Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 701 607
  • 3 487

Nas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuli lennettyä TuiFly Nordicin lomalennolla Menorcalle ja takas. Ennen lentoa esitetty turvallisuusvideo aiheutti hieman hilpeyttä kun tuli seuraava maininta: "valtamerten ylittävillä lennoilla mukana on ekstra määrä pelastuslauttoja".

Jep jep, lämmittää varmaan helvetisti kun ollaan tekemässä sitä pakkolaskua mereen.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Ensimmäinen Airbus a321ER-kone luovutettiin Finnairille toissapäivänä. Nämä koneet tulevat korvaamaan lomaliikenteessä käytössä olleet 757-koneet. Matkustajia tähän koneeseen menee hieman vähemmän kuin 757-koneisiin ja istuinvälikin kasvaa parilla tuumalla.
Tämä perjantaina luovutettu yksilo OH-LZG on maailman ensimmäinen luovutettu A321ER Sharklet-kone.


A321 Sharkletin tekniset tiedot:
Moottorit IAE V2533-A5
Lisätankit Kyllä
Kantama 5741 km
Siipien kärkiväli 34,10 m
Pituus 44,51 m
Korkeus 11,76 m
Matkustajaistuimia 209, kolme molemmilla puolilla
Istuinväli 31”
Polttoainekulutus 2740kg/h*
Rahdin määrä 2500 kg**
ETOPS*** Kyllä (180 minuuttia)

*Arvio perustuen keskimääräiseen lennonpituuteen.
** täydellä matkustajamäärällä, keskimääräisellä lentopituudella
*** voidaan lentää alueilla, joista lähimmälle lentokentälle on maksimissaan 180 minuutin lentomatka

Lentoposti.fi - Ensimmäinen A321ER

Viihde uusissa 321-koneissa hoidetaan näillä näkymin Samsungin tableteilla, joita voi lennolla vuokrata.
 

Fordél

Jäsen
Mites onko kokemuksia miten lentomatkailu skulaa Finskillä lakon aikana? Lentoemot kun uhkaavat lakolla samaan aikaan kun pitäs päästä Epsanjaan (ei lomalento). Ilmeisesti Epsanjan lennoissa on se hyvä puoli, että siellä on jo valmiiksi paljon epsanjalaista matkustamohenkilökuntaa. Kenties pääsisi matkaan suht ajallaan. Mutta jos ei niin vissiin saa korvaavan yhteyden esim. saman allianssin koneella? Tietysti voisi koittaa myös aikaistaa lähtöä, mutta se ei varmaan onnaa enää.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Minua kiinnostaa myös lentoliikenteen toimivuus ja juuri aikavälillä 15-18.11., jolloin Finskin edustajat aikovat lakkoilla. Olen tuolloin menossa syyslomareissulle Amsterdamiin. Onneksi en enää nykyisin Finnairilla lennä kuin äärimmäisestä pakosta ja nytkin olen KLM:n koneella menossa, mutta jos maahenkilökunta yhtyy johonkin solidaarisuuslakkoon, niin voihan tuo viivästyttää tai jopa peruuttaa lentoja muiltakin yhtiöiltä.

Vituttaa tuo Finnairin jatkuva lakkoilu, josta syytän ensisijaisesti paskaa johtoa, jolla ei ole minkäänlaista pelisilmää omien tulo-, lähtö-, paskallakäynti- ja lounaallemeno-optioidensa ja bonuksiensa maksattamiseen samalla kun pitäisi muuten supistaa ja henkilökunnan etuja vähän kiristää.

Eipä siinä paljoa tee mieli rivityöntekijöiden kantaa "korteaan kekoon", kun keon päällä röhnöttää muniaan raapiva isoherra, joka kahmii keosta itselleen yhä lisää ja lisää välittämättä siitä, että firmalla menee muuten heikosti. Silloin tekee mieli sytyttää keko palamaan ja isoherra sen mukana. Valitettavasti vain nämä Katto-Kassisten pahat velipuolet lentävät propelleillaan loisimaan muihin valtio-omisteisiin firmoihin ja jättävät savuavat rauniot.

Itse ketjun asiaan takaisin: minkälaista tuntumaa jatkoaikalaisilla on KLM:n lentoihin ja koneisiin sekä Schipholin lentokenttään? Sehän jossain valittiin Euroopan parhaimmaksikin. Toivottavasti KLM:n lennot ovat sen verran laadukkaita, että koneet perille suht ajoissa menevät ja tavarat kulkevat myötä.
 

Fordél

Jäsen
No ei ole ne henkilöstönkään edut ihan heikoimasta päästä Finskillä, joten ymmärrän hyvin johdon tuskan. Firmalla olisi esim. hyvä maine ja strategia, jota toteuttaa, mutta käsittääkseni kilpailijoihin nähden henkilöstökustannukset kusevat. Jotenkin en niin hirveesti symppaa tässä lakossa työntekijöitä.
 

Wolves

Jäsen
Itse ketjun asiaan takaisin: minkälaista tuntumaa jatkoaikalaisilla on KLM:n lentoihin ja koneisiin sekä Schipholin lentokenttään?

Olen useasti lentänyt KLM:llä Amsterdamiin ja IMO KLM on siihen paras vaihtoehto. Koskaan ei pienintäkään ongelmaa ja aina ajoissa perillä.

Useita tunteja Schipholilla viettäneenä sanotaanko, että kenttä on iso kuin mikä, mutta jos kauppoja tykkää kierrellä, niin niitä kyllä riittää. Samoin ruokapaikkoja on aina kulman nakkikioskista, isoon ravintolaan.

Miinuspuolena tosiaan paikan suuruus, eli jos paskalla säkällä portti löytyy jostain perimmäisen terminalin viimeisestä kulmasta, niin matkaa sinne sitten tosiaan riittää.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miinuspuolena tosiaan paikan suuruus, eli jos paskalla säkällä portti löytyy jostain perimmäisen terminalin viimeisestä kulmasta, niin matkaa sinne sitten tosiaan riittää.

Itse en ole Schipholilla vaihtanut, vaan ainoastaan lentänyt sinne ja takaisin. Eli tuo kokemus ei tietenkään korreloi mitenkään koneen vaihtamiseen liittyvän rumban kanssa. Joka tapauksessa minulla on muiden ihmisten kokemuksien lukemisen kautta se käsitys, että kyseinen kenttä on kokoonsa nähden erittäin miellyttävä, ja koneen vaihtaminen tuolla onnistuu varsin kivuttomasti. Etenkin, jos vertailukohdaksi otetaan vaikkapa nämä muut Euroopan isot hubit, kuten Charles de Gaulle ja Heathrow... Noista ensimmäinen tuli testattua koneen vaihtamisen merkeissä reilu kuukausi sitten kun kävin Santiagossa. Olihan se melkoinen mesta, mutta vaihtoajan ollessa vähintään neljä tuntia suuntaansa, ei ongelmia esiintynyt.

Münchenin kenttä on omien kokemusteni perusteella ollut parhain kenttä suorittaa koneenvaihto. Muutenkin kenttä on ollut minusta varsin pätevä kokonaisuus.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Mutta jos ei niin vissiin saa korvaavan yhteyden esim. saman allianssin koneella? Tietysti voisi koittaa myös aikaistaa lähtöä, mutta se ei varmaan onnaa enää.

Varmaan Finski pystyy lentämään joitakin lentoja esimiesvoimin lakon aikanakin. Mutta tuskin korvaavia lentoja pahemmin löytyy jos se oma jää lentämättä.

Ei niillä samaan allianssiin kuuluvilla ole ylimääräisiä koneita ja henkilökuntaa tulla täältä hakemaan.
 

Fordél

Jäsen
Varmaan Finski pystyy lentämään joitakin lentoja esimiesvoimin lakon aikanakin. Mutta tuskin korvaavia lentoja pahemmin löytyy jos se oma jää lentämättä.

Ei niillä samaan allianssiin kuuluvilla ole ylimääräisiä koneita ja henkilökuntaa tulla täältä hakemaan.

Tarkoitin sitä, että jos vaikka saman allianssin koneissa on tilaa, pääsee sillä korvaavalla yhteydellä määränpäähän. En siis tarkoittanut mitään ylimääräisten koneiden buukkaamista ja uusien lentojen järjestämistä vaan jengin ohjaamista allianssin lennoille.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tarkoitin sitä, että jos vaikka saman allianssin koneissa on tilaa, pääsee sillä korvaavalla yhteydellä määränpäähän. En siis tarkoittanut mitään ylimääräisten koneiden buukkaamista ja uusien lentojen järjestämistä vaan jengin ohjaamista allianssin lennoille.

Joo, mutta tuskin niissä paljokaan on ylimääräistä tilaa. BA ja AirBerlin taitavat olla ainoat tähän sopivat alllianssiin kuuluvat jotka tänne lentävät. Tuski niillä paljoa on ylimääräistä tilaa. Tuuri voi toki käydä.
 
K

kiwipilot

Joo, mutta tuskin niissä paljokaan on ylimääräistä tilaa. BA ja AirBerlin taitavat olla ainoat tähän sopivat alllianssiin kuuluvat jotka tänne lentävät. Tuski niillä paljoa on ylimääräistä tilaa. Tuuri voi toki käydä.

Jep. Ei missään nimessä kannata laskea sen varaan, että Finnairin lakkoillessa tilaa löytyy vaikkapa BA:n koneista. Ja jos löytyykin, niin paikka menee sitten sille Pertti Platinakorttilaiselle halvimmassa lippuluokassa lentelevän random -turistin jäädessä kentälle soittelemaan.

Schipholissa vaihtamisesta sen verran, että tuon kokoluokan eurooppalaisista kentistä Munchenin ohella ehdottomasti paras. Vedettiin muutama vuosi sitten 45 min vaihdolla Osakan koneeseen ilman minkäänlaista draamaa. Lelukaupassakin ehdittiin välissä pyörähtää. Muutenkin erittäin kiva mesta kattoterasseineen yms. tekemisineen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Suosikkijoukkue
HIFK
No ei ole ne henkilöstönkään edut ihan heikoimasta päästä Finskillä, joten ymmärrän hyvin johdon tuskan.

Onko sulla antaa jotain faktatietoa euroopan suurista lentoyhtiöistä (LH, BA, KLM) ja niiden henkilökunnan eduista?
Haluaisin vertailla muiden perinteisten lentoyhtiöiden työntekijöiden etuja ja palkkoja verrtattuna Finnairiin.
Minun tietoni mukaan edut ja palkat ovat euroopan keskitasoa Finnairilla, voitko kumota tiedot? Ostovoimassa Finnairin henkilökunta häviää todennäköisesti kaikille muille euroopan lentoyhtiöille.

Lakon varalle kannattaa miettiä vaihtoehtoisia kulkumuotoja, pahaksi mennessään finnairin lennot loppuu emojen lakon vuoksi ja muiden yhtiöiden ainakin harvenee tankkaajien, kuormaajien ja koneiden portilta ulos työntävien kuskien ollessa omassa lakossa. Lentokentän teknisillä työntekijöilläkään ei ole voimassa olevaa TES:a, joten kenttä on kaikkien lakkoillessa aika hiljainen.
 

Fordél

Jäsen
Minun tietoni mukaan edut ja palkat ovat euroopan keskitasoa Finnairilla, voitko kumota tiedot? Ostovoimassa Finnairin henkilökunta häviää todennäköisesti kaikille muille euroopan lentoyhtiöille.

Niinhän sitä taidettiin keväällä uutisoida, että Finskin henkilöstökustannukset ovat keskitasoa vertaillessa moneen muuhun yhtiöön. Toisaalta on siellä vielä aika outoja etuja ja työaikaratkaisuja, joista voitaisiin varmasti karsia ja saada samalla henkilöstökuluja alas. Ja sekin olisi mielenkiintoista tietää, että miten edut ja palkat suhteutuu Aasian kilpailijoihin.
 
K

kiwipilot

Ja sekin olisi mielenkiintoista tietää, että miten edut ja palkat suhteutuu Aasian kilpailijoihin.

Lentäjien palkat ovat Aasian suurilla (Singapore Airlines, Korean Airlines, Malaysian sekä Japanin JAL ja ANA) kilpailukykyiset verrattuna Euroopan suuriin yhtiöihin. Matkustamohenkilökunnan liksat taas eivät yllä isojen eurooppalaisten tasolle.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Se mikä varmaankin myös kaihertaa työntekijöitä on Finnairin päälliköiden määrä. Esimerkiksi viestinnästä vastaa seitsämän johtajaa + 4 asiantuntijaa + duunaritiedottajat päälle.
Säästää pitää, mutta ainoa tapa millä johtajisto osallistuu talkoisiin on työsuhdeautojen koon pienennys. HIP HIP HURRAA.
Työntekijät suostuvat joustamaan palkoistaan ym., mutta haluvat johtajat mukaan talkoisiin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nyt on tullut julki, että puhelimista ei ole lentokoneelle haittaa ja niitä saisi käyttää koko lennon ajan. Saa nähdä mikä lentoyhtiö sallii puhelimien käytön ensimmäisenä.

Tässä linkki uutiseen: FAA to Expand Use of Electronic Devices to Taxi, Takeoff, and Landing | Frequent Business Traveler

Huomioinet kuitenkin, että tarkoittaa vain sitä flight moden käyttöä, ei esim. niihin puhumista tai verkkosurffausta puhelinverkon yli. Eli noustessa ja laskiessa + taxissa saisi käyttää kuin nyt normaalissa lentokorkeudessa.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja yllä olevan lisäksi jokaisen lentoyhtiön on vielä erikseen todennettava FAA:lle, että yhtiöiden koneet mahdollistavat kyseisen käytännön turvallisesti.

Sinänsä ko asialla ei ainakaan itselleni ole mitään väliä. Voin olla ne muutamat hetket siinä ilman kusiikin kuuntelua puhelimesta tai raporttien jne kirjoittelua läppärillä.
 

TDM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät Oulu
Itse en ole Schipholilla vaihtanut, vaan ainoastaan lentänyt sinne ja takaisin. Eli tuo kokemus ei tietenkään korreloi mitenkään koneen vaihtamiseen liittyvän rumban kanssa. Joka tapauksessa minulla on muiden ihmisten kokemuksien lukemisen kautta se käsitys, että kyseinen kenttä on kokoonsa nähden erittäin miellyttävä, ja koneen vaihtaminen tuolla onnistuu varsin kivuttomasti. Etenkin, jos vertailukohdaksi otetaan vaikkapa nämä muut Euroopan isot hubit, kuten Charles de Gaulle ja Heathrow... Noista ensimmäinen tuli testattua koneen vaihtamisen merkeissä reilu kuukausi sitten kun kävin Santiagossa. Olihan se melkoinen mesta, mutta vaihtoajan ollessa vähintään neljä tuntia suuntaansa, ei ongelmia esiintynyt.

Münchenin kenttä on omien kokemusteni perusteella ollut parhain kenttä suorittaa koneenvaihto. Muutenkin kenttä on ollut minusta varsin pätevä kokonaisuus.

Allekirjoitan. Schiphol on iso ja siellä kyllä saa kävellä, mutta vaihtaminen on ollut kuitenkin kohtuullisen sujuvaa aina. CDG ja Heathrow selkeästi, varauksin myös Frankfurt, tukkoisempia. Tosin tuo tukkoisuus liittyy melkein kyllä aina Eurooppa-USA -lentovaihtoihin jossa se perkeleen security kestää aina helkkarin kauan. Jos lentelee muualle niin on mielestäni helpompaa.

Munchen on LH:n hyvä hubi, iso mutta pieni, ei ruuhkaa juuri koskaan. Toisaalta kauppavalikoima ei ole noiden isompien tasolla. Mutta jos haluaa sujuvan vaihdon niin suosittelen.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Paranee toki, jos se jätetään kokonaan tarjoilematta.

Itse en ymmärrä kyllä tätä, just Finskillä lentäneenä en löytänyt mitään valitettavaa ruuasta mitä Thaimaan lennoilla tarjoiltiin. Ei se nyt mitään 3 michelintähden ravintolan tasoista ole, mutta odottaako joku sen tasoista ruokaa lentokoneessa? Ihan hyvää perusruokaa oli eikä sen tarvi sen ihmeellisempää ollakkaan.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Itse en ymmärrä kyllä tätä, just Finskillä lentäneenä en löytänyt mitään valitettavaa ruuasta mitä Thaimaan lennoilla tarjoiltiin. Ei se nyt mitään 3 michelintähden ravintolan tasoista ole, mutta odottaako joku sen tasoista ruokaa lentokoneessa? Ihan hyvää perusruokaa oli eikä sen tarvi sen ihmeellisempää ollakkaan.

Ihan samanlaista mättöä oli Lufthansankin ruoat karjaosastossa mannerten välisellä lennolla. Ei tosiaan mitään ihmeellistä, mutta kyllä sillä hengissä selvisi.

Kermaperseille hyvä tarjous: Businessluokassa Tukholmasta Bangkokiin 1024 euroa. Varmasti on tarjoilut ja loundget kohdallaan.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Lennot on varattuna 23.11. Norwegianilta Gran Canarialle (HEL-LPA) paluu Gatwickin kautta 13.12.

Kolme kysymystä:

Jos tuo finskiläisten lakko alkaa, niin onko jollain valistuneita arvauksia, miten vaikuttaa Norwegianin lentoihin?

Reitittääkö Norwegian matkatavarat jatkolennolle vai pitääkö ne itse taas tsekata Gatwickissä?

Gatwickissa olisi vaihtoaikaa reilu 8h. Lontooseen asti ei viitsi lähteä, vaan jossain kentän lähellä voisi poiketa viime talven futisreissulta yli jääneitä puntia vähän törsäämässä. Mitään vinkkiä kellään?

t. hanu
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös