Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 557
  • 3 484

teppana

Jäsen
Huomenna olis tarkoitus hommata avovaimon vanhemmille liput Halifaxiin. Tuota kun ei suoralla yhteydellä Helsingistä saa, tietääkö joku miten Kanadassa toimitaan check-in suhteen? Eli voiko nämä jo vähän iäkkäät ja kielitaidoltaan rajoittuneet henkilöt checkata itsensä jo Helsingistä perille saakka, vai toimitaanko samoin kuin jenkkeihin mennessä ja pitää erikseen viimeisellä kentällä ennen maahantuloa vielä tehdä check-in?
 
Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Huomenna olis tarkoitus hommata avovaimon vanhemmille liput Halifaxiin. Tuota kun ei suoralla yhteydellä Helsingistä saa, tietääkö joku miten Kanadassa toimitaan check-in suhteen? Eli voiko nämä jo vähän iäkkäät ja kielitaidoltaan rajoittuneet henkilöt checkata itsensä jo Helsingistä perille saakka, vai toimitaanko samoin kuin jenkkeihin mennessä ja pitää erikseen viimeisellä kentällä ennen maahantuloa vielä tehdä check-in?

En ymmärrä, eihän Jenkkeihin lentäessä ja siellä konetta vaihtaessa ainakaan aikaisemmin ole tarvinnut uudelleen checkata sisään. Matkalaukut toki pitää maahantulon jälkeen viedä tullin läpi, mutta muuten kuulostaa aika jännältä. Intiassa nämä sekoilut on kyllä tuttuja, mutta jos lennot ovat saman "lipun" sisällä, niin eikö Helsingissä jo saada boarding-cardit kaikille lennoille?
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Norwegianin loppu alkaa olla lähellä. Pikkulinnut laulelevat jo lähiaikojen konkurssista. Ihmeenä pidetään, jos jatkaa vuoden loppuun. Ainoa pelastus on, jos löytyy ostaja.

Kuluttaja pelaa venäläistä rulettia tällä hetkellä heidän lippuja ostamalla. Ja konkurssin jälkeen ainakin Suomessa lentojen hinnat nousevat varmasti...
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Norwegianin loppu alkaa olla lähellä. Pikkulinnut laulelevat jo lähiaikojen konkurssista. Ihmeenä pidetään, jos jatkaa vuoden loppuun. Ainoa pelastus on, jos löytyy ostaja.

Kuluttaja pelaa venäläistä rulettia tällä hetkellä heidän lippuja ostamalla. Ja konkurssin jälkeen ainakin Suomessa lentojen hinnat nousevat varmasti...
Ostin just Norwegianilta liput, tosin käytin maksamiseen niiden "cashpointseja", joten eipä tuossa mitään menetä, jos lennot lopulta peruuntuu. Asiakaspisteet kuitenkin menevät arvottomiksi jos firma kaatuu. Pitää vain varmistaa, että majapaikka on peruutettavisa viimeiseen asti.

Ja eipä tuo konkurssi ihan 100 varma ole... jos esimerkiksi saavat nyt käynnissä olevan rahoituskierroksen omistajiltaan läpi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kuluttaja pelaa venäläistä rulettia tällä hetkellä heidän lippuja ostamalla.

Tässä kohtaa on taas hyvä muistuttaa, että luottokortilla maksamalla saa aina rahansa takaisin. Käteisellä eli debitilla maksamalla ei saa mitään.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Varmaan jossain ollut jo puhetta, mutta onkohan kenelläkään kokemuksia Kenya Airwaysista?

Tällaista kyselin aikanaan, eikä silloin tainnut kokemuksia olla kenelläkään. No nyt on.

Maanantaina kotiuduttiin häämatkalta, joka käsitti 5 päivää Serengetin ja Ngorongoron safareilla ja 10 päivää Seychelleillä. Lennot oli Lufthansalla Helsinki-Frankfurt-Nairobi-Frankfurt-Helsinki ja sitten Kenya Airwaysillä Nairobi-Seychellit-Nairobi sekä Precision Airillä Nairobi-Dar Es Salaam-Seronera(Serengeti) sekä Kilimanjaro-Nairobi.

Pakko kyllä kehaista erityisesti Kenya Airwaysiä. 3h lennolla Seychelleille tuli lämmin ateria ja tietenkin kaikki juotava kuului myös hintaan. Lisäksi ainakin 737:ssa todella mukavat penkit sekä reilusti jalkatilaa. Jokaisella myös oma "Media System". Leffoja tosin ei ollut kuin 10, mutta kuitenkin.

Seychelleiltä takaisin Nairobiin lennettiin Embraer190:llä, eikä siinäkään mitään valittamista. Leffat löytyi sieltäkin. Jalkatilaa oli myös runsaasti.

Ainut valittamisen aihe on oikeastaan lukemani perusteella se Kenya Airwaysin perisynti. Eli yksi lennoistamme peruttiin pari viikkoa ennen lähtöä vailla varsinaista syytä ja he siirsivät meidät täysin suunnitelmiimme sopimattomalle lennolle. No, tuo saatiin onneksi vaihdettua pienen väännön jälkeen.

Kaiken kaikkiaan erittäin positiivinen kokemus jäi tuosta "Pride Of Africa" -sloganilla varustetusta lentoyhtiöstä.
 

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
Pari uutta saman mallista konetta jo tippunut pian nousun jälkeen muutaman kuukauden sisällä.. mikähän lie syynä ja saa nähä funtsivatko jonkinmoista bannia ko konetyypille?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eikös noita aika laajalti ole käytössä, eikä muualla ole napsinut. Tulee väkisin mieleen, että kyse on pilottien osaamisesta.

Edit. Luinpa uutisen kokonaan, ja siis onkin uusi malli 737:sta. Kaiken lisäksi pilotti oli ollut kokenut ja osaava ainakin yhtiön mukaan. Varmasti näin, tosin kukapa sanoisi tuossa tilanteessa, että vähän huolimaton ja epävarmahan se lentäjä oli, mutta muuten hyvä tyyppi.

Odotellaan siis tarkempia tietoja.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Konemalli lentokiellossa toistaiseksi.
Ja jos lukis muuta kuin otsikon. Kiina pitää konemallin maassa yhdeksän tunnin ajan. Yhdysvallat ei ryhdy toimenpiteisiin. Norski ei myöskään. Finskillä ei ko. koneita laivastossaan.
YLE Teksti-tv:ltä lisää.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kiina pitää konemallin maassa yhdeksän tunnin ajan.

Mitähän tällä yritetään saavuttaa. Kuinka paljon ehtii jotain huoltotarkistuksia tehdä verrattuna siihen kuinka paljon tuo sekoittaa aikatauluja ja hankkii vihaisia asiakkaita. Varsinkin, kun eihän onnettomuuden syytä edes tiedetä, niin ei ole oikein mitään mitä tarkistaa.

Ehkä sitä vain halutaan odotella ja katsoa putoileeko tänäänkin konetyyppiä jossain päin maailmaa ja jos ei, niin antaa mennä sitten vain.

Tämähän menee hienosti, jos asiakkaita ei uudelleenreititetä vaan ilmoitetaan vain lennon olevan hieman myöhässä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Myös Cayman Airways pitää maassa kaikki kaksi konettaan. Tämä lienee jonkunlainen kulttuurisidonnainen juttukin, että härövaltiot tekevät tälläisiä ratkaisuja valkoihoisten ajatellessa hieman rationaalisemmin.
 

Rocco

Jäsen
Jopas:

Airbus lopettaa A380-superjumbojen valmistuksen (Yle Uutiset)

"Superjumbon suosio ei kuitenkaan vastannut odotuksia, koska lentoyhtiöt halusivat ostaa mieluummin pienempiä ja ketterämpiä matkustajakoneita."
--

On tullut testattua ja onhan tuo melkoinen peli. Voi hyvin kuvitella kuinka alkuinnostuksen jälkeen on monin paikoin alettu miettiä onhan tämä vähän hankala sitten kuitenkin.
Isoin ongelma on se, että näitä isoja koneita kannattaa lennättää vain suosituilla reiteillä, joita on kuitenkin aika rajallisesti matkustajakysyntään nähden.

Uudet taloudelliset laajarunkokoneet, kuten B 787 ja Airbus 350 pystyvät lentämään todella edullisesti vaihtoehtoisilla reiteillä, ja siten ovat tuoneet paljon lisätarjontaa lentovalikoimaan. Enää ei tarvitse lentää pakon edessä kolmella lennolla Atlantin takaiseen kohteeseen, kun vaihtoehtona on usein yksi välilasku vähemmän ja pääsee esim. USA:ssa suoraan pienempään kohteeseen 787:lla/350:llä. Ei tarvi lentää jensin Euroopassa reittikoneella Lontooseen tms. ja jumbolla Lontoo - New York, ja sieltä vaihtaa vielä USA:n sisäiselle lennolle. A380 kuitenkin tarvitsee lentokentän osalta todella paljon enemmän kuin muut koneet. Oma terminaalin osa, missä on kulkusillat yläkertaankin, riittävän pitkät ja painoa kestävät kiitotiet yms.

Esimerkiksi British Airways on avannut uusia kohteita USA:ssa, minne aiemmin ei ole yksikään lentoyhtiö lentänyt suoraan Euroopasta. Charleston, New Orleans, Pittsburgh, Nashville jne jne.
 
Eli voiko nämä jo vähän iäkkäät ja kielitaidoltaan rajoittuneet henkilöt checkata itsensä jo Helsingistä perille saakka, vai toimitaanko samoin kuin jenkkeihin mennessä ja pitää erikseen viimeisellä kentällä ennen maahantuloa vielä tehdä check-in?

Icelandairilla olen Reykjavikin kautta Halifaxiin lentänyt ja suoraan Vantaalta ne laukut Kanadaan tulivat. Maahantulomuodollisuudetkin hoituivat varsin ripeästi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Huomenna olis tarkoitus hommata avovaimon vanhemmille liput Halifaxiin. Tuota kun ei suoralla yhteydellä Helsingistä saa, tietääkö joku miten Kanadassa toimitaan check-in suhteen? Eli voiko nämä jo vähän iäkkäät ja kielitaidoltaan rajoittuneet henkilöt checkata itsensä jo Helsingistä perille saakka, vai toimitaanko samoin kuin jenkkeihin mennessä ja pitää erikseen viimeisellä kentällä ennen maahantuloa vielä tehdä check-in?

Tämä ei nyt tapahtunut Pohjois-Amerikassa, mutta Seychelleiltä lähtiessämme, kysyimme, voisiko laukut reitittää suoraan Helsinkiin, vaikka lennot olivat eri lipuilla. Tämä onnistui kuitenkin hienosti, tosin virkailija sanoi, etteivät kaikki yhtiöt tähän suostu.

Vai puhuttiinko tässä edes laukkujen chekkaamisesta?
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Huomenna olis tarkoitus hommata avovaimon vanhemmille liput Halifaxiin. Tuota kun ei suoralla yhteydellä Helsingistä saa, tietääkö joku miten Kanadassa toimitaan check-in suhteen? Eli voiko nämä jo vähän iäkkäät ja kielitaidoltaan rajoittuneet henkilöt checkata itsensä jo Helsingistä perille saakka, vai toimitaanko samoin kuin jenkkeihin mennessä ja pitää erikseen viimeisellä kentällä ennen maahantuloa vielä tehdä check-in?

Vähän taitaa tulla myöhässä tämä, mutta ainakin kun pari viikkoa sitten lennettiin HKI-AMS-LOS ja takaisin samaa reittiä niin check in aukesi KLM:n lennolla 36 h aiemmin ja Deltalla 24 h aiemmin. Kun se aikaikkuna aukeaa halutulle lennolle, sen check-in voi tehdä missä vain on nettiyhteys. Ja laukutkin sai mukavasti perille lähtökentällä perille saakka.
 

Puster

Jäsen
Konemalli lentokiellossa toistaiseksi.
Ja jos lukis muuta kuin otsikon. Kiina pitää konemallin maassa yhdeksän tunnin ajan. Yhdysvallat ei ryhdy toimenpiteisiin. Norski ei myöskään. Finskillä ei ko. koneita laivastossaan.
YLE Teksti-tv:ltä lisää.

Luin tästä Sydney Morning Heraldin artikkelista ehkä kuvateksitit otsikon lisäksi mutta ilmeisesti Australia ei päästä kyseistä konemallia maahan tai maasta. Koskee Fiji Airwaysin sekä Silk Airin lentoja, koska ne ainoana tällä hetkellä sinne B737 MAXilla lentävät.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Juuri tuli varattua lennot tuolla putoilevalla Boeingilla. Toivottavasti tuorein softapäivitys auttaa ja ehtii siihen mennessä (luvattu huhtikuuksi). Lion Airin onnettomuustutkinnan perusteella vaikuttaisi siltä, että yhdellä anturivialla on koneen saanut pudotettua kun sakkauksenestosofta työntää nousussa nokan turpeeseen. Sen saa kyllä käännettyä manuaaliseksi mutta edellisessä koneversiossa sitä ei ollut eikä lentäjille ole varsinaisesti koulutettu, miten vastaavassa tilanteessa pitäisi toimia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Juuri tuli varattua lennot tuolla putoilevalla Boeingilla. Toivottavasti tuorein softapäivitys auttaa ja ehtii siihen mennessä (luvattu huhtikuuksi).

Sitä en tiedä mitä on luvattu, mutta FAA ilmoitti vaativansa sen huhtikuun loppuun mennessä. Asiakkaat ovat soitelleet ja kyselleet millä konetyypillä tämä ja tuo lento on ja ainakin jotkut yhtiöt on antaneet vaihtaa muutoskelvottomia lippuja normaalilla vaihtomaksulla.

Menee mielenkiintoiseksi, jos väkisin pusketaan päivitys markkinoille. Se on moneen kertaan nähty miten siinä käy vähemmän turvallisuuskriittisissä päivityksissä. Olin aikoinaan tekemässä järjestelmää mikä vastasi ihmishengistä, niin kyllä ne kunnolla testataan eikä ne testit mene läpi, jos ei homma toimi.

Ai niin, paitsi jokuhan tämänkin hyväksyi markkinoille. Onnea matkaan, kyllä siitä sitten uutisoidaan, kunhan reitti on sellainen, että riittävästi valkoihoisia menehtyy.

EDIT:

Breaking news, että UK bännäsi koneet ilmatilastansa. Ehkä kulisseissa jotain tapahtuu ja kaikkea ei kerrota.
 
Viimeksi muokattu:

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Ensin kauhistelut ja surunvalittelut kaikille, nää on aina traagisia juttuja, tapahtui sitten todellisuudessa mitä tapahtui.

Sitten muuta, tää on kyllä jännä keissi ja mielenkiintoista olisi tietää mitä siellä kulisseissa oikein tapahtuu. Kuka tietää mitä ja kuka ei tiedä mitään ja kuka pimittää jotain jos pimittää? Kyllähän tuo jossain vähän haiskahtaa, kun suunnilleen pakasta vedetyt koneet tulee tonttiin varsin samoilla tyylipisteillä - mutta molemmat tapahtuivat tuollaisissa jossainmäärin epäilyttävissä olosuhteissa. Ts. ei Euroopassa, USA:ssa tai edes Australiassa. Selityksiä on tällä hetkellä monia mutta mikähän sitten se lopullinen totuus on? Jokin anturivika tietysti selittäisi tavallaan, mutta toisaalta erikoista jos ei moista ole muualla bongattu saati jos siihen ei ole reagoitu? Lentäjän virhe, tietenkin, aina mahdollinen mutta aika kovan koulun nuo käyvät ja niin harvinaisia ovat että vaikea uskoa - semminkin kun speksit ovat (ainakin väitetysti) samanlaiset. Tää on ennakkoluuloinen mutu, mutta kenties tietyissä mestoissa vähän skipataan jotain ohjeistusta tai sitten ei vaan osata, mikä voi johtaa katastrofaalisiin tuloksiin pienemmässäkin mittakaavassa.

Aussit, Kiina ja UK nyt ainakin bännänneet konetyypit, mutta muualta ei kuulu mitään. Jenkkifirman ja Norskien osakkeet alamäessä, norjalaiset toki oli jo muutenkin - liittyykö tää johonkin? Norwegian sitten itsekin reagoi ja katsoi parhaaksi keskeyttää lennot ko. tyypillä.

Foliohattuilut: ilmastokysymys & lentoliikenne, norjalaisen halpalentofirman todellinen uhka isoille lentoyhtiöille, sabotaasi jostain syystä, tekeillä jotain muuta ja nyt huomio noihin. Raadollista ja kylmää pohdintaa, mutta semmosessa maailmassa elellään, että pientähän tämä. Kenties vaan mulla liikaa Ludlumia, Clancya ja leffoja/sarjoja, vai onko totuus tarua ihmeellisempää? Mielenkiinnolla odotamme.
 

Grafix

Jäsen
Heikosti suunniteltu softa ja lentäjillä ei välttämättä riittävää tietoisuutta miten tuo MCAS toimii. Sehän siis pyrkii tietyissä tilanteissa ilmeisen virheellisesti työntämään nokkaa alas jotta noste ja ilmanopeus säilyy ja pilotti sitten tappelee käsitrimmillä tietokonetta vastaan. Ja ilmeisesti jotkut pilotit eivät ole välttämättä täysin tienneet miten ko kikkare saadaan ohitettua.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja ilmeisesti jotkut pilotit eivät ole välttämättä täysin tienneet miten ko kikkare saadaan ohitettua.

Sitähän ei siis saa pois päältä. Sitä en tiedä voiko jonkun MacGyver -virityksen tehdä, mutta normaalisti ei saa ohitettua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös