Jahas, kai sitä nyt voi sanoa matkustaneensa jokaisessa merkittävässä luokassa mitä taivailta löytyy.
Thaimaan lomareissulla kun piti keksiä lennot BKK-Phuket ja kun tarve oli saada hieman pelivaraa sääolosuhteitten yms. varalta, niin prioriteettina oli saada vaihdettavissa olevat liput. Kun Aasiassa lentoyhtiötä on kuin pipoa ja osa vähän huonommilla rekordeilla, niin päätös käyttää Thaimaan Finnairia ts. Thai:ta oli aika selvä.
Sitten varaillessa pisti silmään, että hintaero muutoskelpoisen turistilipun ja bisnes-lipun välillä oli 20 euroa niin ei ollut vaikea arpoa että tahtooko sitä kärvistellä 10h mädärilennon jälkeen vielä toiset 1,5 karjaluokassa vai ei.
Hintaa siis bisnesluokan lipuille edestakaisin BKK-Phuket kertyi 155€, halvimmillaan lennot olisi saanut n. satasella eli mistään järkyttävän suuresta panostuksesta ei ollut kyse, vinkki siis viikoksi kaikille jotka tahtovat joskus kokeilla jotain muuta kuin sitä samaa tuttua turistisillipurkkia.
No, koneiksi osui molemmille legeille Long haul-konffiksen Jumbo-400, liekö jotain resurssointikysymyksiä long haul-lentojen kysynnän vähennyttyä.
Menomatkalla istuin Jumbon katolla normaalissa bisnes-istuimessa, mikä tosin oli niitä vittumaisia lie-flat-istuimia, joilla ei siis kukaan terve ihminen pysty nukkumaan kunnolla, no eipä 1,5h lennolla keskellä päivää nyt ollut kauhea tarvekaan sellaiselle. BKK:n kotimaan lounge oli aika basic, mutta ihan kiva pitstoppi ja ottaen huomioon lentokenttähinnoittelun, niin lippuhintaero tuli miltei täyteen ihan lounge-mättöjä syödessä.
Paluumatkalla tuli sitten huomattua, että Royal Silk olikin vaihtunut Royal Firstiin ja istuimeksi tuli First-luokan sleeper-podi. Siinä makoillessa vaaka-asennossa, leikkiessä kohtuuttoman isolla monitorilla (vrt. se standardi 7'' economyissä suurimmassa osassa koneita tai se 0'' huippumoderneissa MD-11:ssä...) sekä säätäessä selkähierontaa hieman pehmeämmälle tuli pohdittua että milläköhän sotajuonella koneen saisi jatkamaan matkaa suoraan Helsinkiin asti. Etenkin kontrasti n. neliömetrin puupintaisen ruokailutason ja Finskin economyn 30x20cm trayn välillä oli varsin koominen, idea kai tuossa Firstin pöydässä on se että seuralainen voi liittyä seuraan toiselle puolelle pöytää.
Phuketin loungen vessa tosin oli muuten surkein lounge-vessa ikinä missään. Eikä toki Jumbonkaan First-vessa mikään erikoinen ollut, mutta se nyt lienee selvä kun konstruktio on kuitenkin sen verran vanha ettei vielä silloin sen kummemmin ajateltu ihmisten maksavan >10 000€ lentolipuista, uusissahan koneissa (mm. A380) nuo vessatkin on brändätty matkustusluokan mukaisesti.
Kun aikanaan tuli lennettyä BA:n bisneksessä long haulin, ei välttynyt kuitenkaan miettimästä mitä meno olisi siellä "vieläkin parempien ihmisten" puolella. Nyt kun on tullut koettua sitäkin, tosin toki pikaisesti ja ilman sitä varsinaista Firstin luksusta mitä pitkällä lennolla saisi. Eipähän siis enää tarvitse ihmetellä, vaikka tulorajoitteisena sitä pitänee vastaisuudessakin tyytyä Economyn palveluihin, huoh.