden Bransonin muiden "tuoteketjujen" johdosta.

Ristiriitaista on, varsinkin kun Toulousen & Seattlen pojat myyvät koneita kuitenkin huimia määriä..
 

Kiekko-Antti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, EPS
Ben Marcolla hyvää pohdintaa. Kyllä tulee vaikeat ajat lentoyhtiöillä. Bensan hintaa isompi ongelma saattaa olla lentomatkustamisen lisääntyvä kollektiivinen sosiaalinen tuomitseminen. Entistä useampi ihailun sijaan tuomitsee esim perheen syysloma reissun Thaimaaseen. On vielä vaikea sanoa onko kyse vain tämän vuoden ilmiöstä ja ilmastomuutoksen tietoisuuden noususta otsikoihin. Unohtuuko asia vai onko trendi pysyvä? Tämä on se avainkysymys, joka on vielä mielestäni ilman vastausta.

Sosiaalisella kuluttamisella alkaa olla nykyään todella paljon painoarvoa ja se on yrityksille erittäin tärkeä asia. Hesarin artikkeli halpalentoyhtiöiden kuolemasta sivusi jo asiaa, mutta siinäkään ei pohdittu ilmiön psyvyyttä. Onko x ja y sukupolvista todella muuttamaan maailmaa ja ajattelemaan ympäristöä ennen omaa nautintoa. X ja Y sukupolvi ovat siis näitä 80- ja 90 luvulla syntyneitä maailman kansalaisia, joiden on sanottu muuttavan maailman. Onko näin? Se olisi historiallinen asia, koska aina tähän asti on tavoiteltu mahdollisimman suurta nautintoa ja talouskasvua piittaammatta sen vaikutuksista ympäristöön. Hetkellisiä ilmiöitä on ollut ennenkin, mutta ei koskaan pysyvää muutostrendiä. Nähdäänkö se tässä ilmailuasiassa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kysytään vielä tässä ketjussa:

Saako SAS:n (Blue1:n operoimalla) lennolla boarding passia kännyyn, jos tekee lähtöselvityksen netissä? En saanut täyttä selvyyttä kummankaan yhtiön sivuilta. Ellen muista aivan väärin, Finnairilla nettiselvityksessä oli mahdollisuus saada se tekstiviestinä.

Kyselen tätä siksi, koska en omista tulostinta. Tietysti homman voi hoitaa kentän automaateilla, mutta kotona saisi valita paikat todennäköisesti suuremmasta tarjonnasta kuin aamulla hetki ennen lentoa, eikä tarvitsisi raahautua kentällekään niin ajoissa.
 
Kysytään vielä tässä ketjussa:

Saako SAS:n (Blue1:n operoimalla) lennolla boarding passia kännyyn, jos tekee lähtöselvityksen netissä? En saanut täyttä selvyyttä kummankaan yhtiön sivuilta. Ellen muista aivan väärin, Finnairilla nettiselvityksessä oli mahdollisuus saada se tekstiviestinä.

Kyselen tätä siksi, koska en omista tulostinta. Tietysti homman voi hoitaa kentän automaateilla, mutta kotona saisi valita paikat todennäköisesti suuremmasta tarjonnasta kuin aamulla hetki ennen lentoa, eikä tarvitsisi raahautua kentällekään niin ajoissa.

Ainakin minä saan tekstiviestin noin vuorokausi ennen lennon lähtöä ja teen lähtöselvityksen kännykällä. Jouduin tosin muistaakseni valitsemaan palvelun Eurobonus-profiilistani, siis tilasin sen netistä ja valitsin itselleni samalla myös vakiopaikan.

MM
 
K

kiwipilot

Nyt kaivataan vinkkejä, eli mikä olisi mahdollisesti halvin lentoyhtiö Keski-Euroopasta Thaimaahan tai Aasiaan?

Milloin olet menossa?

Eipä noita Eurooppa-Aasia -halpiksia ole Oasiksen konkan jälkeen pahemmin näkynyt. Jos kuudella sadalla saat mp:n niin ota se, kovin paljon halvemmalla Kaakkois-Aasiaan ei taida päästä. Sesonkina halvin hinta huitelee tonnin korvilla. Kokeilemisen arvoisia voisivat olla ainakin Lähi-Idän Emirates, Qatar Airways sekä Etihad. Edellyttää toki koukkua Persianlahden kautta mutta ainakin Inflight service pelaa mukavasti.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Riika -yllättävän iso kenttä

Air Balticin lento Riikaan kotimaasta hoituu potkurikoneella, jossa ei ainakaan liikaa ole jalkatilaa. Rii´asta Barcelonaan lennätkin todennäköisesti tilavammalla suihkarilla. Palvelu Air Balticilla on keskitasoa muihin yhtiöihin verrattuna.
Lentokenttä on pienempi kuin Hki-Vantaa, joten vaihto sujuu nopeasti ja kätevästi. Kaksi tuntia riittää varmasti, jos koneet lähtevät ajallaan. Ehdit mainiosti juomaan kentällä vaikka kahvit/oluetkin.

Niin, mainittakoon, että Riian kenttä voi yllättää laajuudellaan. Näin ainakin itselleni kävi AirBalticin lennolla Riiasta Helsinkiin.

Sattui nimittäin niin, että turvatarkastuksen jälkeen jouduin kävelemään, ja loppumatkasta juoksemaan, ainakin puoli kilometriä koska lähtöportti on noin suurin piirtein toisella puolen terminaalia johon oli valehtelematta satoja metrejä.

Ulkoapäin ei olisi ikinä uskonut, että em. kenttä on niinkin laaja. Mainittakoon vielä, että kahta tuntia ennen tuli oltua kentällä, joskin ensimmäinen tunti meni yleisen puolen ravintolassa.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Niin, mainittakoon, että Riian kenttä voi yllättää laajuudellaan.
Kyllähän kentässä laajuutta on. Huomasin ihan saman Riikassa käydessäni.

Se mikä tässä lentokentässä on erilaista moneen muuhun verrattuna, on juuri tuo ainoan ison ruokaravintolan/juottolan sijaitseminen ennen turvatarkastusta. Se ottaa helposti enemmän kuin 15 minuuttia, kun mennään tarkastusjonoon ja sieltä on ehditty koneeseen, tai edes portille asti.

Itse käytin vielä Ryanairin lentoa, ja heidän käyttämä portti taisi olla viimeisenä sen oikealla olevan siiven päässä. Tosin itse varauduin asiaan niin hyvin, että ehdin ottamaan vielä oluen siellä siivessä olevasta pubista ennen koneeseen menoa.
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Osaako kukaan sanoa millä konetyypillä Finnair lentää New Yorkiin? Onko reitillä käytössä sekä MD11 että Airbus A340 vai vain toinen näistä? Finnairin sivuilta ei tunnu löytyvän millään tietoa siitä, mitä konetyyppejä yhtiö yleensä milläkin reiteillä käyttää.

Edit. Itse asiassa jos varaa lennot, niin siinä vaiheessa ainakin näkee ja koneena näyttää olevan MD-11. Millä reiteillä noita Airbus A340 - koneita muuten käytetään?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös