Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 701 089
  • 3 487

Tekila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voisiko silti vielä vähän enemmän referoida näitä linkkejä? Jäi nyt vähän vajaaksi tieto, että minkälainen se päähänpisto oli?
Matkustaja oli avannut lentokoneen oven laukaisten hätäliukumäen. Kone oli kiitoradalla ja pysäytti lentoliikenteen hetkeksi kentällä, kun konetta ei saatu heti kiitoradalta pois.

Kuolemanrangaistusta tukin tulee, mutta jutun mukaan:
"Sen sijaan mies voi joutua jopa 20 vuodeksi vankeuteen tai joutua maksamaan 600 000–800 000 bahtin (15 508–20 677 euron) suuruisen sakon.
Miehen motiivi ei ole poliisin mukaan tiedossa. Hänen kerrotaan vaikuttaneen stressaantuneelta ja hänen kanssaan oli vaikea kommunikoida."
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Hei onko millaisia kokemuksia Hong Kongin lentokentästä? Riittääkö 2,5h hyvin vaihtaa konetta?
 
Hei onko millaisia kokemuksia Hong Kongin lentokentästä? Riittääkö 2,5h hyvin vaihtaa konetta?

1h 5min vaihtoajalla olen suoriutunut HK:n kentällä, vaikka saapuva kone oli 10 minuuttia myöhässä. Toki tein sen selväksi saapuvan koneen henkilökunnalle, joka järjesti minut ensimmäisenä ulos koneesta ja sen jälkeen jonkun virkailijan kanssa kipitettiin seuraavalle portille.

Kunhan sekä saapuva, että lähtevä lento ovat samalla lipulla, niin ei pitäisi tuottaa ongelmia.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Matkustaja oli avannut lentokoneen oven laukaisten hätäliukumäen. Kone oli kiitoradalla ja pysäytti lentoliikenteen hetkeksi kentällä, kun konetta ei saatu heti kiitoradalta pois.

Kuolemanrangaistusta tukin tulee, mutta jutun mukaan:
"Sen sijaan mies voi joutua jopa 20 vuodeksi vankeuteen tai joutua maksamaan 600 000–800 000 bahtin (15 508–20 677 euron) suuruisen sakon.
Miehen motiivi ei ole poliisin mukaan tiedossa. Hänen kerrotaan vaikuttaneen stressaantuneelta ja hänen kanssaan oli vaikea kommunikoida."
Sattuu näitä ammattilaisillekin, British Airways:n kapteeni vahingossa laukaisi hätäliukumäen. Tiedossa ei ole tuliko jotain rangaistuksia:
"On February 3, Flight BA886 was scheduled to depart London Heathrow (LHR) at 09:55, bound for Bucharest (OTP), when it suffered an incident. The aircraft, an Airbus A320-200 registered G-EUUB, was unable to complete the flight after the captain mistakenly activated the emergency slide while opening the door.
The Sun initially reported the incident, saying that the captain had opened the door to pass documentation to ground crew. However, other outlets have subsequently reported that the overhead bins were full, and the door was opened to pass suitcases to the crew loading bags into the hold."


JOL
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko täällä lentopisteniiloja? Oma työnkuva hieman muuttui ja alan taas suhaamaan enemmän Suomen ulkopuolelle.

Nyt pohdin kannattaako pysyä Finnairin kanta-asiakasohjelmassa vai loikata BA:n ohjelmaan, ymmärsin yhden kaverin jutuista, että BA:lla saavuttaisi helpommin tason, jolla pääsee loungeihin notkumaan. Tämä on sinänsä ajankohtainen, kun lennän reilun viikon päästä Chicagoon BA:n lennoilla.
 

Pertsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
En nyt niiloksi ehkä itseäni kutsuisi, mutta pari vuotta on Finskin kultakortti ollut. En osaa vertailla eri ohjelmia, koska kokemusta ei ole kuin Finskin puolelta. Silti pari pointtia:

-Voitko varata matkat itse, eli voitko omalla valinnalla keskittää lennot johonkin yhtiöön. Oletan, että lennät Helsingistä, jolloin Finnair/OW on selvä valinta. Toki, sulla olikin lähinnä kai kyse Finski vs BA

-Finskin käyttöä puoltaa(itsellä) toki myös se, että eniten niitä lentovaihtoehtoja Helsingistä lähtien kuitenkin on Finnairilla, jolloin on paljon helpompaa kitkattomampaa ottaa se, ja sitten esim tehdä upgradeja jne. Ei ole niin sidottu siihen päivän ainoaan BA-koodilla myytävään lentoon. Toki tässä vaikuttaa myös, mihin niitä lentoja tulee, mulla on hyvin sekalaisesti, mutta jos on esim vain britteihin/jenkkien itärannikolle niin tilanne voi olla eri

-Finnair myös nosti vuoden vaihteessa bisnes-upgraden pistehintaa, en osaa sanoa miten vertautuu BAhan

-Vikana, Finskin systeemi muuttuu ensi kuussa, ja pisteansainta muuttuu. Määräävä tekijä tulee olemaan käytetty raha, ei esim lentojen määrä. Tämä jää nähtäväksi, miten vaikuttaa, mutta perusarvaus varmaan on, että ei matkustajan kannalta hyvin

Siinä jotain sekavaa, toivottavasti on jotain apua valintaan
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jos lennot ovat BA:lla, mutta lentää aina Helsingistä, voi BA:lla saada kohtalaisen helposti silverin, joka vastaa siis finskin goldia. Kaikki mainitut kortit omistaneena voi yrittää hieman verrata.
Jos taas lentovolyymi/keskihinta on korkeahko toki ei se Finnairin goldin saaminen kummempaa vaadi ja tiettyjä etuja on aina olla ns kotibasen yhtiön ohjelmassa (ml. Perhe-access loungeen). Lisäksi, jos nyt oikeasti kivoihin loungeihin (ja niidenkin taso matalampi kuin pre-covid) tahtoo, BA gold vaatii jo enemmän lentelyä mutta finskin platinan jatkossakin voi saada vielä ihan "normaalilla" lentelyllä. Kun Euroopan päivä/parin päivän keikkojen hintataso on 300-400e, ei loppupeleissä tarvitse lentää kuin se 20 reissua vuodessa ja (riippuen statuksesta) platinakin on plakkarissa.

BA silver:
+ saavuttaa osin helpommin, etenkin jos on kalliimpia lippuja edes muutama
- BA upgradesysteemi hankalampi ja kanta-asiakkaana olet yksi sadasta tuhannesta

Finnair Gold:
+ kotikentän edut ( oletan että jos ensi talvikaudeksi Lapin lennoille tulee kilpailua, saattaa suksipussietukin palata)
+ upgradesysteemi ja voucherit
- upgradesysteemi ei kylläkään toimi aina kovin hyvin
- mahdoton ylläpitää jos lentoja vain kohtalaisesti&halvimmilla lipuilla

Nähtäväksi jää mihin Finskin uusi malli vie (ja milloin BA seuraa, koska se on nyt niitä harvoja yhtiöitä jotka eivät ole revenue-based), mutta vaikka platinan uusiminen ei ole omilla reissuilla kummoisempaa, BA:lle niitä kirjaten ei BA gold olisi lähelläkään joten valinta sinänsä selvä
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitos @Pertsa & @varjo . Tämä auttoi ja pysyn jatkossakin Finnairilla. Suurin osa lennoista on HEL-ARN-HEL väliä, mutta ei ole mitään pakkoa mennä SAS:lla, joten mielummin keskitän jatkossa Finskille.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kiitos @Pertsa & @varjo . Tämä auttoi ja pysyn jatkossakin Finnairilla. Suurin osa lennoista on HEL-ARN-HEL väliä, mutta ei ole mitään pakkoa mennä SAS:lla, joten mielummin keskitän jatkossa Finskille.

Joo, no tuohon sahaamiseen kylläkin finski on hieman huono kun segmenttien pohjalta saatu status poistuu. Mutta toki, noidenkin lentojen hinnat ovat nousseet joten se pari kertaa kk ruotsin reissu voi tuoda tarvittavat pisteet.
Sassin osalta tosiaan nyt joutuu katsomaan mihin KLM merger menee, Sassillahan toki on segmenttipohjainen statuskertymä mutta kuinka kauan?
Itsellä myös Star alliancen gold-kortti ja yksi sen haaste juuri sassilla on että sas ei tarjoa loungepääsyä kaikkialla, esim Helsingissä. Ja eipä köpiksen gold-loungekaan kummoinen ole, eli jos lounge-elämä on tavoite (enkä nyt sano että siitä kannattaa tehdä tavoite) niin sassista kannattaa pysyä kaukana.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo, no tuohon sahaamiseen kylläkin finski on hieman huono kun segmenttien pohjalta saatu status poistuu. Mutta toki, noidenkin lentojen hinnat ovat nousseet joten se pari kertaa kk ruotsin reissu voi tuoda tarvittavat pisteet.
Sassin osalta tosiaan nyt joutuu katsomaan mihin KLM merger menee, Sassillahan toki on segmenttipohjainen statuskertymä mutta kuinka kauan?
Itsellä myös Star alliancen gold-kortti ja yksi sen haaste juuri sassilla on että sas ei tarjoa loungepääsyä kaikkialla, esim Helsingissä. Ja eipä köpiksen gold-loungekaan kummoinen ole, eli jos lounge-elämä on tavoite (enkä nyt sano että siitä kannattaa tehdä tavoite) niin sassista kannattaa pysyä kaukana.

Joo SAS:n kulta mulla oli edellisen duunin aikana ja ne ”Gold-lounget” Arlandassa ja Kastrupissa tuli tutuksi. Aloin inhoamaan niitä onnettomia ruokia :D

Tosin se Finnairin käyttämä lounge Arlandassa oli vielä surkeampi ilmestys.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Lounge-elämää tuli vietettyä aika perkuleesti vuodesta 2003 alkaen aina 2022 saakka. Toki lopun pari koronavuotta rajoitti työlentelyä...

Vanhaan hyvään aikaan, kun Tampere-Pirkkalasta pääsi SAS:lla sekä Tukholmaan että Köpikseen oli ihan mukavaa. SIihen aikaan tuli tehtyä luokkaa 170-180 työlentoa vuodessa ja SAS oli ykkösvaihtoehto, kun Vantaan silloinen kenttä ei napannut yhtään.

Onneksi iso osa työlennoista oli sellaisia, joissa pääsi vaihtamaan Saksassa. SAS:n kultakortti aukaisee ovet, ainakin vielä, Lufthansa Senator-loungeihin. Niissä on perinteisesti ollut hyvä ruoka- ja juomatarjonta.

Sekin hyöty noista hulluista vuosista oli, että sain Lifetime Gold-kortin heti silloin, kun SAS niitä alkoi jakaa.

Mutta lounge-elämä on itseasiassa pirun tylsää todellisuudessa. Muistan noilta hulluilta vuosilta, kuinka perjantai-iltana tuli notkutttua Arlandassa loungessa odottamassa Tampereen viimeistä konetta. Ei sitä GT:tä jaksa joka perjantai-ilta vetää ihan liikaa....
 
Tänään lensin poikkeuksellisesti HKI-Vantaalta työreissuun. Onneksi vältin Finnairin. Air Francen Pariisin lennolla ilmaiseksi sämpylä, kahvi, leivos, viini ja olut. Finskin 556€ kalliimmalla lennolla olisi saanut vettä.
Paska yhtiö tuo finski nykyään. Noh leikkasin kortin kahtia jo siinä vaiheessa kun lopettivat lennot Tampereelle.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Mites nuo lennonvaihdot Qatarissa? Tarvitseeko mennä läpi maahantuloprosessia tms ja tarkistetaanko mukana olevia lääkkeitä? Yleensä olen pyrkinyt välttämään Qatarin vaihtoja juuri tämän takia, mutta jos siellä ei joudu välissä mihinkään tenttauksiin niin kyllähän tuo tulevia matkoja saattaisi helpottaa paljon, jos ei sulje Qatarin vaihtoja pois.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tänään lensin poikkeuksellisesti HKI-Vantaalta työreissuun. Onneksi vältin Finnairin. Air Francen Pariisin lennolla ilmaiseksi sämpylä, kahvi, leivos, viini ja olut. Finskin 556€ kalliimmalla lennolla olisi saanut vettä.
Paska yhtiö tuo finski nykyään. Noh leikkasin kortin kahtia jo siinä vaiheessa kun lopettivat lennot Tampereelle.

Kaipa se AF kuitenkin tuossa on euroopassa ainakin poikkeus. Perusyhtiöillä et millään nykyään saa kuin ehkä kahvin. Itse kun en mene lentokoneisiin Euroopassa ainakaan syömään vaan siirtymään paikasta toiseen, on melko vähän merkitystä. Finnairissa lähinnä ärsyttää lomapuoli, sukset menivät maksulliseksi ja vierekkäisistä paikoista on pakko maksaa.

Finskin kortti on tainnut olla tosin myös digitaalinen aika kauan…
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Pari omaa kokemusta tuolta Finnairin lennoilta.
Oltiin perheen kanssa lämmittelemässä Thaimaassa. Piti testaa tuo Finnairin uusi business puoli. Sehän toimi yllättävän hyvin. Tietysti jos olisi maksanut pikkaisen extraa niin olisi saanut valita ennakkoon noi istumapaikat. Nyt kävikin niin että istuin lapseni kanssa 12L ja 11L paikoilla. Eli peräkkäin ikkunapaikoilla. Puolisoni taas istui 12A ei toisella puolella käytävää. Lento sujui oikein hyvin ja palvelu oli oikein hyvää. Itse kyllä sain hyvin illalla unesta kiinni kun vedin peiton päälle. Myös lapsi sanoi perillä että kyllä oli muuten paras lento ikinä. Ainut miinus minkä itse annan että tuo aamupala oli kyllä pettymys. Olisi siihen munakkaan kylkeen tarjottu vielä leipää/karjakanpiirakkaa niin pisteet olisi noussut. Takaisin kun tultiin niin päästiin sentään lähes vierekkäin istumaan.
Aamupalaan vielä pientä parannusta niin hyvä tulee.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Kaipa se AF kuitenkin tuossa on euroopassa ainakin poikkeus. Perusyhtiöillä et millään nykyään saa kuin ehkä kahvin. Itse kun en mene lentokoneisiin Euroopassa ainakaan syömään vaan siirtymään paikasta toiseen, on melko vähän merkitystä. Finnairissa lähinnä ärsyttää lomapuoli, sukset menivät maksulliseksi ja vierekkäisistä paikoista on pakko maksaa.

Finskin kortti on tainnut olla tosin myös digitaalinen aika kauan…
KLM:llä tarjoiltiin Helsinki-Amsterdam lennolla turistiluokassa hyvä voileipä, kahvi/tee, olutta, limsoja, mehuja,vettä, puna-ja valkoviiniä. Ja kärryt teki kaksi kierrosta. Pakko sanoa, että paljon halvemman lipun lisäksi jäi hyvä maku tuosta lennosta.

Finnair on todellakin premium luokan lipunhinnoilla toteutettua halpisyhtiön palvelua.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pari omaa kokemusta tuolta Finnairin lennoilta.
Oltiin perheen kanssa lämmittelemässä Thaimaassa. Piti testaa tuo Finnairin uusi business puoli. Sehän toimi yllättävän hyvin. Tietysti jos olisi maksanut pikkaisen extraa niin olisi saanut valita ennakkoon noi istumapaikat. Nyt kävikin niin että istuin lapseni kanssa 12L ja 11L paikoilla. Eli peräkkäin ikkunapaikoilla. Puolisoni taas istui 12A ei toisella puolella käytävää. Lento sujui oikein hyvin ja palvelu oli oikein hyvää. Itse kyllä sain hyvin illalla unesta kiinni kun vedin peiton päälle. Myös lapsi sanoi perillä että kyllä oli muuten paras lento ikinä.
Aika erikoista että jos liput bisnekseen niin silti pitäisi vielä maksaa paikkavarauksesta. Luulisi että tämän lipputyypin käyttäjiä ei kannata ärsyttää kympin kahden lisämaksuilla kun itse jakkarasta jo maksetaan reilusti.

Mitäs mieltä muuten seuraavasta: ostin keväälle liput Lontooseen Ryanairilta kun hinta ja lentoajat oli aivan huiput. Nyt sitten lento peruttiin ja tarjottiin jotain yölentoa sinne. Hylkäsin sen ja vaihdoin firmaa. Menin vain ostamaan jo lentokenttäjunaan liput etukäteen, ja uudet lennot meneekin eri kentälle… Jäikö junaliput omaksi tappioksi vai meneekö esim. matkavakuutukseen?
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Aika erikoista että jos liput bisnekseen niin silti pitäisi vielä maksaa paikkavarauksesta. Luulisi että tämän lipputyypin käyttäjiä ei kannata ärsyttää kympin kahden lisämaksuilla kun itse jakkarasta jo maksetaan reilusti.
Ei ollut edes kymppi taikka kaksi.. paljon paljon enemmän.
Olisiko ollut 90e jos olisi ottanut jakkaran keskeltä ja 150e ikkunalta.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Mites nuo lennonvaihdot Qatarissa? Tarvitseeko mennä läpi maahantuloprosessia tms ja tarkistetaanko mukana olevia lääkkeitä? Yleensä olen pyrkinyt välttämään Qatarin vaihtoja juuri tämän takia, mutta jos siellä ei joudu välissä mihinkään tenttauksiin niin kyllähän tuo tulevia matkoja saattaisi helpottaa paljon, jos ei sulje Qatarin vaihtoja pois.
Kerran olen vaihtanut konetta Dohassa, tosin tuosta on n. kymmenen vuotta aikaa. Kyllä siinä joutui passia näyttämään ja matkatavarat meni läpivalaisuun. Nopeasti se kuitenkin meni, vaikka siinä kohtalaisen paljon ihmisiä olikin. Meillä oli vaihtoaikaa n. Kaksi ja puoli tuntia ja hyvin kerkesi tuopin nauttimaan passintarkastuksen jälkeen. Lääkkeistä en osaa sanoa, että tarkastetaanko niitä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Mites nuo lennonvaihdot Qatarissa? Tarvitseeko mennä läpi maahantuloprosessia tms ja tarkistetaanko mukana olevia lääkkeitä? Yleensä olen pyrkinyt välttämään Qatarin vaihtoja juuri tämän takia, mutta jos siellä ei joudu välissä mihinkään tenttauksiin niin kyllähän tuo tulevia matkoja saattaisi helpottaa paljon, jos ei sulje Qatarin vaihtoja pois.
Viime kesänä mentiin turvatarkastuksen läpi, mutta sujui tosi jouheasti.
 
Kaipa se AF kuitenkin tuossa on euroopassa ainakin poikkeus. Perusyhtiöillä et millään nykyään saa kuin ehkä kahvin. Itse kun en mene lentokoneisiin Euroopassa ainakaan syömään vaan siirtymään paikasta toiseen, on melko vähän merkitystä. Finnairissa lähinnä ärsyttää lomapuoli, sukset menivät maksulliseksi ja vierekkäisistä paikoista on pakko maksaa.

Finskin kortti on tainnut olla tosin myös digitaalinen aika kauan…
Pointti tässä on että jos maksat tonnin 3 tunnin edestakaisesta Euroopan lennosta etkä saa siihen edes kahvia niin jotain on hinnoittelussa pielessä varsinkin kun saat alle puoleen hintaan vastaavat lennot täydellä tarjoilulla.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Mites nuo lennonvaihdot Qatarissa? Tarvitseeko mennä läpi maahantuloprosessia tms ja tarkistetaanko mukana olevia lääkkeitä? Yleensä olen pyrkinyt välttämään Qatarin vaihtoja juuri tämän takia, mutta jos siellä ei joudu välissä mihinkään tenttauksiin niin kyllähän tuo tulevia matkoja saattaisi helpottaa paljon, jos ei sulje Qatarin vaihtoja pois.

Hyvin sujuva ja helppo vaihto Dohassa, ei mitään ihmeellistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös