Keskustelua lentomatkailusta

  • 663 996
  • 3 351

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kyseessä on TuiFly/Corsairin Boeing 747-400 mitä Finnmatkat käyttää Phuketin reiteillään.
Ja taas seisoo vastaava kone Helsinki-Vantaalla odottamassa jotain osaa Pariisista. Koneen siis piti lähteä siihen samaan aikaan, eli 03.25. Kyseessä ei ole ilmeisestikään edes sama kone, mikä viimeksi risasi, vaan laivueen joku toinen kone. Uusi arvioitu lähtöaika on klo 17, ja Iltalehden haastatteleman matkustajan mukaan Finnmatkojen tiedottaminen asian suhteen on ollut varsin heikkoa.

Koko juttu
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ja millons Finski saikaan uudet Airbussit käyttöön, tietääpähän laskea matka-ajan kaksinkertaiseksi, jos nykyinen meno jatkuu ja jokatoinen lento on sen 10h myöhässä.

Finskillä on jo kaksi uutta Airbussia käytössä (ja kolmas vuokralla Virginiltä). Ensi vuonna tulee sitten kaksi bussia lisää. Käsittääkseni kuitenkin vain yksi md-11 poistuu käytöstä ensi vuonna. Shanghaihin muuten Finski lentää uudella Airbussilla jo nyt. Jos nyt jotakin Kiinan kohdetta ajattelit.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Uusi arvioitu lähtöaika on klo 17, ja Iltalehden haastatteleman matkustajan mukaan Finnmatkojen tiedottaminen asian suhteen on ollut varsin heikkoa.

Koko juttu

Ja tuolla paluulennolla, joka luonnollisesti myös myöhästyy rankasti, on osa samoja matkustajia, jotka pari viikkoa sitten olivat siinä lähes vuorokauden myöhästyneessä Tuin koneessa. Mahtaa jäädä mukavat muistot matkasta. Ensi jouluna sitten Tukholman risteilylle...
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Johan nyt on menoa ja meininkiä lentomatkailun suhteen. Tämän päiväinen Oulusta Teneriffalle olisi pitänyt olla suora non-stop- lento, mutta matkustajat kuljetettiin Helsinkiin odottamaan B757- koneen korjausta.
Koko juttu: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1471012

Sitten TuiFlyNordicin B767- kone lähti kohti Venezuelan Porlamaria kuusi tuntia myöhässä. Finnmatkalaiset ovat kyllä saaneet lähiaikoina kärsiä oikein kunnolla.
Ja johtuen tuosta myöhästymisestä, oli myös tämän päiväinen Mauritiuksen lento kunnolla myöhässä.
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id78768.html
Kovasti ovat nyt olleet risoja koneet, mutta eipä se paljon ihmetytä, kun koneiden käyttötiheys on niin kova. Tullaan illalla Kanarialta ja lähdetään 1½ tunnin käännöllä Phuketiin. Kai siinä käytössä joskus hajoaakin.
Otetaan esimerkiksi tällä kertaa Air Finland..

FIF 912 laskeutunut 22.35 lennolta Bangkokista ja lähteepi takaisin kauko-itään Tallinnan ja Abu Dhabin kautta 00.15. Ei siinä paljon ehditä korjailemaan, jos jotakin hajoaa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itseäni hieman ihmetyttää mm. iltapäivälehtien näkyvät tekstit jos joku kone nyt sattuu myöhästymään. Vaikka sitten myöhästyisi 24h. Kuinkakohan isot otsikot revittäisiin, jos kävisi joku onnettomuus..? mielummin kuitenkin myöhässä kuin meren pohjassa.

Toinen mistä yleensä revitellään on lentäjien/matkustajahenkilökunnan lepoajat. Kuinka on niin vääriin, kun matkustajat saivat odottaa, kun lentäjät menivät nukkumaan. (siis jos on ollut jotain tekniikkamurheita, eikä korjauksen jälkeen päästä ilmaan). Se vaan nyt kuitenkin on niin, että näilläkin työntekijöillä työsopimuksessa määritellään lepoajat yms. ja ehkä tässäkin tapauksessa kärjistäen on todettava, että parempi muutama tunti (unien jälkeen) myöhässä kuin meren pohjassa.

Siinä olen kyllä samaa mieltä, että koneet on kovilla, kun niiden pitäisi olla ilmassa lähes koko ajan. Se kyllä toisaalta on aika ymmärrettävää, koska nuo koneet on aika kalliita. Voi olla, että näkyisi lippujen hinnassa, jos esim. Finnairilla olisi reservissä jokaista lentävää konetta kohden 1 varakone.

Näistä ongelmista vielä. Eiköhän ne kaikki ole sellaisia vikoja mitkä tulevat yllättäen... eli siis, eiköhän noille koneille ole varattu ihan oikeat huollot määräajoin joihin käytetään tarvittavat ajat. (vaikka pari päivää). Ihan samalla tavalla kun siitä bussista voi pettää joku osa ajossa, voi lentokoneesta ruveta varoitusvalo palamaan... ja sitten korjataan. Tai vaikka junasta. Kuinka useasti vr:llä ollaan myöhässä? Kuinka useasti nämä ongelmat ovat iltalehden lööpeissä?
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Voi olla, että näkyisi lippujen hinnassa, jos esim. Finnairilla olisi reservissä jokaista lentävää konetta kohden 1 varakone.

Eihän tuo ole edes toteutettavissa oleva skenaario, että pidettäisiin varakoneita jokaista tyyppiä yksi tai kaksi kentällä odottamassa. Kuten toki totesitkin. Koneiden seisottaminen kentällä ei tuota kenellekään mitään,päin vastoin. Kallista touhua.


Näistä ongelmista vielä. Eiköhän ne kaikki ole sellaisia vikoja mitkä tulevat yllättäen... eli siis, eiköhän noille koneille ole varattu ihan oikeat huollot määräajoin joihin käytetään tarvittavat ajat..

Onhan nuo tietysti yllättäen tulevia vikoja. Toki esim. Finnairilla on useasti käynyt niin, että MD-11 tai A340 on linjahuollossa, ja siinä on huomattu jonkinlainen vika, jota korjaamatta ei sillä koneella lennetä, ja se vaikuttaa tietysti siihen, onko joku lento myöhässä. Yleensä noissa tilanteissa kärsivät Bangkokin (MD-11), Pekingin (MD-11 ja Mumbain (A340) matkustajat, koska lähtö on illalla, jolloin yritetään saada edes vähän lisää korjausaikaa.

Ja totta kai on parempi korjata vika, antaa matkustajien odottaa 10 tuntia, kuin lähteä risalla koneella lentämään ja riski on päätyä merenpohjaan tai muuten vain tonttiin. Mutta kun tavalliset Matti ja Maija Matkustaja eivät ymmärrä sitä, että kun he lähtevät lomalle, on kone rikki. (eihän meille nyt voi käydä näin, miksei niillä ole varakoneita, miksei ne huolla niitä jne.)
Mutta sen kanssa on vain elettävä, kun lentomatkustuksesta puhutaan. Bussi, jos hajoo on seurauksena yleensä hyytyminen ja samoin junalla, mutta kun lentokone hajoaa ilmassa on seurauksena katastrofi ja pari sataa kuollutta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Itseäni hieman ihmetyttää mm. iltapäivälehtien näkyvät tekstit jos joku kone nyt sattuu myöhästymään. Vaikka sitten myöhästyisi 24h.

Jenkeissä jos tehtäisiin samalla innolla otsikoita lentojen myöhästelystä kuin Suomessa, ei kukaan siinä maassa tietäisi edes jenkkien hyökänneen Irakiin muutama vuosi sitten. Ei ehtisi muusta uutisoida kuin lentojen myöhästelystä. Suomessa ollaan etusivulla, kun perhe möttösten loma viivästyi. Siellä sitten voidaan kummastella, kuinka jokaisella matkatoimistolla ja lentoyhtiöllä ei olekaan suomea puhuvaa henkilökuntaa joka ikisessä jumalan selän takana sijaitsevassa paikassa pitämässä kädestä kiinni. Pitää ihan englanniksi selvittää asiat.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
eli siis, eiköhän noille koneille ole varattu ihan oikeat huollot määräajoin joihin käytetään tarvittavat ajat.

Finnairin koneille tehdään perusteellinen tarkastus/huolto 2 viikon välein. Tietenkin siis ennen jokaista lentoa tehtävien perustarkastusten lisäksi.
 
K

kiwipilot

Eihän tuo ole edes toteutettavissa oleva skenaario, että pidettäisiin varakoneita jokaista tyyppiä yksi tai kaksi kentällä odottamassa. Kuten toki totesitkin. Koneiden seisottaminen kentällä ei tuota kenellekään mitään,päin vastoin. Kallista touhua.

Näinhän se on. Yhdelläkään lentoyhtiöllä ei ole varaa pitää ainuttakaan lentokonetta ns. varakoneena kentän laidalla seisoskelemassa, täyttä utopiaa koko ajatus. Esim. Finnairinkin tilaaman yhden uuden Airbus A350:n listahinta huitelee n. 160:n miljoonan USD:n hujakoilla. Lentokonehan tuottaa vain ilmassa ja siksipä nämä vaihtoajat on vedetty viimeisen päälle tiukoiksi. Muutama myöhästyminen silloin tällöin tulee paljon halvemmaksi kuin väljentää aikatuluja, puhumattakaan varakoneen hankkimisesta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK,Nashville Predators ja Nurmijärven Kurra
Taitaa olla HKI-VANTAAN lentoasemalla jälleen kiukkuisia matkustajia. Illan lento AY 095 Bangkokkiin myöhästyy 14 tuntia. Lennon piti lähteä illalla klo 20.00, mutta uusi arvioitu lähtöaika on huomenna aamulla klo. 10.15. Jäänestoauto törmäili koneeseen mistä aiheutuu kyseinen viivästys.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Taitaa olla HKI-VANTAAN lentoasemalla jälleen kiukkuisia matkustajia. Illan lento AY 095 Bangkokkiin myöhästyy 14 tuntia. Lennon piti lähteä illalla klo 20.00, mutta uusi arvioitu lähtöaika on huomenna aamulla klo. 10.15. Jäänestoauto törmäili koneeseen mistä aiheutuu kyseinen viivästys.

Ja tästä syystä lienee Pekingin lento AY051 tänään (19.55) peruttu. Ikävä osoitus lumipalloefektistä, kun tällaisia isoja myöhästymisiä sattuu. Kallis törmäily tuli jäänestoautolle. Pääsee Finnair taas otsikoihin. No kaikki julkisuus on hyväksi ;). Vai onko?
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itseäni hieman ihmetyttää mm. iltapäivälehtien näkyvät tekstit jos joku kone nyt sattuu myöhästymään.
Ei tarvitse miettiä kuin sitä jengiä, joka matkustaa jonnekin Thaimaahan. Suuri osa Thaimaan-matkajista on aikaisemmin lentänyt korkeintaan Kanariansaarille, eikä niillä riitä oikein kapasiteettikaan asioiden hahmottmiseen. Yritä niille nyt sitten selittää, että varakoneita ei voi pitää ja ei hätää, voitte rentoutua viivästyksestä huolimatta. Näillä samoilla ihmisillä on joku sisäänrakennettu toimintamalli näppäillä paniikissa IL:n numeroon ja aloittaa valitus sekä murjottaminen.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Yritä niille nyt sitten selittää, että varakoneita ei voi pitää ja ei hätää, voitte rentoutua viivästyksestä huolimatta. Näillä samoilla ihmisillä on joku sisäänrakennettu toimintamalli näppäillä paniikissa IL:n numeroon ja aloittaa valitus sekä murjottaminen.

Turha yleistää. Eiköhän suurin osa ihmisistä ymmärrä tilanteen oikein hyvin. Jos kone on rikki, sillä ei voi lentää. Samoin se ymmärretään, että sesonkiaikana varakoneita ei vain ole.

Se, mikä noissa viivytyksissä ihmisiä luultavasti eniten pännii, on surkea tiedotus. Itse olen aikanaan odotellut vajaat 30 tuntia lähtöä Kreetalle. Koko ajan tökki Finnmatkojen tiedotus. Lopuksi jengi kävi jo niin kuumana lentokentän lähihotellissa, että Finnmatkojen oli pakko lähettää hotellille edustaja selvittämään, missä mennään (noin vuorokausi alkuperäisen lähtöajan jälkeen). Luulisi, että siellä olisi voinut koko ajan päivystää joku matkatoimiston edustaja. Sen sijaan tiedotusvastuu oli siirretty hotellin respaan. Heillä oli luonnollisesti paljon muutakin tekemistä kuin soitella vartin välein johonkin, että koska lähdetään. Tai pitää tiedotustilaisuuksia.

Odotteleminen niin, että ei tiedetä yhtään koska lähdetään, vai lähdetäänkö ollenkaan, on kaikkein rasittavinta. Siinä kun vielä pörrää vaahtosammuttimen kokoiset lapset levottomina ja väsyneinä kitisemässä, ei ihme, että hermot menevät.

Roskalehdethän näillä tietysti mässäilevät, mutta niinhän ne muutenkin.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Tällä kertaa Intiassa.

Vakio kirjoitti:
Se, mikä noissa viivytyksissä ihmisiä luultavasti eniten pännii, on surkea tiedotus...Odotteleminen niin, että ei tiedetä yhtään koska lähdetään, vai lähdetäänkö ollenkaan, on kaikkein rasittavinta.

Kaikki, jotka ovat Intiassa käyneet voinevat yhtyä käsitykseen siitä, että on harvinaisen persereikäpaikka joutua teknisiin vaikeuksiin ja niihin liittyviin hotellimajoitus- ja ruokailujärjestelyhommiin. Tiet parhaimmillaankin muistuttavat suomalaisia peltoja syyskynnön jälkeen, hygieniataso jotain aivan omaa luokkaansa, byrokratia 1800-luvulta jne. Siinäpä sitten järjestellä hommat edes "tyydyttävään kuntoon", mission impossible. Incredible Intia.

Surkealle tiedotuksellekin on omat syynsä, joista tosin ei armoa heru. Kuinka moni saa autokorjaamosta luotettavan arvion korjauksen kulusta? Verrataanpa auton korjailua lentokoneen viankorjaamiseen ja siihen liittyvään varmuusvaatimukseen, varaosatoimituksiin jostain muualta lentokentältä (ja siihen liittyvään intialaiseen byrokratiaan kaikkine satoine leimoineen). Mission lähes impossible. Ja tähän täräytetään 229 matkustajaa, jotka kiihkeästi odottavat tietoa heti ensi minuutista alkaen, niin vaikeaa on. Tosi vaikeaa. Vaikeampaa kuin turvavälin jättäminen autoillessa. Ymmärrän täysin, kuinka inhottavaa epävarmuus on matkustajille ja rasittavaa viivästely on. Sitä on myös henkilökunnalle, joka siellä työskentelee. Kokemusta on.

Oma veikkaukseni on, että ensi vuoden lomalennot Finnair lentää Phuketiin suorana lentona, ilman välilaskua Intiassa. Jostain liisattavalla vanhalla laajarungolla.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Turha yleistää. Eiköhän suurin osa ihmisistä ymmärrä tilanteen oikein hyvin. Jos kone on rikki, sillä ei voi lentää. Samoin se ymmärretään, että sesonkiaikana varakoneita ei vain ole.

Näinhän se on. Suurin osa porukasta ymmärtää kyllä tilanteen, mutta joku ei. Se on aika kumma juttu, että oli sitten porukkaa 5 tai 500 niin yleensä aina joukkoon mahtuu ainakin yksi kusipää.

Yksi räikeimmistä esimerkeistä tuli eilen esille, kun juttelin kaverin kanssa, joka työkseen on siellä matkustamon puolella. Kertoi eräästä kokemuksesta kun matkustaja sai sydänkohtauksen ja häntä ruvettiin elvyttämään. Muutamaa penkkiriviä taaempana oleva matkustaja rupesi hieman myöhemmin räyhäämään, kuinka tarjoilu ei pelaa... vaikka hyvin näki aikaisemmin, että 10-15 min aikaisemmin oli henkilökunnalla kädet täynnä, kun yrittivät saada kaikki matkustajat elossa määränpäähän.

Sitten on tietenkin näitä räyhääjiä, Euroopan omistajia, mutta kuten todettu 99% varmasti osaa käyttäytyä hyvin. Enkä itsekään voi sanoa, ettenkö kommentoisi, kärkeästikin, jos homma ei toimisi, ja 4v-muksujen kanssa joutuisin odottelemaan tunnista toiseen ilman informaatiota.

Tuo Ahmedapad muuten Intiassa on varmaan erittäin "hieno" paikka. Joskus aikaisemmin oli saman kaverin kanssa puhetta tästä Finnairin käyttämästä huoltopisteestä, ja hyvin huonosta hygieniatasosta kertoi. Tosin Finnair käyttää siellä kuulema ihan hyvätasoista hotellia, mutta tuskin kaikki hotellit ihan samaa tasoa ovat. Joku kyseisessä paikassa asioinut varmasti voisi valottaa asiaa. Nykyään ei varmaan enää "piikkejä" availla.

Itse en ole hirveämmin kärsinyt näistä myöhästelyistä, tosin aika harvoin tulee matkustettua lentokoneella. Yhdellä lomamatkalla kuitenkin paluulento oli 5-6 tuntia myöhässä. Puhtaasti siitä syystä, että rengas oli koneesta mennyt puhki laskeutuessaan Agadiriin. Ja koska vararengasta ei löytynyt Marokosta, se lennätettiin Las Palmasista. Tällöin muuten Finnair (tai aurinkomatkat) kuskasi porukan hotelliin, johon avattiin muistaakseni "ilmainen piikki", sillä seurauksena, että ravintolasta loppuivat viinat, ja ainakin meidän matkaseurueesta 50% seurueesta kärsi seuraavat 2-3 päivää paskataudista (ilmeisesti salaatti) huonon hygieniatason vuoksi.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Suomalaiset matkalla...

Thaimaaseen ja samalla ilmailun historiaan:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Finnmatkat+lennättää+matkoillaan+ennätyskuormia/1135233052480

"Finnmatkojen Thaimaan-koneissa polvet suussa istuvat matkustajat voivat pitkien myöhästymisien jälkeen lohduttautua ainakin yhdellä asialla: he ovat tekemässä ilmailun historiaa.

Normaalioloissa ei nimittäin tiettävästi missään eikä koskaan ole kuljetettu yhtä paljon matkustajia yhdessä lentokoneessa kuin mitä ahdetaan Finnmatkojen käyttämiin ranskalaisen Corsair-lentoyhtiön Boeing 747–400 -koneisiin."
Ja lisääkin mahtuisi:
"Finnmatkat voisi siis laillisesti tunkea pääkabiiniin vielä 28 ja yläkertaan 50 matkustajaa lisää."


Karua meininkiä...
 

Kyylä

Jäsen
Näinhän se on. Suurin osa porukasta ymmärtää kyllä tilanteen, mutta joku ei. Se on aika kumma juttu, että oli sitten porukkaa 5 tai 500 niin yleensä aina joukkoon mahtuu ainakin yksi kusipää.

Täällä on juttua tämän päiväisesta A-talkista. Ihmetyttää kyllä itseänikin nämä viimeaikaiset järjettömät myöhästelyt - tosin nyt niistä tiedotetaan julkisuuteen jokainen.

Myöhästely ja koneiden rikkoutuminen on ikävää ja toistuvasti tapahtuneena jopa anteeksiantamatonta, mutta silti herää kysymys siitä, missä liikkuu ihmisten oma järjenkäyttö. Lentomatkailuun on aina liittynyt riski myöhästelystä, sillä turvallisuutta pidetään yllä korostetusti. Riskit moninkertaistuvat, kun lennetään turistilennolla toiselle puolelle maailmaa. Jos kone myöhästyy vian takia Euroopan reitillä tunnilla, se myöhästyy Thaimaan reitillä kymmenellä tunnilla. Olisi toisaalta järjetöntä vaatia, että Finnairilla olisi joka puolella maailmaa mekaanikko ja täydellinen kalustonsa varaosavarasto.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ehkäpä inhottavin laskeutuminen oli viikko sitten Innsbruckissa. Mäkiviikon osakilpailu taisi peruuntua kovan tuulen takia ja ajattelin lähinnä pieniä tuulenpuuskia. Noh, meno oli aika karua kun Alpit ovat siinä ikkunan alla, kone heittelehtii ja rytisee tuulessa. Lopulta kapteeni kyllä klaarasi tilanteen ja hienosti tultiin kiitoradalle. Kiitoradan tasolla tuulta ei enää ollutkaan niin pahasti mutta n. 300-500m ylempänä oli aika karua.

Ensimmäisen kerran pelotti lentokoneessa.
 
K

kiwipilot

Nyt on lentäminen Aasiaan halpaa kuin saippua: KLM myy nettisivuillaan Helsinki-Manila/Hong Kong/Singapore lentoja polkuhintaan 330 € / menopaluu, sisältäen verot. Ainakin huhti-toukokuulle oli paikkoja tarjolla, ilmeisesti myös muille ajankohdille löytyy. Jännä nähdä kuinka kauan tarjous kestää, tuskinpa kuitenkaan mahdottomia. Onko kyseessä virhe vai tarjous, paha sanoa. Pallontallaajat.netissä jengi oli jo lunastanut näitä törkeän halpoja tikettäjä. Ihan pahaa tekee jättää moinen tarjous käyttämättä...
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Nyt on lentäminen Aasiaan halpaa kuin saippua: KLM myy nettisivuillaan Helsinki-Manila/Hong Kong/Singapore lentoja polkuhintaan 330 € / menopaluu, sisältäen verot. Ainakin huhti-toukokuulle oli paikkoja tarjolla, ilmeisesti myös muille ajankohdille löytyy. Jännä nähdä kuinka kauan tarjous kestää, tuskinpa kuitenkaan mahdottomia.

Nyt on ilmeisesti "ilmaiset" lennot loppuneet vai olenko vain niin tyhmä etten löydä?
 
K

kiwipilot

Nyt on ilmeisesti "ilmaiset" lennot loppuneet vai olenko vain niin tyhmä etten löydä?

On niitä vielä jäljellä. Itse laitoin hakuun juuri Hong Kongin, menoksi 21.4.08 ja paluuksi 29.4.08; hinta 322 €.

Edit. ja lähes samaan hintaan pääsee Singaporeen noilla päivillä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Nyt on ilmeisesti "ilmaiset" lennot loppuneet vai olenko vain niin tyhmä etten löydä?

Näyttää siltä, että tuo halpa hinta on voimassa vain Amsterdamin kautta lennettäessä (= huono yhteys ainakin menossa). Heti jos otti yhteyden Pariisin kautta (nopein yhteys) oli hinta jo kolminkertainen.

Nyt ovat sitten lennonjohtajat työnseisauksessa eli parin tunnin ajan on ilmailu rauhallista Helsinki-Vantaalla. Iltasanomat revittääkin tästä jo nettilehtensä etusivulla otsikolla "Taas myöhästellään". Kuvassa on asiantuntevasti Finnairin koneen kuva, koska muita yhtiöitähän lennonjohtajien lakko ei koske ;). Lakon syynä tietenkin raha.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös