Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 585
  • 3 484

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Onko joku käynyt kentällä parina viime päivänä? Onko ollut edelleen massiivisia ruuhkia vai joko on tasaantunut?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Onko joku käynyt kentällä parina viime päivänä? Onko ollut edelleen massiivisia ruuhkia vai joko on tasaantunut?

Itse myös kiinnostunut. Onko nää ruuhkat vielä tiettyihin aikoin, aamulla vai päivällä vai mihin aikaan.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuli vain mieleen, kun taas on uutisoitu HEL-VAN kentällä jopa tunnin jonoista turvatarkastukseen, että korvaako mikään jos on kentällä tarpeeksi ajoissa (esim. 2h ennen lähtöä) ja silti myöhästyy lennolta jonojen takia? Koska täytyyhän siinä olla joku järkevä aikaraja, eivät kaikki voi sinne kentälle 5h ennen lentoa tulla ihmettelemään onko niitä jonoja just tänään vai ei...
En varmaksi tiedä, mutta olettaisin että ei.

Jos joku tuommoinen systeemi olisi, varmasti lentoyhtiöt laittaisi ehtoihinsa jonkin minimin jota ennen pitää olla kentällä (joka ei tietenkään olisi mikään normaalitilanteessa riittävä, vaan vähintään 2,5h). Lisäksi jos matkustat käsimatkatavaroilla ja olet tehnyt check-inin vaikka edellisenä päivänä, miten todistat moneltako olit kentällä?

Ja vaikka nuo edellä mainitut jotenkin olisi hoidettu, tulee ongelmaksi se, että lentoyhtiöt nykyään harvemmin vastaa lentokentän toiminnoista. Eli esimerkiksi hiljattain tapahtuneissa lentokentän ulosmarsseissa kyse oli lentokentän firmojen henkilökunnista (Airpro taisi olla yksi), eikä esim Finnairin. Lentoyhtiö siis ei voi vaikutta kuinka monta kaistaa turvatarkastuksessa on auki.

Loppujen lopuksi aika harvinaisia tapauksia nuo taitaa olla, käytännössä jonoja aiheuttaa lakot ja lomasesongit kuten syys- ja hiihtoloma. Nuo on etukäteen kaikilla tiedossa, eli jos satut silloin olemaan matkalle lähdössä, kannattaa se ylimääräinen 30-60min varata kentälle jos vain mahdollista.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
En varmaksi tiedä, mutta olettaisin että ei.

Lentokentän sivuilla voisi olla joku reaaliaikainen seuranta, jossa lukee "noin lukemana" kauanko menee turvatarkastuksen läpäisemiseen. Sen ei tarvitsisi olla mikään minuutin tarkka vaan tyyliin "nyt menee portilta turvatarkastuksen läpäisemiseen arviolta 20min" niin tästä voisi kotoa lähteissä jo vähän päätellä mikä on tilanne kentällä.

Itse pyrin kyllä aina olemaan noin 2h ennakkoon vaikka matkustaisin pelkillä käsimatkatavaroilla. Muutaman kerran on mennyt reilu tuntikin (tällöin on ollut ruumaan menevää), että on päässyt läpi mutta suurin osa mennyt paljon nopeammin. Joskus jopa alle 10min.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Lentokentän sivuilla voisi olla joku reaaliaikainen seuranta, jossa lukee "noin lukemana" kauanko menee turvatarkastuksen läpäisemiseen. Sen ei tarvitsisi olla mikään minuutin tarkka vaan tyyliin "nyt menee portilta turvatarkastuksen läpäisemiseen arviolta 20min" niin tästä voisi kotoa lähteissä jo vähän päätellä mikä on tilanne kentällä.
Aiemmin tuommoinen oli Helsinki-Vantaan omassa sovelluksessa, mutta tuo appi lopetettiin vuosi tai pari takaperin. En sitten tiedä löytyisikö jostain internetin syövereistä tuo tälläkin hetkellä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko joku käynyt kentällä parina viime päivänä? Onko ollut edelleen massiivisia ruuhkia vai joko on tasaantunut?

Joutui maanantaina aamuruuhka-aikaan puoli seitsemän maissa jonottamaan kyllä, mutta ei varmaan enempää kuin 20 minuuttia. Jos olisi tullut vartin myöhemmin niin olisi jonotusajasta tippunut melkein se sama vartti pois, meinaan selän taakse ei jonoa enää juuri kertynyt.
 

MegaForce

Jäsen
Onko joku käynyt kentällä parina viime päivänä? Onko ollut edelleen massiivisia ruuhkia vai joko on tasaantunut?
Itse kävin noin viikko sitten viiden-puoli kuuden aikaan ja jonoja turvatarkastukseen oli sen noin 10 minuuttia. Check-in jonoa oli myös ehkä 10 minuuttia. Ei pitäisi tulla kiirettä jos on noin 2 tuntia ennen lähtöä paikalla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viime viikon to-iltana, joka syyslomaa vasten oli varmasti ensimmäisiä todella ruuhkaisia päiviä kesti kaikkinensa noin 30 minuuttia. Jos kiire tulee, Plaza Premiumin kautta voit aina ostaa priorityn. Toki se paikan päältä jonkin verran maksaa, mutta alle satanen kuitenkin lisähintaa loungeineen.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Keski-Euroopassa on eletty varsin miellyttäviä hetkiä. Munchen oli kaaoksessa lauantaista sunnuntaiaamuun ja vasta nyt aletaan lentoja pikkuhiljaa lentää enemmän.
Aiemmin viikolla Frankfurtissa oli samanlainen soppa ja nyt myräkkä on yllättänyt Amsterdamin.


Vaikka Suomessa muuten voi homma olla välillä mitä on, niin harvemmin Helsinki-Vantaata sentään suljetaan kelien takia.
Viime talvena taisi yhtenä iltana olla pari tuntia kiinni, kun tuli alijäähtynyttä vettä taivaalta ja olosuhteet menivät sen mukana täysin toivottomiksi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vaikka Suomessa muuten voi homma olla välillä mitä on, niin harvemmin Helsinki-Vantaata sentään suljetaan kelien takia.
Viime talvena taisi yhtenä iltana olla pari tuntia kiinni, kun tuli alijäähtynyttä vettä taivaalta ja olosuhteet menivät sen mukana täysin toivottomiksi.

Toissatalvena, koko lailla 2 v sitten joulukuussa. Edellisestä yhtä pitkästä sulusta, siis yli vartin sulusta taisi olla valtavan kauan.
 

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Keski-Euroopassa on eletty varsin miellyttäviä hetkiä. Munchen oli kaaoksessa lauantaista sunnuntaiaamuun ja vasta nyt aletaan lentoja pikkuhiljaa lentää enemmän.
Aiemmin viikolla Frankfurtissa oli samanlainen soppa ja nyt myräkkä on yllättänyt Amsterdamin.


Vaikka Suomessa muuten voi homma olla välillä mitä on, niin harvemmin Helsinki-Vantaata sentään suljetaan kelien takia.
Viime talvena taisi yhtenä iltana olla pari tuntia kiinni, kun tuli alijäähtynyttä vettä taivaalta ja olosuhteet menivät sen mukana täysin toivottomiksi.
Hauskaa oli kyllä, piti siis lauantaina olla kotona ja loppujen lopuksi paluu oli sitten viime yönä. Aivan uskomatonta epäonnea ja toki myös surkeaa toimintaa Münchenissä kun ei hommia saatu millään toimimaan. Maanantain ja tiistain välisenä yönä siis vielä alijäähtynyttä vettä taivaalta ja tiistaihin puoleen päivään saakka lennot täysin seis. Finnair sai sentään yhden koneen eilen illalla myöhässä tuonne ja sillä sitten viimeinkin kotimaahan.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Mitenkäs nuo jatkolennot Lontoossa nykyään? Ensi kuussa lennän kotiin Yhdysvalloista Lontoon kautta, joten mietin että pitääkö lentojen välissä käydä tekemässä maahantulomuodollisuudet ja kenties hakea ruumalaukutkin kertaalleen, vai hoituuko vaihto sujakasti? Finnair tarjoaa tuohon joko tunnin tai kolmen tunnin vaihtoaikaa ja tuo tuntihan riittäisi siinä tapauksessa ihan hyvin jos mitään ei tarvitse Lontoossa säätää.
 

Rocco

Jäsen
En varmaksi tiedä, mutta olettaisin että ei.

Jos joku tuommoinen systeemi olisi, varmasti lentoyhtiöt laittaisi ehtoihinsa jonkin minimin jota ennen pitää olla kentällä (joka ei tietenkään olisi mikään normaalitilanteessa riittävä, vaan vähintään 2,5h). Lisäksi jos matkustat käsimatkatavaroilla ja olet tehnyt check-inin vaikka edellisenä päivänä, miten todistat moneltako olit kentällä?

Ja vaikka nuo edellä mainitut jotenkin olisi hoidettu, tulee ongelmaksi se, että lentoyhtiöt nykyään harvemmin vastaa lentokentän toiminnoista. Eli esimerkiksi hiljattain tapahtuneissa lentokentän ulosmarsseissa kyse oli lentokentän firmojen henkilökunnista (Airpro taisi olla yksi), eikä esim Finnairin. Lentoyhtiö siis ei voi vaikutta kuinka monta kaistaa turvatarkastuksessa on auki.

Loppujen lopuksi aika harvinaisia tapauksia nuo taitaa olla, käytännössä jonoja aiheuttaa lakot ja lomasesongit kuten syys- ja hiihtoloma. Nuo on etukäteen kaikilla tiedossa, eli jos satut silloin olemaan matkalle lähdössä, kannattaa se ylimääräinen 30-60min varata kentälle jos vain mahdollista.
Lentoyhtiöt ovat lentokenttien asiakkaita, ja ostavat palvelunsa lentokenttäyhtiöltä. Check-in, matkatavaroiden käsittely, tankkaus, catering, siivous, jäänpoisto yms. ovat lähes aina lentokenttäyhtiön toimintaa, ei lentoyhtiön. Catering on usein se ensimmäinen minkä lentoyhtiö ostaa itselleen. Finnair esimerkiksi tekee omaa cateringiä Vantaalla. Esimerkiksi turvatarkastuksiin tai kadonneisiin matkatavaroihin ei lentoyhtiöillä ole mitään osaa tai arpaa. Jos laukku ei ehdi koneeseen tai se menee väärään koneeseen, on se lentokentän operaatioista vastaavan yhtiön vika. Samoin jos turvatarkastus on jumissa, sekään ei ole missään määrin lentoyhtiön vika.

Tuo aika mikä kestää turvatarkastuksissa yms. vaihtelee todella paljon. Lentokentillä on usein tietyt ruuhka-ajat, milloin koneita tulee ja lähtee paljon, ja joskus on hiljaisempaa. Näitä pyritään tekemään sen takia, että kentillä ei menisi turhan kauaa aikaa kun odottelee jatkolentoja. Ensin otetaan maahan hyvin paljon koneita, sen jälkeen 1-2 tuntia tästä on sitten ruuhkahuippu lähtöjen osalta. Esimerkiksi maakuntalennot Helsinkiin on hyvin aikaisia lentoja, lähtö maakuntakentältä siinä 0500-0600, ja taas Helsingistä Eurooppaan lähtevät lennot on joskus 0700-1000 aikaan. Maakuntalennoilta hyvin moni kuitenkin jatkaa muualle, niin tällaisella porrastuksella pyritään saamaan vaihtoajat siedettäviksi, kuitenkin niin että sen 10€ oluen ehtii juomaan Oak Barrelissa. Tämän takia myös turvatarkastukset ovat ruuhkaisimmillaan 1-2 tuntia ennen tuon lähtevien koneiden ruuhkahuipun alkamista.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Japan Airlines:n matkustajakone törmäsi rannikkovartioston lentokoneeseen Tokion lentokentällä ja matkustajakone syttyi palamaan. Koneessa oli 379 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä ja kaikki saatiin evakuoitua koneesta vaikka tulipalo oli tosin pahan näköinen.
Konetyypit saavat jonkinlaisen sertifioinnin ja evakuointia testataan josssain Arizonan aavikolla ja matkustajina on vapaaehtoisia poliiseja ja palomiehiä. Itse olen sitä mieltä että testi antaa väärän kuvan evakuoinnista, kurinlainen porukka saadaan koneesta ulos määräaikaan mennessä "helposti", mutta nyt ainakin matkustajat "tottelivat" ja ehkä se oma käsimatkatavara ei ollutkaan maailman tärkein asia eli ei jääty sitä penkomaan.

"JAPAN AIRLINESIN matkustajakone syttyi tiistaina tuleen kiitotiellä Hanedan kansainvälisellä lentoasemalla Tokiossa.
Japanin yleisradion NHK:n mukaan matkustajakone törmäsi Japanin rannikkovartioston koneeseen, joka oli matkalla viemään avustustarvikkeita maanjäristyksen uhreille."


Viisi ihmistä kuoli rannikkovartioston koneessa

JOL
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Konetyypit saavat jonkinlaisen sertifioinnin ja evakuointia testataan josssain Arizonan aavikolla ja matkustajina on vapaaehtoisia poliiseja ja palomiehiä. Itse olen sitä mieltä että testi antaa väärän kuvan evakuoinnista,
Ainakin tässä Airbus 380:n evakuointitestissä vaikuttaa siltä että osallistujina ihmisiä sieltä sun täältä eivätkä tiedä sen tarkemmin mitä on luvassa mutta kuin että ulos pitää lähteä jossain vaiheessa.



 

Rocco

Jäsen
Tuossa oli kyllä ainesta paljon pahempaankin ja on oikeastaan pienoinen ihme, että nuo olivat ainoat kuolonuhrit.

Jotenkin tuli mieleen tämä onnettomuus:

Linaten lento-onnettomuus – Wikipedia
Aikalailla samanlainen onnettomuus tapahtui Los Angelesissa, missä lentokone laskeutui kiitotielle, missä toinen lentokone odotti lähtölupaa. Lennonjohtaja oli unohtanut koneen kiitotielle, ja vasta kun selvisi että kyseessä on kahden koneen onnettomuus, hän huomasi virheensä.

 
Suosikkijoukkue
HIFK,Nashville Predators ja Nurmijärven Kurra

Grafix

Jäsen
Vaihteeksi kirjasuositus jos lentomatkailusta kiinnostuneita nappaa myös lukuhommat. QF32 -niminen kirja kertoo nimensä mukaisesti kyseisen Singapore-Sydney -lennon tapahtumista vuonna 2010. Lennolla Qantasin A380-koneen moottori siis räjähti pian nousun jälkeen. Koneen kipparin Richard de Crespignyn kirja kertoo todella yksityiskohtaisesti kaikista lennon aikana, sitä ennen ja sen jälkeen tapahtuneista asioista.

Joskus olen lukenut Wikipediasta (Qantas Flight 32 - Wikipedia) tuosta keissistä, mutta kirja valottaa kyllä hyvin kuinka pienestä oli kiinni, etteikö tapahtumaketjun perusteella olisi päädytty aivan erilaiseen lopputulokseen. Kirjaa ei varmaankaan ole suomennettu, mutta englanninkielisenä saa ainakin Apple Booksista e-kirjana ja Amazonista paperisena.
 

Rocco

Jäsen
Lähes parisataa Boeing 737 Max 9 lentokieltoon ja tarkistuksiin. Johtuen onnettumuudesta, joka tapahtui Jenkkilässä perjantaina.
Kyseessä siis varauloskäynti, mikä on tässä matkustamolayoutissa piilotettu. Sisältä ei tiedä että paikalla on oviaukko, vaan tähän päälle on laitettu tavallinen paneeli. Vain jos joku halpalentoyhtiö ottaa kyseisen mallin käyttöön ja paikkoja on 200 tai enemmän, kyseinen hätäuloskäynti otetaan normaaliin käyttöön. Muuten oven pitäisi olla sinetöity kiinni. Monet lentoyhtiöt, kuten Alaska Air käyttää väljempää matkustamolayoutia, joten näin montaa hätäuloskäyntiä ei tarvita. Kyseinen kone oli saanut ilmoituksia paineistuksen ongelmista parilla aiemmalla lennolla, mutta kuulemma ei ollut niin akuutti vika, että koneella ei olisi saanut Boeingin mukaan lentää. Kone oli aiemmin käynyt Hawaiilla.
 

Liitteet

  • 20240107_150541.jpg
    20240107_150541.jpg
    150,7 KB · kertaa luettu: 116

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна

Mistäköhän jutun henkilöt kuvittelevat sen turistien tuoman rahamäärän tulevan, mikäli lentämistä Lappiin aletaan rajoittaa?
Lappi vain yksinkertaisesti tarvitsee talvimatkailijoita eikä sinne oikein muuten kuin lentämällä Briteistä tai Keski-Euroopasta pääse.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu

Mistäköhän jutun henkilöt kuvittelevat sen turistien tuoman rahamäärän tulevan, mikäli lentämistä Lappiin aletaan rajoittaa?
Lappi vain yksinkertaisesti tarvitsee talvimatkailijoita eikä sinne oikein muuten kuin lentämällä Briteistä tai Keski-Euroopasta pääse.
"Hänen mielestään Suomen valtion pitäisi tarttua asiaan välittömästi."

Eli miten tähän pitäisi siis puuttua?

Noh, kielletään lailla sitten Lapin matkailu, ei päästetä sinne vieraalla passilla ketään, tehdään siitä neukkutapaan suljettu maakunta. Mistä leikataan? No ainakin tämä Johanna Niemistö etsimään oikeita töitä yksityiseltä puolelta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
"Hänen mielestään Suomen valtion pitäisi tarttua asiaan välittömästi."

Eli miten tähän pitäisi siis puuttua?

Noh, kielletään lailla sitten Lapin matkailu, ei päästetä sinne vieraalla passilla ketään, tehdään siitä neukkutapaan suljettu maakunta. Mistä leikataan? No ainakin tämä Johanna Niemistö etsimään oikeita töitä yksityiseltä puolelta.

Kannattaisi Johannan tutkia vaikka paljonko lennetään vuosittain vaikka Espanjan lomakohteisiin tai vaikka Thaimaaseen ja Balille. Voisi Johanna yllättyä.

Ei siinä ettäkö noissa päiväreissuissa sinällään mitään järkeä näen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös