Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 551
  • 3 484

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tämä on kieltämättä haiskahtanut Darwin-palkinnon ehdokkaalta jo jonkin aikaa.

Se ei tule kaiketi koskaan selviämään miten joku rahamies on päätynyt ostamaan tälläisen yhteyden. Kyllä kahden suurehkon kaupungin välin olisi päässyt jotenkin muutenkin. Tai sitten hankkinut kunnollisen yksityiskoneen suoralle lennolle.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Onko kukaan hakenut / saanut lentojen myöhästymisistä ja perumisista korvauksia? Oletko hakenut suoraan lentoyhtiöltä vai käyttänyt siihen erikoistuneiden firmojen apua?
 
K

Kiekkokatsoja

Mitenkäs Helsinki-vantaa lentoasemalla. Pääseekös turvatarkastetulle alueelle montaa tuntia ennen koneen lähtöä? Jos vaikka lento lähtee aamuyöstä, niin pääseekö turvatarkastetulle alueelle esim. myöhäisillasta? Vaikkapa 5h ennen koneen lähtöä?
Turvallisempaa ja mukavampaa siellä ois odotella koneen lähtöä. Uskaltaisi vaikkapa torkahtaa penkillä hetken, ilman isompaa pelkoa että joku nussii rahat taskusta.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko kukaan hakenut / saanut lentojen myöhästymisistä ja perumisista korvauksia? Oletko hakenut suoraan lentoyhtiöltä vai käyttänyt siihen erikoistuneiden firmojen apua?
Lufthansan lento oli äkillisen renkaanvaihdon vuoksi myöhässä niin, etten ehtinyt jatkolennolle ja myöhästyin puoli tuntia yli maksimirajan. Kirjailin sähköpostin heidän sivuillaan olleeseen osoitteeseen ja vastauksena ilmoittivat maksaneensa vaatimani 600€ tililleni. Matkustuskaveri teki saman jonkun firman kautta, joka veti 150€ välistä. Nykyisin toivon vastaavaa viivästystä joka kerran, kun työni puolesta samaa väliä suhaan :D
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onko kukaan hakenut / saanut lentojen myöhästymisistä ja perumisista korvauksia? Oletko hakenut suoraan lentoyhtiöltä vai käyttänyt siihen erikoistuneiden firmojen apua?

Käytin juuri tuota https://www.airhelp.com

Ilmeisen pätevä firma ja kulut toki kalliita olisikohan jotain 25% korvauksesta, mutta itse ei tarvitse tehdä juuri mitään.

Mitenkäs Helsinki-vantaa lentoasemalla. Pääseekös turvatarkastetulle alueelle montaa tuntia ennen koneen lähtöä? Jos vaikka lento lähtee aamuyöstä, niin pääseekö turvatarkastetulle alueelle esim. myöhäisillasta? Vaikkapa 5h ennen koneen lähtöä?
Turvallisempaa ja mukavampaa siellä ois odotella koneen lähtöä. Uskaltaisi vaikkapa torkahtaa penkillä hetken, ilman isompaa pelkoa että joku nussii rahat taskusta.

Saa sinne mennä milloin haluaa. Sitä en tiedä, jos viikkoa ennen yrittää, niin katsovatko hyvällä, mutta ei se raja ainakaan viisi tuntia vain voi olla. Niitäkin lentokenttiä tosiaan on missä konekiväärimiehet valvovat eri aikoja.

Vantaa on kyllä muutenkin turvallinen ennen turvatarkastustakin, ei ole kuin nukkuvia turisteja. Tuli yövyttyä siellä viime kesänä, kun ei viitsinyt muutaman tunnin takia kavereita häiritä.

Sinne vain ja jos et jostain syystä pääse läpi jonkun tunnin takia, niin kentällä saa silti olla eikä kukaan nussi rahojasi. Ei rikolliset tuollaisissa paikoissa käy, kun kuitenkin on kaikenlaista viranomaista ja vartijaa paikallakin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko kukaan hakenut / saanut lentojen myöhästymisistä ja perumisista korvauksia? Oletko hakenut suoraan lentoyhtiöltä vai käyttänyt siihen erikoistuneiden firmojen apua?
On. Paluu Nykistä oli peruttu. 11 tunnin paluuyhteyden sijaan kotimatka kesti 30 tuntia ja sisälsi hotelliyöt ensin Newarkissa ja sitten Heathrowlla. 600 euroahan siitä sai, joten eipä se meikää haitannut.

Suoraan British Airwaysille vaan. En ymmärrä miksi kukaan käyttäisi apuna jotain firmaa. Riittää kun kirjoittaa yhden sähköpostin ja se on siinä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Entäpä kun mukana on ruumaan laitettava matkalaukku? Tuskin lentoyhtiöillä on eka luukulla 24/7 päivystystä vastaanottamassa laukkua? Tosin seuraavan on finnair lentoyhtiönä, joten useinhan niiden koneita menee.

Tuossa kieltämättä voi tulla ongelma. Ollaanhan siellä auki joidenkin muiden lentojen takia, mutta mikähän mahtaa olla aikaraja siihen milloin otetaan tietyn lennon tavarat vastaan.

Lähtöselvityksen voi tietokoneaikana ja käsimatkatavaroilla tehdä vaikka kuinka aikaisin, mutta tuskin niillä tosiaan on mielenkiintoa laukkuja kovin aikaisin ottaa riesakseen.

Ai niin nettitsekkaukset, eihän niitä aina voi tehdä. Kokeilin juuri Ukraine International Airlinesin mobiilisovelluksen eli sellaisen appsin. Eipä vain löytänyt ensimmäistä lentoa, mutta jatkolennon kyllä. Ihania ovat nämä tietokoneet.

Ei ole tietoa mistä oli kyse, mutta tiskillä normaalisti sitten passilla sai paperiliput. Luonto ei pelastunut.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuossa kieltämättä voi tulla ongelma. Ollaanhan siellä auki joidenkin muiden lentojen takia, mutta mikähän mahtaa olla aikaraja siihen milloin otetaan tietyn lennon tavarat vastaan.

Lähtöselvityksen voi tietokoneaikana ja käsimatkatavaroilla tehdä vaikka kuinka aikaisin, mutta tuskin niillä tosiaan on mielenkiintoa laukkuja kovin aikaisin ottaa riesakseen.

Ai niin nettitsekkaukset, eihän niitä aina voi tehdä. Kokeilin juuri Ukraine International Airlinesin mobiilisovelluksen eli sellaisen appsin. Eipä vain löytänyt ensimmäistä lentoa, mutta jatkolennon kyllä. Ihania ovat nämä tietokoneet.

Ei ole tietoa mistä oli kyse, mutta tiskillä normaalisti sitten passilla sai paperiliput. Luonto ei pelastunut.

Yhtiökohtaisia ne lähtöselvitysajat ovat eikä niitä todellakaan voi tehdä "vaikka kuinka aikaisin". Finnair 36 tuntia ennen, SAS taitaa olla 22 tuntia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Yhtiökohtaisia ne lähtöselvitysajat ovat eikä niitä todellakaan voi tehdä "vaikka kuinka aikaisin". Finnair 36 tuntia ennen, SAS taitaa olla 22 tuntia.

Niin, tämä toki riippuu millä mennään. Ryanairilla voi tehdä selvitykset 60 päivää etukäteen, mutta siinä on jekkuna se, että pitää maksaa istuinnumerostaan.

Sitten on kaikkea siltä väliltä. Usein vaikuttaisi silti olevan melko aikaisin mahdollisuus eikä juuri samana tai edellisenä päivänä.
 
K

Kiekkokatsoja

Yhtiökohtaisia ne lähtöselvitysajat ovat eikä niitä todellakaan voi tehdä "vaikka kuinka aikaisin". Finnair 36 tuntia ennen, SAS taitaa olla 22 tuntia.
Finnair 36h? Onko kyse siis pelkästä ilmoittautumis lähtöselvityksestä? Kuulin että ruumaan laitettava laukku otettaisiin finnairilla vastaan, alkaen 3h ennen lähtöä. Totta vai tarua, en tiedä.

Edit. Tarkistin juuri, ja matkatavara vastaanotto avataan viimeisään 2h ennen lentoa, luki yhdessä paikassa finnairin sivulla.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Suoraan British Airwaysille vaan. En ymmärrä miksi kukaan käyttäisi apuna jotain firmaa. Riittää kun kirjoittaa yhden sähköpostin ja se on siinä.
Itsellani Iberian kanssa (Atlantin ylitys, ylibookkaus) jutun hoito kesti noin vuoden paivat. Normaali valituksen teko ei johtanut mihinkaan, eika puhelinsoitot. Sitten sain vinkin joltain matkustuspalstalta, kirjoitin kirjatun kirjeen Iberian toimitusjohtajalle. Meni joku aika ja sain taman lakisaateisen korvauksen (2x 600 euroa plus hotellit/ruuat/taksit, jotain 1400 euroa). Lisaksi meni siten hyvin, kun asun USAssa niin maksoivat USD:lla. Tapahtumahetkella kurssit taisivat olla yksi yhteen, mutta sen vuoden jalkeen, taalan kurssi putosi, sain heilta jotain pari tuhatta taalaa. Kaiken kruunasi kuitenkin kirje heilta vuoden lopussa jossa valiteltiin etta korvausta ei voi maksaa koska ylibookkaus johtui ns. luonnollisista syista. Kavi mielessa vastata ja kysya etta mita mina talla rahalla teen.

JOL
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Normaali valituksen teko ei johtanut mihinkaan, eika puhelinsoitot.

Varmasti joskus joku saakin lakiin perustuvat rahansa olemalla suoraan lentoyhtiöön yhteydessä. Ne silti ihan maailmanlaajuisesti jättävät sujuvasti sellaisiin typeriin vaatimuksiin vastaamatta, koska tietävät eihän tuollaista kukaan lähde ajamaan ja se turisti on jo kotona ja elossa, koska poliisi ei ole ollut yhteydessä.

Provikkapalkalla toimivat firmat ahdistelevat niitä enemmän ja jossain kohtaa ne taipuu ja tajuaa tämä keissi on helpompi saada loppuun maksamalla. Osa korvauksista menee niille, mutta jos et ollut alunperinkään saamassa mitään, niin jos jotain tulee kaikki on plussaa.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Suoraan British Airwaysille vaan. En ymmärrä miksi kukaan käyttäisi apuna jotain firmaa. Riittää kun kirjoittaa yhden sähköpostin ja se on siinä.
Nojoo, TUI Airways kyseessä ja kaivoin tietooni, että ovat enemmän kuin vähän vastahakoisia makselemaan ja ylipäätään edes vastailemaan. Niinpä otin tuon AirHelpin kautta tämän homman ja katselen, josko onnaisi sitä kautta, samapa tuo, kun ei tuosta seitsemän tunnin myöhästymisestä koitunut edes mitään haittaa, saipahan makoilla altaalla ylimääräisen päivän. Pelkkä lento oli siis tämän TUI Airwaysin kautta.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Finnair 36h? Onko kyse siis pelkästä ilmoittautumis lähtöselvityksestä? Kuulin että ruumaan laitettava laukku otettaisiin finnairilla vastaan, alkaen 3h ennen lähtöä. Totta vai tarua, en tiedä.

Edit. Tarkistin juuri, ja matkatavara vastaanotto avataan viimeisään 2h ennen lentoa, luki yhdessä paikassa finnairin sivulla.

Laukun voi viedä edellisenä päivänä 18-21:30 sanoi Finnair. Minä en ole hyödyntänyt mutta kaveri kyllä aikaisilla lähdöillä kun asuu kentän lähellä.
 
K

Kiekkokatsoja

Laukun voi viedä edellisenä päivänä 18-21:30 sanoi Finnair. Minä en ole hyödyntänyt mutta kaveri kyllä aikaisilla lähdöillä kun asuu kentän lähellä.
Joo, niin luki. Ei koske mua, kun en asu kentän läheisyydessä.
Olisi hyvää palvelua, jos laukun voisi jättää yölläkin ennakkoon. No, nyt näin, ja kuljetan siis laukkua mukana yön.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
No, nyt näin, ja kuljetan siis laukkua mukana yön.

Tästä ei ole pienintäkään huolta, parkkeeraat vain siihen johonkin mihin mahtuu. Vessakäynti on sitten tietenkin vähän vittumainen, kun ei laukkua voi asemapaikalle jättää, että ei luultaisi terroristiksi. Ei sitä kukaan siitä mukaansa muuten ottaisi.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Nojoo, TUI Airways kyseessä ja kaivoin tietooni, että ovat enemmän kuin vähän vastahakoisia makselemaan ja ylipäätään edes vastailemaan. Niinpä otin tuon AirHelpin kautta tämän homman ja katselen, josko onnaisi sitä kautta, samapa tuo, kun ei tuosta seitsemän tunnin myöhästymisestä koitunut edes mitään haittaa, saipahan makoilla altaalla ylimääräisen päivän. Pelkkä lento oli siis tämän TUI Airwaysin kautta.
Jos et itse pysty korvausta saamaan, ei mikään firmakaan sitä saa. Airhelp jne. on perustettu ottamaan tyhmiltä rahat pois. Päivänselvät tapaukset hoidetaan, muissa kädet pystyyn.

Yksi sähköposti 150€. Noita firmoja on tullut kuin sieniä sateella, koska kyseessä on helpoin raha ikinä. Saas nähdä koska alkaa hintakilpailu noiden firmojen kesken.

Jos lentoyhtiö ei maksa, laitetaan case kuluttajariitalautakuntaan. EU-tasolla löytyy ennakkotapauset lähes kaikista skenaarioista missä maksetaan tai sitten ei.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Niin, tämä toki riippuu millä mennään. Ryanairilla voi tehdä selvitykset 60 päivää etukäteen, mutta siinä on jekkuna se, että pitää maksaa istuinnumerostaan.

Sitten on kaikkea siltä väliltä. Usein vaikuttaisi silti olevan melko aikaisin mahdollisuus eikä juuri samana tai edellisenä päivänä.

Niin, esimerkiksi Finnairilla ja SAS:lla voit kyllä maksella paikkaa aiemmin, tehdä upgrade bidejä (SAS) jne., mutta _lähtöselvityksen_ voi tehdä vain noissa aikarajoissa. Vaikka olisi mikä Diamond-kortti. Karjayhtiöllä on tämä 60 päivää, mutta yleisimmin nuo ovat juuri tuolla muutamassa kymmenessä tunnissa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Finnair 36h? Onko kyse siis pelkästä ilmoittautumis lähtöselvityksestä? Kuulin että ruumaan laitettava laukku otettaisiin finnairilla vastaan, alkaen 3h ennen lähtöä. Totta vai tarua, en tiedä.

Edit. Tarkistin juuri, ja matkatavara vastaanotto avataan viimeisään 2h ennen lentoa, luki yhdessä paikassa finnairin sivulla.

Lähtöselvitys ja baggage drop ovat toki eri asioita. Useimmille aamun Finnairin lennoille otetaan tosiaan vastaan edellisenä iltana laukkuja.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Jos et itse pysty korvausta saamaan, ei mikään firmakaan sitä saa. Airhelp jne. on perustettu ottamaan tyhmiltä rahat pois. Päivänselvät tapaukset hoidetaan, muissa kädet pystyyn.
No varmaan sitten näin. Kun ko. lentoyhtiö ei vastaa sähköpostiin eikä lähetä pyytämiäni tietoja, puhumattakaan siitä, että maksaisivat korvauksia, niin ei minulla ole mielenkiintoa alkaa tätä työkseni selvittelemään. AirHelp vastasi, että tarkateltuaan tapauksen, niin heidän mielestään olemme oikeutetut korvaukseen ja ilmoittivat hoitavat asian. No, ymmärrän kyllä, että tämä nyt ei todellakaan välttämättä tarkoita mitään, mutta lähetin pyydetyt lippusten ja lappusten kopiot ja katsotaan nyt saako tyhmä mistään mitään, ahhah.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Voi siitä Airhelpistä olla hyötyä tilanteissa, joissa prosessi kestäisi julmetun pitkään tai ollaan EU-alueen ulkopuolella (+ ne maat, jotka ovat siinä korvausmallissa mukana, kuten vaikkapa Norja). Jonkun Finnairin kanssa ei toki mitään järkeä maksaa moisesta ulos neljäsosaa.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Joo, varmaankin olisi kannattanut selvittää asia itse ensin tarkemmin, eipä tuo nyt paljoa varmaankaan olisi vaatinut, mutta ei nyt vaan ollut mielenkiintoa, niin menkööt nyt näin. Tyhmä ja laiskakin vielä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jonkun Finnairin kanssa ei toki mitään järkeä maksaa moisesta ulos neljäsosaa.

Tämäkin voi olla totta, mutta en muista kyllä Finskin laittaneen mitään innokkaita sähköposteja "klikkaa tästä korvaukset". Eikä kotisivuilla hyppää silmille klikkaa tästä 600e.

Joku viitseliäs voisi tähän laittaa tarkat toimintaohjeet, kun ne tekevät kaikkensa ne piilottaakseen.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Voi siitä Airhelpistä olla hyötyä tilanteissa, joissa prosessi kestäisi julmetun pitkään tai ollaan EU-alueen ulkopuolella (+ ne maat, jotka ovat siinä korvausmallissa mukana, kuten vaikkapa Norja). Jonkun Finnairin kanssa ei toki mitään järkeä maksaa moisesta ulos neljäsosaa.
Finnair on nimenomaan laiska ja haluton maksamaan korvauksia ilman tappelua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös