Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 813
  • 3 484

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Oltiin varaamassa lentoja Helsinki-Amsterdam-Hong Kong-Cebu, niin missään vaiheessa ei kysynyt passien numeroita kun yleensä eu:n ulkopuolella kysytään?

Lentoyhtiönä Cathay Pacific, vai kirjoteitaanko ne kun tekee netissä lähtöselvityksen?

Ping @pernaveikko, tiiäks.

Olin Cebussa viitisen vuotta sitten, mutta nyt en kyllä muista kysyivätkö. Usein kysytään ja nyt esimerkiksi juuri, kun ostin lennot Air Serbialla Belgradiin.

Vaan eipä tuosta tarvitse olla huolissaan, koska ne tiedot saadaan aina sinne, jos tarvitsevat, passia vilauttamalla. En ole kuullut kenenkään jääneen lennolta sen takia, että johonkin tietskariohjelmaan ei olisi etukäteen nakuteltu passin numeroa.

Se, jos annettu matkustajan nimi on väärin, tuottaa helposti isoja ongelmia. Viime kesänä oli pienimuotoinen paniikki, kun Aeroflotille saapui näppäilyerhe passin numerossa. Sen sai korjattua internetissä aivan tuosta vain eikä kukaan kysellyt mitään. Taisin kehuakin tässä ketjussa niiden toimivaa ja modernia järjestelmää.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Lentoyhtiönä Cathay Pacific, vai kirjoteitaanko ne kun tekee netissä lähtöselvityksen?

Piti ihan alkaa pohtia miten mulla meni, kun lensin Dusselin ja Hong Kongin kautta Kuala Lumpuriin. Enkä kyllä muista annoinko passinumerot etukäteen.
Tulin silti kertomaan, että Cathay on loistava yhtiä, ei harmittanut sillä lennellä ympäriinsä.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olin Cebussa viitisen vuotta sitten, mutta nyt en kyllä muista kysyivätkö. Usein kysytään ja nyt esimerkiksi juuri, kun ostin lennot Air Serbialla Belgradiin.

Vaan eipä tuosta tarvitse olla huolissaan, koska ne tiedot saadaan aina sinne, jos tarvitsevat, passia vilauttamalla. En ole kuullut kenenkään jääneen lennolta sen takia, että johonkin tietskariohjelmaan ei olisi etukäteen nakuteltu passin numeroa.

Se, jos annettu matkustajan nimi on väärin, tuottaa helposti isoja ongelmia. Viime kesänä oli pienimuotoinen paniikki, kun Aeroflotille saapui näppäilyerhe passin numerossa. Sen sai korjattua internetissä aivan tuosta vain eikä kukaan kysellyt mitään. Taisin kehuakin tässä ketjussa niiden toimivaa ja modernia järjestelmää.
Piti ihan alkaa pohtia miten mulla meni, kun lensin Dusselin ja Hong Kongin kautta Kuala Lumpuriin. Enkä kyllä muista annoinko passinumerot etukäteen.
Tulin silti kertomaan, että Cathay on loistava yhtiä, ei harmittanut sillä lennellä ympäriinsä.


Kiitoksia äijille.

Mytrip.fi sivuston kautta bookattiin lennot Cebulle, 440e/per naama marraskuussa.

Ihmettelin ettei tarvinnu passintietoja täytellä jo etukäteen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ihmettelin ettei tarvinnu passintietoja täytellä jo etukäteen.

Tarkkaile sähköpostiasi. Silleenkin on käynyt, että retken lähestyessä tulee meili täyttäisitkö tiedot tänne.

Niin se vain on, että maailmassa on yhtä paljon käytäntöjä kuin firmojakin. Isossa kuvassa eletään harmoniassa ja pelataan samalla sääntökirjalla totuuden ollessa vain hieman toinen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eihän tämän pitäisi voida olla todellista:

"Dear passenger,

We would like to inform you that your flight JU XXXX within your booking XXXXX has been updated. The revisions are included below, with an updated itinerary where appropriate:"

We apologize for any inconvenience caused.

--

Hieno ensipuraisu Air Serbian asiakkaana. Teoriassahan tämä meni jollekin ehkä hyvin, koska vaihtoaika lyheni. Nyt se on vain liian lyhyt, että ei ehkä voi mennä paikalliseen Tikkurilaan mikä oli suunnitelmissa.

Odotellaan sitten siellä kentällä liian pitkää vaihtoa.

Ja muutenkin tekivät hienosti laittaessaan tekstiviestin lentosi on muuttunut, soita meille. Tuohon en sentään uskonut hetkeäkään ja arvelin meilissä olevan lisätietoja mistä mahtaa olla kyse. Onneksi sentään vuonna 2019 ei tarvitse jonottaa johonkin ulkomaalaiseen palvelunumeroon.

Eikä tämä niin vakavaa ole. Jotkut saa viestin lentoyhtiösi on konkursissa eikä sinulla ole mitään lentoja koskaan.
 

Rocco

Jäsen
Rahdista ja kalliimman luokan lipuista se lentoyhtiön kate tulee. Karjaluokka kulkee siinä siivellä, jotta saadaan edes osa kuluista kuitattua.
Esimerkiksi Finnairin tietyillä Aasian reiteillä, kuten Hong Kongiin, rahti on ainakin aiemmin tuonut parhaan katteen. Osittain tästä syystä Finnair käyttää Airbuseja, koska niihin mahtuu enemmän rahtia kuin Boeingin vastaavan kokoisiin koneisiin. Tästä syystä Finnairilla on matkatavaroiden painorajakin pienempi kuin useimmilla yhtiöillä.
Qatar Airways taasen tuottaa tappiota johtuen nopeasta laajenemisesta. Siellä avataan ja lopetetaan reittejä jatkuvasti, kunnes löydetään kannattavia kohteita.
Itsekin lensin keväällä Hki-Doha-Saigon ja BKK-Doha-Hki hintaan 560€. Qatar myy bisnes-luokankin lippuja hämmentävän halvalla siihen nähden, että kaikilla reiteillä/koneilla ei ole ollenkaan First Classia, josta ne suuret rahat tulevat.
Lisäksi varsin harva lentää pelkästään Helsingistä Dohaan tai toisinpäin, vaan Doha on Qatar Airwaysin hubi. Todella suuri osa matkustajista jatkaa muualle, ja ne reitit ovat usein kannattavia Aasian tai Australian reittejä. Kun matkustajat ovat lentoasemalla, siellä käytetään paljon rahaa vaihtoa odotellessa, ja kun Qatar Airlies tuo kentälle maksavia asiakkaita, he varmasti saavat kentällä paljon halvempaa palvelua kenttäoperaatioista yms. kuin vaikkapa kerran päivässä lentävä Lufthansa tai Brirish Airways. Kyse on tässäkin kokonaisuudesta. Ja usein business-paikat ovat ne parhaiten tuottavat paikat lentokoneissa. Jotkut luksustason First Class -paikat on jo niin suuria, että tuotto per pinta-ala jää paljon alemmaksi kuin on Business-luokassa. Jos lentoyhtiöt saisi täytettyä koneen pelkissä business-asiakkailla, se tekisi sen.

EDIT: Lisäksi Helsinki on yksi potentiaalinen vaihtopaikka Dohasta tuleville Euroopan matkustajille. Sekä Finnair että Qatar Airlines ovat Oneworldin yhtiöitä, eli vastaavalla tavalla myös Finnair ja Helsinki-Vantaa hyötyy jollakin skaalalla tästä reitistä.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jos lentoyhtiöt saisi täytettyä koneen pelkissä business-asiakkailla, se tekisi sen.

Lapsivapaita hotelleja on, koska ne on pelkkä riesa eikä niistä hyödy mitään. Sellaisesta lennosta en muista kuulleeni mikä olisi business class only. Ehkä jossain Concordessa saattoi olla jotain yritystä.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Lapsivapaita hotelleja on, koska ne on pelkkä riesa eikä niistä hyödy mitään. Sellaisesta lennosta en muista kuulleeni mikä olisi business class only. Ehkä jossain Concordessa saattoi olla jotain yritystä.
Johtunee siitä, että formulakuskit ja sitä rikkaammat ei bussilla kulje, vaan heillä on omat koneet, kokaiinit ja vuokratut tyttöystävät.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Lapsivapaita hotelleja on, koska ne on pelkkä riesa eikä niistä hyödy mitään. Sellaisesta lennosta en muista kuulleeni mikä olisi business class only. Ehkä jossain Concordessa saattoi olla jotain yritystä.

Sellaisesta lennosta en muista kuulleeni mikä olisi business class only. Ehkä jossain Concordessa saattoi olla jotain yritystä.[/QUOTE]
On. BA lentää Citystä välistopilla Shannonissa (immigration ja tankkaus) Nykiin. A319 muistaakseni koneena.
E: https://www.britishairways.com/en-gb/information/travel-classes/business/club-world-london-city Linkki siis BAn sivuille.
 
Viimeksi muokattu:

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Oltiin varaamassa lentoja Helsinki-Amsterdam-Hong Kong-Cebu, niin missään vaiheessa ei kysynyt passien numeroita kun yleensä eu:n ulkopuolella kysytään?

Lentoyhtiönä Cathay Pacific, vai kirjoteitaanko ne kun tekee netissä lähtöselvityksen?

Ping @pernaveikko, tiiäks.
Lähtöselvityksen yhteydessä kysyy passin numeron.

On muuten aika pitkähkö pätkä tuo Helsinki-Amsterdam-Hong Kong-Cebu. Etenkin jos Cebusta jatkaa vielä lautalla eteenpäin niin kuin me tehtiin.

Amsterdam-Hong Kong -pätkällä on todennäköisesti koneena Airbus A350-1000. Ihan uusi kone.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lähtöselvityksen yhteydessä kysyy passin numeron.

On muuten aika pitkähkö pätkä tuo Helsinki-Amsterdam-Hong Kong-Cebu. Etenkin jos Cebusta jatkaa vielä lautalla eteenpäin niin kuin me tehtiin.

Amsterdam-Hong Kong -pätkällä on todennäköisesti koneena Airbus A350-1000. Ihan uusi kone.
Cebuun jäädään yöksi tai kahdeksi.
 

julle-jr

Jäsen
Jotkut luksustason First Class -paikat on jo niin suuria, että tuotto per pinta-ala jää paljon alemmaksi kuin on Business-luokassa.
Onkohan näin. Mulla ei ole paljoa firstistä kokemuksia, mutta kerran olen ollut BA:n ykkösluokassa, eikä se tilankäytöltään eronnut merkittävästi BA:n tai muidenkaan bisnesluokasta. Sen sijaan tarjoilu ja muukin kohtelu oli kyllä jonkin verran bisneksestä poikkeavaa.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Selailematta ketjua viittä sivua enempää taaksepäin, onko kirjoittajilla omakohtaista kokemusta nykyajan Aeroflotista Thaimaan / Phuketin suuntaan?
Matkablogeista googlaamalla oli yllättävän hyviä kokemuksia parin viimevuoden ajalta - ja monella ennakkoluulot karisseet todenteolla.

Yhteys vaikuttaisi näppärältä, vajaa 2 timmaa Moskovaan ja siitä reilu 9 tuntia Phukettiin.

Onko kukaan kokeillut reittiä, ei haittaa vaikkei brenkkua koneessa saa, tarkoitus olis päästä vaan sinnepäin thaikkuja sukelluskamojen kanssa aikataulussa.

Toukokuun hässäkkä on tiedossa joo, ja wanhat tarinat kymmenen vuoden takaa, no, on wanhoja.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Selailematta ketjua viittä sivua enempää taaksepäin, onko kirjoittajilla omakohtaista kokemusta nykyajan Aeroflotista Thaimaan / Phuketin suuntaan?
Matkablogeista googlaamalla oli yllättävän hyviä kokemuksia parin viimevuoden ajalta - ja monella ennakkoluulot karisseet todenteolla.

Yhteys vaikuttaisi näppärältä, vajaa 2 timmaa Moskovaan ja siitä reilu 9 tuntia Phukettiin.

Onko kukaan kokeillut reittiä, ei haittaa vaikkei brenkkua koneessa saa, tarkoitus olis päästä vaan sinnepäin thaikkuja sukelluskamojen kanssa aikataulussa.

Toukokuun hässäkkä on tiedossa joo, ja wanhat tarinat kymmenen vuoden takaa, no, on wanhoja.
Omakohtaista ei ole, mutta kaveri on parin viime vuoden aikana lentänyt kahdesti Bangkokiin Aeroflotilla. Ruoka on paskaa, palvelu töykeää, Moskovan kenttä perseestä, koneet ihan ok. Tässä kaverin kokemukset. Kuulemma voisi silti jatkossakin lentää Aeroflotilla, mutta ainoastaan hinnan ollessa selvästi muita (Qatar, Turkish) halvempi.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lähtöselvityksen yhteydessä kysyy passin numeron.

On muuten aika pitkähkö pätkä tuo Helsinki-Amsterdam-Hong Kong-Cebu. Etenkin jos Cebusta jatkaa vielä lautalla eteenpäin niin kuin me tehtiin.

Amsterdam-Hong Kong -pätkällä on todennäköisesti koneena Airbus A350-1000. Ihan uusi kone.
tulikin ilmoitus että vaihtui Hki-Lontoo-HK-Cebu.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Omakohtaista ei ole, mutta kaveri on parin viime vuoden aikana lentänyt kahdesti Bangkokiin Aeroflotilla. Ruoka on paskaa, palvelu töykeää, Moskovan kenttä perseestä, koneet ihan ok. Tässä kaverin kokemukset. Kuulemma voisi silti jatkossakin lentää Aeroflotilla, mutta ainoastaan hinnan ollessa selvästi muita (Qatar, Turkish) halvempi.
Muutaman kerran olen Aeroflotilla lentänyt Bangkokin reittiä. Ei suurempaa valitettavaa. Ruoka ja palvelu ihan ok tasolla. Kentällä saa kävellä pitkään D- ja F-terminaalien välillä. Tosin viime aikoina käyttänyt Qataria, kun hinnassa ei juurikaan ole eroa ja vaihdotkin ovat olleet luokkaa 2-3h. Qatarin palvelu on ihan ylivoimaista ja viimeiksi jalkatilatkin olivat hyvät 175cm pitkälle. Koneina B777-300 ja A350. Dohassa oli vähän köyhää, kun kortit(3kpl) eivät toimineet yksikään, mutta onneksi siellä sentään oli ne röökilounget. Kenttä on helpoimmasta päästä, mutta hinnat kovia rafloissa. Tax-freeta en ole testannut. Moskovassa tax-free hinnat edullisia varsinkin dollarihintaisissa kaupoissa.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Entä Air Chinan business-luokka? Onko niin paska kuin netissä haukutaan?
Joulureissun lippuja Saigoniin etsiessä huomasin Air Chinan bisneksen olevan vain parisataa Qatarin turreluokkaa kalliimpi. Matka-aika on tosin hieman pidempi, mutta silti huonokin bisnesluokka kiinnostaa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Entä Air Chinan business-luokka? Onko niin paska kuin netissä haukutaan?
Joulureissun lippuja Saigoniin etsiessä huomasin Air Chinan bisneksen olevan vain parisataa Qatarin turreluokkaa kalliimpi. Matka-aika on tosin hieman pidempi, mutta silti huonokin bisnesluokka kiinnostaa.
Mainland Kiinan omistama yhtiö ja vaihdot Pekingissä. Hmm. Penkit ehkä Qataria paremmat mutta muuten jäyttäisin väliin. Kinkit ovat kaameita lentomatkustajia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Lentoyhtiöt on siitä vekkuleita, että ne voi vain ilmoittaa asiakkailleen nyt me teemme näin. Tuli sellainen sähköinen posti missä oikein pahoiteltiin kuinka lentosi siirtyy vaatimattomasti viisi tuntia myöhemmäksi.

Mitäpä näistä, ei tietenkään olisi mitään muita suunnitelmia ja sillä lailla. Vaikka en ehdikään iltajunaan sitten, niin sain nuo näppäiltyä kuntoon eikä taloudellinen tappio ole paha, mutta eihän tämä näin voi olla. Ei ole tullut postia missä tarjottaisiin maksamaan esimerkiksi tuo ylimääräinen hotelliyö tai mitään sihteeripalvelua mikä soittaa pomolle myöhästyn hieman lomilta palatessani.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lentoyhtiöt on siitä vekkuleita, että ne voi vain ilmoittaa asiakkailleen nyt me teemme näin. Tuli sellainen sähköinen posti missä oikein pahoiteltiin kuinka lentosi siirtyy vaatimattomasti viisi tuntia myöhemmäksi.
Aikaisemmin tuli lennettyä Norskilla paljon, viime aikoina taas Finnairilla. Yksi erikoinen huomio on että lähes kaikille Finnairin lennoille etstään etukäteen vapaaehtoisia vaihtamaan lentoreititystä ylibookkauksen takia.

Minulle ei mene ymmärrykseen kuinka yksi ala saa vuonna 2019 myydä enemmän kapasiteettia kuin voivat lopulta tarjota. Ajatelkaa jos vaikka festarijärjestäjät toimisivat samoin: "joo, tänään ei mahdu alueelle, mutta tule huomenna uudestaan"....
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Aikaisemmin tuli lennettyä Norskilla paljon, viime aikoina taas Finnairilla. Yksi erikoinen huomio on että lähes kaikille Finnairin lennoille etstään etukäteen vapaaehtoisia vaihtamaan lentoreititystä ylibookkauksen takia.

Minulle ei mene ymmärrykseen kuinka yksi ala saa vuonna 2019 myydä enemmän kapasiteettia kuin voivat lopulta tarjota. Ajatelkaa jos vaikka festarijärjestäjät toimisivat samoin: "joo, tänään ei mahdu alueelle, mutta tule huomenna uudestaan"....

Ylibuukkaus sinänsä on helppo ymmärtää. Enää ei ole 80-luku milloin lentäminen oli jotain todella ihmeellistä ja kummallista. On sitä itsekin tullut missattua useampi lento aivan vain turistina, kun ei tuonne nyt jaksakaan tai ehdi mennä.

Mutta jos nyt sitten kapitalisti miettii palaverihuoneessaan voitaisiinko vielä vähän lisää yli, niin saataisin kenties kasvua kolmannelle neljäksennelle.
 

Rocco

Jäsen
Lapsivapaita hotelleja on, koska ne on pelkkä riesa eikä niistä hyödy mitään. Sellaisesta lennosta en muista kuulleeni mikä olisi business class only. Ehkä jossain Concordessa saattoi olla jotain yritystä.
Ainakin British Airways lentää pienellä Airbus 318:lla London City -lentokentältä New Yorkiin, ja taisi SAS lentää myös Stavangerista Houstoniin, ns. öljylennolla.
 

Rocco

Jäsen
Onkohan näin. Mulla ei ole paljoa firstistä kokemuksia, mutta kerran olen ollut BA:n ykkösluokassa, eikä se tilankäytöltään eronnut merkittävästi BA:n tai muidenkaan bisnesluokasta. Sen sijaan tarjoilu ja muukin kohtelu oli kyllä jonkin verran bisneksestä poikkeavaa.
Business-luokka on lähes poikkeuksetta lentoyhtiöille se parhaiten tuottava lentoluokka, kun verrataan sen vaatimaa tilaa koneessa sekä sisääntulevaa rahaa. Tietysti First Class -penkki on hinnaltaan korkein, mutta se ei tuo suhteessa niin paljoa rahaa, koska First Class penkit vievät suhteessa enemmän tilaa per käytössä oleva pinta-ala. Turistiluokka on - yllätys yllätys - kaikkein huonoin tässä suhteessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös