Onko näitä muitakin viime aikoina ollut kuin Air Asian A320 ja nyt tämä? Kysyn, koska en muista.
Milloin muuten IS/IL tajuaa, että Finnairilla on tätä samaa tyyppiä aikamoinen kalusto.
Flighradarin tallenne kyseisestä lennosta viittaisi näin maallikon silmin siltä, että paineistus on syystä tai toisesta kadonnut ja sen takia hallittu korkeudenlasku, koska suht tasaisesti ollaan tultu alas, toki aika syvässä kulmassa. Mutta miksi miehistö ei yrittänyt suunnata esimerkiksi Nizzaan tai Marseilleen? Olisiko ollut joku ohjaukseen viittaava ongelma myös?
Ei muita vastaavan konetyypin turmia ole hetkeen sattunut. Viittasinkin juuri tuohon Air Asian onnettomuuteen. Toistaiseksi ei tietysti voi sanoa, että Germanwingsin koneessa olisi paineistus pettänyt, mutta mikäli on, niin silloin tässä on aika iso savotta edessä ja A320/321 sekä A318/319 -koneiden piirrustukset saadaan avata uudelleen ja kunnolla.. Tuo Filighradarin antama tieto on toki lähinnä suuntaa antava, mutta toisaalta outoa se, että kone on tullut kokoajan alas tasaisesti kurssia muuttamatta. Paineistuksen menetys tosiaankin voisi selittää tämänkin turman... Kova haaste tulossa Airbus Industriesille, mikäli näin on. Voipi tulla jopa lentokieltoja kalustoille.
Airbusissa myö paineistksen säätö on pitkälle sähköistetty ja automatioistu, kun vastaavasti vielä Boeing 737-800:ssa PACKS:llä joutuu "kikkailemaan" ennen ja jälkeen startin.