Keskustelua lentomatkailusta

  • 664 136
  • 3 351
K

kiwipilot

Iltasanomat revittääkin tästä jo nettilehtensä etusivulla otsikolla "Taas myöhästellään". Kuvassa on asiantuntevasti Finnairin koneen kuva, koska muita yhtiöitähän lennonjohtajien lakko ei koske ;). Lakon syynä tietenkin raha.

Tuo on muuten täysin perseestä. Iltapuluilla on ilmeisesti tietoinen missio mollata Finnairia joka käänteessä. On aika mielenkiintoista että käytännössä kaikki myöhästelyt (TuiFly, Air Finland, Finnair) on mediassa sälytetty pääosin Finnairin piikkiin, kaiken huippuna A-talkin revittely viime viikolla.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
On niitä vielä jäljellä. Itse laitoin hakuun juuri Hong Kongin, menoksi 21.4.08 ja paluuksi 29.4.08; hinta 322 €.

Eli kyseessä on siis ilmeinen oma tyhmyys. En saa kyllä millään tuollaisia hintoja esiin vaikka lentäisin ihan samoilla päivämäärillä ja vielä punaiset_lasit -nimimerkin auttamana Amstrdamin kautta. No sehän on aina tiedetty että tyhmyydestä sakotetaan joten jatketaan pään lyömistä seinään sitten kun on mahdolliset matkan ajankohdat selvillä.
 

Serge

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi
Oma kokemukseni lentomatkailusta on niinkin vähäistä, että ainostaan olen BA:n ja Finnairin koneilla lentänyt ja kummallakaan kertaa ei ole palvelussa, aikatauluissa tai missään muussakaan ollut mitään valittamista. Kieltämättä se oli Suomi-pojalle heti kättelyyn pieni järkytys kun BA:n lennolla ensimmäinen sana mikä stuertin/lentoemon suusta tulee on "sir".

Mutta sitten itse aiheeseen. Kokemusta karttuu lisää tämän kuun lopussa, kun lennän Helsingistä Frankfurtin kautta Malagaan Lufthansan koneilla. Osaako kukaan kertoa ko. lentoyhtiöstä mitään? Olen kuullut, että palvelu pelaisi ja muutenkin olisi asiallinen yhtiö.
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Osaako kukaan kertoa ko. lentoyhtiöstä mitään? Olen kuullut, että palvelu pelaisi ja muutenkin olisi asiallinen yhtiö.

Vaatimattomasti sanottuna paras lentoyhtiö millä minulla on ollut kunnia reissuillani matkustaa. Palvelu pelaa aina ja koneet ovat siistejä, useissa jopa turistiluokassa nahkajakkarat. Minulla on ehkä käynyt tuuriakin, mutta en muista että kauheita myöhästymisiäkään olisi kohdalleni sattunut Lufthansan kanssa.

SAS sen sijaan...
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Vaatimattomasti sanottuna paras lentoyhtiö millä minulla on ollut kunnia reissuillani matkustaa. Palvelu pelaa aina ja koneet ovat siistejä, useissa jopa turistiluokassa nahkajakkarat. Minulla on ehkä käynyt tuuriakin, mutta en muista että kauheita myöhästymisiäkään olisi kohdalleni sattunut Lufthansan kanssa.

Paskat.

Ahtaat penkit jopa Atlantin ylilennoilla, huono varustelutaso koneissa ja saksalaisen tyly henkilökunta. Lisäksi kolmesta edellisestä Lufthansa-lennosta kaksi on ollut myöhässä.
 

VR

Jäsen
Oma kokemukseni lentomatkailusta on niinkin vähäistä, että ainostaan olen BA:n ja Finnairin koneilla lentänyt ja kummallakaan kertaa ei ole palvelussa, aikatauluissa tai missään muussakaan ollut mitään valittamista. Kieltämättä se oli Suomi-pojalle heti kättelyyn pieni järkytys kun BA:n lennolla ensimmäinen sana mikä stuertin/lentoemon suusta tulee on "sir".

Mutta sitten itse aiheeseen. Kokemusta karttuu lisää tämän kuun lopussa, kun lennän Helsingistä Frankfurtin kautta Malagaan Lufthansan koneilla. Osaako kukaan kertoa ko. lentoyhtiöstä mitään? Olen kuullut, että palvelu pelaisi ja muutenkin olisi asiallinen yhtiö.

Lensin Lufthansalla Müncheniin viimeksi viime joulukuussa eikä ollut mitään valittamista, tunnin myöhästymistä lukuunottamatta paluumatkalla, mutta niitä sattuu. Omat kokemukseni ovat Euroopan lennoilta, kaukolennoilta se ei kuulemma ole tosin pahemmin kehuja saanut.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200803057346660_ul.shtml

Taas on lähdetty jeesustelu linjalle. Viisi matkustajaa Chicagosta Lontooseen. Onpas iso juttu saatu aikaan tyhjänpäiväisestä aiheesta. Ei kenellekään tullut mieleen, että siellä matkustamon alapuolella sijaitsevassa ruumassa on saatettu kuljettaa vaikka kuinka paljon rahtia. Hiukan yleistäen asia on niin, että myös (isojen) matkustajalentokoneiden suurin tuotto tulee yleensä rahdista. Varsinkin long-haul reittilennoilla, lomalennot sitten erikseen.
Näin on esim. Finnairin kaukolennoilla. MD-11 koneeseen mahtuu todella paljon rahtia sen 285:n matkustajan lisäksi.
Mutta kaipa se on hienoa, kun taas saadaan revittyä uutisotsikoita.
Nyt vain viherpiipertäjät hereille taas, kun haetaan viimeiset Thaimaan ja Vietnamin sun muiden kaukolomakohteiden matkustajat pois. Helsinki-Abu Dhabi-Phuket tms. tyhjänä vie ihan kivasti kerosiinia.
Tiedän myös tapauksia, joissa Barcelona-Helsinki- lennolla on ollut 13 matkustajaa 757:ssa, ja Las Palmas-Helsinki- lennolla 12 ihmistä. Sehän on myös kannattavaa toimintaa.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Lentoyhtiöiltä vauhti pois otsikoi Taloussanomat. Syiksi mainitaan ensisijaisesti polttoaineen raju kallistuminen ja toissijaisesti kysynnän pieneneminen. Lentoyhtiöiden keskinäinen kilpailu on kiivasta, mistä yhtenä esimerkkinä lienee sekin, että jotkut usalaiset yhtiöt ovat alkaneet lentää hitaammin säästäkseen polttoainetta. Samaa harrastettiin jo vuosikymmeniä sitten öljyn niukkoina aikoina.

Nyt toivo polttoaineen pysyvästä halpenemisesta sen sijaan lienee turha, koska öljyn tuotantohuippu on aivan lähellä tai jo ohitettu. Toisin sanoen öljyn tuotanto laskee samaan aikaan kun kysyntä lisääntyy. Rajuinta öljyn kysynnän kasvu on Aasiassa ja erityisesti Kiinassa. Mm. täältä voi katsella aiheeseen liittyviä käppyröitä.

Ei menne montaa vuotta, kun halpojen lentojen aika on ohi. Käykää tytöt ja pojat Thaimaassa nyt kun vielä kukkaro suo!
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Lennot Riikaan ostettu lokakuulle Ryanairin Free Seats -kampanjan aikana. Meno-paluu kahdelle, hinta: 4 eurosenttiä. Ei paha.

Mitä nouseviin polttoainekustannuksiin tulee, niin Ryanair teki todella kovan sijoituksen muutama vuosi sitten, kun asensi wingletit koneisiinsa. Tämä tehostaa polttoainetehokkuutta, pienentää koneen hiilidioksidipäästöjä ja lisää koneen operointialuetta. Finnair heräsi vasta viime vuonna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wingtip_device
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Lennot Riikaan ostettu lokakuulle Ryanairin Free Seats -kampanjan aikana. Meno-paluu kahdelle, hinta: 4 eurosenttiä. Ei paha.http://en.wikipedia.org/wiki/Wingtip_device
Paljonkos kokonaissumma teki verojen kanssa? Noita yhden sentin lentoja on ollut jo kauan, mutta verot tekevät oman osuutensa. Eipä silti, halpaahan tuo jo on. Veikkaisin summan olevan noin 40€?
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Paljonkos kokonaissumma teki verojen kanssa? Noita yhden sentin lentoja on ollut jo kauan, mutta verot tekevät oman osuutensa. Eipä silti, halpaahan tuo jo on. Veikkaisin summan olevan noin 40€?

Siis, tuo on lopullinen hinta sis. verot. Niin kuin kirjoitin, tämä on Free Seats -kampanjan aikana ostettu lippu, jolloin Ryanair myi "ilmaisia lippuja" (á 0,01€). Tampereelta ainoastaan Riikaan.

Yhden sentin lentoja Riikaan on tosiaan aika paljon ja helposti saatavilla, mutta kokonaissummaksi yleensä tulee noin 20 euroa veroineen mikä on myös todella halpaa.
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Tervehdys. Tuli lomailtua tuossa Hong Kongissa pari viikkoa takaperin. Lennot olivat mennessä Heathrown, ja tullessa Charles de Gaullen kautta. Lontoon välietapille olin asettanut selkeän maalin: Päästä kuvaamaan SQ317 (A380), tämän lähtiessä kohti Singaporea terminaalilta kolme. Ja onnistuihan se. Kuvia, ja videota saatiin sekä portilta, että itse take-off vaiheesta! On se vaan hieno.

Hong Kongissa sitten onni jatkui. Noin 2 euron hintaan päästiin Chek Lap Kokilla sijaitsevan HKIA-buildingin katolle kuvaamaan saapuvia, ja lähteviä koneita huippupaikalta! Kone-virta oli juurikin odotettua. Jatkuvalla syötöllä oli molemmat radat käytössä.

Tuohon tulevaisuuden Jet fuel debaattiin en koommin ota kantaa, koska en ole vielä hirveän perillä näistä kuvioista. Tässä kuitenkin linkki Toulousen & Seattlen porukoiden näkymistä asian suhteen.

http://www.flightglobal.com/article...-differ-on-biofuel-development-timeframe.html

Marko
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kuinka moni on mukana noissa eri yhtiöiden ja allianssien bonusjärjestelmissä? Minulla ei ole ainuttakaan kaupan tms. korttia eikä tule (syistä on tälläkin palstalla keskusteltu, se ei tähän kuulu.) Lentomatkailussa se nyt kuitenkin vain on järkevää, jos yhtään enemmän lentää. Tai näin ainakin luulisin ja paljon tuntuvat ihmiset pisteillään lentävän.

Olen aina ollut niistä tietoinen, mutta jäänyt vain liittymättä, varsinkin kun työlentoja ei ole ollut. Niitä ei ole vieläkään, vaikka projekti missä työskentelen toimii kolmella mantereella. Tietotekniikalla ja pomojen harvoilla käynneillä mennään.

Pisteet ovat ainakin Finnairilla voimassa viisi vuotta (koko oneworldista ei ole tietoa, mutta eiköhän se samaa luokkaa ole) ja lähitulevaisuudessa oma lentämiseni on kasvussa, tiedostan toki asian ikävyyden ilmaston kannalta, joten sain nyt aikaiseksi liittyä. Kaukomatkailulla saa hyvin pisteitä kasaan, millä saa sitten taas uusia lentoja.

Ei pisteiden takia kukaan lennä, mutta katsotaan, jos tästä alkaisi jotain kertymään.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kuinka moni on mukana noissa eri yhtiöiden ja allianssien bonusjärjestelmissä?
Itse en lennä niin valtavasti, varsinkaan nykyään, mutta seuraavat kortit on tälläkin hetkellä lompakossa:
- Finnair/Oneworld
- Lufthansa Miles&More
- Aeroflot bonus
- Delta SkyMiles

Pisteitä on itselleni kertynyt joka kortilla palkintoihin edellyttämiä määriä. Jos matkustaa vähänkin enemmän kuin satunnaisesti, pisteitä tippuu siihen tahtiin että palkintojakin ropisee. Varsinkin tuo Miles&More on hyvä, koska palkintovalikoima on todella laaja. Sieltä löytyy myös pienempiä tavarapalkintoja joita voi lunastaa niukallakin pistekertymällä.

Aeroflotin bonussysteemi on paskin ja kurjin ikinä missään. Varsinkin palkintojen lunastaminen on nihkeää ja vaikeaa, asiakaspalvelua helvetistä. En voi mitenkään suositella naapurin firmaa.

Oneworldin palkitseminen on hieman ruikkuista. Palkintolentoja on saatavilla kaupallisesti mielekkäille reiteille hyvin heikosti. Useasti on tapahtunut niin, että palkintolentoa Finskin reitille ei ole voinut lunastaa haluamaani päivämäärähaarukkaan. Olenkin käyttänyt Oneworldin palkintoja pari kertaa matkustusluokan upgradeen, joka on järkijuttu jos kyseessä on kaukolento. Bisnesmatka turistihinnalla Tokioon tai New Yorkiin on vapaa-ajan mukavuuden maksimointia parhaasta päästä. Viimeksi lensin tarjoushintaan EUR 399 HEL-JFK-HEL bisneksessä, ei paskempaa.

Jos tulevaisuudessa joudun/pääsen matkustamaan enemmälti Lähi-Idän suuntaan, niin liityn satavarmasti Emirates Skywardsiin. Ehkä parasta palvelua mitä olen lentomatkustajana saanut.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Syyskuussa olisi tarkoitus lentää Iceland Airilla Keflavikin kautta Kanadaan ja takaisin. Onko arvon maailmanmatkaajilla kokemuksia Iceland Airista? Lähinnä kiinnostaa siis miten ruoka- ja juomapuoli toimii. Ylipäänsä kaikki kommentit kyseisen yhtiön toiminnasta otetaan vastaan.

Paluumatkalla on Keflavikin lisäksi stoppi Oslossa, joten matkatavaroilla on suuri riski jäädä matkalle, vai onko?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Onko arvon maailmanmatkaajilla kokemuksia Iceland Airista? Lähinnä kiinnostaa siis miten ruoka- ja juomapuoli toimii.
En voi valitettavasti puhua omasta kokemuksista Iceland Airista. Ellet ole tsekannut jo, niin lentoyhtiöiden aterioita kannattaa silmäillä Airlinemeals.netistä. Tuolla on runsaasti kuvia ja arvioita myös Iceland Airin tarjottimista.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tutustukaapa tähän, jos ette ole törmänneet: http://www.harefares.com/

Ilmainen reitti-indeksoija, mikä väittää olevansa vain halpalentoyhtiöitä varten, mutta kyllä esim. BA, Finnair, Lufthansa ja kaikki muutkin löytyvät.

Omia suunnitelmia on helpottanut huomattavasti, kun voi kehitellä ehkä vähän järjettömänkin kuuloisia reittejä, mutta jos jonnekin yhtään hankalampaan paikkaan pitää Euroopassa päästä, niin apuja kyllä löytyy. Tuskin on kaikki yhtiöt tuttuja mitä tämä löytää.
 
Syyskuussa olisi tarkoitus lentää Iceland Airilla Keflavikin kautta Kanadaan ja takaisin. Onko arvon maailmanmatkaajilla kokemuksia Iceland Airista? Lähinnä kiinnostaa siis miten ruoka- ja juomapuoli toimii. Ylipäänsä kaikki kommentit kyseisen yhtiön toiminnasta otetaan vastaan.

Paluumatkalla on Keflavikin lisäksi stoppi Oslossa, joten matkatavaroilla on suuri riski jäädä matkalle, vai onko?

Iceland Airilla olen lentänyt muutamaan otteeseen lätäkön laidalta toiselle ja ei ole kyllä valitettavasti jäänyt kauhean ruusuinen kuva yrityksen palveluista. Tästä on jo pari vuotta aikaa mutta ainakin silloin Baltimore-Keflavik ja Boston-Keflavik lennoilla käytettiin B757 koneita, puhumattakaan Helsinki-Keflavik ja Keflavik-Oslo yhteyksistä. Konetyypissä sinällään ei ole vikaa mutta turistiluokassa istutaan todella polvet suussa ja luulen että Atlantin yli ei yhtä ahtaasti taida päästä kuin jollain halpalentoyhtiöllä. Lisäksi kolme istuinta - käytävä - kolme istuinta konfiguraation on ainakin allekirjoittaneen mielestä se huonoin mahdollinen vaihtoehto. Juomista sai maksaa (vai oliko limonaati ilmaista) mutta ruoka sentään sisältyi lipun hintaan. Pisteitä ei kerääntynyt millekään kortille (Lufthansa, Finnair, SAS, KLM) ja laitoinkin paperit vetämään Iceland Airin omaa korttia hakien. Numero tuli ja ilmoitus että kunhan käytän numeroa (tai sitä paperiläpyskää jonka sain) niin aikanaan tulee ihan oikea korttikin postissa kotiin. No lensin Amerikkaan ja takaisin ja kolmen kuukauden kuluttua samat lennot uudestaan eikä vielä tähän päivään mennessä ole korttia näkynyt tai kuulunut. Todennäköisesti lipun varausluokka oli sen verran heikko/halpa että se ei oikeuttanut pisteisiin, en ole jaksanut asiaa selvittää. Laukut tuli aina perille, tosin kerran vaurioituneena, tästä sikäli positiivinen kokemus, että Iceland Air kustansi uuden matkalaukun hankinnan. (Oli kahden vuorokauden kuluttua uusi lähtö eikä laukkua olisi ehtinyt korjata sitä ennen)
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Joskus New Yorkiin mennessä oli Iceland Air kulkuvälineenä ja muuten siitä ei ihmeempiä muistikuvia jäänyt, mutta tuossa tarjoutui mahdollisuus viettää välilaskupaikalla eli Reykjavikissä pari päivää ilman lisäkustannusta. Ihan hieno saari ja mahtava kokemus.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Itse hyppään Estonian Airin kyytiin ensimmäistä kertaa. Ei varmaan kovin erikoinen, muttei varmasti huonoin mahdollinenkaan. Finnairin 'pikkuveli'?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Itse hyppään Estonian Airin kyytiin ensimmäistä kertaa.

Tästä tuli mieleen tuo Tallinnan lentokenttä. Pari kertaa olen sitä kautta lentänyt. Toimii hyvin ja sijaintihan on aivan mahtava. Satamasta lentokentälle kestää vain 10-15min.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Latvialaiset ovat hulluja?

Sitä olen ihmetellyt viime aikoina, että miksi ihmeessä airBaltic laajentaa toimintansa Tampereelle lokakuusta lähtien. Nytkin Ryanairin koneet eivät todellakaan ole täynnä, ja lippujen hinnat ovat Ryanairin halvimpia. Lisäksi airBaltic aikoo lentää Fokkerilla Tampereelle, kun taas Ryanair käyttää tunnetusti 737:aa.

Mitä ne oikein ajattelee?

airBaltic aloittaa lokakuussa suorat lennot Tampereelta Riikaan
 

Kai-Sakari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panelian Raikas
Lensin kaameassa nk. tuusannuuskakanuunassa SASsilla Köpiksestä Suomeen ja ai jumantsukka ku pelotti ilmatöyssyt ynnä muut. Miksei ne voi lentää maan alla? Veteen ei voi mennä paatilla, kun pelkää aavaa ulappaa. Ainut vaihtoehtoni lienee aava preeria, kiskot kohti mannerkohteita.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Lensin kaameassa nk. tuusannuuskakanuunassa SASsilla Köpiksestä Suomeen ja ai jumantsukka ku pelotti ilmatöyssyt ynnä muut. Miksei ne voi lentää maan alla?
Jännä juttu, minua taas ei pelota niin kauan kuin se lentokone vaan pysyy ilmassa...

Kerran koneella matkustaessani normaaliin 10-11 kilsan lentokorkeuteen sattui niin "töyssyinen ilma", ettei lentämisestä meinannut tulla mitään joten pilotti tiputti lentokorkeuden johonkin 8 kilometrin paikkeille. Se on ainoa kerta minun elämässäni kun tuollaiseen on jouduttu turvautumaan. Kyseessä oli kuitenkin Nairobi-Amsterdam väli eli ei mikään ihan paikallisvuoro.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös