Tämä systeemi on sitten vielä sen verran susi, että yhden sensorin hajoaminen saa aikaan sen, että tietokone luulee koneen sakkaavan ja alkaa korjata sitä, jonka epäillään aiheuttaneen nämä pari onnettomuutta lyhyen ajan sisällä.
Juuri tältähän se nyt näyttäisi. Luin netin syövereistä pari juttua myös, missä mainittiin, että vaikka vanhassa 737:ssa oli jotain vastaavantyylisiä automaatioita, ne pystyi käytännössä aina ohittamaan manuaaliohjauksella ns. heti. Verrattiin vakionopeudensäätimeen ja jarrun painamiseen. Tämä uusi systeemi ei siis näin toimi ja on jo siten täysin käsittämätön viritelmä, puhumattakaan siitä ettei mitään koulutusta vaadita ja Boeing ilmeisesti väittänyt, että MAXia voi lentää kuten vanhoja - mikä ei siis ollenkaan pidä paikkaansa, kuten
@Grafix ja useat asiantuntijat ovat tuoneet ilmi. Käytössä siis ilmeisesti kokonaan uusi softa. Lisäksi ainakin yhdessä Timesin jutussa epäiltiin vahvasti, oliko Boeing lainkaan testannut näitä värkkejä kuten vaatimukset sanelevat ja oliko jenkkien FAA luottanut myös sokeasti "omiinsa". Noihin vaadittuihin testeihinhän tietysti kuuluu aivan hervoton määrä juurikin anturi- ja sähkövikoja, koska ne lienee yleisimpiä lentokoneiden ongelmista.
Tästä Boeing/FAA mahdollisesta perseilystä tulikin mieleeni, että olisiko sitten kuitenkin esim. ainakin jenkkilentoyhtiöille vihjattu tuon värkin ongelmista ja siten ohjeistettu miehistöäkin? Koska tässä valossa on helvetin omituista, ettei P-Amerikassa ole vieläkään noita vehkeitä pantu lentokieltoon - paitsi jos siellä on se parempi tieto.
Aivan karmea mokahan tuossa on tehty, ilmeisesti sitten jotain vitun kvartaalitaloutta ajatellen. Jos näin on, Boeing mennee syystäkin konkkaan ja syyllisten päitä vadille. Koneiden miehistöllekin ihan vitun hirveä tilanne, kun kone tekee omiaan ja kaikesta helvetillisestä koulutuksesta ja kokemuksesta huolimatta ei ole pienintäkään mahdollisuutta tehdä yhtään mitään kun joku AI työntää nokan tonttiin. Hyi saatana.