Lentoliikenne ylipäätään on nykyään jatkuvassa myllerryksessä, joka on saanut aikaan alalla paljon epäterveitäkin piirteitä. Varsin erikoinen yhtälö on se, että monien eri arvioiden mukaan lentomatkailu tulee lisääntymään - erityisesti Aasiassa, mutta sitten kuitenkin lentoyhtiöt ovat kokoajan ahtaammalla ja kuluja on karsittava vaikka mikä olisi. Markkinat siis ovat lisääntyvinään, mutta kannattavuus huononee. Polttoaine on se jatkuva puheenaihe ja päänvaiva. Lentokone- ja moottorivalmistajat ovat löytäneet tähän helpostusta mm. wingleteistä, hiilikuiturungosta sekä kaksinkertaisista turbiinikiekoista, mutta tulee tuskin lentoyhtiöille riittämään. Miehistön ja kenttäväen palkoista voi aina onneksi rautasauvan kanssa nipistää säästöjä. Vielä parempi jos saa jostain köyhästä maasta tilalle koko miehistön kymmenesosahintaan. Ja sitten kun ne Euroopan sisäiset lennot ei tahdo kannattaa tarpeeksi. Se on sellaista nappikauppaa, jossa perinteiset verkostoyhtiöt eivät enää näe tuottovaraa. Antaa Ryanairin ja muiden hoitaa moiset turhanpäiväiset reitit unettomien freelance-pilottiensa avulla. Sitten nämä halpalentoyhtiön ovat todellakin oma lukunsa; reittejä avataan ja saman tien suljetaan jos ei koneet täyty. Kalusto siirtyy jatkuvasti. Ja auta armias jos johonkin lentoyhtiön koneeseen tulee yllättäen vika. Mitään varakoneitahan ei tietenkään ole, koska koko laivueen tulee lentää koko ajan. Sitten odotetaan niitä lennonvarmistuksen taikatemppuja.
Hieno mutta nykyään varsin raadollinen ala. Kaikenlaisia konsepteja on viimeiset vuoden kokeiltu, päämääränä pitää volyymit niin täysillä että koneisto jo savuaa vaarallisesti. Sinällään ihme ettei enemmänkin ole jo sattunut havereita. Parempaa nykyään on se, että tekniikan ja aerodynamiikan kehittyminen on tehnyt lentämisestä arkipäiväisempää. Ennen menoa oli enemmän kuin jossain NASAlla, että piti olla joku ilmavoimien alfauros, että oli riittävän pätevä rykäisemään Boeing 707:n ohjaussauvaa ja kantamaan vastuun 200:sta matkustajasta. Nykyään jo hennot naisetkin lentävät joukolla ammatikseen Airbusin nappeja painellen.
Vaikea nähdä edes heikkoja signaaleja siitä, mihin suuntaan homma kehittyy, mutta jos lentoyhtiöiden toiminta tästä ryvettyy siihen malliin, että alkaa tulla enemmänkin onnettomuuksia ja mikäli talous ei riitä pitämään enää perinteistä reittiverkostoa kannattavana niin jossain määrin paluu vanhaan voi olla mahdollista. Mahdollisen lisääntyvän sääntelyn johdosta lentämisestä tulee varmasti nykyistä kalliimpaa.