Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 075
  • 3 484

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulta löytyy EuroBonus-kortti, kun suurimmaksi osaksi on tullut käytettyä Blue1:ia ja SAS:aa. Joskus viime vuoden lopulla sen hankin ja huimat 1700 pistettä on kasassa. Tuota vauhtia ei pahemmin ilmaisia matkoja ehdi kertyä, mutta tosin esimerkiksi juuri nyt Blue1:lta saisi tarjouksena tukholmanlennon 6000 pisteellä. Sellainen määrä saattaa jopa ehtiä kertyä ennen pisteiden vanhenemista.

Eihän tuon kortin kanssa ainakaan mitään häviä ja esimerkiksi Avisilta lähti ihan mukava siivu vuokrahinnasta pois korttia vilauttamalla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Easyjet avaa marraskuun kolmas päivä Helsinki - Gatwick reitin. Näin hienoja uutisia kuulee harvoin.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Easyjet avaa marraskuun kolmas päivä Helsinki - Gatwick reitin. Näin hienoja uutisia kuulee harvoin.

Kiinnitin tuon uutisen jutusta huomioni yhteen yksityiskohtaan: Easyjet lentää lennot 156 paikkaisella Airbus A319-koneella. Esimerkiksi Finnairilla samassa A319-koneessa on 123 paikkaa. Ero penkkimäärässä on siis 33 paikkaa. Kun koneessa istutaan 3+3 istutuksella, EasyJetillä on siis samassa putkessa 5½ riviä enemmän penkkejä. Osa erosta selittynee ohuilla penkeillä (Finnairilla vanhat paksut penkit vrt. uudet ohuet recaron istuimet), mutta on jalkatilassakin varmasti selkeä ero.

Mielenkiintoista nähdä, millaisilla hinnoilla lennot operoidaan ja pystyykö EasyJet pitämään reitin hengissä. Monet Suomeen tulleet halpalentoyhtiöthän ovat reittinsä lopettaneet, kun ei niistä ole tullut kannattavia. Helsinki-Lontoo on kyllä väli, jossa kysyntää periaatteessa pitäisi olla.

Toinen mielenkiintoinen seikka on se, miten yhteys vaikutta kilpailjoihin, sillä Finnairin ohellahan tuota väliä lentää myös ainakin BA ja Blue1.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Easyjet avaa marraskuun kolmas päivä Helsinki - Gatwick reitin. Näin hienoja uutisia kuulee harvoin.

Tuota tulin minäkin kommentoimaan. Hieno juttu, ettei halpalentäjän tarvitse lentää pakolla väliä TRE-Stansted.

Väkisin tulee silti mieleen, miten paha kolaus tämä on Finnairille? Ryanair on tuskin aiheuttanut vielä suurta tuskaa, mutta suora lento Helsingistä Lontoon toiseksi suurimmalle kentälle saattaa lohkaista jo suuremman palasen yhtiön myynneistä.

Mahtaakohan tässä olla painajainen käymässä pikkuhiljaa toteen? Halpalentoyhtiöt valtaavat pikkuhiljaa koko Euroopan...
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Kiinnitin tuon uutisen jutusta huomioni yhteen yksityiskohtaan: Easyjet lentää lennot 156 paikkaisella Airbus A319-koneella. Esimerkiksi Finnairilla samassa A319-koneessa on 123 paikkaa. Ero penkkimäärässä on siis 33 paikkaa. Kun koneessa istutaan 3+3 istutuksella, EasyJetillä on siis samassa putkessa 5½ riviä enemmän penkkejä. Osa erosta selittynee ohuilla penkeillä (Finnairilla vanhat paksut penkit vrt. uudet ohuet recaron istuimet), mutta on jalkatilassakin varmasti selkeä ero.

Tuo on jännää koska interwebissa kehutaan easyjetin jalkatilaa. Voihan olla että kyseessä on 737.

Mielenkiintoista nähdä, millaisilla hinnoilla lennot operoidaan ja pystyykö EasyJet pitämään reitin hengissä. Monet Suomeen tulleet halpalentoyhtiöthän ovat reittinsä lopettaneet, kun ei niistä ole tullut kannattavia. Helsinki-Lontoo on kyllä väli, jossa kysyntää periaatteessa pitäisi olla.
Joo ja lentää oikealle lentokentälle eikä RyanAir tyyliin jonnekin hevonkuuseen perunapellolle. Easyjetistä ei ole kokemusta mutta onko se todella halpalentoyhtiö vai onko se halvempi koska lipunmyynti tapahtuu netissä? Esim Airfinland ei ole halpalentoyhtiö vaikka myy joskus aika halvallakin lento lippuja.
 

12961

Jäsen
Yllättävää tämä SAS:in lynkkaus. Taidan olla idiootti kun käytän näitä SAS:in ja varsinkin Star Aliance:en kuuluvia yhtiöitä. SAS:in lentoja on ollut ilo käyttää varsinkin kun ne eivät ole täynnä suomalaisia känniläisiä laskeutumis taputuksineen (ala Finnair) ja busineksessä ei ole itsestään liian suuria ajattelevia juntteja (Finnair). Emot ovat toki jo hieman kurttuisia mutta eihän niitä todellisa missejä näe kuin kehitysmaiden lentoyhtiöillä. Ruoka Euroopan sisällä on sitä samaa scheissea kuin muillakin yhtiöillä. Parasta SAS:in/Star Aliance:n palveluissa on se että joka kentältä löytyy lähes tyhjä business lounge, kun taas esim. Oneworld:in (johon siis esim. Finnair kuuluu) lounget ovat aina niin täynnä väkeä että niissä olo tuntuu stressaavalta. Eurooppaa pidemmät lennot ovat sitten ihan toinen asia ja niissä en koskaan käytä näitä kolmen tähden lentoyhtiöitä (SAS & Finnair).

TOP 5 Eurooppalaiset (oman kokemuksen pohjalta):
1. Virgin Atlantic
2. BA
3. Swiss International Airlines
4. Austrian Airlines
5. SAS

Bottom 5:
1. Ryanair
2. EasyJet
3. BUZZ (KLM)
4. Finnair
5. Aeroflot
... halveksun myös kaikkia SkyTeam Airline Alliance:en kuuluvia yhtiöitä.

Jos joku haluaa tutkia virallisempia vertailuja: http://www.airlinequality.com/StarRanking/ranking.htm


Itse lennän SAS:lla, koska:

-Yhteyksiä Turusta Arlandaan ja Kastrupiin on blue 1:lla reippaasti enemmän kuin finskillä Helsinkiin. -> säästää aikaa kun ei tarvitse käyttää bussia/autoa
-Arlandasta ja Kastrupista pääsee suoraan yleisimpään kohdekaupunkiini Chicagoon ilman vaihtoa ehkä maailman vittumaisimmilla lentokentillä Heathrow/de Gaulle.
 

12961

Jäsen
Ehkäpä inhottavin laskeutuminen oli viikko sitten Innsbruckissa. Mäkiviikon osakilpailu taisi peruuntua kovan tuulen takia ja ajattelin lähinnä pieniä tuulenpuuskia. Noh, meno oli aika karua kun Alpit ovat siinä ikkunan alla, kone heittelehtii ja rytisee tuulessa. Lopulta kapteeni kyllä klaarasi tilanteen ja hienosti tultiin kiitoradalle. Kiitoradan tasolla tuulta ei enää ollutkaan niin pahasti mutta n. 300-500m ylempänä oli aika karua.

Ensimmäisen kerran pelotti lentokoneessa.

Kovaan sivutuuleen tapahtuvat laskeutumiset ovat joskus aika rajuja. Kerran heathrowlle laskeuduttaessa Unitedin 777:ssa todella huomasi, kun takapyörät koskettivat maata ja koneen ollessa melko eri suunnassa kuin kiitorata, nokka muljahti suoraksi aiheuttaen kunnon heilahduksen ja rungon kovan paukkumisen ja natinan.

Näistä löytää hyviä esimerkkejä laittamalla youtubeen hakusanaksi crosswind landing.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Jännä juttu, minua taas ei pelota niin kauan kuin se lentokone vaan pysyy ilmassa...

Kerran koneella matkustaessani normaaliin 10-11 kilsan lentokorkeuteen sattui niin "töyssyinen ilma", ettei lentämisestä meinannut tulla mitään joten pilotti tiputti lentokorkeuden johonkin 8 kilometrin paikkeille. Se on ainoa kerta minun elämässäni kun tuollaiseen on jouduttu turvautumaan. Kyseessä oli kuitenkin Nairobi-Amsterdam väli eli ei mikään ihan paikallisvuoro.

Samaisella Unitedin vuorolla, josta edellisessä viestissäni mainitsin, eli (silloin ainakin vielä samalla lentonumerolla, tosin välilasku oli SFO:ssa, koneesta ei päässyt kuitenkaan pois) Honolulu-Lontoo oli atlantin yllä pari tuntia niin kovaa röykytystä, ettei kusellekaan voinut mennä kun yksinkertaisesti käytävällä ei olisi pysynyt pystyssä. Tästä syystä ruoan tarjoilukin myöhästyi noin 1,5 tuntia kun koko matkustamohenkilökunta oli vyöllä kiinni penkeissään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Väkisin tulee silti mieleen, miten paha kolaus tämä on Finnairille? Ryanair on tuskin aiheuttanut vielä suurta tuskaa, mutta suora lento Helsingistä Lontoon toiseksi suurimmalle kentälle saattaa lohkaista jo suuremman palasen yhtiön myynneistä.

Veikkaisin, että tuo aiheuttaa vähentymistä nimenomaan Helsingistä Lontooseen matkustavien matkustajien keskuudessa. Finnairin rooli tullee jatkossa olemaan enemmän OneWorld-allianssin jatkolento-matkustajien lennätystä.
 

Live-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Veikkaisin, että tuo aiheuttaa vähentymistä nimenomaan Helsingistä Lontooseen matkustavien matkustajien keskuudessa. Finnairin rooli tullee jatkossa olemaan enemmän OneWorld-allianssin jatkolento-matkustajien lennätystä.

Totta, että Finskin toiminta keskittyy jatkossa yhä enemmän Aasia-kortin varaan, mutta toisaalta Lontoo on käsittääkseni edelleen enemmän työ- kuin lomamatkakohde. Vaikea kuvitella lafkojen vaihtavan/muuttavan työmatkakäytäntöjään uuden halpalentoyhtiön vuoksi. (Yksityishenkilön kannalta; kilpailu ei koskaan ole huono asia.)

EasyJetille joka tapauksessa plussat kunnon kenttien käyttämisestä. RyanAiria en ole koskaan kokeillut, koska se säästö minkä Ryanilla lentämisestä saa, kuluu suoraan ajanhukkaan ja matkakuluihin Tampereelle.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Finnairin rooli tullee jatkossa olemaan enemmän OneWorld-allianssin jatkolento-matkustajien lennätystä.

Finnair kyllä enimmäkseen syöttää omille kaukolennoilleen/lennoilta matkustajia euroopan lennoilta/lennoille. Niin no Finnair kuuluu oneworldiin, että sinänsä väitteesi on oikea.

Mikäs muuten tulee olemaan tuon easyjetin aikataulu Gatwickiin? Lentääkö "ihmisten" aikoihin vai keskellä yötä?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Finnair kyllä enimmäkseen syöttää omille kaukolennoilleen/lennoilta matkustajia euroopan lennoilta/lennoille. Niin no Finnair kuuluu oneworldiin, että sinänsä väitteesi on oikea.

Tätä juuri tarkoitinkin. Jos (ja kun) kilpailu kiristyy, voisi hyvinkin olla, että oneworld-partnerit (BA ja Finnair) karsivat Lontoon reissuja, ja ääritapauksessa voisi olla niin, että Finnair luopuisi käytännössä HKI-Lontoo -reiteistä ja jättäisi ne BA:n harteille. Aasiasta kulkevien matkustajien reitti voisi taas olla mallia: Japani - HKI (Finnair), HKI - Lontoo (BA). Suomesta lähtevät Lontoon lomailijat lentäisivät taas jatkossa enemmän EasyJetillä.

Tämä siis ihan ääritapauksena ja teoriana, ei niinkään omana veikkauksenani.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Oman ilmoituksensa mukaan he tavoittelevat liikematkustajia, joten päivälentohan sen täytyy olla.

Päivälennot eivät houkuttele liikematkustajia. Siihen tarvitaan aamu-, ja iltalennot. Tämä siis tarkoittaa, että easyjetin pitää lentää ainakin kaksi päivittäistä lentoa. En löytänyt mistään monellako päivittäisellä lennolla meinaavat lähteä kilpailuun mukaan? Gatwick kenttänä on varmaan aivan sama liikematkustajalle kuin Heathrow, jos ei ole jatkolentoja. Voi olla jopa pieni etu Heathrowiin nähden, jonka maine on, lievästi sanottuna, aika heikko.

Oma veikkaus: Easyjet lopettaa HEL-LON lennot vuoden sisällä aloituksestaan kannattamattomana. Nostakaa marraskuussa 2009 tämä viesti esiin ja hierokaa sitä naamaani, jos olen väärässä ;).
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Päivälennot eivät houkuttele liikematkustajia. Siihen tarvitaan aamu-, ja iltalennot. Tämä siis tarkoittaa, että easyjetin pitää lentää ainakin kaksi päivittäistä lentoa. En löytänyt mistään monellako päivittäisellä lennolla meinaavat lähteä kilpailuun mukaan?
Oma veikkaus: Easyjet lopettaa HEL-LON lennot vuoden sisällä aloituksestaan kannattamattomana. Nostakaa marraskuussa 2009 tämä viesti esiin ja hierokaa sitä naamaani, jos olen väärässä ;).

Aika ihmeitä saa tosiaan tapahtua, jos reitti pysyy pystyssä, ei Easyjet ole ensimmäinen yrittäjä Helsingistä. Päivälennolla tarkoitin siis sitä, että ihmisten aikaan lennetään eikä silloin kun nukutaan tai jotkut katsovat NHL:ää. Olin jossain näkevinäni puhetta yhdestä päivittäisestä lennosta.

Sain äsken omituisen mailin Air Bulgarialta mistä varasin lennon viime viikolla. Otsikko on "Itinerary Receipt" ja sitten on jotain perushöpinää matkustustiedoista. Jatkolentoni lähtöaika on näppärästi muutettu seuraavalle kolme tuntia myöhemmin lähtevälle lennolle verrattuna alkuperäiseen mailiin minkä sain varauksen yhteydessä otsikolla "Confirmation for reservation".

Tällä ei juurikaan ole merkitystä, koska ehdin Sofiassa kaupungille joka tapauksessa, niin ihan hyväkin, että voin olla siellä pidempään, mutta pitää tämä kuitenkin selvittää, että ei joudu kentällä notkumaan ylimääräistä.

En vain ole tämmöiseen ennen törmännyt, ilmeisesti noin voi tehdä tai ainakin tässä tapauksessa tehtiin vai voisikohan se olla joku virhe, ei se ehkä semmoiseltakaan kuulosta. Jos tämä menee näin, niin se on vähän ikävää saapua seuraavaan paikkaan keskellä yötä, mutta hostelli kertoo mielellään noutavansa asukkaansa kentältä, mutta toimiiko palvelu kellon ympäri on toinen asia. Minua ei olekaan koskaan noudettu mistään kyltin kera, ehkä se tapahtuu nyt.
 
Suosikkijoukkue
HIFK,Nashville Predators ja Nurmijärven Kurra
Easyjet lentää kerran päivässä Helsingistä Gatwickin kentälle. Lähtöaika Helsingistä on su-pe klo. 20.35 ja lauantaisin klo. 11.50. Yhdensuuntainen lippu veroineen ja muine maksuineen on alkaen 29,90e. Tälläista tietoa löytyi Helsinki-Vantaan lentoaseman nettisivustolta.
Liikematkustajat pääsevät kokeilemaan n. 4 kuukauden päästä kyseistä lentoa. Finnar lentää väliä Hel-Lhr 4 kertaa päivässä, joten mielenkiinnolla seuraamme miten tämä uusi yhteys vaikuttaa Finnairin matkustajamääriin. Aikaisimmat Finnairin lennot lähtevät jo klo. 08.00 ja viimeinen lento klo. 19.30
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Kiinnitin tuon uutisen jutusta huomioni yhteen yksityiskohtaan: Easyjet lentää lennot 156 paikkaisella Airbus A319-koneella. Esimerkiksi Finnairilla samassa A319-koneessa on 123 paikkaa. Ero penkkimäärässä on siis 33 paikkaa. Kun koneessa istutaan 3+3 istutuksella, EasyJetillä on siis samassa putkessa 5½ riviä enemmän penkkejä. Osa erosta selittynee ohuilla penkeillä (Finnairilla vanhat paksut penkit vrt. uudet ohuet recaron istuimet), mutta on jalkatilassakin varmasti selkeä ero.

Finnairin 320- ja 321- koneisiin penkkien vaihto toi parisenkymmentä lisäpaikkaa, joten se selittää osan erosta (319:ssä on edelleen vanhat möhköjakkarat, siis). Loppu lisätila on otettu karsimalla sisäänkäynnin / tarjoomon ja matkustamon välissä olevat säilytystilat pois, easyJetillä sisäänkäynnin ja istuinten välissä on vain ohut väliseinä.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Quantas-lentoyhtiön koneen kylkeen tuli lähes kolmemetrinen reikä kesken lennon. WTF. Odotellaan kuvia.

Qantas flight from London to Melbourne forced down by hole in cabin

Viimeisten tutkimustulosten mukaan vaikuttaisi siltä että syynä on rahtiruumassa räjähtänyt ruuman seinään asennettu happipullo.

Rahtitilasta on löydetty paljon happipullon sirpaleita, ja tutkinnassa on todettu että koneen kolmestatoista happipullosta yksi puuttuu (loput 12 ilmeisesti löydetty ehjinä?). Ruuman katosta (ja matkustamon lattiasta) on löydetty halkaisijaltaan n. 20 cm suuruinen reikä, ja happipullon venttiili on löytynyt matkustamosta. Suurin osa happipullosta on ilmeisesti räjähtänyt suoraan koneen kyljen läpi, aiheuttaen tämän reiän.

Tuo happipullo oli siis osa koneen "varahappijärjestelmää", eli noista pulloista saadaan happi matkustajien ja miehistön happinaamareihin ilmanpaineen laskiessa koneen sisällä.

Tutkijoiden mukaan siis metallin väsyminen tai korroosioongelmat eivät olisi syynä tähän tapaukseen.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
...Tutkijoiden mukaan siis metallin väsyminen tai korroosioongelmat eivät olisi syynä tähän tapaukseen.

Oletko varma, että metallin väsyminen tai korroosio-ongelmat eivät voisi olla syynä happipullon räjähdykseen? En puhu nyt koneen primäärirakenteista vaan varahappijärjestelmän osista eli putkista, liittimistä, venttiileistä jne.
 

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oletko varma, että metallin väsyminen tai korroosio-ongelmat eivät voisi olla syynä happipullon räjähdykseen? En puhu nyt koneen primäärirakenteista vaan varahappijärjestelmän osista eli putkista, liittimistä, venttiileistä jne.
En. Tuo oli kyllä sinänsä hyvä huomio.

Tarkoitin noilla korroosio-ongelmilla ja metallin väsymisellä lähinnä koneen rungon rakenteita. Yleisestihän on spekuloitu (ei välttämättä täällä, mutta monilla muilla foorumeilla), että rungon pellit/pultit olisivat pettäneet korroosion/väsymisen vuoksi.

Nykytiedon mukaan venttiili on singahtanut suoraan ylöspäin ja pullo alaspäin (runkoon syntynyt reikä oli aika tarkasti pullon alapuolella). Eli luultavasti venttiili tai koko pullon kaulaosa on irronnut. Kyllä venttiilin väsyminenkin on varmaan mahdollista, mutta itse uskon enemmän pullon murtumiseen ihan siitä venttiilin läheltä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös