Onko joku käynyt kentällä parina viime päivänä? Onko ollut edelleen massiivisia ruuhkia vai joko on tasaantunut?
En varmaksi tiedä, mutta olettaisin että ei.Tuli vain mieleen, kun taas on uutisoitu HEL-VAN kentällä jopa tunnin jonoista turvatarkastukseen, että korvaako mikään jos on kentällä tarpeeksi ajoissa (esim. 2h ennen lähtöä) ja silti myöhästyy lennolta jonojen takia? Koska täytyyhän siinä olla joku järkevä aikaraja, eivät kaikki voi sinne kentälle 5h ennen lentoa tulla ihmettelemään onko niitä jonoja just tänään vai ei...
En varmaksi tiedä, mutta olettaisin että ei.
Aiemmin tuommoinen oli Helsinki-Vantaan omassa sovelluksessa, mutta tuo appi lopetettiin vuosi tai pari takaperin. En sitten tiedä löytyisikö jostain internetin syövereistä tuo tälläkin hetkellä.Lentokentän sivuilla voisi olla joku reaaliaikainen seuranta, jossa lukee "noin lukemana" kauanko menee turvatarkastuksen läpäisemiseen. Sen ei tarvitsisi olla mikään minuutin tarkka vaan tyyliin "nyt menee portilta turvatarkastuksen läpäisemiseen arviolta 20min" niin tästä voisi kotoa lähteissä jo vähän päätellä mikä on tilanne kentällä.
Onko joku käynyt kentällä parina viime päivänä? Onko ollut edelleen massiivisia ruuhkia vai joko on tasaantunut?
Itse kävin noin viikko sitten viiden-puoli kuuden aikaan ja jonoja turvatarkastukseen oli sen noin 10 minuuttia. Check-in jonoa oli myös ehkä 10 minuuttia. Ei pitäisi tulla kiirettä jos on noin 2 tuntia ennen lähtöä paikalla.Onko joku käynyt kentällä parina viime päivänä? Onko ollut edelleen massiivisia ruuhkia vai joko on tasaantunut?
Vaikka Suomessa muuten voi homma olla välillä mitä on, niin harvemmin Helsinki-Vantaata sentään suljetaan kelien takia.
Viime talvena taisi yhtenä iltana olla pari tuntia kiinni, kun tuli alijäähtynyttä vettä taivaalta ja olosuhteet menivät sen mukana täysin toivottomiksi.
Toissatalvena, koko lailla 2 v sitten joulukuussa. Edellisestä yhtä pitkästä sulusta, siis yli vartin sulusta taisi olla valtavan kauan.
Hauskaa oli kyllä, piti siis lauantaina olla kotona ja loppujen lopuksi paluu oli sitten viime yönä. Aivan uskomatonta epäonnea ja toki myös surkeaa toimintaa Münchenissä kun ei hommia saatu millään toimimaan. Maanantain ja tiistain välisenä yönä siis vielä alijäähtynyttä vettä taivaalta ja tiistaihin puoleen päivään saakka lennot täysin seis. Finnair sai sentään yhden koneen eilen illalla myöhässä tuonne ja sillä sitten viimeinkin kotimaahan.Keski-Euroopassa on eletty varsin miellyttäviä hetkiä. Munchen oli kaaoksessa lauantaista sunnuntaiaamuun ja vasta nyt aletaan lentoja pikkuhiljaa lentää enemmän.
Aiemmin viikolla Frankfurtissa oli samanlainen soppa ja nyt myräkkä on yllättänyt Amsterdamin.
Amsterdamissa lumikaaos – Näin käy Suomen-lentojen
Amsterdamiin iskenyt rankka lumisade on vaikuttanut useisiin lentoihin.www.iltalehti.fi
Vaikka Suomessa muuten voi homma olla välillä mitä on, niin harvemmin Helsinki-Vantaata sentään suljetaan kelien takia.
Viime talvena taisi yhtenä iltana olla pari tuntia kiinni, kun tuli alijäähtynyttä vettä taivaalta ja olosuhteet menivät sen mukana täysin toivottomiksi.
Lentoyhtiöt ovat lentokenttien asiakkaita, ja ostavat palvelunsa lentokenttäyhtiöltä. Check-in, matkatavaroiden käsittely, tankkaus, catering, siivous, jäänpoisto yms. ovat lähes aina lentokenttäyhtiön toimintaa, ei lentoyhtiön. Catering on usein se ensimmäinen minkä lentoyhtiö ostaa itselleen. Finnair esimerkiksi tekee omaa cateringiä Vantaalla. Esimerkiksi turvatarkastuksiin tai kadonneisiin matkatavaroihin ei lentoyhtiöillä ole mitään osaa tai arpaa. Jos laukku ei ehdi koneeseen tai se menee väärään koneeseen, on se lentokentän operaatioista vastaavan yhtiön vika. Samoin jos turvatarkastus on jumissa, sekään ei ole missään määrin lentoyhtiön vika.En varmaksi tiedä, mutta olettaisin että ei.
Jos joku tuommoinen systeemi olisi, varmasti lentoyhtiöt laittaisi ehtoihinsa jonkin minimin jota ennen pitää olla kentällä (joka ei tietenkään olisi mikään normaalitilanteessa riittävä, vaan vähintään 2,5h). Lisäksi jos matkustat käsimatkatavaroilla ja olet tehnyt check-inin vaikka edellisenä päivänä, miten todistat moneltako olit kentällä?
Ja vaikka nuo edellä mainitut jotenkin olisi hoidettu, tulee ongelmaksi se, että lentoyhtiöt nykyään harvemmin vastaa lentokentän toiminnoista. Eli esimerkiksi hiljattain tapahtuneissa lentokentän ulosmarsseissa kyse oli lentokentän firmojen henkilökunnista (Airpro taisi olla yksi), eikä esim Finnairin. Lentoyhtiö siis ei voi vaikutta kuinka monta kaistaa turvatarkastuksessa on auki.
Loppujen lopuksi aika harvinaisia tapauksia nuo taitaa olla, käytännössä jonoja aiheuttaa lakot ja lomasesongit kuten syys- ja hiihtoloma. Nuo on etukäteen kaikilla tiedossa, eli jos satut silloin olemaan matkalle lähdössä, kannattaa se ylimääräinen 30-60min varata kentälle jos vain mahdollista.
Viisi ihmistä kuoli rannikkovartioston koneessa
Ainakin tässä Airbus 380:n evakuointitestissä vaikuttaa siltä että osallistujina ihmisiä sieltä sun täältä eivätkä tiedä sen tarkemmin mitä on luvassa mutta kuin että ulos pitää lähteä jossain vaiheessa.Konetyypit saavat jonkinlaisen sertifioinnin ja evakuointia testataan josssain Arizonan aavikolla ja matkustajina on vapaaehtoisia poliiseja ja palomiehiä. Itse olen sitä mieltä että testi antaa väärän kuvan evakuoinnista,
Aikalailla samanlainen onnettomuus tapahtui Los Angelesissa, missä lentokone laskeutui kiitotielle, missä toinen lentokone odotti lähtölupaa. Lennonjohtaja oli unohtanut koneen kiitotielle, ja vasta kun selvisi että kyseessä on kahden koneen onnettomuus, hän huomasi virheensä.Tuossa oli kyllä ainesta paljon pahempaankin ja on oikeastaan pienoinen ihme, että nuo olivat ainoat kuolonuhrit.
Jotenkin tuli mieleen tämä onnettomuus:
Linaten lento-onnettomuus – Wikipedia
Kyseessä siis varauloskäynti, mikä on tässä matkustamolayoutissa piilotettu. Sisältä ei tiedä että paikalla on oviaukko, vaan tähän päälle on laitettu tavallinen paneeli. Vain jos joku halpalentoyhtiö ottaa kyseisen mallin käyttöön ja paikkoja on 200 tai enemmän, kyseinen hätäuloskäynti otetaan normaaliin käyttöön. Muuten oven pitäisi olla sinetöity kiinni. Monet lentoyhtiöt, kuten Alaska Air käyttää väljempää matkustamolayoutia, joten näin montaa hätäuloskäyntiä ei tarvita. Kyseinen kone oli saanut ilmoituksia paineistuksen ongelmista parilla aiemmalla lennolla, mutta kuulemma ei ollut niin akuutti vika, että koneella ei olisi saanut Boeingin mukaan lentää. Kone oli aiemmin käynyt Hawaiilla.Lähes parisataa Boeing 737 Max 9 lentokieltoon ja tarkistuksiin. Johtuen onnettumuudesta, joka tapahtui Jenkkilässä perjantaina.Useat lentoyhtiöt hyllyttävät Boeing-koneita tarkastuksia varten, syynä Alaska Airlinesin hätälasku
Koneille tehdään muutaman tunnin kestäviä tarkastuksia. Alaska Airlinesin koneen rungosta irtosi perjantaina pala lennolla Oregonissa Yhdysvalloissa.yle.fi
"Hänen mielestään Suomen valtion pitäisi tarttua asiaan välittömästi."Lapin lentoturismi vie elämän edellytykset 250 000 ihmiseltä, väittää ilmastotutkija
Lappi on saanut kuluvana talvena ennätysmäiset määrät turisteja. Kasvanut lentoturismi vaikuttaa ilmastoon. Ministeri tyrmää huolen lentämisen vaikutuksista.yle.fi
Mistäköhän jutun henkilöt kuvittelevat sen turistien tuoman rahamäärän tulevan, mikäli lentämistä Lappiin aletaan rajoittaa?
Lappi vain yksinkertaisesti tarvitsee talvimatkailijoita eikä sinne oikein muuten kuin lentämällä Briteistä tai Keski-Euroopasta pääse.
"Hänen mielestään Suomen valtion pitäisi tarttua asiaan välittömästi."
Eli miten tähän pitäisi siis puuttua?
Noh, kielletään lailla sitten Lapin matkailu, ei päästetä sinne vieraalla passilla ketään, tehdään siitä neukkutapaan suljettu maakunta. Mistä leikataan? No ainakin tämä Johanna Niemistö etsimään oikeita töitä yksityiseltä puolelta.