Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 701 607
  • 3 487

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
...mutta eniten nyppii se puolen tunnin rullaus kiitoradalta terminaaliin. Välillä vaikuttaa siltä, että kiitorata on jossain toisessa päässä Alankomaita. Ehkä se on se kauimmainen kiitorata, jota syrjäseutujen, kuten Suomen, yhteydet saavat käyttää.

Kartta Schipholin kiitoteistä. Tosiaan tuo Polderbaan (36L) on aivan helvetin kaukana.
Rullausajat ovat tietysti pidempiä siellä kuin Helsinki-Vantaalla, jossa portilta nousukiitoon pääsee parhaimmillaan jossain viidessä minuutissa.
Pahimmat rullausajat olen silti kokenut JFK:lla.
 
K

kiwipilot

Itse yritän aina, jos mahdollista, välttää Schipholia vaihtopaikkana. Tosin esim. Keniaan lentäessä ei juuri hyviä vaihtoehtoja KLM:n Nairobin lennoille ole. Kävelymatkat voivat vaihdettaessa olla kentällä pitkiä, mutta eniten nyppii se puolen tunnin rullaus kiitoradalta terminaaliin. Välillä vaikuttaa siltä, että kiitorata on jossain toisessa päässä Alankomaita. Ehkä se on se kauimmainen kiitorata, jota syrjäseutujen, kuten Suomen, yhteydet saavat käyttää.

Lennon määränpäällä ei ole pahemmin tekemistä kiitoradan valinnassa; ainoastaan hankalissa olosuhteissa (alhainen ilmanpaine, kosteus ja kuumuus lisättynä painavalla koneella) valitaan pisin baana. Käsittääkseni tuo Polderin rata ei ole mikään pääkiitotie vaan rakennettu purkamaan muiden kiitoteiden taakkaa. Schipholin lennot pyritään hoitamaan jo kerosiinin säästön takia lähimmiltä radoilta; joku vartin rullaus kun kuluttaa kirassia reippaanlaisesti.
 
Jos tuo finskiläisten lakko alkaa, niin onko jollain valistuneita arvauksia, miten vaikuttaa Norwegianin lentoihin? t. hanu

Tähän osaan antaa valistuneen arvauksen, että IAU:n lakko saattaa vaikuttaa esim. ruumaan meneviin matkatavaroihin, joten itse jättäisin suuremmat nesteen pakkaamatta mukaan jotta laukun saa hätätapauksessa hattuhyllylle mukaan. Uskoisin kyllä Norwegianin ilmoittelevan mahdollisista poikkeusjärjestelyistä.

Tänään on Kuljetusalojen kokous koskien SLSY:n ja IAU:n tukilakkoja, joten matkustajien kannatalta huonoimassa tapauksessa koko kenttä on suljettu kun koneita ei tankata jne.
 

scholl

Jäsen
Reitittääkö Norwegian matkatavarat jatkolennolle vai pitääkö ne itse taas tsekata Gatwickissä?

käsittääkseni kyllä ellet ole ostanut legejä erikseen. Jos sulla on jatkolento samalta kentältä ja samalla lipulla ne molemmat legit.

Itse yritän aina, jos mahdollista, välttää Schipholia vaihtopaikkana.

Mua häiritsee se huumeimago eniten. Kun kone tulee Amsterdamista, katsotaan monissa maissa asioita tarkemmin ja joutuu turhaan tulliin. Mekin jouduttiin kerran Atlantassa avaamaan matkalaukut sillä perusteella, että oltiin tultu Amsterdamista. Uudet matkalaukut, takit päällä kesällä ja lento Amsterdamista on kuulemma epäilyttävää.

Kyllä Schiphol on muuten huomattavasti mukavampi paikka vaihtaa konetta kuin esim. Heathrow.

Tähän osaan antaa valistuneen arvauksen, että IAU:n lakko saattaa vaikuttaa esim. ruumaan meneviin matkatavaroihin, joten itse jättäisin suuremmat nesteen pakkaamatta mukaan jotta laukun saa hätätapauksessa hattuhyllylle mukaan. Uskoisin kyllä Norwegianin ilmoittelevan mahdollisista poikkeusjärjestelyistä.

Kuka lähtee Kanarialle niin vähäisillä matkatavaroilla, että se mahtuisi kabiiniin?

Tänään on Kuljetusalojen kokous koskien SLSY:n ja IAU:n tukilakkoja, joten matkustajien kannatalta huonoimassa tapauksessa koko kenttä on suljettu kun koneita ei tankata jne.

Koneita voidaan tankata muilla kentillä. Kyllähän se Finnairiin eniten osuu. Mä en usko, että tukilakot kohdistuvat muutenkaan kaikkiin lentoyhtiöihin. Jos kiista on Finnairin kanssa niin minkä hemmetin takia koko Helsinki-Vantaa pyrittäisiin saamaan kiinni. No AKT:sta ja muista terroristeistä ei ikinä tiedä, mutta niin se aiemmin on ollut.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä nuo lakot taitaa kolahtaa kaikkiin yhtiöihin. IAU:n porukkaan kun kuuluvat oikeastaan kaikki, jotka huseeraavat kentällä koneiden kanssa, porteilla jne.

Tuolta IAU:n tiedotteesta selviää lisää.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Saa nähdä miten käy. Pitäisi huomenna lähteä klo 13.50 lähtevällä koneella KLM:n koneella Amsterdamiin.

Tämän lennon kaiketi pitäisi sentään lähteä vielä normaalisti, jos/kun lakko alkaa vasta klo 15.00, mutta paluureissu vähän askarruttaa. Paluun pitäisi koittaa maanantaina 18.11, kone lähtee aamulla Schipholista ja sen pitäisi olla klo 13.00 perillä. Mutta jos on joku totaaliseisaus Hki-Vantaalla, niin pääseeköhän kone edes lähtemään tai laskeutumaan? Pitäisi olla tiistaiaamuna taas töissä takaisin, ei sitä oikein haluaisi jumittua koko viikoksi Amsterdamin lentokentällekään.

Ilmeisesti esimiesvoimin pyritään muiden yhtiöiden kuin Finnairin lentoja lentämään, ja paluulentohan lähtee Hollannista jossa ei ole lakkoa päällä eli siellä tankkaus yms. sujunee normaalisti, mutta se kiinnostaisi, että voivatkohan KLM:n koneet sitten laskeutua Suomeen. Ainakin asematasovalvonnalla on lakonuhka päällä maanantainakin jo aamuyöstä, vaikka osa lakoista ilmeisesti sitten jatkuisikin maanantaina klo 13-15 alkaen, jolloin koneeni olisi (toivottavasti) jo laskeutunut.

Onneksi matkustan kevyesti ja saan helposti tavarani käsimatkatavaroihin, enkä nälkäänkään kuole 2,5h lennolla jos ateriapalvelut ovat poissa pelistä. Kunhan nyt vain kone lähtisi ja pääsisi perille ja vieläpä palaisi takaisin.

Jos joku kuljetusalan tukilakko tulee, niin sitten tietysti askarruttaa sekin, että pääseekö linja-autolla tai tarvittaessa junalla Helsinkiin tai sieltä pois? Olisihan se nyt yhtä perkelettä jäädä Helsinkiin jumiin ja katsella, kuinka veturimiehet heiluttavat. Pystyisiköhän sitä hätätilassa vuokraamaan auton Helsingistä ja palauttamaan sen 2h päästä johonkin Turun toimipisteeseen?
 

scholl

Jäsen
Ilmeisesti esimiesvoimin pyritään muiden yhtiöiden kuin Finnairin lentoja lentämään

Tuohan ei pidä paikkansa. Kyllä jokaisen lentoyhtiön oma henkilökunta lentää heidän koneitaan. Ssim. KLM:n oma henkilökunta lentää heidän lennot. Kellään muulla koneisiin ei ole asiaa.

ja paluulentohan lähtee Hollannista jossa ei ole lakkoa päällä eli siellä tankkaus yms. sujunee normaalisti, mutta se kiinnostaisi, että voivatkohan KLM:n koneet sitten laskeutua Suomeen. Ainakin asematasovalvonnalla on lakonuhka päällä maanantainakin jo aamuyöstä, vaikka osa lakoista ilmeisesti sitten jatkuisikin maanantaina klo 13-15 alkaen, jolloin koneeni olisi (toivottavasti) jo laskeutunut.

Lennonjohto ja turvatarkastukset jne. eivät ole lakossa. Ainoa ongelma on se, jos koneeseen tulee tekninen vika niin se saattaa jäädä tänne nalkkiin, mutta kun tulee toisesta maasta tänne niin ko. ongelmaa tuskin on. Tosin joku lentoyhtiö saattaa perua lennon tänne ihan "huvikseenkin" harmeja välttääkseen, jos on mahdollisuus ettei esim. handling agent pysty tuottamaan palveluaan.
Onneksi matkustan kevyesti ja saan helposti tavarani käsimatkatavaroihin, enkä nälkäänkään kuole 2,5h lennolla jos ateriapalvelut ovat poissa pelistä. Kunhan nyt vain kone lähtisi ja pääsisi perille ja vieläpä palaisi takaisin.

Lyhyillä lennoilla ateriat ovat molempiin suuntiin otettu kyytiin jo sieltä Amsterdamista muutenkin. Se on niin pientä kuitenkin nykyään mitä tarjoillaan ja mitä väliä sillä on, jos takaisintullessasi matkalaukkuasi ei käsitellä heti Helsingissä. Taksi tuo sen sulle sitten himaan myöhemmin.

Jos joku kuljetusalan tukilakko tulee, niin sitten tietysti askarruttaa sekin, että pääseekö linja-autolla tai tarvittaessa junalla Helsinkiin tai sieltä pois? Olisihan se nyt yhtä perkelettä jäädä Helsinkiin jumiin ja katsella, kuinka veturimiehet heiluttavat. Pystyisiköhän sitä hätätilassa vuokraamaan auton Helsingistä ja palauttamaan sen 2h päästä johonkin Turun toimipisteeseen?

Auton saa vuokrata aina niin että sen palauttaa ko. firman toiseen toimipisteeseen, mutta jos noin laaja "yleislakko" olisi niin silloin kaikki autot olisivat jo ajossa. Tosin sellaista tilannetta ei tule olemaan, jossa esim. kaikki dösät olisivat minkään lakon piirissä. Aina joku yrittäjä ajaa vuorojaan, vaikka olisi kuinka lakkovahteja kehissä
 
Kuka lähtee Kanarialle niin vähäisillä matkatavaroilla, että se mahtuisi kabiiniin?

No toiselle riittää punaiset speedot ja joku toinen tarvitsee enemmän. Todistin kesällä kun tällaisella halpalentoyhtiöllä lensin, että sitä enemmän sitä tavaraa cabiiniin sullotaan, mitä enemmän siitä joutuisi extraa maksamaan.

Koneita voidaan tankata muilla kentillä. Kyllähän se Finnairiin eniten osuu. Mä en usko, että tukilakot kohdistuvat muutenkaan kaikkiin lentoyhtiöihin. Jos kiista on Finnairin kanssa niin minkä hemmetin takia koko Helsinki-Vantaa pyrittäisiin saamaan kiinni. No AKT:sta ja muista terroristeistä ei ikinä tiedä, mutta niin se aiemmin on ollut.

Koneita voidaan tankata missä vaan niillä sitten lennetäänkin, mutta jos Vantaalta aiotaan lentää, pitää ne koneet myös täällä tankata. Tämän voinee joku lentäjä toki korjata jos olen väärässä. Uskoakseni kaikki kentällä toimivat handlingyhtiöt ovat IAUn porukkaa joten se on ihan sama mitä siinä lentokoneen kyljessä lukee. Ei pidä sekoittaa Finnairin lentoemokiistaa maapalveluihin.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
käsittääkseni kyllä ellet ole ostanut legejä erikseen. Jos sulla on jatkolento samalta kentältä ja samalla lipulla ne molemmat legit.
Kiitos, samalla numerolla nuo kaikki näyttävät olevan.

Kuka lähtee Kanarialle niin vähäisillä matkatavaroilla, että se mahtuisi kabiiniin?

En minä vielä sinne muuttamassa ole, kolmeksi viikoksi nyt vain. Joutuisi tinkimään hieman ehkä kirjoista ja kameran varustuksesta, sekä myös vähän ns. paremmista vaatteista. Eikä tuokaan niin haittaa, edellisiäkin kuvia on editoimatta aivan liikaa.

Koneita voidaan tankata muilla kentillä.

Oikeastaan on kai aika vähän reittejä, missä tuo onnistuu. Jos vedetään tankki täyteen valmiiksi paluulentoakin varten, niin laskeutumispaino voi jäädä turhan isoksi. Lisäksi se ylimääräinen aine lisää myös kulutusta, varsinkin nousussa. Kiwipilot tai joku voi korjata, jos meni ihan turkuun.

t. hanu
 

Kaunoluistin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Saa nähdä miten käy. Pitäisi huomenna lähteä klo 13.50 lähtevällä koneella KLM:n koneella Amsterdamiin.

Tämän lennon kaiketi pitäisi sentään lähteä vielä normaalisti, jos/kun lakko alkaa vasta klo 15.00, mutta paluureissu vähän askarruttaa. Paluun pitäisi koittaa maanantaina 18.11, kone lähtee aamulla Schipholista ja sen pitäisi olla klo 13.00 perillä. Mutta jos on joku totaaliseisaus Hki-Vantaalla, niin pääseeköhän kone edes lähtemään tai laskeutumaan? Pitäisi olla tiistaiaamuna taas töissä takaisin, ei sitä oikein haluaisi jumittua koko viikoksi Amsterdamin lentokentällekään.

Jos joku kuljetusalan tukilakko tulee, niin sitten tietysti askarruttaa sekin, että pääseekö linja-autolla tai tarvittaessa junalla Helsinkiin tai sieltä pois? Olisihan se nyt yhtä perkelettä jäädä Helsinkiin jumiin ja katsella, kuinka veturimiehet heiluttavat. Pystyisiköhän sitä hätätilassa vuokraamaan auton Helsingistä ja palauttamaan sen 2h päästä johonkin Turun toimipisteeseen?

Oletan, että asut jossain Turun seudulla? Jos Helsinki alkaa tökkimään, niin Stokikseen ja laivalla.
Ja mitä noihin tukilakkoihin, niin kyllä henkilöjunat kulkisi, junien kohdalla tukilakko koskisi tavaraliikennettä.
 

Kaunoluistin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse yritän aina, jos mahdollista, välttää Schipholia vaihtopaikkana. Tosin esim. Keniaan lentäessä ei juuri hyviä vaihtoehtoja KLM:n Nairobin lennoille ole. Kävelymatkat voivat vaihdettaessa olla kentällä pitkiä, mutta eniten nyppii se puolen tunnin rullaus kiitoradalta terminaaliin. Välillä vaikuttaa siltä, että kiitorata on jossain toisessa päässä Alankomaita. Ehkä se on se kauimmainen kiitorata, jota syrjäseutujen, kuten Suomen, yhteydet saavat käyttää.

Komppaan sua. Schipholissa kyllä välillä tohon rullaukseen sekoo todella paljon aikaa.
Munchen ja Frankfurt toiminut todella hyvin ja esim Frankista kaukolennot itään ja länteen lähtee puolen päivän jälkeen eli ei pahimmassa aamuruuhkassa ja jonotukset ovat minimaalisia esim turvatarkastukseen.
 
K

kiwipilot

Komppaan sua. Schipholissa kyllä välillä tohon rullaukseen sekoo todella paljon aikaa.
Munchen ja Frankfurt toiminut todella hyvin ja esim Frankista kaukolennot itään ja länteen lähtee puolen päivän jälkeen eli ei pahimmassa aamuruuhkassa ja jonotukset ovat minimaalisia esim turvatarkastukseen.

Ei tuo ole mikään Frankfurtin erityisominaisuus: kaikilta Keski- ja Länsi-Euroopan isoilta kentiltä lähtevät kaukolennot on ryhmitetty pääasiassa samalla tavalla: Jenkit ja Kanada aamupäivästä iltapäivään, Itä-Aasia noin kello 13 alkaen, Kaakkois-Aasia alkuiltapäivästä myöhäisiltaan, Lähi-Itä illasta eteenpäin, samoin Afrikka ja Etelä-Amerikka. Näin järjestelemällä saadaan koneiden kierto optimaaliseksi eli pyritään minimoimaan turha kentällä seisoskelu.

Hanulle sen verran, etta oikeilla jäljillä olet: koneita voidaan tankkailla kohdekentillä mutta vain kohtuullisen lyhyillä reiteillä koska ylimääräisen kerosiinin mukana roudaaminen tosiaankin maksaa. Toisaalta, Finnairin on helpompaa vain suoraan perua lennot sillä ei ole mitään järkeä roudata transit-matkustajia Vantaalle toteamaan että Aasian -koneet eivät tänään lähdekään. Kaaoshan siitä tulisi.
 

Kaunoluistin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei tuo ole mikään Frankfurtin erityisominaisuus: kaikilta Keski- ja Länsi-Euroopan isoilta kentiltä lähtevät kaukolennot on ryhmitetty pääasiassa samalla tavalla: Jenkit ja Kanada aamupäivästä iltapäivään, Itä-Aasia noin kello 13 alkaen, Kaakkois-Aasia alkuiltapäivästä myöhäisiltaan, Lähi-Itä illasta eteenpäin, samoin Afrikka ja Etelä-Amerikka. Näin järjestelemällä saadaan koneiden kierto optimaaliseksi eli pyritään minimoimaan turha kentällä seisoskelu.

en mä missään vaiheessa väittänytkään, että se olisi joku Frankin erityisominaisuus.
Pidän sitä hyvänä ja selkeänä vaihtokenttänä ilman suurempia ruuhkia, rullailuja yms. Ensisijaisesti pyrin käyttämään Munchenia tai Frankkia,koska siellä olen kokenut vaihtojen onnistuneen parhaiten ja ongelmitta.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Viime vuosina olen vaihtanut useita kertoja Saksassa konetta Munchenissä, Frankfurtissa ja Dusseldorfissa. Noista Frankfurtissa tulee joskus kiire,kun oma lento tulee itäisen Euroopan suunnalta ja jää kauemmas kentälle parkkiin.

Sieltä bussilla B-porteille ja tunnelin kautta A-portteja kohti. Munchen ja Dusseldorf on molemmat paljon nopeampia meikäläisen lennoilla.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Komppaan sua. Schipholissa kyllä välillä tohon rullaukseen sekoo todella paljon aikaa.
Munchen ja Frankfurt toiminut todella hyvin ja esim Frankista kaukolennot itään ja länteen lähtee puolen päivän jälkeen eli ei pahimmassa aamuruuhkassa ja jonotukset ovat minimaalisia esim turvatarkastukseen.

Minulla ei kyse ollut kuin Helsingin ja Schipholin välisistä lennoista, mutta ei mennessä eikä tullessa ollut rullaamista juuri nimeksikään. Vähän toki, että kone pääsi kiitoradalta/kiitoradalle terminaalin kohdalta, mutta on sitä enemmänkin rullailtu.

Sen sijaan melkoisesti on Schipholissa lampsimista, että pääsee aseman juna-asemalta oikealle lähtöportille. Massiivisen kokoinen terminaali, josta saa köpötellä aikansa päästäkseen lähtöportille. Puolisen tuntia tuolla meni turvatarkastuksineen, check-in olikin jo tehty etukäteen.

Hyvin ja sujuvasti tuolla silti kaikki toimi alusta loppuun, systeemit toimivat ja käyttökokemus oli miellyttävä, miellyttävämpi kuin joillain muilla lentokentillä. Esim. Heathrowilla oli aikoinaan melkoisesti jonottamista ja kärvistelyä, siellä satuin olemaan 2005 juuri niiden Lontoon pommi-iskujen aikaan, ja turvatoimet olivat muutenkin maksimissaan.
 
Suosikkijoukkue
Minnesota Pro Sports
Sen sijaan melkoisesti on Schipholissa lampsimista, että pääsee aseman juna-asemalta oikealle lähtöportille. Massiivisen kokoinen terminaali, josta saa köpötellä aikansa päästäkseen lähtöportille. Puolisen tuntia tuolla meni turvatarkastuksineen, check-in olikin jo tehty etukäteen.

Hyvin ja sujuvasti tuolla silti kaikki toimi alusta loppuun, systeemit toimivat ja käyttökokemus oli miellyttävä, miellyttävämpi kuin joillain muilla lentokentillä. Esim. Heathrowilla oli aikoinaan melkoisesti jonottamista ja kärvistelyä, siellä satuin olemaan 2005 juuri niiden Lontoon pommi-iskujen aikaan, ja turvatoimet olivat muutenkin maksimissaan.

Schipolista sen verran, että onhan kyseessä aivan järjettömän kokoinen kenttä, jossa kuitenkin hommat pelittävät suhteellisen hyvin. Mutta, jos talviolosuhteet pääsevät yllättämään niin koko kenttä menee aivan sekaisin. Pari vuotta sitten meinasi jouluksi Suomeen palaaminen tyssähtää Schipolin layoveriin, kun paikallisilta loppuivat tietotaito ja tarvittava kalusta lumisateen keskellä. Parin päivän kirvistelyn ja asiakaspalvelutiskillä jonottamisen (noin 3 virkailijaa hoiti varmasti yli 500 matkustajan jonoa) jälkeen matka jatkui Brysselin kautta Suomeen. Muuten kyllä Schipol toimii kuin junan vessa vaikka kokoa kentältä löytyykin.

Euroopassa se kaikkein kaaoksellisin kenttä löytyy kuitenkin Ranskasta. Charles De Gaullen sekava pohjapiirros yhdistettynä Ranskalaiseen paikalliskulttuuriin on aivan järkyttävä yhdistelmä. Matkustajalla tulee olo kuin olisi kartta kädessä aarrejahdissa. Oma lähtöportti on merkattu isolla X:llä, mutta reitti perille pitää selvittää itse. Rajallisessa ajassa tietenkin. Matkan varrelle on myös tiputeltu aikaa sakottavia rosvosektoreita huonosti merkattujen terminaalien ja bussireittien muodossa. Eikä tilannetta auta, että kentällä on varsinainen lottovoitto löytää henkilö jolta saisi selkeitä ohjeita englanniksi. Jos kokenut lentomatkustaja on hukassa kyseisellä kentällä, voin vain kuvitella miltä naapurin Matista ja Maijasta tuntuu, kun heidän suppea englanninkielen sanavarasto loppuu välillä ekskjuusmii-höme-SUOOMIIIH (käsimerkeillä höystettynä). Ei ikinä uudestaan.
 

Fordél

Jäsen
Täältäkin kehut Münchenin lentokentälle vaihtokenttänä. No toki oma vaihto ei ollut mitenkään ryysisaikaan, mutta olihan se äärimmäisen helppoa. Pikkasen kun lompsi niin jo oltiin jatkoyhteyden portilla. Sen verran hyvät kokemukset tuosta hommasta jäi, että täytyy jatkossa miettiä entistä tarkemmin ottaako esim. halvan Lufthansan yhden stopin lennon vai kalliimman Finskin suoran lennon.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Puolalainen sivusto väittää Finnairin hankkivan LOTilta yhden 787-koneen lentämään Hel-JFK-reittiä joulukuusta lähtien. Miehistö ja kaikki tulevat jutun mukaan LOTilta.
Mielenkiintoinen uutinen. Ilmeisesti Finnairilla on liikaa kohteita Aasiassa, jotta koneita riittäisi kaikille reiteille.
Tällä viikollahan kaksi kappaletta A340-koneita makasi Singaporessa, kun LQF ja LQG olivat molemmat siellä.
Toinen käsittääkseni huollossa ja toiseen oli mennyt ns. pelikaani turbiiniin. Jos siis Flightforum.fi-sivustoon on luottamista.
 
K

kiwipilot

Mielenkiintoinen juttu. Odottaakahan vain kun tämä julkistetaan ja roskalehdistö pääsee mässäilemään ongelmakoneen hankinnasta Finnairille.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Missä olisi hyvä tehdä hakuja jenkkien sisäisille lennoille? Onko jotain omaa palvelua näille?

Haussa NY-Miami-NY lennot
 
K

kiwipilot

Missä olisi hyvä tehdä hakuja jenkkien sisäisille lennoille? Onko jotain omaa palvelua näille?

Haussa NY-Miami-NY lennot

Mä oon omat Jenkkien sisäiset ostellut skyscannerin ja vertaa.fi:n kautta. Momondokin on ihan ok. Jetbluella on tuolle välille aika paljon tarjontaa mutta sitä ei löydy kaikilta hakukoneilta joten kannattaa tsekkailla puljun omat sivut. Miamin lisäksi kannattaa tarkistaa myös hinnat Fort Lauderdaleen (FLL); voi olla halvemmalla tarjolla kuin Miamiin.
 
Suosikkijoukkue
JYP
Puolalainen sivusto väittää Finnairin hankkivan LOTilta yhden 787-koneen lentämään Hel-JFK-reittiä joulukuusta lähtien. Miehistö ja kaikki tulevat jutun mukaan LOTilta.
Mielenkiintoinen uutinen. Ilmeisesti Finnairilla on liikaa kohteita Aasiassa, jotta koneita riittäisi kaikille reiteille.
Tällä viikollahan kaksi kappaletta A340-koneita makasi Singaporessa, kun LQF ja LQG olivat molemmat siellä.
Toinen käsittääkseni huollossa ja toiseen oli mennyt ns. pelikaani turbiiniin. Jos siis Flightforum.fi-sivustoon on luottamista.

Finskin A330/A340 asennetaan uusia business luokan penkkejä, lentoposti.fi antaa lisätietoa.Pasazer.com spekuloi: LOT vuokraamassa Boeing 787 Dreamlineriä Finnairille? | lentoposti.fi
 

SannaS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, NY Yankees
Euroopassa se kaikkein kaaoksellisin kenttä löytyy kuitenkin Ranskasta. Charles De Gaullen sekava pohjapiirros yhdistettynä Ranskalaiseen paikalliskulttuuriin on aivan järkyttävä yhdistelmä. Matkustajalla tulee olo kuin olisi kartta kädessä aarrejahdissa.

Positiivisiakin kokemuksia on: heinäkuussa HEL-CDG-BOS, operoijina Finnair ja Air France, vaihtoaikaa 50 minuuttia. Terminaalia ei pitänyt vaihtaa, mutta portilta portille oli bussimatka, välissä myös passintarkastus. Siitä, kun astuimme ulos Finnairin koneesta siihen, kun olimme lähtöportilla, meni aikaa tasan 10 minuuttia. Ja matkalaukutkin ehtivät mukaan!
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Finskin A330/A340 asennetaan uusia business luokan penkkejä, lentoposti.fi antaa lisätietoa.Pasazer.com spekuloi: LOT vuokraamassa Boeing 787 Dreamlineriä Finnairille? | lentoposti.fi

Jaa juu. Tämähän tietysti selittää aika paljon. Mielenkiintoinen ratkaisu raahata 787 lentämään tänne. Kai jollain olisi ollut tarjolla A330/A340-koneita myös?
Se Airbusin 350 voisi myös pikku hiljaa alkaa olla lentokelpoinen, jotta näistä vanhimmista (ja kuulemma rupuisimmista) A340-koneista (jo mainitut OH-LQF & OH-LQG) pääsisi eroon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös