Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 701 680
  • 3 487

Rossifumi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Finnairin A330 näköjään vaihtunut LOT:in Dreamlineriin Helsingistä New Yorkiin matkalla. Onkohan kenelläkään jatkoaikalaisella kokemuksia LOT:in Dreamlinerilla lentämisestä, entä muilla Dreamlinereilla? Aikaisemmin tässä ketjussa väitettiin ainakin, että LOT:in turistiluokan istuin on kapeampi kuin Finnairin A330:ssä.

Omia kokemuksia Dreamlinerista ei ole, mutta SeatGurun mukaan LOT:n Dreamlinerin turistijakkara on 16,9" leveä ja Finskin A330 18". Istuinten väli molemmissa sama eli 32".
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Finnairin A330 näköjään vaihtunut LOT:in Dreamlineriin Helsingistä New Yorkiin matkalla. Onkohan kenelläkään jatkoaikalaisella kokemuksia LOT:in Dreamlinerilla lentämisestä, entä muilla Dreamlinereilla? Aikaisemmin tässä ketjussa väitettiin ainakin, että LOT:in turistiluokan istuin on kapeampi kuin Finnairin A330:ssä.

Norwegianin Dreamliner tuli koettua LAX-CPH välillä keväällä. Penkit on tosiaan vähän naftit, joten istumamukavuus ei ole mikään huikea. Kosketusnäyttö on ihan hauska ja siitä riittää iloa vaikka koko lennon ajaksi, jos jaksaa katella leffoja/sarjoja/infoja. Itse kone oli mukavan hiljainen mitä nyt nousun aikana piti erikoista kolinaa välillä.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
No eipä tuo LOT:in Boeing 787 Dreamliner mitään ihanuuksia tarjonnut. Penkin kapeus ei haitannut, mutta jalkatilaa oli niukalti ja jalkoja oli vaikea saada suoraksi. Ikkunat ovat pitkulaisempia kuin muissa koneissa, mutta en istunut ikkunan vieressä, joten en osaa sanoa, onko siitä mitään iloa tai haittaa. Ikkunat sulkemisen sijaan saa tummennettua, mikä oli aika oudontuntuista. Vessan ovessa on saranat alhaalla ja ylhäällä suunnilleen puolivälissä oven leveyttä, joten ovi aukeaa ja sulkeutuu tämän keskisaranan varassa. Tuo ei tuntunut minusta kaikkein parhaimmalta ratkaisulta, mutta ehkä se oli vain uuteen totuttelua. Entertainment-systeemi ei tarjonnut paljoakaan, kun suuri osa ohjelmasta oli puolalaisia tai puolaksi ainostaan saatavilla. Muutenkin tarjonta oli aika rajoitettua sen suhteen. Lentoemot ja -isännät olivat OK, mutta mieluummin minä otan vastaan suomenkielistä palvelua. Kapteeni kuulosti vielä ihan yhden radiokuunnelman rosvolta aksentillaan. Ja ei se kone mielestäni mikään hiljainen ollut, vaikka siiven kohdalla istuin.

Sitä vastoin American Airlinesin jatkolennolla ollut Airbus 321T miellytti paljon enemmän. Oli enemmän jalkatilaa, ja muutenkin nuo vessaratkaisut ja muut olivat perinteikkäämmät. Ykkösluokan ja bisnesluokan tilat näyttivät todella hienoilta kun kävelin niiden läpi. Koneeseen mahtuu vain noin 100 matkustajaa. Melutaso oli korkea, koska istuin koneen peräpäässä.
 

ÄssÄ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Noniin. Minä joka olen aina sanonut, että ikinä en lentokoneeseen mene, palasin Kanadan reissulta. Aikalailla sellaista se lentäminen oli, kun olin ajatellutkin, mutta yllätyksiäkin oli.

Aikataulut. Olen aina kuvitellut, että junat myöhästelevät ja lentokoneet kulkevat ajallaan. Mutta matkaani sisältyi 4 lentoa, joista ensimmäinen lähti 15min myöhässä, toinen 30min, kolmas 50min ja neljäs 15min. Eipä tuo mitään haitannut, mutta yllätti tällaisen keltanokan.

Finnairin lentoemot. Olen luullut, että ovat nuoria ystävällisiä naisia, joita on kiva seurata kun koneessa istuu. Toisella lennolla keski-ikä oli lähellä 60 ja hymyä en nähnyt koko matkan aikana. Toisella lennolla sentään vähän nuorempia ja hymyilyäkin esiintyi. Toisella firmalla olivatkin sitten ihan eri maata, ystävällisiä ja hymy ei hyytynyt lennon aikana kertaakaan.

Meno oli tasaisempaa, kuin uskoin ennakkoon ja laskut ja nousut sujuivat pehmeästi. Lentokoneruoka oli kyllä juuri sitä mitä odotinkin, eli ei mitään hurraa -huutoja aiheuttanut.

Eli nyt on tämä sitten koettu ja ei se nyt niin hirveetä sitte ollutkaan, eiköhän sitä toistekin rohkene ilmojen halki matkaamaan.
 

Rocco

Jäsen
Maailman parhaat lentoyhtiöt on muuten taas valittu. Ei mikään ihme, että aasialaiset yhtiöt pärjäsivät parhaiten lähes kaikissa kategorioissa. Parhaan lentoyhtiön tittelin vei Cathay Pacific, mutta yllätys on Turkish Airlinesin 4. sija.

Finnair oli Euroopan lentoyhtiöistä 10. ja parhaan eurooppalaisen henkilökunnan listalla 9.

(linkki palkintosivustolle)
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Ducks, KalPa, KuPS, BVB, Eagles
Maailman parhaat lentoyhtiöt on muuten taas valittu. Ei mikään ihme, että aasialaiset yhtiöt pärjäsivät parhaiten lähes kaikissa kategorioissa. Parhaan lentoyhtiön tittelin vei Cathay Pacific, mutta yllätys on Turkish Airlinesin 4. sija.

Finnair oli Euroopan lentoyhtiöistä 10. ja parhaan eurooppalaisen henkilökunnan listalla 9.

(linkki palkintosivustolle)

Ehkä noin korkea sijoitus Turkisihin osalta (oliko kuitenkin viides?) on pieni yllätys ja taas Etihadin sija nro.9 on mielestäni hieman alhainen. Toisaalta sen mitä olen Turkishin palveluja käyttänyt, niin varsin positiivinen kuva on jäänyt. Sama koskee Etihadia, tosin otanta on pienempi kuin Turkishin osalta. Mielestäni Cathay Pacific on myös yli arvostettu. Toki näitä palkintoja jaetaan vuosittain ja yleensä nämä samat lentoyhtiöt siellä top 10 keikkuvat, joten varmaan palkintoja myös jaetaan katsoen, että kaikki saavat osansa trophysta.
 
K

kiwipilot

Ei ole kokemusta mutta perus charterk(a)uraa luulisin. Odotettavissa olematon seat pitch ja minimipalvelut. Kahdeksan (6x737, 2x767) koneen italialainen tilauslentoyhtiö joka kuuluu nykyään TUI -konserniin kuten niin moni muukin pieni tai isompi tilauslentopulju.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Taiwanissa on pudonnut Transasian matkustajakone. Tai oikeammin epäonnistunut laskussa.
Konetyyppi ei YLEn uutisesta selviä, mutta kuolleita on yli 50. Loukkaantuneita 7.
Onpa murheellinen viikko.

YLEn uutinen

On July 23rd 2014, Another TransAsia Airways ATR-72-500 registered B-22603 aircraft crashes near Penghu Island, carrying 58 people from Taichung to Kaohsiung, 51 people confirmed dead while 7 seriously injured.

TaiwanNews
 
Viimeksi muokattu:

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Mitä muuten luulette kuinka suuri todennäköisyys on Malaysian Airlinesilla mennä konkurssiin? Yhtiöhän on tehnyt paljon tappiota ja laskenut lippujen hintoja, ja nytten 6 kuukauden sisään 600 ihmistä kuollut heidän lennoillaan.

Vaikka tällä viimeisellä ei ollut mitään tekemistä Malaysian Airlinesin kanssa, hieman myöhemmellä laukausulla siellä olisi ollut Singapore Airlines samassa tilanteessa. Varmasti moni ihminen Euroopassa miettii uusia lentoyhtiöitä millä lentelevät jatkossa Aasiaan suuntaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kummasti näitä lento-onnettomuuksia tuntuu aina tulevan ryppäinä.

Ei ne mitenkään sen enempää ryppäissä oikeasti tule. Niitä vain tulee, kun paljon lennetään. Taiwanissa meni näköjään eilen 47, kun TransAsia Airwaysin ATR-72 rysähti.
 

Carlos

Jäsen
Näyttää siltä, että taas on rytissyt. Air Algerien kone on kadoksissa:

Yhteys Air Algerien koneeseen katkennut | Yle Uutiset | yle.fi

Kummasti näitä lento-onnettomuuksia tuntuu aina tulevan ryppäinä. Toivottavasti tuolla ei kuitenkaan ole mitään yhteyttä Norjan ennustamiin terrori-iskuihin.

Ilmailupiireissähän on vallalla uskomus että onnettomuudet tulevat aina kolmen ryppäissä. Noh, nythän niitä oli sen verran about viikon sisään.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kummasti näitä lento-onnettomuuksia tuntuu aina tulevan ryppäinä. Toivottavasti tuolla ei kuitenkaan ole mitään yhteyttä Norjan ennustamiin terrori-iskuihin.

Ei ne mitenkään sen enempää ryppäissä oikeasti tule. Niitä vain tulee, kun paljon lennetään. Taiwanissa meni näköjään eilen 47, kun TransAsia Airwaysin ATR-72 rysähti.

Ja uskoisin, että kyseessä on ihan uutisointiin liittyvä asia. Kun tulee joku yksittäinen hyvin merkittävä onnettomuus tai vastaava, kuten MH17:n pudottaminen, sen jälkeen kiinnitetään jonkin aikaa huomiota lentoturvallisuuteen ja sen myötä erilaiset onnettomuudet pääsevät esille normaalia enemmän. Jos samalla intensiteetillä uutisoitaisi kaikista Afrikan mantereella sattuneista lento-onnettomuuksista* niin uutisoitavaa olisi lähes viikottain - mutta kun muutoin lento-onnettomuus jossain Kongossa ei paljoa hetkauta niin sellaisista ei juuri uutisia tehdä, tai korkeintaan sivuntäytteenä - mutta jonkun suuren lento-onnettomuuden jälkeen tällaisetkin uutiset saavat huomattavasti enemmän huomiota.

vlad.

*: koneet eivät tietenkään aina ole mitään suuria, mutta onnettomuuksia erilaisilla lentokoneilla tapahtuu kokolailla tiheään.
 

Wolves

Jäsen
Ilmailupiireissähän on vallalla uskomus että onnettomuudet tulevat aina kolmen ryppäissä. Noh, nythän niitä oli sen verran about viikon sisään.

Twitteristä bongattu: #AH5017 Air #Algerie flight from Burkina Faso crashes near Niamey, capital of Niger 5 min
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Kyllä niitä nyt rytisee. Jotenkin mustakin tuntuu siltä, että onnettomuuksia isommille koneille sattuu aina ryppäissä. Sattumaahan ne tietenkin ovat.
Näyttäis olevan Espanjan rekkarissa ja oli espanjalainen miehistö koneessa. DC-9:ltä näyttäis.

E. MD-83.
 
K

kiwipilot

Kyseessä espanjalaisen Swiftairin MD-83 joka ns. wet leasing sopparilla lentänyt Air Algerielle. Muuttanut kurssia myrskyn takia jonka jälkeen yhteys koneeseen menetetty. Kyydissä 50 ranskalaista sekä seitsemän hengen espanjalainen miehistö.
 

Anthero

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Symp. Jukurit
Tarkoitus olisi lähteä elo-syyskuun vaihteessa viikoksi Turkin Antalyaan. Olen lentojen hintoja seurannut nyt jonkin aikaa, ja näyttäisi Detur tarjoavan Corendon Airlinesin suorat lennot tällä hetkellä about 200e halvemmalla kahdelle kuin Finnair. Ainut mikä harmittaa on se, että Finnair lähtisi aikaisin aamulla, ja Corendon lähtee illalla ja on vasta yöllä perillä, eli yksi päivä menee kokonaan hukkaan. En kuitenkaan haluaisi tuota 200 euroa maksaa yhdestä päivästä. Muutenhan tuonne operoi lähinnä Turkish Airlines ja KLM, mutta kaikki lennot on luokkaa odottele 8-12h Istanbulin lentokentällä. Onkos kellään kokemuksia tästä Corendon Airlinesista? Itse en ollut aiemmin edes kuullut mokomasta, mikä ilmeisesti kertoo jotain.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onkos kellään kokemuksia tästä Corendon Airlinesista? Itse en ollut aiemmin edes kuullut mokomasta, mikä ilmeisesti kertoo jotain.

Ei tietoa, mutta lentoturvallisuudesta ei tarvitse olla huolissaan. Kyllä ne ihan huolletaan ja katsotaan kaiken olevan kunnossa. Palvelu tai muu voikin sitten olla melkoista. Jos kaikki toimii, niin sitten se toimii, mutta ongelmien tullessa ne voivat olla isoja.

Turha murehtia etukäteen, ehkä kaikki menee hyvin.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
HS kertoo, jotta venäläiset pohtivat Siperian ilmatilan sulkemista eurooppalaista yhtiöiltä.

Tuntuu kyllä varmasti niiden maksujen menettäminen jossain Venäjälläkin.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
HS kertoo, jotta venäläiset pohtivat Siperian ilmatilan sulkemista eurooppalaista yhtiöiltä.

Tuntuu kyllä varmasti niiden maksujen menettäminen jossain Venäjälläkin.

Ihan varmasti tuntuu maksujen menettäminen, mutta se ei taida olla kiinnostuksen kohde numero yksi.
Päästäänkö tästä sitten samaan kuin Neuvostoliiton aikaan, jolloin mm. Finnair lenteli ainakin Japaniin pohjoisnavan kautta?
Tuo voisi tietenkin tuoda lisää fyrkkaa Suomelle ylilentomaksujen muodossa, jos kaikkien pohjois- ja keski-eurooppalaisten tarvitsisi lentää Japaniin, Koreaan ja Kiinaan pohjoisen kautta.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Menee vähän ohi asiasta, mutta mitenkähän toi vaikuttaa käytännössä KHL-Jokereiden matkustamiseen - ei varmaan hirvittävänä mut jotenkin? Itäänhän he pääsevät varmasti olemalla osa venäläistä urheilukulttuuria, mutta idästä takaisin suoraan vaikka Zagrebiin voi olla mielenkiintoinen mennä. Helsingin kautta vaan vissiin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkos kellään kokemuksia tästä Corendon Airlinesista? Itse en ollut aiemmin edes kuullut mokomasta, mikä ilmeisesti kertoo jotain.
Lensin tuossa kesän aluksi Bodrumiin juurikin Corendon Airlinesilla edes takaisin ja kuten sinäkin, niin ennen lentojen varaamista(jota en itse tehnyt) en ollut kuullutkaan koko yhtiöstä.
Sinne ja takaisin tosiaan tuli lennettyä ja ei minkäänlaista valittamisen aihetta. Molemmilla lennoilla henkilökunta oli ystävällistä ja muutenkin lennot menivät kuten pitääkin. Ainoa miinus on se, että suhteellisen ahtaita koneet ovat mikä nyt on hyvinkin tyypillistä näillä muutaman tunnin turistilennoilla. Mennessä tälläistä 173cm kääpiötäkin alkoi hiukan ahdistamaan, kun penkkirivit ovat melkein kiinni toisissaan ja ylimääräistä tilaa ei kauheasti jaloille ole. Tulomatkalla sitten Turkin päässä vastaanottovirkailija kysyi missä halutaan istua ja sanottiin vain, että "parhaat paikat", jotka virnuillen sitten meille antoi. Hetken mietittiin, että minneköhän koloon nyt jouduttiin, mutta yllätys olikin iso kun paikat olivatkin ensimmäisessä rivissä. Koko kone oli jälleen aivan täynnä, mutta istuttiin kaverin kanssa kahdestaan eturivissä, johon jäi vielä neljä tyhjää paikkaa. Siinä sitten sitä ylimääräistä tilaa sitten olikin! Hauskana pointtina kävi kolme eri lentoemäntää kysymässä meidän matkalippujamme, kun olivat "yllättyneitä" eturivin paikoista. Tämäkin tapahtui ihan hyvässä hengessä. Hyvä fiilis jäi lentoyhtiöstä ja henkilökunnasta, joten turha maksaa liikaa extraa, kun tälläkin selviää loistavasti sen kolmen tunnin lennon.

Lisäyksenä ja pienenä miinuksena toki se, että meilläkin lähti lento myöhään illalla ja oltiin perillä vasta yöllä. Hotellilla noin neljän maissa aamulla, joten yksi päivä myös meni hukkaan. Onneksi Turkin päässä hoituivat passintarkastukset yms. hyvin nopeasti ja ei mennyt kauan kun oltiin jo bussissa matkalla hotellille.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Menee vähän ohi asiasta, mutta mitenkähän toi vaikuttaa käytännössä KHL-Jokereiden matkustamiseen - ei varmaan hirvittävänä mut jotenkin? Itäänhän he pääsevät varmasti olemalla osa venäläistä urheilukulttuuria, mutta idästä takaisin suoraan vaikka Zagrebiin voi olla mielenkiintoinen mennä. Helsingin kautta vaan vissiin.
Taitavat lentää Timtshenkon yksityiskoneilla, joten en näkisi ongelmaa. Tai ainakin ihmettelen jos eivät lentäisi.

Ensi viikolla muuten on mahdollista bongata A350 Helsingin kentällä. Airbus suorittaa reittiskouttausta ensi vuoden syksyä varten. Taisi olla 12. ja 13.pvä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös