Keskustelua lentomatkailusta

  • 676 798
  • 3 395
Suosikkijoukkue
Justin Morrison
Loistava uutinen! Ryanair jätti asiakkaat aavikolle! Jos näin kävisi Suomessa, Ruotsissa tai Norjassa niin TaSa varmaan uutisoisi: Ryanair jätti matkustajat jäätikölle!

Kaikkien lisämaksujensa kera Ryanair & muut ovat halvempia kuin ns. normaalit lentoyhtiöt, joissa saa huonompaa matkustamopalvelua + polvitilapaikat maksavat Ryanairilla vain 3 euroa, kun esim Tjäreborgin lomalennoilla 30 euroa, reittilennoista en tiedä..

Mielestäni Ryanair toimi oikein, sillä matkan maksaneet matkustajat olivat hyväksyneet matkaehdot (ehkä jopa lukemattakin). Jos varaa matkansa netistä, niin eihän se netti osaa sulle soittaa - se osaa lähettää sähköpostin.

Sitä maihinnousukorttia ei kannata sit vaan hukata...

nimimerkki Finnairin myyttiä murtamassa
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikkien lisämaksujensa kera Ryanair & muut ovat halvempia kuin ns. normaalit lentoyhtiöt, joissa saa huonompaa matkustamopalvelua + polvitilapaikat maksavat Ryanairilla vain 3 euroa, kun esim Tjäreborgin lomalennoilla 30 euroa, reittilennoista en tiedä..
Matkustamopalvelut on kyllä huomattavasti huonommat Ryanairilla! Eipä silti, kun niillä hinnoilla matkustaa, niin eipä sitä kauheasti odota. Kunhan kone pysyy ilmassa. Ryanairin huono puoli on lähinnä syrjäisempien kenttien käyttäminen (Tampere prkl) ja lentoihin liittyvät lisämaksut. Miksi esimerkiksi ei voi ilmoittaa lentojen todellisia hintoja, eli laittaa edes lentokenttäverot ilmoitettaviin hintoihin. Ne kun vaihtelevat huomattavasti kentästä riippuen.

Pienenä miehenä ei polvitila hirveästi kiinnosta, kun mahdun hyvin turistilentojen penkkienkin väliin.
 

Tuamas

Jäsen
Olisi nyt Heathrowhun liittyvä kysymys, eli olen tuossa ensi viikolla matkustamassa Heathrow-Helsinki välin ja sattumalta on business-luokan lippu. Tähän liittyen sitten tiedustelisinkin, että pääseeköhän tuolla businesslipulla hengailemaan tuohon uuteen Galleries Club-loungeen (T3)?
Koska tuo vaikuttaa ihan asialliselta mestalta, kun taas oletuksena näkyvät Cathay Pacificin ja Servisairin lounget ovat kyllä kohtuullisen kälyisiä paikkoja.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Olisi nyt Heathrowhun liittyvä kysymys, eli olen tuossa ensi viikolla matkustamassa Heathrow-Helsinki välin ja sattumalta on business-luokan lippu. Tähän liittyen sitten tiedustelisinkin, että pääseeköhän tuolla businesslipulla hengailemaan tuohon uuteen Galleries Club-loungeen (T3)?
Koska tuo vaikuttaa ihan asialliselta mestalta, kun taas oletuksena näkyvät Cathay Pacificin ja Servisairin lounget ovat kyllä kohtuullisen kälyisiä paikkoja.

Lentoyhtiöstähän tuo riippuu, jos lennät Finskillä niin sitten on kai tyytyminen CP:n Loungeen joka tosiaan on huomattavan kälyinen loukko verrattuna noihin BA:n Terraces-loungeihin. On sinänsä aika outoa, että CP on kai 5 tähden lentoyhtiö ja sitten yhden maailman pääkentän Lounge on niin hanurista.
 

Tuamas

Jäsen
Lentoyhtiöstähän tuo riippuu, jos lennät Finskillä niin sitten on kai tyytyminen CP:n Loungeen joka tosiaan on huomattavan kälyinen loukko verrattuna noihin BA:n Terraces-loungeihin. On sinänsä aika outoa, että CP on kai 5 tähden lentoyhtiö ja sitten yhden maailman pääkentän Lounge on niin hanurista.

Jens, eli finskillähän sitä lennetään. Ajattelin vain kun tuo lounge oli kuitenkin OneWorld-loungelistassa, mutta oikein mistään ei ole löytynyt täsmennystä siihen onko tuo vain ykkösluokan matkustajille vai myöskin business-lipulla matkaaville.
Noh, tarvinnee kysyä sitten kentällä tarkemmin.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jens, eli finskillähän sitä lennetään. Ajattelin vain kun tuo lounge oli kuitenkin OneWorld-loungelistassa, mutta oikein mistään ei ole löytynyt täsmennystä siihen onko tuo vain ykkösluokan matkustajille vai myöskin business-lipulla matkaaville.
Noh, tarvinnee kysyä sitten kentällä tarkemmin.

No siis kun mä tulin Finskin lipulla niin check-inissä jo ohjasivat CP:n Loungeen.
Koska kyse ei ole Finskin omasta loungesta, niin kai Finski maksaa jollekin taholle Lounge-palveluitten hoitamisesta ja sen takia olen vähän skeptinen että pelkällä Business-lipulla pääsee muihin kuin Finskin määrittämiin loungeihin, tasokortti sitten taas avaa kaikki ovet.
Eri asia tietenkin jos CP:n Lounge olisi kiinni tai jotain, tällöin varmaan irtoaisi pääsy muuallekin, mutta toisaalta, aina sitä voi yrittää, yksittäisestä Loungevirkailijastahan se sisäänpääsy on kiinni kun olet kuitenkin muodollisesti pätevä ts. BC-lipun omaava henkilö etkä tavallista rahvasta.
 

Tuamas

Jäsen
No siis kun mä tulin Finskin lipulla niin check-inissä jo ohjasivat CP:n Loungeen.
Koska kyse ei ole Finskin omasta loungesta, niin kai Finski maksaa jollekin taholle Lounge-palveluitten hoitamisesta ja sen takia olen vähän skeptinen että pelkällä Business-lipulla pääsee muihin kuin Finskin määrittämiin loungeihin, tasokortti sitten taas avaa kaikki ovet.
Eri asia tietenkin jos CP:n Lounge olisi kiinni tai jotain, tällöin varmaan irtoaisi pääsy muuallekin, mutta toisaalta, aina sitä voi yrittää, yksittäisestä Loungevirkailijastahan se sisäänpääsy on kiinni kun olet kuitenkin muodollisesti pätevä ts. BC-lipun omaava henkilö etkä tavallista rahvasta.

Itseasiassa näin itse itselleni vastaten, kyllä tänne BA:n Galleries loungeen pääsee Finskin business-lipullakin, tarjoilut ovat hyvät jollei jopa loistavat ja paikka on muutenkin aivan eri tasoa kuin Cathay Pacificin mesta.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Itseasiassa näin itse itselleni vastaten, kyllä tänne BA:n Galleries loungeen pääsee Finskin business-lipullakin, tarjoilut ovat hyvät jollei jopa loistavat ja paikka on muutenkin aivan eri tasoa kuin Cathay Pacificin mesta.

No voihan prkl, mutta hyvä tietää vastaisuuden varalta. Tuota, marssitko sinne ihan muina miehinä, vai saitko paljonkin "suorittaa" loungetädin lepyttämiseksi?

Finskin sivuillahan toi CP on mainittu ainoaksi vaihtoehdoksi, mutta ilmeisesti kukaan ei ole kertonut asiasta BA:lle.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Edelleen Prahaan pääsee edullisesti CSA:n virtuaalisen halpalentoyhtiön kautta: http://www.click4sky.com/en/click4sky/c4s_homepage/c4s_homepage_fi.htm

Prahaan siis 98€ meno/paluu. Normaalit matkatavarat ja normitarjoilu koneessa kuuluu hintaan. Check-in on netissä ilmainen, tiskillä maksaa n. 10€. Matka on varattava vähintään kuukautta etukäteen. Tlasin juuri mutsille 5 päivän matkan Prahaan syyskuun alussa. Hinta keskustan hotellissa 194€ koko reissu.

Tuo click2sky siis myy CSA:n ylimääräistä kapasiteettia sisältäen normaalit palvelut poislukien tuo maksullinen normaali check-in.
 

Tuamas

Jäsen
No voihan prkl, mutta hyvä tietää vastaisuuden varalta. Tuota, marssitko sinne ihan muina miehinä, vai saitko paljonkin "suorittaa" loungetädin lepyttämiseksi?

Finskin sivuillahan toi CP on mainittu ainoaksi vaihtoehdoksi, mutta ilmeisesti kukaan ei ole kertonut asiasta BA:lle.

Riitti kun näytti lippua tädille, ei edes henkkareita kysellyt. Seinässä oli Finskin logo ja paikalla paljon suomalaisia, joten pääsy sinne ei ollut mikään poikkeus.

Juu, no siis siinähän on se kun myös Oneworldiin kuuluvat lounget (linkki löytyy finskin sivuilta) ovat ainakin periaatteessa finskillä matkustavien käytössä ja siitä listasta tuo lounge löytyy.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Voiko itsepalvelu check in:eissä olla turvallisuusriski? Tulin viime viikolla Frankfurtista ja siellä oli käytössä itsepalvelu-check in lennoille. Masiinaan syöttää sukunimen ja varauskoodin ja lopulta saa tulostettua boarding passin. Missään vaiheessa ei kysytty henkkareita. Ainoastaan boarding passin viivakoodia näytettiin turvatarkastuksessa sekä lähtöportilla. Sama myös baggage dropissa. Mietin vaan, että terroristit voi varata lentoja jonkun perusjampan nimellä ja sitten pommi-ahmed lampsii koneeseen hänen lipulla.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mietin vaan, että terroristit voi varata lentoja jonkun perusjampan nimellä ja sitten pommi-ahmed lampsii koneeseen hänen lipulla.
Ihan ei auennut tämä. Eihän nimi aina kerro, että onko sitä terroristi vai ei. Ja jos kertoisi, niin kyllähän joku henkkareiden väärentäminen sujuu terroristeilta siinä missä pommien kyhääminenkin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Niin mietin siis sitä, että jos viranomaisilla on joku mustalista, jossa on tunnettujen terroristien tms. henkilöiden nimiä ja näitä nimiä etsitään jatkuvasti matkustajaluetteloista. Tällöin terroristit voivat sitten käyttää jotain muuta nimeä suht helposti kun ei näytä henkkareitakaan tarvitsevan.

Toki turvallisuusjutut ja muut on aika hyvällä tasolla nykyään ja varmasti terroriteko on aika epätodennäköinen mutta tuli vaan mieleen kun ei minkäänlaista kontrollia em. asian suhteen ollut.
 

Tuamas

Jäsen
Niin mietin siis sitä, että jos viranomaisilla on joku mustalista, jossa on tunnettujen terroristien tms. henkilöiden nimiä ja näitä nimiä etsitään jatkuvasti matkustajaluetteloista. Tällöin terroristit voivat sitten käyttää jotain muuta nimeä suht helposti kun ei näytä henkkareitakaan tarvitsevan.

Toki turvallisuusjutut ja muut on aika hyvällä tasolla nykyään ja varmasti terroriteko on aika epätodennäköinen mutta tuli vaan mieleen kun ei minkäänlaista kontrollia em. asian suhteen ollut.

Kyllä ainakin jokaisella kentällä jossa olen itse käynyt ja jossa on ollut itsepalvelu check-in, on henkilöllisyys täytynyt todistaa ennen koneeseen pääsyä, yleensä pariin otteeseen. Pakko ne henkkarit on jossain vaiheessa kysyä, kun tuossa itsepalvelutiskillä voi chekata itsensä sisään ilman henkkareita.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä ainakin jokaisella kentällä jossa olen itse käynyt ja jossa on ollut itsepalvelu check-in, on henkilöllisyys täytynyt todistaa ennen koneeseen pääsyä, yleensä pariin otteeseen. Pakko ne henkkarit on jossain vaiheessa kysyä, kun tuossa itsepalvelutiskillä voi chekata itsensä sisään ilman henkkareita.

Eikös viimeistään portilla koneeseen mentäessä tarkisteta, että lipussa lukeva nimi ja passi ovat yhteensopivat? Yleensä kylläkin jo turvatarkastuksessa ne vilkaistaan. Näin ainakin minulla on yleensä ollut.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pakko ne henkkarit on jossain vaiheessa kysyä, kun tuossa itsepalvelutiskillä voi chekata itsensä sisään ilman henkkareita.

Esimerkiksi Münchenin kentällä ei Lufthansalla Schengen-alueen lennoilla käytännössä koskaan kysytä henkkareita, jos ei Check-in -tiskillä käy.
 

Tuamas

Jäsen
Esimerkiksi Münchenin kentällä ei Lufthansalla Schengen-alueen lennoilla käytännössä koskaan kysytä henkkareita, jos ei Check-in -tiskillä käy.

Väitän että viimeistään lähtöportilla ne henkkarit on kysyttävä tai sitten siellä rikotaan turvallisuusmääräyksiä.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Väitän että viimeistään lähtöportilla ne henkkarit on kysyttävä tai sitten siellä rikotaan turvallisuusmääräyksiä.

Saattaa hyvinkin olla, että pitäisi kysyä, mutta viimeisen kuuden vuoden aikana olen München-Helsinki väliä lentänyt hyvinkin säännöllisesti, eikä Münchenin kentällä ole Lufthansan lennoilla kysytty henkkareita lähtöportilla muistaakseni kuin kerran.

Helsingissä kysytäänkin sitten yleensä aina.
 

Baarimikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL
Kuinka voi olla mahdollista, että ostin liput Air Chinan lennolle Helsinki-Shanghai-Helsinki, vaikka Air China ei ylipäätään lennä edes kyseiseen kohteeseen? Tyhmänä ymmärrän asian niin, että Air China on ostanut Finnarin lennolta omia kiintiöpaikkoja, joita se voi myydä eri hintaan kuin Finnair. Ilmeisesti yhtiö ei nää vielä järkevänä avata omaa liikennettä linjalle. Kuinka yleistä tälläinen on?
 

Maila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Slavia Praha
Väitän että viimeistään lähtöportilla ne henkkarit on kysyttävä tai sitten siellä rikotaan turvallisuusmääräyksiä.

Monilla Luffan operoimilla kentillä, mm. Frankfurtissa on ollut useamman vuoden käytössä boardinpassin viivakoodilukija portilla. Käytännössä siis check-innin voit tehdä automaatilla, turvatarkastuksessa ei passia kysytä ja portilla voit boardata itsesi kyytiin. Toki siinä portilla henkilökuntaakin seisoo, jolle voit lipun jonotettuasi ojentaa, mutta nopeampaa on omatoimisuus. Eli turvamääräyksiä rikotaan...

Joskus Frankfurtissa viivakoodilukijaa saivat käyttää vain check-innin itse automaatilla tehneet, heille oli varattu pieni karsina, jossa seistä odottamassa. Koneeseen pääsi sitten ensimmäisenä. Taisi olla aikaa, jolloin Luffa näitä check-inn kioskejaan kovasti kentillä markkinoi. Markkinointi on onnistunut sen verrran hyvin, että nykyään on melkein nopeampaa mennä suoraan tiskille, kuin säätää automaatilla.

-Maila
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Tyhmänä ymmärrän asian niin, että Air China on ostanut Finnarin lennolta omia kiintiöpaikkoja, joita se voi myydä eri hintaan kuin Finnair. Ilmeisesti yhtiö ei nää vielä järkevänä avata omaa liikennettä linjalle. Kuinka yleistä tälläinen on?

Juuri näinhän se on. Ostetaan jakkaroita toiselta yhtiöltä, joka operoi kyseistä väliä. Onhan tuo yleistä, esim. Finnairin Helsinki-New York-lennolla on sekä Finskin, että American Airlinesin numero, eikä AA:ta täällä päin paljon näy.
Samoin Japan Airlines on ostanut istuimia Finnairin Japanin lennoilta, eikä lennä itse Suomeen ollenkaan.
Lähimpänä esimerkkinä Finnairin operoima Helsinki-Pariisi-reitti, jolla on myös Air Francen numero, vaikkei nekään enää moneen vuoteen ole Helsinkiin omilla koneillaan lentäneet.
 

Jewgen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jakartan kentällä koin huolettomimman turvatarkastuksen, metallipaljastin hälytti, jolloin kaivoin kännykän housun taskusta ja näytin sitä. Ei toivoakaan uudesta tarkastuksesta, vaan virkailija näytti että eteenpäin. Mielenkiinnolla jäin seuraamaan tilannetta, seuraavaksi vuorossa 10 hengen musliminaisten ryhmä. Metallipaljastin hälytti jokaisen kohdalla, mutta ketään ei edes tarkastettu! Lähde siinä sitten hyvin mielin seuraavalle lennolle.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Juuri näinhän se on. Ostetaan jakkaroita toiselta yhtiöltä, joka operoi kyseistä väliä. Onhan tuo yleistä, esim. Finnairin Helsinki-New York-lennolla on sekä Finskin, että American Airlinesin numero, eikä AA:ta täällä päin paljon näy.
Samoin Japan Airlines on ostanut istuimia Finnairin Japanin lennoilta, eikä lennä itse Suomeen ollenkaan.
Lähimpänä esimerkkinä Finnairin operoima Helsinki-Pariisi-reitti, jolla on myös Air Francen numero, vaikkei nekään enää moneen vuoteen ole Helsinkiin omilla koneillaan lentäneet.

Kahden ensin mainitun kohdalla kyse on yksinkertaisesti allianssin sisäisistä synergiaeduista. Suomi on kuitenkin marginaalialuetta isoimmille yhtiöille, ei heidänkään kannata kaikkialle lennellä.

Air Francen tilanne tässä asiassa onkin mielenkiintoisempi, sillä se on eri allianssiin kuuluva yhtiö. No, jostain syystä tämä yhteistyökuvio on käynyt päinsä ja ilmeisesti osapuolet ovat tyytyväisiä tilanteeseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös