Valioyksilö
Jäsen
Olen katsellut ensi syksylle lentoja Thaimaahan ja Norwegian tarjoo menopaluun nyt edullisimmillaan 436 € (Dreamliner, pelkät käsimatkatavarat). Onko kokemuksia Norwegianista lentoyhtiönä?
Taisi Reima Mettovaara olla muiden koneessaolijoiden mukaan niin kännissä, että itse häiriköi muita. Kone oli kentällä neljä tuntia, ei kuusi, ja ahkerasti oli matkustajille annettu infoa aikatauluista. Reimalle ei anniskeltu enää lisää viinaa, niin piti kaivaa Ilta-Sanomien numero esiin ja soittaa, kun "kaikki on taas niin väärin."Sairaskohtaus.
Ja sitten sellainen "mitä vittua nyt taas"-kommentti tähän perään.
"IS sai yöllä yhteydenoton Finnairin lennolta AY35 Thaimaan Krabiin, joka oli laskeutunut Intian Kalkuttaan. Koneessa oli tapahtunut lennon aikana sairauskohtaus.
Haukiputaalainen Reima Mettovaara soitti koneesta Ilta-Sanomien toimitukseen kello 3.30 Suomen aikaa.
– Olemme istuneet jo kuusi tuntia koneessa. Lentokapteeni ja lentoemännät eivät sano mitään, Mettovaara totesi tuohtuneena.
– Kaikki tarjottavat ovat loppu. Ilmastointi toimii, sillä moottorit ovat olleet koko ajan käynnissä. Joku hässäkkä tässä on."
Mitä vittua tässä maailmassa tapahtuu? Soitanpa IS:n toimitukseen kun kone ei liiku. Ei saatana
Olen katsellut ensi syksylle lentoja Thaimaahan ja Norwegian tarjoo menopaluun nyt edullisimmillaan 436 € (Dreamliner, pelkät käsimatkatavarat). Onko kokemuksia Norwegianista lentoyhtiönä?
TransAsian onnettomuudesta on selvinnyt, että koneen toisen moottorin tehot vähenivät nousun jälkeen, joten lentäjät päättivät sammuttaa toisen (eli toimivan) moottorin. Sen jälkeen sitä yritettiin sitten käynnistellä uudestaan, mutta myöhäistähän se sitten jo oli.
Jälleen kerran osoitus siitä, että hyvin usein lento-onnettomuuksissa pettää koneita useammin lentäjien taidot.
Tässä oli vielä semmoinen lisä että siitä ehjästä moottorista ajettiin tehoja alas vaihe vaiheelta, ja lopulta katkaistiin kokonaan polttoaineen syöttökin.
Ja saa nähdä saadaanko mitään tietoa ikinä tapauksesta MH370. Mutta voisi olla hyvinkin mielenkiintoista.
Onko tietoa kauanko kestää Münchenin kentältä keskustaan junalla? Yritin katsella mutta ei vaan osaa.
Olisi keskiviikkona reilu 3 tuntia vaihtoaikaa ja mietin kannattaako edes lähteä siinä ajassa mihinkään.
TransAsian onnettomuudesta on selvinnyt, että koneen toisen moottorin tehot vähenivät nousun jälkeen, joten lentäjät päättivät sammuttaa toisen (eli toimivan) moottorin. Sen jälkeen sitä yritettiin sitten käynnistellä uudestaan, mutta myöhäistähän se sitten jo oli.
Jälleen kerran osoitus siitä, että hyvin usein lento-onnettomuuksissa pettää koneita useammin lentäjien taidot.
"Saksalaisen halpalentoyhtiö Germanwingsin Airbus A320 -tyyppinen matkustajakone on Ranskan turvallisuusviranomaisten mukaan pudonnut maahan Ranskan Alpeilla."
Ja totta kai Germanwingsin sivut nurin.
142 matkustajaa kyydissä + 6 hengen crew.
24-vuotias kone, kyllä on ikää kertynyt.
Ei ole lentokoneeksi vielä poikkeuksellisen vanha. Niitä huolletaan ja kuvataan, eikä niitä voi verrata esimerkiksi autoon.
Ei toki siis vielä mikään erityisen vanha pommi, mutta kuitenkin lentoyhtiöiden koneiden ikähaitarin vanhimpia koneita.
Lentokoneissa tärkein asia on iän kannalta paineistusmäärät, eli nousut ja laskut. Itse lentäminen ei ole koneelle niin raskasta, kuin paineentasauksesta johtuvat korin laajenemiset ja supistumiset. Toki lentotunneillekin on määrä, mutta usein tällaisilla short-haul -koneilla tulee nuo nousut ja laskut, eli lentokerrat ensin vastaan. Isoilla koneilla, kuten Boeing 747 tai 777, taikka Airbus 330/340 tulee sitten lentotunnit vastaan ensin.24-vuotias kone, kyllä on ikää kertynyt... Eikös näissä ole joku ikäraja, vai meneekö lentotuntien mukaan, jonka jälkeen kone tulee poistaa liikenteestä?
Kieltämättä ensimmäisenä tulee kuitenkin ajatus, että nytkö näitä tähän asti erionomaisen luotettavasti toimineita kapearunkobusseja alkaa tipahdella. Toivottavasti ei, mutta suuntaus on hieman huolestuttava, kun on jo kaksi vastaavaa konetyyppiä ollut onnettomuudessa vuoden sisään. .
Syistä on hankala sanoa mitään, mutta lentodatan perusteella on tullut nopeasti ja tasaisessa asteessa alas ja näyttää siltä ettei kone ole ollut missään vaiheessa miehistön hallinnassa, kun syöksy on alkanut.