Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 518
  • 3 484

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vielä on kait kuitenkin heikkouksia systeemissä, "undercover" testaajat onnistuvat viemään kaikenlaista kamaa turvatarkastusten läpi. Toki tulokset ovat parantuneet ajan myötä.
Sitten vaan joskus kaikkien kamat tutkitaan turvatarkastuksessa, hiljattain yhdellä lennolla Ameriikassa, laukut auki tarkastuksessa, kesti kauan aikaa.

Näistä on ollut hyviä raportteja. Jos päättää viedä jotain koneeseen ja vähän suunnittelee, niin se onnistuu kyllä. Samalla lailla kuin pippelipullo stadionille.

Kolumbiassa odotti lähtöportilla avatut laukut mitkä oli tsekattu jo sisään. Mielummin ostan kokkelini kadulta kuin laukkuun laitan. Ei siinä edes niin kovin kauaa mennyt, kunhan tutkivat.

Hassuahan tuossa oli se, että minkäänlaista ruumiintarkastusta ei kuitenkaan tehty. Kilo olisi voinut olla sortsien taskussa aivan hyvin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Muutama vuosi sitten tullilla oli matkamessuilla oma standi, ja paikalla oli myös huumekoira, jonka taitoja esiteltiin pikku näytöksellä peri kertaa päivässä.
Koira sai kuitenkin olla paikalla vain messujen avauspäivänä, kun se merkkaili liian tehokkaasti ohi kulkevia messuvieraita...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Koira sai kuitenkin olla paikalla vain messujen avauspäivänä, kun se merkkaili liian tehokkaasti ohi kulkevia messuvieraita...

Tämähän voisi olla vaikka totta. Aikoinaan, kun olin Gatwickilla töissä, niin kyllä siellä huumekoiria aina joskus oli ihan paikallisjunassa kotiin mennessä. Ei mitenkään koko ajan, mutta ei myöskään mitään yksittäistä iskua vaan aina välillä siellä pyörivät.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nyt pitää siirtyä, onneksi ei ole kuin 3h IC-juna ja lippukin on jo etukäteen.

Mutta lentämisestä piti kysyä. Miten tämä nestesekoilu menee nykyään EU:ssa. Dödöt ja hammastahnat oli lähikaupan muovipussissa mistä ei todellakaan näe läpi eikä ketään kiinnostanut. Alkuvuodesta tajusin kentällä, että ei ole muuten muovisäkkiä ja sitten huomasin valvovan silmän selän takana niitä ja pyysin saada yhden.

Kysymys näytti herättävän lähinnä kummastusta, mutta sain sellaisen silti. Onko typerät säännöt vihdoinkin helpottamassa tai jos ei ole virallisesti, niin ketään ei enää kiinnosta.

Yksi hyväksi havaittu keino on muuten jättää kaikki nesteet kotiin ja ostaa sitten uusia. Jos ei ole aivan puhdas viinakauppa, niin samasta marketista saa myös nuokin välineet mistä ottaa repullisen Nobelaneria tai mitä missä milloinkin myydään. Nyt on Jupileria.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meidän perheestä tarkastettavien satunnaisjoukkoon kuuluu aina 50%. Tämä on tapahtunut reilun viiden viime vuoden aikana kaikilla Hki-Vantaalta lähteneillä lennoilla. Ihan sama, millä kokoonpanolla mennään (2 tai 4), mutta aina on puolet testissä. Siis myös toinen kouluikäisistä lapsista, yleensä sama lapsi. Luonnollisesti kaikkien tulokset ovat olleet puhtaita ja matkaa on päästy jatkamaan samantien, mutta onhan se kieltämättä vähän erikoista, että joka ikinen kerta joku meistä testataan. Mutta testatkoon vaan, kunhan testaavat myös sellaisia, jotka jäävät kiinni, jos on pahat mielessä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tämä pitää 100% paikkansa.
Ainakin Helsinki - Vantaan lentokentälle turvassa on tämmöinen ohjelma
Ns false positive. Voi olla manuaali nappulan takana, mutta useimmiten laitteen softassa ja saadaan säädettyä niin että antaa hälyn x/xxx kävijää, eli satunnaisgeneraattorille annetaan arvot kuinka usein tulee.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Wizz Airin arvonta heitti hätäpaikalle. Aika harvoin tulee oltua, kun ei kiinnosta siitä erikseen maksaa. Vaan miten tämä mahtaa mennä, kun kukaan ei tullut sanomaan asiasta yhtään mitään.

Joskus jollain yhtiöllä on käyty erikseen läpi mitä tärkeällä paikalla pitää tehdä ja jopa kysyttykin haluaako vaihtaa paikkaa, jos ei tunne pystyvänsä ottaa vastuuta tästä.

Onko siinä edes muita velvotteita kuin, että pitää olla riittävän hyväkuntoinen (ja selvinpäin ja asiallisena) osaakseen ja jaksaakseen avata sen oven. Se ei kai ihan pienellä voimalla aukea.
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Onko siinä edes muita velvotteita kuin, että pitää olla riittävän hyväkuntoinen (ja selvinpäin ja asiallisena) osaakseen ja jaksaakseen avata sen oven. Se ei kai ihan pienellä voimalla aukea.

Mielestäni englannin kielen jonkunlainen hallinta on myös yksi vaatimus. En tiedä josko myös lentoyhtiön kotikielen hallinta riittää.
 

theZ

Jäsen
Onko siinä edes muita velvotteita kuin, että pitää olla riittävän hyväkuntoinen (ja selvinpäin ja asiallisena) osaakseen ja jaksaakseen avata sen oven. Se ei kai ihan pienellä voimalla aukea.

Matkustamohenkilökunta käy ihan nopeasti läpi koneessa ennen nousua ohjeet. Mutta se on hyvin nopea briiffi ja yleensä "katsokaa vielä lisätiedot tosta edessä olevan istuimen selkänojassa olevasta lapusta". Kerran kävi niin ettei pokka pitänyt kunnolla kun ohjeet annettiin siihen malliin että kone tulee varmasti tonttiin ja niille ohjeille tulee varmasti sen lennon aikana käyttöä. Yleensä sentään "jos"-sana on mukana. Kielitaito on tosiaan vaatimuksena siinä, mutta sitä testataan lähinnä "puhutteko suomea?" (Finskillä) tai "do you speak English?"-tason kysymyksiin kyllä/yes vastaamalla. Lentoyhtiön kotikielen hallinta riittää varmasti melko usein varsinkin suuremmilla firmoilla jos edellyttävät työntekijöiltään kyseisen kielen hallintaa. Pointtina joka tapauksessa se, että pystyy matkustamohenkilökunnan kanssa kommunikoimaan. Ei siinä tarvi edes täysin selvinpäin olla mutta varmaan tarkemmin rajoittavat alkoholin juontia kuin muiden matkustajien kohdalla. Vähän enemmän rajoituksia on myös käsimatkatavaroiden pitämisessä esillä lentoonlähdön aikana eli esim. edessä olevan istuimen alla ei saa pitää mitään tavaroita yms. En ole koskaan kokenut mitenkään epämiellyttäväksi kokemukseksi istua exit-rivillä eikä siinä sellaista oloa tule, että mitään vaatimuksia varsinaisesti on jos ei tosiaan liikuntarajoitteinen yms. ole. Oven avaamiseen vaadittavasta voimasta en osaa sanoa kun sitä ei onneksi ole joutunut koskaan tekemään.
 

Montana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset.
Joskus istuin yhden rivin exit rivin takana ikkunapaikalla. Lentoemäntä jotenkin erehtyi rivistä ja luki meidän riville ne liirumlaarumit että miten siinä exit rivillä pitää toimia tarvittaessa. Sitten kun tuli vuoroon jokaisen sanoa se hyväksyntä niin käytäväpaikka sanoi yes, keskipaikka sanoi yes, itse pääsin vaan sanomaan että this is not an exit row. Emo oli hetken hiljaa, katsoi ylös ja tajusi olevansa väärällä rivillä. Pahoitteli ja meni siihen edelliselle riville jatkamaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Joskus istuin yhden rivin exit rivin takana ikkunapaikalla. Lentoemäntä jotenkin erehtyi rivistä ja luki meidän riville ne liirumlaarumit että miten siinä exit rivillä pitää toimia tarvittaessa. Sitten kun tuli vuoroon jokaisen sanoa se hyväksyntä niin käytäväpaikka sanoi yes, keskipaikka sanoi yes, itse pääsin vaan sanomaan että this is not an exit row. Emo oli hetken hiljaa, katsoi ylös ja tajusi olevansa väärällä rivillä. Pahoitteli ja meni siihen edelliselle riville jatkamaan.

Tämähän luo melkoisesti turvallisuudentunnetta lentämiseen. Sitähän aina sanotaan, että jos on vaikka kova turbulenssi, niin katso lentoemäntiä ja jos ne ovat huolestuneennäköisiä, niin sitten se on tiukempi paikka. Tietävätköhän ne vain aina itsekään.

Kaikille sattuu erheitä, mutta eihän nyt noin voi käydä. Pitäisihän se huomata vaikka jalkatilasta kuinka on väärä rivi. Tai siitä, että siinä ei ole mitään ovea. Rivin numeron voi katsoa väärin, mutta ei oikein tuollaisia fyysisiä merkkejä, ne pitää huomata aivan eri tavalla.

Kuvastaa hyvin tylsää rutiinia ja ei juuri kiinnosta. Kaipa kohdallani on voinut käydä niinkin, että joku vain unohti tai joku luuli jonkun toisen emon olleen puheilla. Asia meni vielä aavistuksen hullummaksi, kun naapurilla oli joku paita tuolin alla. Sitäkään ei saa olla, koska mitään tavaraa ei saa olla penkkien alla.

Siitä kävi ilmi exit row, ei mistään muusta. Tai no siitä tietenkin, että siinä oli se ovi mitä ei lopulta tarvittu.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mielestäni @pernaveikko voisi olla tyytyväinen, että tuli valituksi exit-riville. Jossain nimittäin oli juttua siitä, että siihen pääsee jos on hyväkuntoisen ja selväjärkisen näköinen. Ei välttämättä random-valinta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mielestäni @pernaveikko voisi olla tyytyväinen, että tuli valituksi exit-riville. Jossain nimittäin oli juttua siitä, että siihen pääsee jos on hyväkuntoisen ja selväjärkisen näköinen. Ei välttämättä random-valinta.

Ei päässytkään tai niin ainakin huhuttiin silloin, kun vielä oli check-inin tytöt. Tuohan hoidettiin Android appsilla jalkakäytävällä olut kourassa istuen. Useimmilla lentoyhtiöillä on siinä kohta missä voi maksaa paikasta tai random seats. Eli täysin random se oli paitsi lukuisia kertoja olen lentänyt yhtiöllä.

Teoriassahan siis olisi mahdollista, että vanhat matkat vaikuttaa, koska se olisi todella helppo toteuttaa, mutta en jaksa tuollaisiin uskoa. Tein tuon kuutisen tuntia ennen lähtöä. Nillähän olisi intresseissä odottaa vieläkin pidempään, jos ilmaantuu maksaja. Toisaalta, kun lento oli vain tunnin, niin nekin näkee omista tilastoistaan kuinka usein joku maksaa. Tuskinpa kovin usein, hinta on joku aivan järkyttävä, lähemmäs kymmenen euroa.

Vaan kerronpa siitä appsista, siinä on melkoinen bugi.

Koitin yöllä juhannussimassa asian suorittaa, mutta erroria vain puski. Ajattelin sama kai se, tutkitaan aamulla, ehtiihän nuo. Aamulla sama homma eli tutkimaan mitä tuossa nyt lukee.

Asia ratkesi nopeasti ja piti valita maa puhelinnumeroa varten alasvetovalikosta. Vaan siinä se ongelma oli, kun puhelinnumero maasuuntineen luki alemmassa text boxissa. Teen työkseni tälläisiä juttuja joten melkein selvinpäin se oli helppo huomata.

Sitten valitsemaan maa valikosta ja luonnolisesti sehän sitten tyhjensi puhelinnumerokentän ja se piti näpytellä uudelleen.

Asiahan kuulostaa sinänsä pieneltä, mutta se on silti bugi mikä ei voi olla tuotannossa. Vaan se vielä pahempi seikka. Kuinka moni kokematon appsien käyttäjä hätääntyy ja lähtee vaikka kentälle selvittämään asiaa kolme tuntia ennen lennon lähtöä. En ole koskaan Wizz Airille soittanut, mutta varmaankin samat jonot kuin muillakin ja joku ei sitten halua tai uskalla odottaa. Ja joillain ei kenties ole kielitaitoa edes soittaa.

Oma varasuunnitelmani oli se, että menen hieman aikaisemmin kuin nyt pienelle kentälle 40 minuuttia ennen ja lyön luurin tiskille ja sanon sinä teet tämän ilmaiseksi, koska tämä ei toimi. Paitsi niin, appsista check-in taitaa sulkeutua kylläkin paljon aikaisemmin eli sekin olisi pitänyt selvittä. Kuinka monelle käy niin, että menee tiskille ja maksaa ihan sen maksun mukisematta, että varmasti pääsee lennolle haluamatta enää sekoittaa mitään tietotekniikkaa siihen. Jotkut ottavat 50 euroakin tiskiltä.

Check-in masiinoita en etsinyt oliko niitä, kenties, mutta palvelupiste oli kyllä auki.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Toinen bugi Wizzin appsissa. Saman lennon voi näköjään arvioida moneen kertaan uudelleen. Miksi joku sitten niin tekisi. Hotellipuolelta tiedetään tapauksia missä kilpailija ostaa jonkun halvimman huoneen päästäkseen kirjoittamaan niistä huonoja ja valheellisia arvosteluita.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Matkustamohenkilökunta käy ihan nopeasti läpi koneessa ennen nousua ohjeet. Mutta se on hyvin nopea briiffi ja yleensä "katsokaa vielä lisätiedot tosta edessä olevan istuimen selkänojassa olevasta lapusta". Ei siinä tarvi edes täysin selvinpäin olla mutta varmaan tarkemmin rajoittavat alkoholin juontia kuin muiden matkustajien kohdalla. Vähän enemmän rajoituksia on myös käsimatkatavaroiden pitämisessä esillä lentoonlähdön aikana eli esim. edessä olevan istuimen alla ei saa pitää mitään tavaroita yms. En ole koskaan kokenut mitenkään epämiellyttäväksi kokemukseksi istua exit-rivillä eikä siinä sellaista oloa tule, että mitään vaatimuksia varsinaisesti on jos ei tosiaan liikuntarajoitteinen yms. ole. Oven avaamiseen vaadittavasta voimasta en osaa sanoa kun sitä ei onneksi ole joutunut koskaan tekemään.
Itse ostin mielelläni exit paikalla, yleensä Atlantin ylityksillä maksankin siitä jonkin verran, saa lisää jalkatilaa.
Ohjeista, yleensä olleet yleisiä, kerran stuertti antoi enemmän ohjetta, jos olet avaamassa ovea, katso ensin näetkö liekkejä ikkunasta oven takana ennen kuin avaat oven. Jos on siirry käytävän toiselle puolelle.
Alkoholin käytöstä, noita rajoituksia en ole edes ajatellut, sitä on saanut sen verran kuin on halunnut.

JOL
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mkähän vittu Finskiäkin vaivaa, kun pitää kaikesta kiukutella:

"Finnairin lento myöhästyi lähes kymmenen tuntia: Lentoyhtiö yritti luikerrella korvausvastuusta, mutta epäonnistui"

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006155236.html

Asiakkaat taitaa lopulta aika harvoin hakea täysin perusteettomia korvauksia, niin eikö edes täysin selvät voisi vain maksaa pois.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mkähän vittu Finskiäkin vaivaa, kun pitää kaikesta kiukutella:

"Finnairin lento myöhästyi lähes kymmenen tuntia: Lentoyhtiö yritti luikerrella korvausvastuusta, mutta epäonnistui"

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006155236.html

Asiakkaat taitaa lopulta aika harvoin hakea täysin perusteettomia korvauksia, niin eikö edes täysin selvät voisi vain maksaa pois.
Tää on kyllä erikoista, koska kyse oli teknisestä viasta ja käsittääkseni se ei tosiaan käy EU-lainsäädännössä kuvatusta poikkeusolosuhteesta, vaan poikkeusolosuhteella tarkoitetaan esimerkiksi lakkoa, tulivuoren purkausta tai sääolosuhteita.

En tiedä miksi tuosta on lähetty tappelemaan.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ainakin Finnair pääsi oppimaan talouden hallinnan perusteesejä, aika helvetin tyhmää lähteä kitsastelemaan 1200€ kohdalla kun riskinä on päätyä maksamaan lähemmän 20000€ potti. Varsinkin kun kyseessä on näin selvä tapaus.

Tai: Finnair lähti tyhmänä hakemaan ennakkotapausta oikeudesta, jolla välttyisi maksuilta tulevaisuudessa. Tämä olisi kyllä ihan huikeaa penailua.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Mkähän vittu Finskiäkin vaivaa, kun pitää kaikesta kiukutella:

"Finnairin lento myöhästyi lähes kymmenen tuntia: Lentoyhtiö yritti luikerrella korvausvastuusta, mutta epäonnistui"

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006155236.html

Asiakkaat taitaa lopulta aika harvoin hakea täysin perusteettomia korvauksia, niin eikö edes täysin selvät voisi vain maksaa pois.
Finski ei tappeletta maksa. Edes oikeutettuja korvauksia. Miksi? En tiedä.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Finski ei tappeletta maksa. Edes oikeutettuja korvauksia. Miksi? En tiedä.
Siksi koska harva viitsii tapella ja useat matkustajat eivät tiedä oikeuksistaan. Tässä tapauksessa nähtiin myös se, että nuo Airhelpit jne. ovat täyttä kusetusta. Jos et itse saa korvauksia, nuo firmat eivät myöskään niitä saa. En usko hetkeäkään, että noilla firmoilla on mitään lakimiehiä. Ne ovat helpdeskejä, jotka hoitavat helppoja tapauksia ja kuittaavat 5 minuutin hommasta max. 150€.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siksi koska harva viitsii tapella ja useat matkustajat eivät tiedä oikeuksistaan. Tässä tapauksessa nähtiin myös se, että nuo Airhelpit jne. ovat täyttä kusetusta. Jos et itse saa korvauksia, nuo firmat eivät myöskään niitä saa. En usko hetkeäkään, että noilla firmoilla on mitään lakimiehiä. Ne ovat helpdeskejä, jotka hoitavat helppoja tapauksia ja kuittaavat 5 minuutin hommasta max. 150€.

Jännä juttu, sinun mainitsema kusetusfirma Airhelp on pian 2 vuotta ajanut meidän asiaa Lufthansaa vastaan. Viime viikolla lähetin heidän Frankfurtin lakitoimistolle alkuperäisen valtakirjan, jolla he ajavat meidän asiaa lähikuukausina oikeudessa, jotta saadaan Lufthansalta nuo korvaukset.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Jännä juttu, sinun mainitsema kusetusfirma Airhelp on pian 2 vuotta ajanut meidän asiaa Lufthansaa vastaan. Viime viikolla lähetin heidän Frankfurtin lakitoimistolle alkuperäisen valtakirjan, jolla he ajavat meidän asiaa lähikuukausina oikeudessa, jotta saadaan Lufthansalta nuo korvaukset.
Palataan asiaan kun olette saaneet korvaukset. Toivottavasti meni suoraan lakitoimiston emailiin eikä Airhelpit kautta. Soita sinne lakitoimistoon ja kysy miten asia etenee ja asianajajan nimi kuka asiaa hoitaa. Myös oikeuskäsittely päivämäärä ja paikka on hyvä olla tiedossa.

Kaikenlaisia palveluja myydään lupauksilla asianajajista yms, itsekin olen näin tehnyt. Se ei tarkoita sitä, että mitään lakitoimistoja on oikeasti olemassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös