Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 118
  • 3 484

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Ei siinä ettäkö noissa päiväreissuissa sinällään mitään järkeä näen.
No ei kyllä, miltään kantilta katsottuna. Mutta aika pieneen nyanssiin tuossa tartutaan, jos muutamia tuhansia käy päivämatkan Lapissa ja kokonais matkustajamäärä on se 1,6M matkustajaa :D

Ja tosiaan kontekstina globaalisti lentoliikenne tuottaa sen 2-3% hiilidioksidipäästöistä. Vaikka lopetettaisiin lentäminen kokonaan, niin silläkään ei valitettavasti ole olennaista merkitystä ilmastonmuutoksen torjumisessa :D
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja tosiaan kontekstina globaalisti lentoliikenne tuottaa sen 2-3% hiilidioksidipäästöistä. Vaikka lopetettaisiin lentäminen kokonaan, niin silläkään ei valitettavasti ole olennaista merkitystä ilmastonmuutoksen torjumisessa :D
Ilmastonmuutos on niin iso kysymys, että sitä ei ratkaise yksinään mikään teko. Itse asiassa lentämisen lopettamisella kokonaan olisi olennainen merkitys, kun sen osuus on noinkin suuri. Tämä tuskin on ikinä kuitenkaan mahdollista, joten lentoalan on muiden alojen tapaan mietittävä, miten ilmastokysymykset ratkaistaan. Ongelmana on, että ilmastonmuutoksen torjuminen vaatisi toimia, johon ihminen ei ole valmis lähtemään, ja syynä on se, että se estäisi hyvinvoinnin, talouskasvun jne. Lyhyellä tähtäimellä riittävien toimien hinta on liian suuri, joten pitkän tähtäimen osalta mennään kohti elinkelvotonta planeettaa.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Tämä tuskin on ikinä kuitenkaan mahdollista, joten lentoalan on muiden alojen tapaan mietittävä, miten ilmastokysymykset ratkaistaan.

Yksi ratkaisu voisi olla sähkölentokoneet, joita jonkin verran on kehitteillä. Vielä ei kylläkään olla lähelläkään matkustajaliikenteen aloittamista niillä. Ainakaan isossa määrin.
Lentämisen lopettaminen tai vähentäminen vain rahtikoneisiin, taitaa olla mahdollista vain, jos suunnitteilla olevat, jopa 1000 km/h kulkevat hyperloop-junat joskus saavat raideverkoston aikaan.
Näin suomalaisena on täysin turha kuvitella, että junamatkailu Eurooppaan korvaisi lentämistä ennen kuin se juna kulkee perkeleen kovaa.
Esimerkkinä. Lentomatka Helsinki-Barcelona ~4 tuntia. Junamatkaan tuhrautuu takuulla ainakin 36 tuntia ellei jopa enemmän. Fyrkkaakin kulunnee vähemmän.
Ei tavallisella ihmisellä ole aikaa istua lomillaan junassa 3-4 päivää.
Suomen sijainnista sen verran vielä, etten ihmettele Norwegianin päätöstä tehdä Helsingistä taas 737MAX8-asema. Se kuluttaa vähemmän ja on kustannustehokkaampi vehje lentää.


Linkin takaa löytyy yksi ehdotus mennä maitse Helsingistä Barcelonaan. Pelkästään ekaan etappiin Flixillä menee 18,5 tuntia.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Yksi ratkaisu voisi olla sähkölentokoneet, joita jonkin verran on kehitteillä. Vielä ei kylläkään olla lähelläkään matkustajaliikenteen aloittamista niillä. Ainakaan isossa määrin.
Lentämisen lopettaminen tai vähentäminen vain rahtikoneisiin, taitaa olla mahdollista vain, jos suunnitteilla olevat, jopa 1000 km/h kulkevat hyperloop-junat joskus saavat raideverkoston aikaan.
Näin suomalaisena on täysin turha kuvitella, että junamatkailu Eurooppaan korvaisi lentämistä ennen kuin se juna kulkee perkeleen kovaa.
Esimerkkinä. Lentomatka Helsinki-Barcelona ~4 tuntia. Junamatkaan tuhrautuu takuulla ainakin 36 tuntia ellei jopa enemmän. Fyrkkaakin kulunnee vähemmän.
Ei tavallisella ihmisellä ole aikaa istua lomillaan junassa 3-4 päivää.
Suomen sijainnista sen verran vielä, etten ihmettele Norwegianin päätöstä tehdä Helsingistä taas 737MAX8-asema. Se kuluttaa vähemmän ja on kustannustehokkaampi vehje lentää.


Linkin takaa löytyy yksi ehdotus mennä maitse Helsingistä Barcelonaan. Pelkästään ekaan etappiin Flixillä menee 18,5 tuntia.
Harmillisesti Hyperloop One esim ilmeisesti kuopattiin viime vuoden loppuun. Näitä nopeita junayhteyksiä tarvittaisiin tosisan, mutta tämä teknologia ei taida olla lopulta vastaus. Junainfran tekeminen on hemmetin kallista ja matkustaminen hankalaa, jos pitää päästä muualle kuin pisteeseen b.

 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Harmillisesti Hyperloop One esim ilmeisesti kuopattiin viime vuoden loppuun. Näitä nopeita junayhteyksiä tarvittaisiin tosisan, mutta tämä teknologia ei taida olla lopulta vastaus. Junainfran tekeminen on hemmetin kallista ja matkustaminen hankalaa, jos pitää päästä muualle kuin pisteeseen b.


Jahas. Vähän googlailin, mutta tällainen meni ohitse. Eli se ei ole ratkaisu.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Arlandassa jumissa. Miten voi tunnin lento olla kaks tuntia myöhässä. Norjalaisella toki. Joko voi hakea korvausta?
Soita Ilta-Sanomiin ja kerro tästä kamalasta tilanteesta. Varmaankaan ei ole edes sämpylää ja vettä tarjottu. Jos on, niin nekin ovat olleet jotain lentokentän paskaa. Tunnet varmasti nälkäkuolemaa ja toiset matkustajat alkavat näyttää vartaassa pyöriviltä paisteilta. Odota vielä tunti ennen kuin syyllistyt kannibalismiin. Odotellessa kannattaa piinata kentän henkilökuntaa jotka ovat tietenkin vastuussa lennon myöhästymisessä. En osaa muita ohjeita antaa. Toivottavasti pääset matkaa jatkamaan.
 
Soita Ilta-Sanomiin ja kerro tästä kamalasta tilanteesta. Varmaankaan ei ole edes sämpylää ja vettä tarjottu.

Öhö öhö! Täällä on ollu ihan asiallistakin keskustelua lentojen myöhästymisistä ja eurooppalaisista vakiokorvauksista.

Rahaa vastaanhan noilla kentillä yleensä saa vallan hyvin evästä, joten hädältä vältyttiin tälläkin kertaa. Mutta tottakai otan rahaa vastaan jos olen sellaiseen oikeutettu. Nyt ei tainnut reilu kaksi tuntia riittää, jos pikainen vilkaisuni tuotti oikean tulkinnan.

Mutta ihan hyvin hassuteltu, onhan noi aina spektaakkeleita! Nytkin oli muuten tuloaulassa toimittaja vastassa, mutta en jäänyt kuunteleen mitä varten.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Öhö öhö! Täällä on ollu ihan asiallistakin keskustelua lentojen myöhästymisistä ja eurooppalaisista vakiokorvauksista.

Rahaa vastaanhan noilla kentillä yleensä saa vallan hyvin evästä, joten hädältä vältyttiin tälläkin kertaa. Mutta tottakai otan rahaa vastaan jos olen sellaiseen oikeutettu. Nyt ei tainnut reilu kaksi tuntia riittää, jos pikainen vilkaisuni tuotti oikean tulkinnan.

Mutta ihan hyvin hassuteltu, onhan noi aina spektaakkeleita! Nytkin oli muuten tuloaulassa toimittaja vastassa, mutta en jäänyt kuunteleen mitä varten.
Okei, arvelin sinun heittäneen tuon alkuperäisen kommenttisi pienellä huumorilla. Olen pahoillani, että vitsailin asiasta väärään kohtaan. Toivottavasti pääset perille ja loppumatka menee hyvin.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Hoi veljet ja siskot myös mummot ja papat.
Onko kokemuksia Finnairin Business Class kokemuksia HEL-BKK lennoilla?
Tarkoitus olisi maaliskuussa pyyhkäistä perheen kanssa hetkeksi lämmittelee. Itse varmaan jaksaisin myös Premiun Economyssä istua hyvin. Mietin että saako rouva ja 5v muksu parhaiten Business luokassa levättyä
 

Rossifumi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hoi veljet ja siskot myös mummot ja papat.
Onko kokemuksia Finnairin Business Class kokemuksia HEL-BKK lennoilla?
Tarkoitus olisi maaliskuussa pyyhkäistä perheen kanssa hetkeksi lämmittelee. Itse varmaan jaksaisin myös Premiun Economyssä istua hyvin. Mietin että saako rouva ja 5v muksu parhaiten Business luokassa levättyä
Useasti tullut tuota väliä lennettyä Finnairin bc:ssa. Uudesta bc istuimesta joko tykkää tai ei.
OMANA mielipiteenä seuraavia
-uusi istuin on parempi istuma-asennossa ja vanhassa oli parempi nukkua.
- viihdejärjestelmä hyvä. Tosin näin pari kertaa vuodessa ees-taas tota väliä lentävänä niin samat leffat ja sarjat siellä pyörii.
-langaton lataus puhelimelle löytyy näistä uusista penkeistä. Siitä plussa
-ruuan laatu ja määrä heikentynyt viime vuosina. Toki vieläkin nälkä sillä lähtee ja parempaa on kuin economyssä
- bc lippuun kuuluvat hki-vantaan business lounge ja bkk:n miracle lounge ovat tarjonnaltaan perussettiä. Nälkä ja jano lähtee. Hki tiloiltaan viihtyisä
- priority check inn, turvatarkastus ja koneeseen nousu on hyviä juttuja, jos ei tykkää seisoa jonoissa
-voin siis suositella finskin bc:tä. Tosin omasta mielestä parhaan hinta-laatusuhteen saa PE-lipulla. Etenkin jos PE:sta saa varattua eturivin paikat. Itse tuleekin nykyään pääsääntöisesti ostettua premium ecosta liput ja pisteillä/vouchereilla korotus businekseen (jos mahdollista).
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanokaas kokeneet lentomatkustajat, onko syytä huoleen seuraavassa tilanteessa: otin lennot Travellinkin kautta Sevillaan. Menomatka Vueling-halpalentoyhtiöllä Barcelonan kautta ja paluumatka KLM:n siivin Amsterdamin kautta. Menomatkaan tuli yllättäen kahden päivän aikaistus, mikä sattumalta olikin mulle ok ja vahvistin uuden päivän Vuelingin sivuilla, jossa kaikki näyttää olevan kunnossa. Travellinkin varauksessa on kuitenkin edelleen alkuperäinen päivä ja merkintä " Lentoyhtiö on peruuttanut lentosi: Helsinki - Barcelona
Ei hätää, me autamme sinua käsittelemään tämän peruutuksen lentoyhtiön kanssa". En ole keksinyt, miten saisin Travellinkin varaukseen päivitettyä muuttuneet tiedot, vaikka onko sillä edes väliä?

Toinen juttu on, että tuossa näyttäisi olevan vain penkin alle mahtuva käsimatkatavara mukana. En ole varma, riittääkö se, vai onko matkassa hattuhyllylle menevä veska. Ollaanko näistä kovin tarkkoja? En ole koskaan aiemmin matkustanut niin, että olisi ollut jotain eri kategorioita käsimatkatavaroille.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toinen juttu on, että tuossa näyttäisi olevan vain penkin alle mahtuva käsimatkatavara mukana. En ole varma, riittääkö se, vai onko matkassa hattuhyllylle menevä veska. Ollaanko näistä kovin tarkkoja? En ole koskaan aiemmin matkustanut niin, että olisi ollut jotain eri kategorioita käsimatkatavaroille.
Ainakin Finskillä joku jonossa joutui vinguttamaan luottokorttia kun oli liian iso laukku halpalipulle. Veikkaisin, että halpalentoyhtiöllä oltaisiin vieläkin tarkempia rahastuspaikkojen etsimisessä.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Osa halpayhtiöistä tarkistaa matkustamoon menevät pakaasit lähtöportilla. Jos mukana on lipun ehtojen vastaisia pakaaseja-> saa maksaa.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Sanokaas kokeneet lentomatkustajat, onko syytä huoleen seuraavassa tilanteessa: otin lennot Travellinkin kautta Sevillaan. Menomatka Vueling-halpalentoyhtiöllä Barcelonan kautta ja paluumatka KLM:n siivin Amsterdamin kautta. Menomatkaan tuli yllättäen kahden päivän aikaistus, mikä sattumalta olikin mulle ok ja vahvistin uuden päivän Vuelingin sivuilla, jossa kaikki näyttää olevan kunnossa. Travellinkin varauksessa on kuitenkin edelleen alkuperäinen päivä ja merkintä " Lentoyhtiö on peruuttanut lentosi: Helsinki - Barcelona
Ei hätää, me autamme sinua käsittelemään tämän peruutuksen lentoyhtiön kanssa". En ole keksinyt, miten saisin Travellinkin varaukseen päivitettyä muuttuneet tiedot, vaikka onko sillä edes väliä?

Toinen juttu on, että tuossa näyttäisi olevan vain penkin alle mahtuva käsimatkatavara mukana. En ole varma, riittääkö se, vai onko matkassa hattuhyllylle menevä veska. Ollaanko näistä kovin tarkkoja? En ole koskaan aiemmin matkustanut niin, että olisi ollut jotain eri kategorioita käsimatkatavaroille.
Vuoden lopulla Finnairin lennoilla ruvettiin syynäämään kantamuksia lippujen perusteella. Ihmettelin ensin, miksi niin monen kohdalla lipun luku ei onnistu tms., mutta jossain kohtaa tajusin, että portti hälytti, kun lipun tyyppi oli superlight. Näitä ei ihan kaikkien kohdalla joka lennolla näyttänyt tapahtuvan, mutta tosiaan näitä syynättiin. Yleensä portilla voi ostaa oikeuden kuljettaa lippuun kuulumattomia pakaaseja, mutta se maksaa muutaman kympin tms ainakin Finnairilla.

Sanotaan näin, että en kokeilisi onneani.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Vuoden lopulla Finnairin lennoilla ruvettiin syynäämään kantamuksia lippujen perusteella.
Pari viikkoa sitten tuli lennettyä Tukholmaan ja takaisin käsimatkatavaroilla. Kyllä lähtiessä portilla kuulutettiin, että teidät tapetaan, jos on yksi nyssykkä tai gramma liikaa painoa käsimatkatavaroissa. Ei niitä kyllä punnittu, varmaan kuitenkin laskettiin. Se 8 kg on kyllä aika tiukka, jos pitää vaikka työmatkan takia pitää läppäriä ja laturia mukana. Palatessa asiasta ei Arlandassa tehty enää mitään numeroa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä lähtiessä portilla kuulutettiin, että teidät tapetaan, jos on yksi nyssykkä tai gramma liikaa painoa käsimatkatavaroissa.
Tällaisella lähestymistavalla olisi jo huomioarvoakin. Eikös ne sano, että kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta.

Matkustaisin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oli mulla asiaakin. Aika suoraviivaista lentämistä olen harrastanut tähän saakka, eli mitään ristiinoperointeja ja monimutkaisia pomppuja ei ole juuri tullut tehtyä. Nyt kuitenkin SkyScanner antoi hiukan halvemmat liput Qatar Airwaysin kautta kuin Finskillä ja ennen kaikkea hintaan kuuluu ruumalaukku. Kuitenkin reitin operoi Finnair. Eli perheen naisepuolet tulevat keväällä moikkaamaan meitä mahdollisesti 50 kiloa enemmän tavaraa mukanaan ja halvemmalla kuin saman reitin Finnairilta ostanut. Ja sitten tosiaan ne Finskin lipulla lentävät tapetaan, jos Economy Litessa on 223 grammaa liikaa irtokarkkeja mukana.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Stressaa aika helvetisti nuo lakkoilut ensi keskiviikon lentoa ajatellen. Osaako kukaan sanoa yhtään, kuinka todennäköisesti voisi lentäjille/henkilökunnalle tärähtää tällä aikataululla jo toinen lakko?

Aika pitkät pätkät säästetty, jouluna pidetty yksi päivä lomaa. Ihan helvetisti tunteja reissun suunnitteluun ja kaiken varaamiseen. Nyt jos napsahtaa, niin voi olla että napsahtaa myös pään sisällä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Stressaa aika helvetisti nuo lakkoilut ensi keskiviikon lentoa ajatellen. Osaako kukaan sanoa yhtään, kuinka todennäköisesti voisi lentäjille/henkilökunnalle tärähtää tällä aikataululla jo toinen lakko?

Aika pitkät pätkät säästetty, jouluna pidetty yksi päivä lomaa. Ihan helvetisti tunteja reissun suunnitteluun ja kaiken varaamiseen. Nyt jos napsahtaa, niin voi olla että napsahtaa myös pään sisällä.

Tässäkin on nyt ehkä parempi koputtaa puuta kun tämän tulen sanoneeksi mutta luulisin että kun hiihtolomat ovat viikoilla 8-10 niin enpä usko että silloin sen enempää lentokentillä kuin junaliikenteessäkään lakkoillaan. Kun ihmiset ovat vuoden ehkä säästäneet lomaansa varten niin kyllä tuossa se vähäkin tuki mikä lakoille on helposti hiipuu. Se olisi toki se eniten tehoa, vitutusta ja hämmennystä aiheuttava lakkotoimi mutta AY-väelläkin luulisi olevan sen verran pelisilmää.

Toivotaan ettei heti ”lähetä”-painalluksen jälkeen ilmaannu lisälakoista eetteriin :)
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Stressaa aika helvetisti nuo lakkoilut ensi keskiviikon lentoa ajatellen. Osaako kukaan sanoa yhtään, kuinka todennäköisesti voisi lentäjille/henkilökunnalle tärähtää tällä aikataululla jo toinen lakko?
Noh, meikäläisellä lento Rovaniemelle työhommissa keskiviikkona ja to-aamuna klo 08:30 esitys KV-yleisölle joka on aivan pakko pitää (ja To IP takas) = jos lisälakkoja aletaan viritellä niin meikäpoika ja työkaveri ajavat prkl autolla Hki - Roi - Hki ke - to…
 
Oli mulla asiaakin. Aika suoraviivaista lentämistä olen harrastanut tähän saakka, eli mitään ristiinoperointeja ja monimutkaisia pomppuja ei ole juuri tullut tehtyä. Nyt kuitenkin SkyScanner antoi hiukan halvemmat liput Qatar Airwaysin kautta kuin Finskillä ja ennen kaikkea hintaan kuuluu ruumalaukku. Kuitenkin reitin operoi Finnair. Eli perheen naisepuolet tulevat keväällä moikkaamaan meitä mahdollisesti 50 kiloa enemmän tavaraa mukanaan ja halvemmalla kuin saman reitin Finnairilta ostanut. Ja sitten tosiaan ne Finskin lipulla lentävät tapetaan, jos Economy Litessa on 223 grammaa liikaa irtokarkkeja mukana.

Onko tuotteen kotimaisuudella vs. Qatarin valtion tukeminen mitään merkitystä ostopäätöstä tehdessä?
Itse en koskaan hankkisi Qatar Airwaysin lippuja, mikäli Finski (tai melkein mikä muu tahansa) olisi toisena vaihtoehtona. Samoiten mm. Etihad ja Emirates tulee filtteröityä lentoja hankittaessa säännöllisesti ulos, sen verran kyseenalaista touhua...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös